Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 18:33
Bij het starten van games vanaf de HDD WD Red Plus 2TB https://tweakers.net/pric...d-plus-2tb/specificaties/ en de Seagate FireCuda Compute 2 TB https://tweakers.net/pric...ompute-2tb/specificaties/ ervaar ik na het opstarten van bepaalde games of 1 a 2 minuten spelen hiervan een BSOD die in de event logger code: kernel power 41 aangeeft.

Dit is er aan de hand
- Bij het starten van Far Cry 5 loopt de computer vast en uiteindelijk BSOD kernel power 41
- Bij het starten van Warhammer: Vermintide 2 loopt de computer vast en BSOD kernel power 41
- World of Tanks kan ik zonder problemen van deze schijf opstarten en spelen
- Mijn Windows 10 Pro staat op een 500 gb SSD 850 van Samsung.
- Ik kan zonder problemen games vanaf mijn SSD opstarten en spelen. De Witcher 3 op 4K Ultra geeft geen problemen.

Dit heb ik uitgezocht
Bij het teruglezen van de foutcode in de windows event logger geeft hij Kernal power 41 aan.
Dat betekent:
'' Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.''

Op internet las ik veel problemen met de Seagate Firecuda Compute. Onder andere Tweaker reviews geven veel problemen aan. https://tweakers.net/pric...cuda-compute-2tb/reviews/
https://www.computerworld...ext-gen-hybrid-drive.html

De stroomtoevoer kan mogelijk een probleem zijn, omdat kabels wel eens kunnen kapot gaan.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1539581

Ik heb de integriteit van de schijf getest door middel van SMART test. Die geeft geen problemen aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o1sTUkL6bUnO_9tH85ikTmke0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beD1G89qJwtLreKWKkJ7Hu4Z.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik geprobeerd
- De Seagate Firecuda heb ik eruit gehaald en vervangen met een nieuwe WD red HDD van 2tb
- Nieuwe PSU geïnstalleerd en nieuwe kabels geïnstalleerd
- Windows opnieuw geïnstalleerd
- Nvidia drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd..

Wat is mijn vraag/doel
Wat zou ik kunnen doen om dit probleem te verhelpen?

PC Specs
- Gigabyte GTX 1080 TI 11GB OC
- Corsair Crucial 3200 Mz RAM DD4
- MOBO: ASRock AB350M-HDV
- PSU: Corsair RM750x
- CPU: Ryzen 5 3600
- SSD: Samsung 850 500 GB
- HDD: WD Red 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:11
Je zou eens kunnen proberen om (als je overclocked) de overclocking uit te zetten en de Powersettings van je MoBo en Windows anders in te stellen.
En kan je (evt. tijdelijk op een tweede scherm) Taakbeheer/Prestaties open zetten om te kijken welk proces of welk device (CPU?; proces?, harddisk?) het eerst problemen geeft op het moment dat een BSOD eraan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Zet de spellen ook eens op je SSD en probeer nogmaals. Het kan eigenlijk niet zo zijn dat alleen vanaf een HDD de BSOD optreedt. Zal eerder toeval zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Renault schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:51:
Je zou eens kunnen proberen om (als je overclocked) de overclocking uit te zetten en de Powersettings van je MoBo en Windows anders in te stellen.
En kan je (evt. tijdelijk op een tweede scherm) Taakbeheer/Prestaties open zetten om te kijken welk proces of welk device (CPU?; proces?, harddisk?) het eerst problemen geeft op het moment dat een BSOD eraan komt?
Gek genoeg is de activiteit in de taakbeheer als volgt. De CPU en RAM wordt belast, maar de GPU belasting geeft hij 0.1% aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZ-DPkr5ZyKWJGf3z0s4-YxFPNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gP0hxsz3aSP3QuOCJM5Sx7m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
nelizmastr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:17:
Zet de spellen ook eens op je SSD en probeer nogmaals. Het kan eigenlijk niet zo zijn dat alleen vanaf een HDD de BSOD optreedt. Zal eerder toeval zijn.
Dat heb ik ondertussen geprobeerd. Dat geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Big Daddy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:25:
[...]

Gek genoeg is de activiteit in de taakbeheer als volgt. De CPU en RAM wordt belast, maar de GPU belasting geeft hij 0.1% aan.
Die meting is niet accuraat als je het spel alt-tabt om te kijken. Dan kan je beter monitoring software mee laten lopen, zoals MSI afterburner, dan kun je ook terugkijken wat de belasting geweest is van je videokaart en alle kloksnelheden.

Kernel power 41 is trouwens een generieke melding dat de PC is herstart op een onjuiste manier. Wat staat er concreet in je blue screen? Daar hoort een specifieke melding te komen. Kijk ook met bluescreenview welke bestanden er als boosdoener worden aangemerkt. Ook daar zie je de crashmelding.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
nelizmastr schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Die meting is niet accuraat als je het spel alt-tabt om te kijken. Dan kan je beter monitoring software mee laten lopen, zoals MSI afterburner, dan kun je ook terugkijken wat de belasting geweest is van je videokaart en alle kloksnelheden.

