Hebben alle 5 een andere richting en helling? Heb je er een luchtfoto met het noorden boven bij? En met de dakvlakken omlijnd en genummerd en de helling erbij gezet.
In geval je oost en west dezelfde panelen hebt kunnen mogelijk 2 strings parallel op 1 input.
3x enkelfase string omvormer lijkt me logischer dan. Waarschijnlijk zijn de DC voltages dan ook veel gunstiger.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Anders kunt er wellicht strings parallel zoals hierboven ook net aangegeven.
[ Voor 25% gewijzigd door mb1 op 30-01-2021 10:05 ]
dakvlak 1: 5 panelen op NW
2: 6 panelen op Zuid, op een veranda, dus ms wat schaduw.
3: 5 panelen op Oost
4: 3 panelen op Zuid (maar in de schaduw vanaf 13:00)
5: 8 panelen vol op zuid, geen schaduw
Laat mij nog maar even puzzelen, in ieder geval bedankt tot zover.
3 fase string omvormers willen het liefst +/- 20 standaard 60 cells (120 half cells) panelen per string voor optimaal DC voltage.
Het minimum is ongeveer 7 per string.
Tenzij je kiest voor Panasonic of Sunpower panelen (duur maar wel 96 of meer cellen), dan zal met een 3 fase string omvormer de minimum string lengte ongeveer 4 panelen zijn.
Enkelfase string omvormers kunnen met kortere strings omgaan.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ik denk zelf aan twee strings van 14 panelen.
Er staat 30 meter afstand maar met 10 is het wel bekeken, en eenmaal aan de CCA kan de optimizer niet meer zonder werken.
Voordeel van de CCA is dat je kan loggen per paneel, en tigo support kan updaten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
In mn vorige installatie had ik één gateway per dakoppervlak.
Logging en monitoring is voor nu nog niet aan de orde. Kan later aangeschaft worden en werkt met ts4-a-o, toch? Jammer dat die duos zo slecht verkrijgbaar zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 31-01-2021 09:28 ]
Ja werkt met A-O , die heb ik ook, alleen wel goed opschrijven/stickers plakken/foto's maken van wie waar ligt met welke code als je die later in een CCA schema wilt plaatsen, dat heb je dan nodig en scannen kan niet meer waarschijnlijk.
Ik had nog wel wat gezeur met uitvallen / niet opstarten van de optimisers in het begin maar dat heeft tigo support online opgelost met updates. Komt omdat ze net uit waren in die tijd denk ik.
Misschien vind je het interessant maar ik heb ze vorig jaar maart hier gekocht, de beste man een bericht gestuurd of ie een leuke prijs kon maken incl verzenden voor 13 stuks en cca plus tap, dan maakt ie een mooie deal.
https://www.ebay.de/itm/2...eaa753:g:rIYAAOSwYSZfctsK
Hij heeft ook een tijdje alleen maar duo gehad toen de gewone in heel europa niet verkrijgbaar was door corona in china.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 31-01-2021 10:27 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bedankt voor de tip op e-bay, 'k ga kijken.
Je kunt ook nog kiezen voor Honeybee optimizers, die zijn vrijwel identiek aan tigo, maar goedkoper.
Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar
Honeybee heb ik nog nooit van gehoord, is een onderzoekje waard.
edit: op het eerste gezicht is Honeybee niet veel goedkoper.
[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 01-02-2021 10:00 ]
Honeybee's zitten op 32-35 ex + optioneel een beebox van 150 zodat je per paneel ook kunt aflezen wat ze opbrengen.
Ik heb zelf ook 24 van die honeybee's (400) en 4x 800's op het dak liggen met growatt omvormers, werkt prima.
[ Voor 69% gewijzigd door HSA.Solar op 01-02-2021 20:05 ]
Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar