Vandeweek wou mijn auto niet starten 's ochtends met de kou. Accu is 1,5 jaar oud het leek mij dus sterk dat het daar aan kon liggen (wel dus). Snel opgeladen met startkabels en toen deed ie het direct. 's avonds doorgemeten en niks aan de hand. Hij laadt goed bij(boven de 14 volt) en na opladen was de accu 13,2 volt wat rustig zakte tot ongeveer 12,6. Dus ik de massapunten en polen goed schoonmaken. Auto startte afgelopen dagen goed. Nu was het vandaag weer raak. Hij wou niet starten vanochtend. Accu doorgemeten en hij gaf een spanning aan van 11,2 volt. Veel te weinig dus. Is mijn accu dood of zou het door lekstroom kunnen komen?
Leeftijd zegt weinig. Als de accu door weinig gebruik van de auto een tijdje leeg heeft gestaan (niet ondenkbaar tijdens de pandemie) kan hij overleden zijn.
Accu stuk (al dan niet tgv lekstroom), leeftijd maakt in zo'n geval niet uit 

Voltage van de accu is te laag. Wat heeft dat dan met de start motor te maken??JJ Le Funk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:54:
geef eens een klap op de startmotor.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Bij mij was een accu overleden die 2 maanden geleden geplaatst was, door een reparatie die 2 weken duurde was de accu compleet leeg geraakt en gaf na een week helemaal de geest. Onder garantie is een nieuwe accu geplaatst.
Als je weinig rijdt dan kan de accu langere tijd onder de 12.4 volt komen en daar slijt de accu van.
Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links
Lekstroom gemeten: hij geeft eerst 7 ampere aan, gaat dan even naar 8 en vliegt vervolgens naar 0,9 waarna het naar 0,01 gaat. Is dit een normaal verschijnsel bij lekstroom? Moet maar eens een voor een de zekering er uit halen en steeds meten?
Hoelang zijn je ritten? Als je korte veel stukjes maakt dan verbruik je gauw meer dan dan je opwekt vooral nu met de kou . Na het starten met de kabels issie toen helemaal opgeladen ( min. 30km gereden ) ? Probeer ook rond de 2000 rpm te draaien en niet 1200-1500rpm zodat je dynamo max opwekt. Een accu kan inderdaad best na 1.5 jaar de geest geven .
Dynamo (eigenlijk alternator) in mijn auto levert bij stationair toerental de gewenste 14,7 volt.nuffy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:20:
Hoelang zijn je ritten? Als je korte veel stukjes maakt dan verbruik je gauw meer dan dan je opwekt vooral nu met de kou . Na het starten met de kabels issie toen helemaal opgeladen ( min. 30km gereden ) ? Probeer ook rond de 2000 rpm te draaien en niet 1200-1500rpm zodat je dynamo max opwekt. Een accu kan inderdaad best na 1.5 jaar de geest geven .
Mijn ervaring is vervang de accu als hij slechter wordt in de koudere periode , er is niets erger dan een niet startende auto op een regenachtige avond.
ALs hij na een begin naar de 0,01 ampere gaat lijkt me dat geen lekstroom.
Ik denk dat het makkelijker is na een rit waarbij de accu vol is geladen, de minpool er even af te halen voor een dag of 2 (geen idee hoe vaak je hem gebruikt) en dan kijken wat er met de spanning is gebeurt. Ik denk dat je accu niet meer goed is.
Edit: Ja terecht punt hieronder, bij nieuwe auto's is dat niet altijd een goed idee. Maar je hebt het al gedaan dus je weet vermoedelijk hoe de auto hierop reageert.
Ik denk dat het makkelijker is na een rit waarbij de accu vol is geladen, de minpool er even af te halen voor een dag of 2 (geen idee hoe vaak je hem gebruikt) en dan kijken wat er met de spanning is gebeurt. Ik denk dat je accu niet meer goed is.
Edit: Ja terecht punt hieronder, bij nieuwe auto's is dat niet altijd een goed idee. Maar je hebt het al gedaan dus je weet vermoedelijk hoe de auto hierop reageert.
[Voor 20% gewijzigd door !null op 03-12-2020 22:57]
Ampera-e (60kWh)
Wat voor een auto hebben we 't hier eigenlijk over? Moderne auto's vinden 't vaak niet écht leuk als je de accu zomaar even volledig los pakt 

[Voor 5% gewijzigd door Will_M op 03-12-2020 22:52]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
andere mogelijke oorzaken voor hetzelfde symptoom uitsluiten.To_Tall schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:41:
[...]
Voltage van de accu is te laag. Wat heeft dat dan met de start motor te maken??
~
Symptoom is: Auto start alleen met startkabels.JJ Le Funk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:21:
[...]
andere mogelijke oorzaken voor hetzelfde symptoom uitsluiten.
Dat ligt niet aan de startmotor.
Hoe, waarmee en wanneer meet je de lekstroom?jan reitsma schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:11:
Lekstroom gemeten: hij geeft eerst 7 ampere aan, gaat dan even naar 8 en vliegt vervolgens naar 0,9 waarna het naar 0,01 gaat. Is dit een normaal verschijnsel bij lekstroom? Moet maar eens een voor een de zekering er uit halen en steeds meten?
Het is niet raar dat een auto pas volledig "in rust" is enige tijd nadat je hem afsluit.
0,01A voor een half jaar kan prima je accu leegtrekken, maar een nachtje stilstaan mag dan echt niet zulke problemen geven.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb de lekstroom via de minpool en massa gemeten. Dus dan meet je of er stroom loopt. Hij ging dan van 7-8 en dan vervolgens naar 0,01. Hij ging naar 0,01 omdat de lekstroomstroom via de multimeter terug kan de accu in denk ik?? Maar goed, nadat ik de zekering van de ruitenwissers achter er uit gehaald heb was de lekstroom weg. Daar zat dus het probleem. Alhoewel ik nog een lekstroom van 0,2 heb die er waarschijnlijk altijd al was. Nog maar eens een avondje zekeringen trekken. Auto startte vanmorgen weer 
Nu heb ik het probleem dat na gisteravond ineens de brandstofmeter maximaal naar rechts blijft zitten (vol) en de toerenteller klopt voor geen meter. Hij geeft veel te weinig toeren aan. Ook een elektriciteit probleem?
De auto is trouwens een peugeot partner 1.9 D uit 2002. Weinig poespas.

Nu heb ik het probleem dat na gisteravond ineens de brandstofmeter maximaal naar rechts blijft zitten (vol) en de toerenteller klopt voor geen meter. Hij geeft veel te weinig toeren aan. Ook een elektriciteit probleem?
De auto is trouwens een peugeot partner 1.9 D uit 2002. Weinig poespas.
Oef dan is waarschijnlijk er meer aan de hand. Waar? Geen idee auto-elektronica is een hel, vooraf bij Franse auto

Efficiënt storingzoeken kan alleen met een werkplaatshandboek

Efficiënt storingzoeken kan alleen met een werkplaatshandboek
Het voltage van de accu meet je altijd op de +pool en -pool, niet op -pool en massa 
nvm, koffie

