Toon posts:

Hulp met aanbieding Zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:46
Daar gaan we dan, mijn eerste eigen post na vele jaren mee lezen :*). Mocht ik in mijn openingspost wat gemist hebben, alvast excuus!

Afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in een multisplit airco systeem en mede door reacties hier op het forum tevens begonnen als test met naast koelen ook het huis te gaan verwarmen. Dit is tot dus ver enorm goed bevallen en scheelt tot dus ver weer wat in de algemene kosten.

Hierdoor is bij mij opnieuw de kwestie zonnepanelen gaan spelen, daar met een verbruik van ~5300kWh in het afgelopen jaar de mogelijke besparing groter is geworden.
Ik heb me de afgelopen weken bezig gehouden met inlezen van diverse posts als deze en getracht de adviezen mee te nemen in een eigen offerte traject, maar alsnog zou ik graag van de knappe koppen hier op het forum graag tips, advies en mogelijk ideeën willen uitwisselen met betrekking tot onze lopende offerte.

Ik ben niet zozeer opzoek naar een 'beste' prijs, daar dit via een gemeentelijke subsidie regeling wordt afgehandeld wat me bind aan bepaalde leveranciers. Wel ben ik op zoek naar de best aansluitende setup voor ons gebruik.

Zover ik me heb ingelezen, zou in onze 'use-case' een oost/west opstelling het beste aansluiten, daar dit opbrengst over de dag verspreid in plaats van een piek moment. Hiernaast hebben we weinig tot geen schaduwval zover ik dat beoordeeld heb (met een leken oog :+ !). Ook gezien de hoogte en beperkte ruime op het dak, zou een oost/west opstelling beter passen.
Nu hebben 3 buren reeds een zuid opstelling en mijn directe buurman een oost/west en zijn de bevindingen / meningen verdeeld.

Hiernaast valt mij op dat ze een omvormer hebben geoffreerd met 1 string, zou dit in mijn opstelling niet 1 moeten wezen met 2 strings?

Kunnen jullie mij wat wegwijs maken in de materie? 8)7

De situatie;
Het betreffende dak, noord is boven, zuid onder in de capture:

Het legplan voorstel vanuit BonGo, deze is niet geheel accuraat daar ze om de buitenunit heen gaan leggen, dit kregen ze alleen in de software niet geheel zoals ze dit voor ogen hebben:

De offerte:

3960wp SE

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
3000 NS is gewoon 2 trackers
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/goodwe/1-fase/
3000 XS heeft 1 tracker.

Maar 4 normale panelen per richting zou ik niet aandurven met die omvormer. Die Goodwe heeft een startspanning van 120 V. Dat is precies wat 4 panelen doen met warm weer. Ik kan niet garanderen dat dat goed genoeg gaat werken.
Even vloeken in de kerk, "Dan zou ik nog liever SolarEdge zien met P404 optimisers." (gemakkelijk leverbaar, veel leveranciers zijn dol op SolarEdge)
Of 4 Panasonic panelen zien (hoog voltage). @AUijtdehaag (technisch goede oplossing maar dure panelen en weinig installateurs leveren het, als je er maar 4 koopt valt de meerprijs uiteraard erg mee)

Zelf zou ik zo`n kleine set uitvoeren met micro omvormers of kiezen voor zuid.
Zuid met lage helling presteert qua opbrengst verdeling over de dag niet enorm veel met oost west met lage helling.
Hoeveel panelen passen er richting zuid met bijvoorbeeld vd Valk schansen?
https://www.solar-bouwmar...at-dak/van-der-valk-kits/

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je geen afmetingen van het dak?

https://www.winkelman-zon...-perc-zwart-frame-ha.html
490 Wp voor 193 euro = 0,393 euro per Wp

https://www.winkelman-zon...black-half-cel-360wp.html
360 Wp voor 185 euro = 0,513 euro per Wp

MAW veel te duur voor wat je krijgt.
En all-black is ook niet nodig op een plat dak. (wordt warmer)
Dat een "bedrijf" daar uberhaupt mee aankomt... 8)7

Als er maar 10 panelen passen, gewoon lekker alles op zuid. (maar meten=weten)
Misschien kan je 2x 1 mtr panelen kwijt in de lengte richting zuid op dual betonvoeten (ofzo en ja die zijn ook zwart, maar wel 470 Wp)

[Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2021 19:10]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
BonGo is over het algemeen duur (althans in de meeste offertes die ik voorbij heb zien komen). Heb van meerdere zzp installateurs die voorheen voor bongo installeerden gehoord dat zij standaard hoge offertes insturen omdat zij liever grote projecten doen voor subsidies dan de kleine daken.

De prijsopgave die je instuurt lijkt daarin ook aardig te kloppen.. 4700 euro voor 10 panelen, onderconstructie,, omvormer e.d. is veel te duur.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Xrypta
Alvast enorm bedankt voor de snelle reacties @busscherski @AUijtdehaag @HSA.Solar !