Kernel power 41 is trouwens een generieke melding dat de PC is herstart op een onjuiste manier. Wat staat er concreet in je blue screen? Daar hoort een specifieke melding te komen. Kijk ook met bluescreenview welke bestanden er als boosdoener worden aangemerkt. Ook daar zie je de crashmelding.
Het spel heb ik in uitgebreid beeldscherm modus kunnen volgen. Ik volg het via 2 schermen.
Ik ben denk ik achter het probleem gekomen.
De televisie stond als 'hoofdscherm' aangemerkt in de beeldscherminstellingen.
Hierbij kon ik op mijn monitor geen resolutie instellen.
Ik vermoed dat dit iets met de crashes te maken heeft.
Ik heb ingesteld dat mijn monitor het hoofdscherm is.
Heb de games opgestart en gespeeld en daarna geen problemen meer ondervonden.
Dit zal ik later wat intensiever gaan testen door een langere gamesessie.

[ Voor 4% gewijzigd door Big Daddy op 02-02-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Geeft andere zware benutting van de HDDs ook problemen? HDDs gebruiken aanzienlijk meer stroom dan SSDs, zou het een power/voeding probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:59:
Geeft andere zware benutting van de HDDs ook problemen? HDDs gebruiken aanzienlijk meer stroom dan SSDs, zou het een power/voeding probleem kunnen zijn?
Ik heb een nieuwe psu + kabels aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Big Daddy schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Ik heb een nieuwe psu + kabels aangeschaft.
Oh sorry, overheen gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Helaas blijven de problemen zich voortdoen.

Wat ik heb getest
- Ik kan games zoals Warhammer Virmintide 2, Far Cry 5, Dirt 4 probleemloos van SSD spelen.
- Ik kan zelfs Dirt 4 en World of Tanks vanaf de HDD spelen.

Nu wil ik co-op Far Cry 5 doen. De computer freezed en bsod geeft zodra hij start vanaf de HDD.
Dit kan geen toeval zijn, omdat dit probleem ook voortdeed op de SSHD. Echter is er nu een nieuwe schijf in gegaan. Alles wat ik vanaf de HDD wil starten zorgt voor crashes.

Iemand een idee hoe ik verder kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
De crashes ontstaan nu ook bij het spelen van games op de SSD.
Het probleem is dus niet afhankelijk vanaf welke schijf ik speel.
Dat is heel gek, want ik kan soms uren achter elkaar Witcher 3 op 4K spelen.

De BSOD code is 41 kernal power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 07:59
Big Daddy schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:36:
De BSOD code is 41 kernal power.
Dat is niet de BSOD-code zelf, maar het event ID. Die is altijd 41.

In de event details staat welke bug check code het was. Post daar eens een overzicht van (codes en parameters)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Thralas schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Dat is niet de BSOD-code zelf, maar het event ID. Die is altijd 41.

In de event details staat welke bug check code het was. Post daar eens een overzicht van (codes en parameters)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA0SOway_2V11mHklxsTy4nftiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrNMvSFZq8kPeHaLXWeOaETI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vriN-OeuSWZ5yW9FNf2JPYQOfnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Enz392k66JPwbEXV1focrI2I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QRH1YJsW0GpixUfMt3yQzruLS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6Dx7D7rKoc6bFAgZie03LI3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1lOHMM6N8G3rLvpI1SocHgoRww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQyvKTJvYGHZA5i06YIhECtM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wZNSvaD6i9zA6uiL_I0TD9fnsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3x7ADxql8nMis9CITmZvjzQa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Blijkbaar is 41 niet zo interessant, maar 1001 (BugCheck) wel.

Filter daar eens op en laat er nog een paar zien. Screenshot hoeft niet, je kunt de tekst uit het tekstveld kopiëren, dat is wat compacter.

De 0x7f is UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP. Als de rest verschilt wijst dat sterk op een hardwareoorzaak. Dan kun het beste even controleren of alle clocks gewoon stock zijn (niet overclocked) en dan verder met memtest en/of geheugen verwijderen om te zien of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Thralas schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:05:
Blijkbaar is 41 niet zo interessant, maar 1001 (BugCheck) wel.

Filter daar eens op en laat er nog een paar zien. Screenshot hoeft niet, je kunt de tekst uit het tekstveld kopiëren, dat is wat compacter.

De 0x7f is UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP. Als de rest verschilt wijst dat sterk op een hardwareoorzaak. Dan kun het beste even controleren of alle clocks gewoon stock zijn (niet overclocked) en dan verder met memtest en/of geheugen verwijderen om te zien of dat helpt.
Ik heb net Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en een uur lang gegamed in co-op (far cry 5) zonder problemen.
Ik zet de games nu over op mijn HDD en kijk hoe het gaat.
Windows logger geeft ook geen errors meer aan. Met name niet die 1001 niet meer.
Ik zal dit intensief gaan testen.
Tot zover geen freezes meer.

• Big Daddy
Helaas een aantal freezes gehad.
Zelfs als ik geen games heb draaien, en office dingen doe, dan begint mijn scherm langzaam vast te lopen.
Eerst werkt bijvoorbeeld Taakbeheer niet meer, dingen starten niet meer op vanaf de startbalk, programma's reageren niet meer en dan freezed het hele scherm en moet ik de PC uitdrukken.
Nieuwe windows 10 lost het niet op helaas...

Het gekke is dat ik bijvoorbeeld gistermiddag zonder problemen Warhammer 2 / Dirt 4 heb gespeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4innhIGAQ8tC_qF3us-xi4K4LRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mf6JSCPqSMLDNpWJbcNoedQs.jpg?f=fotoalbum_large

• Renault
Heb jij geen (koelings-)probleem met je videokaart?

• Big Daddy
Ik draai geregeld hwmonitor. De waardes van de temperatuur zijn normaal. Onder extreme belasting is temperatuur van cpu tussen de 60 en 80. De Gpu tussen de 50 en 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Het probleem heb ik nu redelijk kunnen inkaderen.

Ik krijg BSOD's als ik het volgende doe: Een game starten zoals Dirt 4, Far Cry 5 en dan tegelijkertijd gebruik maken van een praatfunctie via Discord, Steam, ingame Voice, etc.

Ik kan zonder problemen Dirt 4 spelen. Zodra ik dit tegelijkertijd met Discord of een ander voice programma doe, dan crasht hij meteen met een BSOD code: dpc watchdog violation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dan zou ik eens ouderwets kijken in Windows bij de interrupts en geheugenadressen die verschillende hardware krijgt toegewezen, want dan is er waarschijnlijk één apparaat wat zich iets van een ander apparaat toe-eigent. En dan krijg je BSOD's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Big Daddy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:36:
Ik kan zonder problemen Dirt 4 spelen. Zodra ik dit tegelijkertijd met Discord of een ander voice programma doe, dan crasht hij meteen met een BSOD code: dpc watchdog violation.
Neem dit topic even door, en doe exact wat TS daar heeft gedaan: DPC_WATCHDOG_VIOLATION - herhalend probleem na onderhoud

Dat was exact dezelfde BSOD die op een driver/programma te pinpointen viel.

Probleem bij jou situatie is dat je véél meer verschillende BSODs kreeg, wat eerder wijst op een hardwareprobleem (en dan is een watchdog violation ook voorstelbaar). Maar als je echt altijd een DPC watchdog violation weet te reproduceren dan is dat het uitzoeken zonder meer waard.

Ik zie ook nog steeds wat WHEA-Logger events in je screenshots die suggereren dat er meer speelt
Renault schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:18:
Dan zou ik eens ouderwets kijken in Windows bij de interrupts en geheugenadressen die verschillende hardware krijgt toegewezen, want dan is er waarschijnlijk één apparaat wat zich iets van een ander apparaat toe-eigent. En dan krijg je BSOD's ...
Sorry, dit slaat helemaal nergens op. Geheugenadressen overlappen niet, en het andere waar je op zinspeelt (interrupt conflicts) is al 20 jaar niet meer aan de orde.

Een DPC watchdog violation heeft daarnaast een uitstekende beschrijving op MSDN: dat betreft een te traag afgehandelde interrupt, of cumulatief teveel tijd gespendeerd aan interrupts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Ik heb een nieuwe moederbord besteld en nieuwe CPU koeler.
Het wordt een MSI B450 TOMAHAWK MAX.
Kijken of dit het probleem gaat oplossen.
Ik heb het topic gelezen van de DPC codes. Dat wordt erg ingewikkeld.
Door het mobo te vervangen sluit ik dingen uit wat het kan zijn.
In mijn vorige setup had ik geen problemen met deze error.

Het enige wat is veranderd is de CPU / PSU / en MOBO om de 1080 ti goed te kunnen ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas de Jong
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-04 18:04
Ik zou je pc in de brand steken en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Daddy
Thomas de Jong schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:00:
Ik zou je pc in de brand steken en een nieuwe kopen.
Ik hou deze optie aanbevolen als 2e keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Big Daddy
Ik kan officieel toekennen dat het vervangen van het moederbord het probleem heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Thralas schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:21:
[...]
.
Sorry, dit slaat helemaal nergens op. Geheugenadressen overlappen niet, en het andere waar je op zinspeelt (interrupt conflicts) is al 20 jaar niet meer aan de orde.
...
Klopt. Maar de geschetste problematiek slaat óók helemaal nergens op (in de zin van "dat hoort hij niet te doen"). En dan kan je beter even puzzelen om ook dit (geheugen/interruptoverlap door een brakke driver) uit te sluiten.
Dit wordt m.i. bevestigd doordat een nieuw moederbord de problemen oplost.
Pagina: 1