nvm, koffie

[Voor 13% gewijzigd door FastFred op 04-12-2020 09:43]
Zaken op je dashboard heeft vaak te maken met de massa, dus de minpool of de massa op het blok of achter het dashboard.
Het lijkt me toch dat er een relatie is met wat er is gebeurd of wat je er aan hebt gedaan. Misschien maken enkele zekeringen geen goed contact?
Het lijkt me toch dat er een relatie is met wat er is gebeurd of wat je er aan hebt gedaan. Misschien maken enkele zekeringen geen goed contact?
Ampera-e (60kWh)
@jan reitsma Heb je 1.5j geleden wel een juiste accu gekocht ?
Multiriem kan te slap staan, waardoor hij evt slipt en de dynamo niet goed kan opladen.
Dynamo kan defect zijn -spanningsregelaar- .....
Multiriem kan te slap staan, waardoor hij evt slipt en de dynamo niet goed kan opladen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Massa van de accu heb ik al schoongemaakt van de week. Ja zal eens de zekeringen weer bij langs. Moet inderdaad wel relatie hebben met wat ik gedaan heb gister!null schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:51:
Zaken op je dashboard heeft vaak te maken met de massa, dus de minpool of de massa op het blok of achter het dashboard.
Zoals ik zei laadt ie goed op hoor en was er lekstroomHackus schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:18:
@jan reitsma Heb je 1.5j geleden wel een juiste accu gekocht ?
10mA lekstroom is praktisch niks, das normaal.
Ik denk dat de accu gewoon dood is.
Ik denk dat de accu gewoon dood is.
Weet niet of je lid bent van de ANWB dan kun je deze bellen en testen ze de accu voor je en dynamo.
Second opinon kan nooit kwaad denk ik dan
en meten ze meestal de dynamo ook nog even.
Teven zou je kunnen vragen aan de monteur om hem uit te lezen als je de klachten even bespreekt.
Zou, indien nodig, de accu niet door hun laten vervangen. Betaal je behoorlijke meerprijs voor tov zelf bestellen/halen.
Of zelf een ODB2 kastje bestellen, mits je auto dat ondersteun. Meen dat het rond 2000 ODB2 is geworden maar even nakijken welke je hebt en ze kosten via Ali bijna niets meer en erg handig om storingen uit te lezen en foutcodes zelf te kunnen resetten.
Second opinon kan nooit kwaad denk ik dan

Teven zou je kunnen vragen aan de monteur om hem uit te lezen als je de klachten even bespreekt.
Zou, indien nodig, de accu niet door hun laten vervangen. Betaal je behoorlijke meerprijs voor tov zelf bestellen/halen.
Of zelf een ODB2 kastje bestellen, mits je auto dat ondersteun. Meen dat het rond 2000 ODB2 is geworden maar even nakijken welke je hebt en ze kosten via Ali bijna niets meer en erg handig om storingen uit te lezen en foutcodes zelf te kunnen resetten.
[Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 04-12-2020 14:21]
Heb je dat geprobeerd met grootlicht aan, radio, knipperlichten en eigenlijk de hele kerstboom? (Hopelijk ten overvloede, de spanning dus, niet de stroom!) Als je ergens een slechte kabel hebt of een kapotte spanningsregelaar kan het best zijn dat je bij een volle accu gewoon 14+V meet omdat er geen noemenswaardige verbruikers zijn die de boel omlaag trekken. Bij mijn motor heb ik dat ook eens gehad, gewoon het juiste voltage bij 5000 toeren, maar bijladen ho maar. Als ik groot licht erbij aanzette kelderde het voltage naar 11V. Bij een fatsoenlijke regelaar en bekabeling moet het voltage ook hoog blijven.jan reitsma schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:22:
[...]
Zoals ik zei laadt ie goed op hoor en was er lekstroom
De eerste paar seconden na het aansluiten van je multimeter als stroommeter is het vrij gangbaar om een "hoog verbruik" te meten, je zet immers weer spanning op alle spanningsloze componenten in je auto zoals het alarm, boordcomputer, radio en wat er dan nog meer permanent powered is. Die moeten waarschijlijk eventjes opstarten, kalibreren enzovoort. Na een paar seconden zakt dat inderdaad, de waarde waar het na een seconde of 30 op gestabiliseerd is is je lekstroom. Je meting van 0.01A (10mA) is niet heel gek voor standaard lekstroom.
Als er andere dingen raar zijn gaan doen duidt dat waarschijnlijk inderdaad op een massaprobleem, dus ergens een versleten of losse kabel. Dat kan ook voor lekstromen zorgen, bijvoorbeeld doordat bepaalde transistors die normaal naar massa getrokken zijn (uit) opeens aan een "floating" spanning hangen en soms deels in kunnen schakelen en daarmee een verbruiker aanzetten. Maar dat zou je multimeter moeten laten zien in de vorm van lekstroom.
Ja oke dat vond ik ook wel vreemd. Alleen toen ik de zekering van de ruitenwisser er uit haalde meette ik die hogere lekstroom helemaal niet meer. Ook niet in het begin. Hij ging toen gelijk naar 0,2 en bleef daar.DataGhost schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:35:
[...]
De eerste paar seconden na het aansluiten van je multimeter als stroommeter is het vrij gangbaar om een "hoog verbruik" te meten, je zet immers weer spanning op alle spanningsloze componenten in je auto zoals het alarm, boordcomputer, radio en wat er dan nog meer permanent powered is. Die moeten waarschijlijk eventjes opstarten, kalibreren enzovoort. Na een paar seconden zakt dat inderdaad, de waarde waar het na een seconde of 30 op gestabiliseerd is is je lekstroom. Je meting van 0.01A (10mA) is niet heel gek voor standaard lekstroom.
Accu kan ik inderdaad nog wel even laten testen
Volle accu meet gewoon 14.4V stationair. Als de accu geheel ontladen is, raakt de accu van binnen beschadigt, wat de levensduur verkort. Maar nogmaals, kijk eens of je wel de juiste accu hebt gekocht 1.5j geleden.74-77Ahjan reitsma schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:32:
[...]
Ja oke dat vond ik ook wel vreemd. Alleen toen ik de zekering van de ruitenwisser er uit haalde meette ik die hogere lekstroom helemaal niet meer. Ook niet in het begin. Hij ging toen gelijk naar 0,2 en bleef daar.
Accu kan ik inderdaad nog wel even laten testen
Tijdens rit de verlichting aan en achterruitverwarming. Dan heb je zgn grootverbuik.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
tenzij de startmotor versleten is en alleen met extra stroom-boost begint te roteren.Xander schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:30:
[...]
Symptoom is: Auto start alleen met startkabels.
Dat ligt niet aan de startmotor.
[...]
~
Wanneer de accuspanning tenminste 10.5V meet, zal de Solenoïde wel aanslaan. Gebeurt dat niet zal de hefboom blijven hangen, en kun je door een klap op het startmotorhuis de boel van los krijgen. is de spanning te laag, hoor je alleen een Tik telkens. Hoor je na het starten een hard gierend geluid, zijn de lagerbussen defect.JJ Le Funk schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:11:
[...]
tenzij de startmotor versleten is en alleen met extra stroom-boost begint te roteren.
Slipt het telkens tijdens starten,is de starterkrans/vliegwiel defect/beschadigd. (dit komt vaak door, te gaan starten terwijl de motor al loopt)
Hij laadt stationair met lichten en achterruitverwarming krap 14 volt. Voldoende lijkt me. Auto wil steeds nog starten dus ik hoop dat het probleem opgelost is(op de 0,2 A lekstroom na). Heb de accu nog niet doorgemeten na een nacht stilstaan. Misschien ook nog wel eens goed
Ja, en als je de verbruikers uitzet, zal ie stationair 14.4V meten. (verbruikers aan tijdens laden onderweg had ik het over) maar de meting ontbreekt dus nog van de volgende dag, en hoeveel Ah accu je nu hebt. Maar het lijkt allemaal mee te vallen, anders had je maa-ochtend wel geschreven dat je niet meer kon startenjan reitsma schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:49:
Hij laadt stationair met lichten en achterruitverwarming krap 14 volt. Voldoende lijkt me. Auto wil steeds nog starten dus ik hoop dat het probleem opgelost is(op de 0,2 A lekstroom na). Heb de accu nog niet doorgemeten na een nacht stilstaan. Misschien ook nog wel eens goed

Pagina: 1