Heb nog even snel de desktop een slinger gegeven om te reageren :9

Vanmiddag waren de heren van BonGo toevallig bij de buurman bezig, daar hij ook een offerte traject had lopen. Zodoende zijn ze door hun voorgestelde leg plan gaan inspecteren. Ze kwamen tot de conclusie dat het geheel overnieuw kon en de heren op kantoor er een potje van hadden gemaakt 8)7 !

Onder aan de streep, zou ik een door schaduwval van een 3tal technische pijpjes (getekend op de sunny design) en mogelijk schaduwval van de Airco unit (die snap ik niet helemaal, die staat op de 'noordkant' van het dak), gecombineerd met een volgens hun onmogelijke opgaaf voor het plaatsen van oost/west uitkomen op een Solar Edge systeem op het zuiden, maar dan wel max 9 panelen. ;w

Ze hadden een kleine situatie schets voor me gemaakt;

Ik blijf het idee krijgen dat het beter moet kunnen, maar dat ze zoals @HSA.Solar aangeeft niet heel veel tijd aan kwijt willen zijn. :-(

Qua afmetingen:

Airco positie op dak:

Technische pijpjes en aanzicht vanuit directe buurman (pre-airco tijdperk):

Lastige is dat het dak voor mij niet toegankelijk is, daar mijn trap niet ver genoeg rijkt (metertje of 9 hoog), anders was ik met een meet lint aan de slag gegaan. Ik ga morgen eens de aircoleidingen meten vanuit de muur, die lopen in een rechte lijn omhoog, mogelijk kan ik dan wat meer bepalen over hoe deze exact staat tav. het dak.

3960wp SE

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Als je rechtermuis op je dak klikt via Google Maps en dan > measure distance / meet afstand, kun je vrij eenvoudig (in globale lijnen) de afmetingen van het dak berekenen tussen diverse punten van het dak.

In plaats van een SolarEdge + optimizers zou je ook kunnen kiezen voor micro omvormers (elke paneel zijn eigen string) of een andere omvormer + TIGO / Honeybee optimizer. Het voordeel van die laatste twee t.o.v. SolarEdge is dat je bv. enkel de panelen die last hebben van de schaduw hoeft te voorzien van een optimizer wat goedkoper is dan alle panelen voorzien van eentje, wat bij SolarEdge het geval is.

Het alternatief met micro omvormers heb je geen optimizers of string omvormer nodig dus dat scheelt in de kosten.

Mijn buren een aantal deuren verderop hebben de installatie ook laten doen door BonGo met 7 panelen AEG en 7 micro omvormers, was bij BonGo niet heel goedkoop.. zelfs de 150 euro voor 'verticaal transport' werd in rekening gebracht terwijl dit helemaal niet gebruikt werd.

[Voor 3% gewijzigd door HSA.Solar op 02-02-2021 00:28]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Xrypta
HSA.Solar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:22:
Als je rechtermuis op je dak klikt via Google Maps en dan > measure distance / meet afstand, kun je vrij eenvoudig (in globale lijnen) de afmetingen van het dak berekenen tussen diverse punten van het dak.

In plaats van een SolarEdge + optimizers zou je ook kunnen kiezen voor micro omvormers (elke paneel zijn eigen string) of een andere omvormer + TIGO / Honeybee optimizer. Het voordeel van die laatste twee t.o.v. SolarEdge is dat je bv. enkel de panelen die last hebben van de schaduw hoeft te voorzien van een optimizer wat goedkoper is dan alle panelen voorzien van eentje, wat bij SolarEdge het geval is.

Het alternatief met micro omvormers heb je geen optimizers of string omvormer nodig dus dat scheelt in de kosten.

Mijn buren een aantal deuren verderop hebben de installatie ook laten doen door BonGo met 7 panelen AEG en 7 micro omvormers, was bij BonGo niet heel goedkoop.. zelfs de 150 euro voor 'verticaal transport' werd in rekening gebracht terwijl dit helemaal niet gebruikt werd.
Als ik via Google de globale lijnen meet komt dat aardig overeen met wat de plattegrond mij verteld.
Indien ik dan een schans teken à la @busscherski aangeeft, zou ik zeggen;
2x 4 voudige schans, 1 maal een 2 of 3 voudige, gecombineerd met bv. een JA Solar 410 paneel (grotere past niet zover ik het bekijk).
Dan zou je wellicht zelfs 10, tot 11 panelen kwijt kunnen.

Heb even in Sunny Design getracht te maken wat ik bedoel, zonder dat je een dergelijke schans kan selecteren als montage. Is dit dan zo gek gedacht, dat een bedrijf als BonGo hier niet mee aan komt? 8)7

Ik krijg bijna het gevoel dat ik iets gigantisch over het hoofd zie, of heb ik teveel vertrouwen in een naam?

3960wp SE

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je moet wel wat tussenruimte tussen de rijen hebben ivm onderlinge schaduw
Met dual betonvoeten hoeft dat maar 1x

En zo?

Of toch een oost/west met APS-QS1
https://www.winkelman-zon...1-fase-60-72-120-cel.html
Keuzes keuzes.

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2021 12:22]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Xrypta
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:09:
Je moet wel wat tussenruimte tussen de rijen hebben ivm onderlinge schaduw
Met dual betonvoeten hoeft dat maar 1x

En zo?
[Afbeelding]

Of toch een oost/west met APS-QS1
https://www.winkelman-zon...1-fase-60-72-120-cel.html
Keuzes keuzes.
Gaat de tussenruimte ook op met de valk kit zoals deze?
https://www.solar-bouwmar...at-dak/van-der-valk-kits/

Ik dacht dat wellicht met de beperkte ruimte meer kwijt kan zonder schaduwval van de voorliggende panelen. Denk dat ik dan wel vast zit aan micro omvormers of solar edge vanwege de technische pijpjes op het dak, maar meer panelen is nooit weg.

Edit; dit was wat ik met de schets in sunnyweb ook probeerde te laten zien, echter kent die dat systeem niet :+ !

[Voor 5% gewijzigd door Xrypta op 02-02-2021 12:51]

3960wp SE

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
Een string omvormer kan ook nog wel omgaan met schaduw van pijpjes.
Alle panelen richting zuid met een string omvormer zou mijn keuze zijn. En bij voorkeur de pijpjes lager maken.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er bestaan wel schansen hoor.
Maar of dat verstandig is op die hoogte betwijfel ik
https://solargarant.nl/zo...-4-panelen-1x4-landscape/

De CV pijp kan al weg, als je een l/w warmtepomp (en/of wp boiler / eboiler / aton power to heat) plaatst
En lucht afvoer van de ventilatie past misschien onder een paneel

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2021 14:36]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:42
Xrypta schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:04:

Ik ben niet zozeer opzoek naar een 'beste' prijs, daar dit via een gemeentelijke subsidie regeling wordt afgehandeld wat me bind aan bepaalde leveranciers. Wel ben ik op zoek naar de best aansluitende setup voor ons gebruik.
Heb je een linkje naar de regeling? dit klinkt echt als een slangenkuil.

• Xrypta
twain4me schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Heb je een linkje naar de regeling? dit klinkt echt als een slangenkuil.
Mwah 't valt opzich mee, ik zie dat ik ook subsidie geschreven heb (lekker slim frits), maar het is een gemeentelijke lening :)
https://www.apeldoorn.nl/lening-zonnesystemen
Houdt in dat zelf installeren of zelf kopen en declareren en door een ander laten installeren een lastig pakket wordt om rond te krijgen.
Ze willen een totaal offerte bij een installateur of bedrijf, welke is aangesloten bij KvINL/SEI/NVKL.

Inmiddels er al wel uit dat de schans van Valk gaat passen in een opstelling 2x 4 en 1x 3, nu alleen nog even uitvogelen hoe we de rest willen (SolarEdge/Micro omvormers etc).
AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:36:
Er bestaan wel schansen hoor.
Maar of dat verstandig is op die hoogte betwijfel ik
https://solargarant.nl/zo...-4-panelen-1x4-landscape/

De CV pijp kan al weg, als je een l/w warmtepomp (en/of wp boiler / eboiler / aton power to heat) plaatst
En lucht afvoer van de ventilatie past misschien onder een paneel
CV blijft hier nog even in huis, vullen dit nu wel voor 60/70% aan met L/L (airco), vandaar de (behoorlijk flinke) reductie in kosten indien we met panelen wat gaan opbrengen.

Volgende stap zal inderdaad verder van het gas af zijn, CV is wel gereed voor aanvulling met L/W warmtepomp, maar dan zal eerst binnenshuis wat gedaan moeten worden (radiatoren etc) en de kozijnen vervangen moeten worden zodat er beter glas in in kan :*).

Gaan wel kijken of we wat kunnen doen met de luchtafvoer van de luchtcirculatie, dat scheelt al weer iets in de schaduwval.

[Voor 38% gewijzigd door Xrypta op 02-02-2021 15:31]

3960wp SE

• AUijtdehaag
  • Niet online
Pas nog wel op dat je L/L buitenunit geen lucht gaat circuleren door de panelen.
(dat kan gebeuren als de lucht botst met de panelen en hierdoor sneller terug komt naar de aanzuig van de unit.

Daardoor verlies je capaciteit en zal de unit stukken minder gaan presteren of zelfs stuk gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Xrypta
Korte update van mijn kant, mede dankzij de voorbeelden van @busscherski en @AUijtdehaag uitgekomen op een Valk schans, 2x 4 en 1x 3 waarmee voldoende uitblaas ruimte overblijft voor de buitenunit. Tevens de te dure AEG panelen in de offerte laten wisselen voor veel acceptabelere DMEGC panelen.

Sinds vorige week dan ook voorzien van 11 panelen op ZZW! :*)

Paar fototjes tijdens de installatie :+

3960wp SE

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proficiat.
Veel plezier ermee.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee