Toon posts:

Is mijn WTW in balans?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-03 22:59
Ik heb mijn oude WTW unit laten vervangen door een nieuwe (Orcon HRC-300 Ecomax) en deze laten inmeten.

Volgens de installateur waren de instellingen reeds prima (debiet in elke ruimte gemeten op hoogste stand).
Maar als ik de waardes bij elkaar optel zie ik een verschil in totale toevoer en afvoer. Deze moeten toch in balans zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

P.s. de metingen zijn met open deuren uitgevoerd :S

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Koop een anemometer, dan kun je het zelf nameten/bijstellen. Zie bijv. Inregelen wtw met anemometer

Ik tag de Tweakers-WTW guru @Theo ook even.

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2021 09:11]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 17:23
Debiet zou in balans moeten zijn (evenveel toe-als afvoer). Bevat je tabelletje de meetwaarden? Verwonderlijk dat de gemeten waarden dan allemaal exact afgeronde waarden bevat. Zeker dat er gemeten werd?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43
De aannemer heeft ook gelijk; de waardes zijn prima conform bouwbesluit. Deze schrijft voor wat de minimale debieten moeten zijn voor afzuiging, en daar voldoe je dus aan. Ze schrijven ook voor hoeveel het debiet per ruimte moet zijn, en ook daar voldoe je aan. Dus van een technisch punt voldoet de installatie.

Maar qua comfort zal het ruk zijn; de ingeblazen lucht zal niet echt warm zijn en je hebt een grote onderdruk in huis. Als de inblazende lucht koud is (momenteel minder dan 16C als je woning minimaal 18C is) dan heb je idd een grote onbalans. Vergelijk het met een auto; ook als de motor hapert, een raar geluid maakt, amper wil startten en de auto meer deuken heeft dan een golfbal voldoet hij nog steeds aan de eisen van de APK.

Maar je systeem wil je echt wel in balans krijgen. Je inblaaswaardes en debiet lijken goed te zijn. Hier hoef je dus niks aan te doen. Wat je moet doen is eerst je wtw in balans krijgen. Daarna kun je met de ventielen gaan spelen om het debiet te verdelen. Het makkelijkst is om bij je WTW de twee buizen die van en naar buiten gaan los te koppelen (als dat niet makkelijk gaat dan de twee buizen die van en naar de woning gaan) en dan met een anemometer de inblaas en afvoer per stand (stand 1, 2 en 3) met elkaar in balans te brengen. Door de flow op de wtw te meten heb je een meest betrouwbare meting, en door aan de openingen te meten van/naar buiten gebruik je ook de luchtweerstand die het buiswerk in je woning heeft in je afregeling.

Hierna kun je de ventielen eventueel afstellen. De waardes voor de badkamer en toilet zijn een goed minimum (meer mag, minder niet) wanneer het systeem op z'n default stand staat. Ook lijken de inblaasverhoudingen goed te staan. Het is per woning verschillend, maar probeer zelf een goede luchtstroom te bepalen. Wil je bijvoorbeeld dat een boven en benedenverdieping gescheiden zijn van elkaar? Dus dat de lucht die de slaapkamers ingaat ook boven wordt afgezogen? (handig wanneer je een deur tussen boven en beneden hebt en de lucht dus niet altijd vrij kan stromen) Het is qua luchtkwaliteit (en stroomverbruik) beter als de lucht zo ver mogelijk door je woning moet gaan. Hierdoor kan namelijk de snelheid van de WTW omlaag. Als voorbeeld; stel je blaast in in de slaapkamer en zuigt af in de huiskamer dan heb je in beide ruimtes een goede lucht. Blaas je in op de gang en zuig je af in zowel slaapkamer als huiskamer dan heb je een tweemaal zo groter debiet nodig, wat weer ten koste gaat van stroomverbruik.

Afhankelijk van hoe je plattegrond is en hoe de verbinding tussen boven en beneden is kun je de afzuigende ventielen dus ook opnieuw afregelen om het afzuigende debiet te verdelen.

Maar voor het inregelen heb je echt een anemometer nodig. Deze kosten in China nog geen twee tientjes. In het topic dat @ThinkPad aanhaalt staat één specifieke meter die erg aan te raden valt; de HoldPeak HP-866B. Die ga je echt heel erg hard nodig hebben.

7400 Wp op het dak

• originx
naftebakje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:07:
Debiet zou in balans moeten zijn (evenveel toe-als afvoer). Bevat je tabelletje de meetwaarden? Verwonderlijk dat de gemeten waarden dan allemaal exact afgeronde waarden bevat. Zeker dat er gemeten werd?
Ja, maar ze zijn als een razende harrie door het huis gelopen. Had er al weinig fiducie in.

• originx
Theo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:46:
De aannemer heeft ook gelijk; de waardes zijn prima conform bouwbesluit. Deze schrijft voor wat de minimale debieten moeten zijn voor afzuiging, en daar voldoe je dus aan. Ze schrijven ook voor hoeveel het debiet per ruimte moet zijn, en ook daar voldoe je aan. Dus van een technisch punt voldoet de installatie.

Maar qua comfort zal het ruk zijn; de ingeblazen lucht zal niet echt warm zijn en je hebt een grote onderdruk in huis. Als de inblazende lucht koud is (momenteel minder dan 16C als je woning minimaal 18C is) dan heb je idd een grote onbalans. Vergelijk het met een auto; ook als de motor hapert, een raar geluid maakt, amper wil startten en de auto meer deuken heeft dan een golfbal voldoet hij nog steeds aan de eisen van de APK.

Maar je systeem wil je echt wel in balans krijgen. Je inblaaswaardes en debiet lijken goed te zijn. Hier hoef je dus niks aan te doen. Wat je moet doen is eerst je wtw in balans krijgen. Daarna kun je met de ventielen gaan spelen om het debiet te verdelen. Het makkelijkst is om bij je WTW de twee buizen die van en naar buiten gaan los te koppelen (als dat niet makkelijk gaat dan de twee buizen die van en naar de woning gaan) en dan met een anemometer de inblaas en afvoer per stand (stand 1, 2 en 3) met elkaar in balans te brengen. Door de flow op de wtw te meten heb je een meest betrouwbare meting, en door aan de openingen te meten van/naar buiten gebruik je ook de luchtweerstand die het buiswerk in je woning heeft in je afregeling.

Hierna kun je de ventielen eventueel afstellen. De waardes voor de badkamer en toilet zijn een goed minimum (meer mag, minder niet) wanneer het systeem op z'n default stand staat. Ook lijken de inblaasverhoudingen goed te staan. Het is per woning verschillend, maar probeer zelf een goede luchtstroom te bepalen. Wil je bijvoorbeeld dat een boven en benedenverdieping gescheiden zijn van elkaar? Dus dat de lucht die de slaapkamers ingaat ook boven wordt afgezogen? (handig wanneer je een deur tussen boven en beneden hebt en de lucht dus niet altijd vrij kan stromen) Het is qua luchtkwaliteit (en stroomverbruik) beter als de lucht zo ver mogelijk door je woning moet gaan. Hierdoor kan namelijk de snelheid van de WTW omlaag. Als voorbeeld; stel je blaast in in de slaapkamer en zuigt af in de huiskamer dan heb je in beide ruimtes een goede lucht. Blaas je in op de gang en zuig je af in zowel slaapkamer als huiskamer dan heb je een tweemaal zo groter debiet nodig, wat weer ten koste gaat van stroomverbruik.

Afhankelijk van hoe je plattegrond is en hoe de verbinding tussen boven en beneden is kun je de afzuigende ventielen dus ook opnieuw afregelen om het afzuigende debiet te verdelen.

Maar voor het inregelen heb je echt een anemometer nodig. Deze kosten in China nog geen twee tientjes. In het topic dat @ThinkPad aanhaalt staat één specifieke meter die erg aan te raden valt; de HoldPeak HP-866B. Die ga je echt heel erg hard nodig hebben.
Bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord, echt super!

Als ik op die manier de WTW meet, kom ik dan niet gewoon uit op die 265 en 170 m3? Stel dat het zo is, moet ik daar dan het gemiddeld van nemen als 'balans waarde'? Als ik die waarde op beide toevoer en afvoer zou toepassen, zorgt dit ervoor dat ik in totaal toch te weinig ga toevoeren (minder dan 265m3) en te veel ga afvoeren (meer dan 170m3), ook al pas ik de regeling van de onderlinge ventielen aan? Maar ik maak waarschijnlijk een denkfout.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee