Toon posts:

Mesh systeem of access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-03 14:44
Op dit moment heb ik een nighthawk R7000 in de meterkast. Het bereik is een stuk beter dan de router van mijn internet provider. Maar nog niet goed genoeg. In de slaapkamer verlies ik bijvoorbeeld regelmatig de verbinding met mijn chromecast.

Ik wil snel en stabiel internet in mijn werkkamer, woonkamer. En in de slaapkamer genoeg om stabiel te kunnen streamen. Ik heb een glasvezel verbinding van 150gbit. In al deze kamers heb ik een netwerkkabel liggen.

Een nadeel van access points lijkt mij dat ik bijvoorbeeld in mijn slaapkamer nog steeds verbonden kan zijn met het zwakke signaal van mijn access point in de woonkamer. Daarom zat ik te denken aan een mesh systeem.

Zelf zat ik te denken aan de TP link deco 9m plus (pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V2 (3-pack)) Waarbij ik er een aansluit in mijn werkkamer, woonkamer en slaapkamer.

Maar nu lees ik hier [Deco M9] Ethernet backhaul dat ik niet vanuit de meterkast 3 deco's in 3 aparte kamers kan aansluiten. Ik zou dus 1 deco in de meterkast aan moeten sluiten op de modem van de provider. Vervolgens een switch ertussen en dan twee deco's in andere ruimtes. Met andere woorde, ik heb nog een 4de nodig. Dit vind ik een beetje zonde van het geld. Of ik moet bijvoorbeeld een extra kabel trekken vanuit de woonkamer naar de meterkast. Main deco aansluiten met kabel naar meterkast en in de modem van de internet provider. En kabel 2 naar de meterkast en hierop een switch. Vervolgens de kabel die naar mijn werkkamer en slaapkamer lopen aansluiten op de switch. En in de slaapkamer en werkkamer de andere deco's aansluiten. Maar dit vind ik omslachtig. 8)7

Als het zo omslachtig moet, kan ik dan niet misschien beter gewoon 3 access points installeren? Nadeel is dan wel dat ik soms handmatig moet switchen tussen de netwerken...

Ik wil maximaal ongeveer 300 euro kwijt zijn. Maar het moet wel het geld waard zijn. Als ik voor access points zou gaan, dan zou ik mijn nighthawk in AP mode zetten in de werkkamer. Nog een routertje die ik heb liggen in AP mode in de woonkamer. En nog een goedkope AP die ik heb liggen in de slaapkamer.

Wat adviseren jullie in mijn situatie?

Alle reacties

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:12
Mesh systemen zijn hetzelfde als access points, met als enige verschil dat de 'uplink' draadloos is in plaats van met een kabeltje. Roaming is NIET per definitie een eigenschap van mesh netwerken, en ook NIET per definitie iets dat bekabelde access points niet kunnen.

Als je de mogelijkhebt om kabels te gebruiken, altijd kabels gebruiken. Dus ook voor je wifi access points.

Share and Enjoy!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
Windows95 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:54:
Ik heb een glasvezel verbinding van 150gbit.

Wat adviseren jullie in mijn situatie?
eerst en vooral NICE !

overal een tp link eap225'je ?
ik zou wel alle wifi in huis dezelfde merk / type / mogeljikheden houden,zodat je roaming beter werkt..

ook kan je daarna een omada controller toevoegen ,zodat je statistiekjes kan hebben van alles :)

• Windows95
Omdat ik alles bedraad aansluit kan ik dus net zo goed goede access points kopen in plaats van een mesh systeem? Met de spullen die ik nog heb liggen (verschillende merken) zou ik zonder geld uit te geven 3 access points hebben. Maar om roaming te voorkomen ben ik bereid om ongeveer 300 euro uit te geven. Voor wifi in 3 kamers. Wat voor access points zou ik dan het beste kunnen nemen zodat ik geen roaming heb?

Bij voorkeur heb ik 1 netwerknaam in mijn huis, maar als ik dan met het verkeerde AP verbonden ben, dan ga ik eerder voor 3 wifi netwerknamen met de kamernaam als netwerknaam. Zodat ik handmatig het snelste netwerk kan kiezen.

