Lapa schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:25:
[...]
Iets meer on-topic: mensen die zeggen "Haarlem is te duur, ga naar XXX" snappen het niet helemaal. Steden zijn duur omdat mensen er willen wonen. Die mensen hebben die meerprijs t.o.v. andere locaties er dus voor over vanwege de voordelen van die locatie.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit specifieke huis niet te duur kan zijn.
inderdaad goed om dit op TS toegespitsts te houden...
Ik vermoed dat je best kunt stellen dat de vraagprijs van het huis niet te duur was... los van alle subjectieve meningen over prijzen, maar hij heeft erop geboden, en 20K onder die vraagprijs geboden en dat bod is gewoon afgewezen.
Het is goed dan ook realistisch te zijn en te stellen dat _nu_ de prijzen dus voor woningen van die grootte en in die buurt zo hoog zijn.
Ergens vermoed ik zelf ook dat TS niet echt overtuigd was bij die woning...
wat hij schreef klonk niet als een woning die hij écht graag wilde hebben... ik zou dan ook afvragen of dat 'gevoel' over de prijs misschien ook eerder een uiting was van twijfel over andere zaken..
of zijn eigen afweging van welke prioriteiten een woning moest hebben nu wel zo goed op orde waren (wil hij meer woonruimte, of misschien juist in een andere buurt, hebben beide partners goed genoeg besproken of ze beide 'op dezelfde pagina' zijn qua toekomstplannen?)
Er zijn nu verschillende strategieen toepasen, die allemaal voor- en nadelen bieden:
Bijvoorbeeld afwachten tot de huizenprijzen sterk gaan dalen ... Ja, dat is best te doen maar ook risicovol en zeker als je nu huurt kan dat juist tot meerkosten leiden;
het is zelfs mogelijk dat én de huizenprijzen dalen over drie ajar, maar dat bv gepaard gaat met een ongekend snelle stijging van de rente, waardoor de woning die TS nu zou kunnen kopen voor 325K en een financiering van 1,5%...
over twee jaar dan te krijgen is voor een prijs van 295K en 4% rente... om een geheimpje te verklappen, dan is TS duurder uit dan nu, ondanks dat de huizenprijs dan bijna 10% gedaald zou zijn.
Uit het hele verhaal van TS denk ik dat hij ook gewoon samen met zijn partner eens goed moet bespreken hoe nu verder te gaan.... ook als ze deze woning niet gekocht heben, kan het wel als een goed elermoment vervullen omdat je nu ook merkt welke afwegingen erbij komen kijken.
Ik hoop dat TS ook goed praat met zijn partner welke dingen ze goed vonden aan die woning en welke niet, en dat gewoon gebruiken als aanknooppunt war verder op te zoeken.
Ik wens hem iig veel plezier ermee, het kan ok een leuke en interssante tijd zijn om samen met je partnr doorheen te gaan en je eigen wensen en toekomstverwachtingen op orde te krijgen
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen