Ik wil een betrouwbare occasion kopen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 19:07
Ik lease momenteel een Peugeot 108; prima auto voor A-B, maar toch wil ik liever over op kopen.

Natuurlijk hou ik van auto's alleen is het mij het geld niet altijd waard. Ik reis weinig (niet dagelijks maar enkele keren per week) en heb niet het gevoel mijn ego aan te tasten door in een auto te rijden uit het A-segment.

Nu ben ik op zoek naar een betrouwbare occasion; waarschijnlijk een Japanner.
Grofweg wil ik niet veel meer dan 6-7k betalen en moet het ding er wel een beetje uitzien. Zwart of antraciet kleurtje is altijd mooi meegenomen. Goed om te weten is dat ik rond de 7-10 duizend kilometer per jaar rij.

In eerste instantie viel mijn oog op de Mitsubishi Space Star (~2015, 70k op de teller). Ziet er net even wat beter uit dan de meeste auto's in dat segment.

Vervolgens een beetje aan het slepen met het bouwjaar en tellerstand; dan krijg je ineens hele andere leuke opties (o.a. uit Duitsland). Denk aan een Mitsubishi Lancer, zelfde geld, maar dan wel een jaar of 4 ouder dan de Space Star en 2x zoveel op de teller.

Nu zit ik een beetje in dubio; het liefste heb ik een auto waar ik nog heel wat jaartjes plezier van wil hebben zonder (met een beetje geluk) om de haverklap bij de garage te staan.

Hebben jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Sowieso moet je altijd geluk hebben met een (2e hands) auto. Er kan altijd iets mis mee zijn waardoor je buiten de garantie tegen kosten aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36
Ik denk dat je al snel op Toyota uitkomt. Prius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:35
Wat zou je reden dan precies zijn om voor een ouder model met 2x zoveel kilometers te kiezen? Formaat? Looks?

Houd er rekening mee dat een grotere auto duurder zal zijn in de wegenbelasting en brandstof. Zeker iets om naar te kijken voor de langere termijn.

Zelf zou ik voor een Mitsubishi Colt kijken, van 2011 ofzo. Zijn super betrouwbare auto's, lekker compact maar van binnen ontzettend ruim. Denk zeker de ruimste auto in deze klasse (er zijn modellen die minder dan 950 kilo wegen, dus zeer gunstig voor de wegenbelasting). Je kunt ook echt heel prima op de achterbank zitten. Daarbij zijn ze ook nog eens met een aantal goede opties verkrijgbaar zoals cruisecontrol en stoelverwarming.

Edit: foutje gemaakt in het gewicht

Edit2: kijk, deze bijvoorbeeld!
https://link.marktplaats.nl/m1654712708
Schitterend modelletje. Automaat, cruise control, lederen bekleding, stoelverwarming, zelfs een afneembare trekhaak.

[ Voor 16% gewijzigd door RobinL94 op 01-02-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Naast Jappanners zou ik ook naar Koreanen kijken. Hier overgegaan van een Peugeot 206 naar een Hyundai i20 uit 2009. Die auto heeft me de afgelopen 3-4 jaren nog niets anders gekost dan een nieuwe accu, een paar lampjes en de nodige APK's. In de 90Kkm die er bijgezet is valt me dat ontzettend mee. Erg betrouwbaar karretje. Ow, en als het stuk gaat dan is het op heel domme onderdeeltjes. Zo brak er een poos geleden een haakje af waar de zonneklep van de bestuurder in geklikt wordt. Nu hangt die een klein beetje losjes, niet onveilig of storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:52
Ik zou dan voor zoiets gaan: https://www.autotrack.nl/...ris-benzine-2010-50737916

Hybride dus perfect voor de kortere afstand, Auris staat als zeer betrouwbaar bekend en je hebt meer ruimte dan de 108 die je nu hebt. Het is dezelfde techniek als in de Prius, echter vind ik deze wat beter op het netvlies staan.

[ Voor 56% gewijzigd door pretpik op 02-02-2021 09:10 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

De 108 voldoet prima, auto's zijn eigenlijk je geld niet waard en je maakt weinig kilometers per jaar. Waarom niet gewoon de 108 overnemen uit de lease of er zelf een aanschaffen? Voor 6000-7000 euro heb je een prima exemplaar met weinig kilometers gereden.

Het zijn mijn auto's niet want ik vind ze niet comfortabel maar volgens mij heb je er verder een prima en probleemloze auto aan. Veel goedkoper kun je volgens mij niet autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 19:55

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pretpik schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:35:
Ik zou dan voor zoiets gaan: https://www.autotrack.nl/...ris-benzine-2010-50737916

Hybride dus perfect voor de kortere afstand, Auris staat als zeer betrouwbaar bekend en je hebt meer ruimte dat de 108 die je nu hebt. Het is dezelfde techniek als in de Prius, echter vind ik deze wat beter op het netvlies staan.
Dit dus, verbruik zal gelijk zijn aan de 108, je hebt aanzienlijk meer comfort en de toyota hsd aandrijflijn is onverwoestbaar. Ik denk wel één van de betrouwbaarste aandrijflijnen op de markt.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2021 09:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotangclan
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 19:07
RobinL94 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:28:
Wat zou je reden dan precies zijn om voor een ouder model met 2x zoveel kilometers te kiezen? Formaat? Looks?

Houd er rekening mee dat een grotere auto duurder zal zijn in de wegenbelasting en brandstof. Zeker iets om naar te kijken voor de langere termijn.

Zelf zou ik voor een Mitsubishi Colt kijken, van 2011 ofzo. Zijn super betrouwbare auto's, lekker compact maar van binnen ontzettend ruim. Denk zeker de ruimste auto in deze klasse (er zijn modellen die minder dan 950 kilo wegen, dus zeer gunstig voor de wegenbelasting). Je kunt ook echt heel prima op de achterbank zitten. Daarbij zijn ze ook nog eens met een aantal goede opties verkrijgbaar zoals cruisecontrol en stoelverwarming.

Edit: foutje gemaakt in het gewicht

Edit2: kijk, deze bijvoorbeeld!
https://link.marktplaats.nl/m1654712708
Schitterend modelletje. Automaat, cruise control, lederen bekleding, stoelverwarming, zelfs een afneembare trekhaak.
Looks voornamelijk. Het formaat is niet erg belangrijk aangezien ik in principe enkel alleen in de auto rij; op een uitzondering daar gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:08

-tom-562

Oliesjeik

Van een 108 naar een Spacestar zie ik niet echt als een upgrade eerlijk gezegd. Dan zou ik eerder voor een Lancer of een Auris gaan. Dat is wel echt een upgrade.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46
pretpik schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:35:

Hybride dus perfect voor de kortere afstand, Auris staat als zeer betrouwbaar bekend en je hebt meer ruimte dan de 108 die je nu hebt. Het is dezelfde techniek als in de Prius, echter vind ik deze wat beter op het netvlies staan.
Nadeel van de Auris vind ik (heb er zelf ook naar gekeken) dat hij best wel zwaar is, dat hakt er best wel in qua wegenbelasting. Heb even gekeken, voor die uit je link betaal je zo'n €61-69 per maand aan wegenbelasting. Verder zijn het prima betrouwbare auto's v.z.i.w. Een Yaris Hybrid is een stuk lichter. Maar 6-7K is dan niet realistisch, voor een beetje nette en eerlijke ga je toch al richting de 9,5K.

Een Yaris niet-Hybrid is wel een stuk goedkoper en is vast wel wat in te vinden met leuke opties (climate control bijv.). Wel opletten of het administratief allemaal klopt, van de Yaris Hybrid zie je veel import voorbijkomen. Hoeft niet perse wat mee te zijn, maar ben daar zelf niet zo'n fan van. Voordeel van een niet-Hybrid is dat je ook een trekhaak kunt plaatsen en een aanhanger(tje) mag trekken. Met een Hybrid mag er alleen een fietsendrager op de evt. aanwezige trekhaak.

@ TS, wat je kunt doen is op gaspedaal.nl kijken. Dan vul je jouw budget in + je eisen en dan kijken wat eruitrolt. Vergeet niet een ondergrens qua vraagprijs/bouwjaar in te voeren zodat je niet talloze oude meuk voorbij hoeft te scrollen. Voordeel van gaspedaal.nl vind ik dat hij merk-onafhankelijk zoekt. Bij Marktplaats kan je alleen zoeken binnen een merk.

Ik rijd nu in een Yaris XP9 uit 2006, maar we zijn aan het kijken naar een Hyundai i20 / Kia Rio (zelfde platform). Stuk betaalbaarder dan een Yaris/Auris Hybrid. Een i20 uit 2015 zit op zo'n €32/36 p/m aan wegenbelasting, behoorlijk verschil met zo'n Auris. Wij rijden niet heel veel (<20K p/j) dus besparing in brandstof ben ik dan weer kwijt in de wegenbelasting :X

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2021 09:37 ]

Pagina: 1