• WCA
Ik heb zelf Unifi hangen hier, 3 stuks totaal (elke verdieping 1)

Heerlijk systeem, en het roamt als een malle. Hoef nooit na te denken met welke ik verbonden ben, en hij wisselt altijd perfect.

Share and Enjoy!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Windows95 roamen doet de client :)

Waarom zou je niet eerst een proberen het met de huidige apparatuur aan de praat te krijgen? Best practice:
- 2.4 en 5ghz scheiden en als je roamende clients op 5ghz zetten
- ssid en encryptie gelijk. Dit laatste komt best nauw. Wpa2 aes is wat anders dan wpa2 tkip of wpa1/wpa2

Als je die stappen goed volgt dan zou het ongeveer net zo goed moeten roamen als een unifi setup. Als t niet lekker werkt kun je altijd nog spullen kopen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• WCA
laurens0619 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:36:
@Windows95 roamen doet de client :)

Waarom zou je niet eerst een proberen het met de huidige apparatuur aan de praat te krijgen? Best practice:
- 2.4 en 5ghz scheiden en als je roamende clients op 5ghz zetten
- ssid en encryptie gelijk. Dit laatste komt best nauw. Wpa2 aes is wat anders dan wpa2 tkip of wpa1/wpa2

Als je die stappen goed volgt dan zou het ongeveer net zo goed moeten roamen als een unifi setup. Als t niet lekker werkt kun je altijd nog spullen kopen :)
In theorie, ja.

In de praktijk merk ik toch een flink verschil tussen een stel bij elkaar geraapte AP's die toevallig dezelfde netwerknaam uitzenden, en bijv. een unifi systeem met 'fast roaming' ingeschakeld, of een ander merk met een soortgelijk systeem.

Clients blijven graag plakken aan een access point, totdat het te zwak is om te gebruiken. Unifi kan ze dan ook nog eens een duwtje geven zodat ze opnieuw moeten verbinden.

Share and Enjoy!

• laurens0619
  • Nu online
WCA schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:50:
[...]

In theorie, ja.

In de praktijk merk ik toch een flink verschil tussen een stel bij elkaar geraapte AP's die toevallig dezelfde netwerknaam uitzenden, en bijv. een unifi systeem met 'fast roaming' ingeschakeld, of een ander merk met een soortgelijk systeem.

Clients blijven graag plakken aan een access point, totdat het te zwak is om te gebruiken. Unifi kan ze dan ook nog eens een duwtje geven zodat ze opnieuw moeten verbinden.
Helaas, dat is een hardnekkig sprookje. De unifi duwt niet (ja bij min rssi maar dat staat standaard uit)

Roamen doet een client, het enige wat de accesspoint kan doen is:
- Gelijke SSID/encryptie/wachtwoord op alle aps
- 802.11krv aanbieden - Hierdoor is de downtime tijdens roamen lager en kan de client betere keuzes maken
- lagere linkrates uitschakelen -
- min rssi disconnect

Je hebt met roamen eigenlijk 2 onderdelen:
A: de client besluit dat die moet roamen en niet op het oude blijven hangen
B: zodra het roamen gestart is (zie a) wil je zo min mogelijk downtime

De grap is, de protocollen 802.11krv (bij unifi heet de .r fast roaming) gaan over onderdeel B terwijl de meeste mensen een oplossing vooral voor onderdeel A zoeken.
Daarbij als je client het krv protocol niet kan dan gaat het stuk, de protocollen staan daarom meestal uit.

Wat doet dan bv mesh of unifi dan wel zodat onderdeel A zo goed werkt? (Soms) Lagere linkrates uitschakelen en gelijke configuratie op de accesspoints.
Thats all, hij doet niets actief om een client te roamen.
2.4 uitschakelen en 5 only is ook altijd een goede voor roaming optimalisatie want daarmee zet je de allerlaagste linkrates uit en heb je veel minder overlap

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 23:53
Windows95 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:28:
Omdat ik alles bedraad aansluit kan ik dus net zo goed goede access points kopen in plaats van een mesh systeem? Met de spullen die ik nog heb liggen (verschillende merken) zou ik zonder geld uit te geven 3 access points hebben. Maar om roaming te voorkomen ben ik bereid om ongeveer 300 euro uit te geven. Voor wifi in 3 kamers. Wat voor access points zou ik dan het beste kunnen nemen zodat ik geen roaming heb?

Bij voorkeur heb ik 1 netwerknaam in mijn huis, maar als ik dan met het verkeerde AP verbonden ben, dan ga ik eerder voor 3 wifi netwerknamen met de kamernaam als netwerknaam. Zodat ik handmatig het snelste netwerk kan kiezen.
Voor drie afzonderlijke netwerken kun je prima met je huidige spullen aan de slag.

Maar je zegt ook dat je 300 euro wilt uitgeven roaming te voorkomen. Normaal gesproken is iedereen op zoek naar een oplossing die dat wél ondersteund.

Als ik het goed begrijp wil je één dekkend netwerk in je huis voor telefoons e.d. en dat bepaalde cliënts (bijv. je chromecast) alleen met een bepaald AP in verbinding staan.
Je komt al een heel eind door bijv. gebruik te maken van MAC-filtering waarmee je bepaalde clients toestaat of verbied om met een bepaald AP te verbinden.

Ik zou in jouw geval een Ubiquiti / Microtik oplossing adviseren, waarin je dat soort zaken centraal in een controller kan regelen.

[Voor 13% gewijzigd door Masimo op 31-01-2021 13:08]

• WCA
laurens0619 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Helaas, dat is een hardnekkig sprookje. De unifi duwt niet (ja bij min rssi maar dat staat standaard uit)

Roamen doet een client, het enige wat de accesspoint kan doen is:
- Gelijke SSID/encryptie/wachtwoord op alle aps
- 802.11krv aanbieden - Hierdoor is de downtime tijdens roamen lager en kan de client betere keuzes maken
- lagere linkrates uitschakelen -
- min rssi disconnect

Je hebt met roamen eigenlijk 2 onderdelen:
A: de client besluit dat die moet roamen en niet op het oude blijven hangen
B: zodra het roamen gestart is (zie a) wil je zo min mogelijk downtime

De grap is, de protocollen 802.11krv (bij unifi heet de .r fast roaming) gaan over onderdeel B terwijl de meeste mensen een oplossing vooral voor onderdeel A zoeken.
Daarbij als je client het krv protocol niet kan dan gaat het stuk, de protocollen staan daarom meestal uit.

Wat doet dan bv mesh of unifi dan wel zodat onderdeel A zo goed werkt? (Soms) Lagere linkrates uitschakelen en gelijke configuratie op de accesspoints.
Thats all, hij doet niets actief om een client te roamen.
2.4 uitschakelen en 5 only is ook altijd een goede voor roaming optimalisatie want daarmee zet je de allerlaagste linkrates uit en heb je veel minder overlap
Daar heb je gelijk in, nog even gezocht. Had het idee dat unifi (naast 801.11r, wat daar buiten staat) nog extra mogelijkheden had om roaming te 'forceren' Dat had ik mis. Overigens zend ik wel zowel 2,4 als 5 op alle AP's tegelijk uit, dat gaat ook gewoon goed met roaming.

Maar goed, neemt niet weg dat ik dit systeem alsnog aanraad. Nog nooit zo'n stabiele en zorgeloze wifiverbinding gehad.

[Voor 3% gewijzigd door WCA op 31-01-2021 13:07]

Share and Enjoy!

• laurens0619
  • Nu online
@WCA yes ik dacht ook altijd en Zag ook een verbetering toen ik naar unifi ging. Daarna keer combi gehad van 1 experiabox node en 1 unife node en dat roamde prima, wel pas nadat de encryptie 100% gelijk stond

Ik denk 90% van de handmatig opgezette multi ap oplossingen niet lekker roamen omdat het ssid en wachtwoord wel gelijk was maar het wpa/ wpa2 type afweek per ap. Dat merk je ook bijna niet want je device ziet gewoon 1 netwerk met het enige verschil dat die pas veel later roamt en meer last heb van sticky clients

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 31-01-2021 16:07]

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:53
Ik zat mee te lezen en vroeg me af of ‘backhaul’ nog een factor is voor succesvol roamen met clients? Ik dacht dat dat niet altijd door verschillende APs ondersteund wordt?

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:37
Backhaul is een term voor het gebruik van andere banden van de WiFi spec voor de verbinding onderling. Dus als je ze bedraad aansluit is dat eigenlijk je Backhaul

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:53
koppie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:21:
Backhaul is een term voor het gebruik van andere banden van de WiFi spec voor de verbinding onderling. Dus als je ze bedraad aansluit is dat eigenlijk je Backhaul
Oké, dan snap ik hem en dat de roaming dus bij de clients ligt. Dank je!

• Windows95
Masimo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Voor drie afzonderlijke netwerken kun je prima met je huidige spullen aan de slag.

Maar je zegt ook dat je 300 euro wilt uitgeven roaming te voorkomen. Normaal gesproken is iedereen op zoek naar een oplossing die dat wél ondersteund.

Als ik het goed begrijp wil je één dekkend netwerk in je huis voor telefoons e.d. en dat bepaalde cliënts (bijv. je chromecast) alleen met een bepaald AP in verbinding staan.
Je komt al een heel eind door bijv. gebruik te maken van MAC-filtering waarmee je bepaalde clients toestaat of verbied om met een bepaald AP te verbinden.

Ik zou in jouw geval een Ubiquiti / Microtik oplossing adviseren, waarin je dat soort zaken centraal in een controller kan regelen.
Klopt, ik wil bij voorkeur gewoon 1 SSID waarbij als ik met mijn telefoon een avondje op de bank gezeten heb, naar boven loop om te slapen, nog wat nieuws kijk op mijn telefoon dat hij dan automatisch verbind met het AP van boven. En niet op de trage verbinding van beneden.

Ik moet dus zorgen dat de encryptie allemaal hetzelfde ingesteld staan. Kan ik dan juist het beste voor 1 SSID kiezen, of meerdere? Voordeel van verschillende is dat ik kan zien of hij wel met het goede AP verbonden is. Eerst had ik juist twee verschillende netwerken voor 2.4ghz en 5 ghz, zodat ik als ik boven was met mijn 2.4ghz kon verbinden (sneller in dat geval), en beneden met 5ghz (ook in dat geval sneller).

Ik denk dat ik het maar ga proberen met mijn huidige spullen. En dan encryptie overal hetzelfde zetten. En misschien ook wel alleen 5ghz netwerken. Dan is de kans ook kleiner dat ik verbonden ben met mijn 2.4ghz van het verkeerde AP. Mocht ik het switchen van netwerken beu zijn, kan ik nog altijd naar een kwalitatief betere oplossing zoeken.

Eerst dacht ik dat juist een mesh systeem ervoor zorgt dat je van de ene ruimte naar de andere kunt lopen. Maar dit zit dus meer op de client. Je zou toch denken dat dit in 2021 niet zo moeilijk te regelen is. Is er een wifi signaal met beter bereik voor meer dan X tijd -> wisselen.

Edit: Ik had de term roaming niet goed neergezet. Ik wil natuurlijk juist dat ik zo goed mogelijk kan roamen.

• laurens0619
  • Nu online
@Windows95 de ssid moet gelijk zijn, eigenlijk alles behalve het kanaal. anders ziet die het niet als 1 netwerk

Als je boven moet wisselen naar de 2.4 voor betere snelheid, dan mort je dus een 5ghz ap bijplaatsen boven :)

Het roamen zit op de client maar dat heeft de afhankelijkheid dat je netwerk goed is ingericht.

Mesh nodes zijn dat en daarom roamt het vaak goed met mesh. Maar dat kan dus ook met losse aps

[Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 31-01-2021 21:09]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Windows95 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Klopt, ik wil bij voorkeur gewoon 1 SSID waarbij als ik met mijn telefoon een avondje op de bank gezeten heb, naar boven loop om te slapen, nog wat nieuws kijk op mijn telefoon dat hij dan automatisch verbind met het AP van boven. En niet op de trage verbinding van beneden.
Als de netwerken volledig identiek zijn, dan doet iedere telefoon van sinds 2015 dat. In theorie kun je dat met iedere willekeurige verzameling AP's voor elkaar krijgen, in praktijk is het verstandig om alles van zelfde merk en modelserie te nemen (wat gelijk lijkt, kan onder de motorkap alsnog verschillen), maar "mesh" of andere ongein is niet nodig.
Ik moet dus zorgen dat de encryptie allemaal hetzelfde ingesteld staan. Kan ik dan juist het beste voor 1 SSID kiezen, of meerdere? Voordeel van verschillende is dat ik kan zien of hij wel met het goede AP verbonden is.
Je kunt prima zien waar je mee verbonden bent zonder aan SSID's te hoeven rommelen. Een beetje managed WiFi-oplossing heeft een managementpagina waar je kunt zien wat waarmee verbonden is, maar je kunt altijd via een app als WiFi Analyzer Open Source kijken naar welk BSSID (=AP MAC adres) je verbonden hebt. Ook al zijn SSID's gelijk, BSSID's zijn altijd uniek per AP.
Eerst had ik juist twee verschillende netwerken voor 2.4ghz en 5 ghz, zodat ik als ik boven was met mijn 2.4ghz kon verbinden (sneller in dat geval), en beneden met 5ghz (ook in dat geval sneller).
Kan, maar wat je hier vooral beschrijft is een slecht geplande WiFi-netwerk met onvoldoende dekking boven.
Ik denk dat ik het maar ga proberen met mijn huidige spullen. En dan encryptie overal hetzelfde zetten. En misschien ook wel alleen 5ghz netwerken. Dan is de kans ook kleiner dat ik verbonden ben met mijn 2.4ghz van het verkeerde AP. Mocht ik het switchen van netwerken beu zijn, kan ik nog altijd naar een kwalitatief betere oplossing zoeken.
Let wel dat band steering (5GHz vs 2.4GHz) een stuk minder secuur is dan roaming (ene AP naar een andere), het kan ook met moderne clients voorkomen dat je onnodig op 2.4GHz zit. Als je ziet dat je vaak op verkeerde band zit, dan is het scheiden van de twee banden wel het overwegen waard - maar zorg wel voor zelfde SSID op alle AP's per band.
Eerst dacht ik dat juist een mesh systeem ervoor zorgt dat je van de ene ruimte naar de andere kunt lopen. Maar dit zit dus meer op de client. Je zou toch denken dat dit in 2021 niet zo moeilijk te regelen is. Is er een wifi signaal met beter bereik voor meer dan X tijd -> wisselen.
Mesh is puur en alleen een techniek om wireless backhaul beter te regelen dan het vroeger via WDS ging. Heeft verder niets met roaming (of band steering, of client steering) te maken.

En mbt "niet zo moeilijk" - onderschat de uitdaging niet. Grootste probleem is dat gebruikers het zelf met allerleid verschillende SSID's verprutsen. Geen enkele apparaat zal ooit roamen als instellingen niet gelijk zijn.

Voor hoe het gaat als het wel goed is, interessant leesvoer:
https://support.apple.com/en-us/HT203068
https://support.apple.com/en-us/HT202628

Vooral de eerste beschrijft exact welke voorwaardes er zijn voor roaming ("enterprise" moet je even lezen als "willekeurig welk netwerk met meer dan één AP"), tweede geeft aan wat al die extra lettertjes doen.

Dit is iOS, maar het werkt bij Android of MacOS of Windows net zo.
Edit: Ik had de term roaming niet goed neergezet. Ik wil natuurlijk juist dat ik zo goed mogelijk kan roamen.
Zorg dan voor alle AP's van zelfde merk en productseries, en gelijke instellingen. Neem bij voorkeur een managed WiFi-oplossing met één plek om instellingen te doen (dan weet je dat ze altijd overal hetzelfde gaan zijn) en om te zien wat er gebeurt.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee