Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xl3ruise
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-08 16:03
Hallo allemaal,

Morgen komt mijn 3 pack Deco m9 binnen, maar heb nog een kleine vraag mbt het instellen van de ethernet backhaul.

Ik zag op de site van tp-link namelijk de volgende afbeelding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAeI2aVQdfM9nED95RhuBoBA0ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WZcum5CDVO7ipZFBSiWA2s1f.png?f=user_large

De deco’s wil ik instellen als AP, omdat mijn Fritzbox geen Bridge modes ondersteund.
Maar werk de backhaul ook op de volgende manier:

Router > switch > hoofd deco 1
> deco 2
> deco 3

Dus direct aan mijn router heb ik een switch hangen, waaraan via 3 ethernet kabels de deco’s verbonden zijn.

Ik hoor graag jullie meningen.

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord (via rens-br op 26-01-2021 08:03)

• xl3ruise
Montaner schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:45:
Ik heb dezelfde switch, en daarbij werkt het dus niet out-of-the-box. Ik heb ook weinig moeite gestoken in het troubleshooten verder en ze alle 3 rechtstreeks op de router aangesloten wat prima werkt. Ik zie echter geen reden waarom het niet zou kunnen werken, tenzij de Netgear problemen heeft om de discovery door te voeren (wat laurens zei). Mocht je hiervoor de configuratie vinden dan hoor ik het ook wel graag ;).
Nu een paar dagen in gebruik en ben eigenlijk heel erg tevreden! Staat zoals bovenstaand aangegeven aangesloten en heb er nog geen problemen mee gehad!

Heb voor de rest geen gekke instellingen gedaan..

Hopelijk blijft hij het zo volhouden O-)

[ Voor 3% gewijzigd door xl3ruise op 10-11-2020 21:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xl3ruise
Vorige omschrijving pakte hij niet goed door het wegvallen van spaties, dit is iets duidelijker hopelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quyHMl8j0oEE7fyna2JOSj9UrwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MekAeQ3hrxtreTyw01bz0t37.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Ja, dat kan zo werken.
Houd alleen in de gaten dat je de deco instelt als AP en niet als router. Anders krijg je dhcp problemen.
Als in, zowel deco als router begint adressen uit te delen.

Ik heb Engelstalig ingesteld dus houd daar rekening mee..
Je opent de deco app, kiest onderaan voor 'more' dan voor 'advanced' dan bij operation mode kies je access point.

Nog gratis tip: als je de andere decos toevoegt aan je netwerk, houd deze dan in de buurt/zelfde kamer als jouw hoofd deco. (jouw eerste deco die je aanmaakt met de app/telefoon is automatisch de hoofddeco). Anders krijg je ze niet gekoppeld aan het netwerk. Kennelijk werkt de koppeling niet via LAN maar via BT ofzo.
Als de gekoppelde deco eenmaal groen is kun je hem van het stroom halen en verplaatsen naar de gewenste kamer/verdieping.

[ Voor 63% gewijzigd door Fore! op 07-11-2020 06:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Ja dat gaat prima werken
Echter waarom zou je een m9 kopen (299 euro) als je hem bekabeld gaat aansluiten?
Koop dan 3x een unifi ac lite (240 euro) of 3x een deco m4 (100 euro)

Alle 3 de opties gaan je bekabeld exact dezelfde snelheid en stabiliteit geven :)

Een m9 is alleen een voordeel als je ze draadloos onderling gaat aansluuten

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2020 07:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Volgens TP-link is dat niet de juiste manier van aansluiten. Welke switch heb je? Want heb zelf issues met de semi-managed gs105e. En als je de m9 hebt kijk dan even of je wel 2020 firmware hebt. Hij kan zelf blijkbaar niet van 2019 naar 2020 over the air updaten, dus moet je de update tool downloaden. Dit tooltje zit ook weer vol rariteiten, en werkt alleen als je draadloos verbonden bent met je deco.

Anyway.. ik heb hem zelf, zou een ander systeem aanschaffen achteraf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ka @Montaner heeft gelijk, de deco kan nogal eens etteren als de switch het discovery protocol tegenhoudt. Ik heb vooral
Gelezen dat dit mis gaat bij dlink switches

Ik heb de decos thuis direct naast elkaar in de experiabox zitten en geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xl3ruise
Hallo allemaal, allereerst bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat het wel een mogelijkheid is. Scheelt toch weer wat geld.. anders had ik er nog 1 tussen de router en de switch moeten zetten.

@laurens0619 nu lijkt het nut van de deco inderdaad niet helemaal naar voren te komen, maar we hebben hem inderdaad ook mede gekocht om er nog 1 of 2 deco draadloos op aan te sluiten voor in de tuin zomers (‘s avonds wel gewoon weghalen)

@Fore! Bedankt voor de tips! Ik wilde de deco’s inderdaad wel in AP modes zetten, maar het is fijn dat ik nu bevestigd krijg dat dat juist is!

@Montaner en @laurens0619 zelf heb ik thuis de Netgear Prosafe GS105GE switch.. niet echt een duur of spannend dingetje, maar het doet wat het moet doen.. denken jullie dat dit problemen kan gaan opleveren?

Zouden de deco’s draadloos denk je een afstand van 20 meter kunnen overbruggen (door alleen enkel glas heen)? Want dat zou dan voor de draadloze deco in de tuin de beste uitkomst zijn..

Nogmaals bedankt voor jullie mening! Ik hoor het graag!

[ Voor 9% gewijzigd door xl3ruise op 07-11-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Ik heb dezelfde switch, en daarbij werkt het dus niet out-of-the-box. Ik heb ook weinig moeite gestoken in het troubleshooten verder en ze alle 3 rechtstreeks op de router aangesloten wat prima werkt. Ik zie echter geen reden waarom het niet zou kunnen werken, tenzij de Netgear problemen heeft om de discovery door te voeren (wat laurens zei). Mocht je hiervoor de configuratie vinden dan hoor ik het ook wel graag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb ook dezelfde netgear en hier werkt het welq haha.
Nouja niet precies hetzelfde aangezien alle decos direct in de experiabox zitten maar bij 1 deco zit se netgear er nog tussen.

@xl3ruise het is jouw geld maar dit extra geld uitgeven zodat je tijdelijk mesh punten buiten kan zetten? Ik zou dan voor t geld een 4e deco m4 kopen en deze bekabeld vlak achter het enkel glas ophangen. Of heb je een mega tuin?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2020 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xl3ruise
@Montaner @laurens0619 Nou... Dan ga ik erg benieuwd zijn wat de uitkomst straks bij mij is.. hahah

Ik zal het laten weten!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• xl3ruise
Montaner schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:45:
Nu een paar dagen in gebruik en ben eigenlijk heel erg tevreden! Staat zoals bovenstaand aangegeven aangesloten en heb er nog geen problemen mee gehad!

Heb voor de rest geen gekke instellingen gedaan..

Hopelijk blijft hij het zo volhouden O-)

[ Voor 3% gewijzigd door xl3ruise op 10-11-2020 21:34 ]

Pagina: 1