Vraag

• Blackbas
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-03-2022
Hallo,

Ik heb net een LG OLED48CX6LB gekocht. de tv geeft erg mooi beeld, in 4k. het valt mij vies tegen hoe de beeld kwaliteit van een 1080p video is. mijn oude tv die 1080p was, heeft mooier beeld dan mijn 4k tv. hoort dit zo te zijn? of heb ik eventueel een instelling niet goed staan. als dit zo hoort zou ik namelijk niet weten waarom je 4k zou willen als oudere content zo slecht er uit ziet.

Mvg, Bas

Beste antwoord (via Blackbas op 31-01-2021 16:22)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:38
Blackbas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:17:
[...]

Oké dankjewel, ga ik zo even proberen. Ik wil ook een rtx kopen met HDMI 2.1, maar daar wil ik nog even mee wachten in verband met slechte voorraad. Bij jou werkt die op HDMI 2.1 wel erg goed dan toch?
Jep perfect 4k 10 bit 120hz rgb full en hdr indien nodig, je gebruikt het scherm dan optimaal. :)

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

[LG OLED] Ervaringen & Discussie

Begin eens om alle beeld-verbeteraars uit te schakelen. Zie verder in bovengenoemd topic.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:20
Wat bevalt je niet aan 1080p-materiaal? Wat voor 1080p-materiaal heb je?

• Goofy1978
Heb ook een 48cx oled 1080p blu rays en dvds zien er perfect uit hoor, netflix ook.
Een film bestand op 1080p met lage bitrate is idd soms vreselijk, maar dat is niet de schuld van de tv.
Om alles uit de tv te halen als je hem op de pc aansluit, heb je een gpu nodig met hdmi 2.1

[Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 30-01-2021 17:08]

• Blackbas
dmantione schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
Wat bevalt je niet aan 1080p-materiaal? Wat voor 1080p-materiaal heb je?
Ik had via mijn computer Ziggo gekeken. Nu heb ik ook even getest via de Ziggo box zelf. Als ik die gebruik is het beeld hartstikke scherp, en netflix via de tv zelf is 1080p ook scherp. Het is dus in combinatie met mijn pc, zou dit een instelling kunnen wezen. Heb een 1060, met HDMI 2.0b.

• Blackbas
Goofy1978 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:07:
Heb ook een 48cx oled 1080p blu rays en dvds zien er perfect uit hoor, netflix ook.
Een film bestand op 1080p met lage bitrate is idd soms vreselijk, maar dat is niet de schuld van de tv.
Om alles uit de tv te halen als je hem op de pc aansluit, heb je een gpu nodig met hdmi 2.1
Ik had via mijn computer Ziggo gekeken. Nu heb ik ook even getest via de Ziggo box zelf. Als ik die gebruik is het beeld hartstikke scherp, en netflix via de tv zelf is 1080p ook scherp. Het is dus in combinatie met mijn pc, zou dit een instelling kunnen wezen. Heb een 1060, met HDMI 2.0b.

• Goofy1978
Blackbas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Probeer of je bij nvidia instellingen het beeld op 4k 10 bit 60 hz kan krijgen.
Ik denk niet dat dat lukt zeker niet met hdr aan, ik heb daar toen een displayport naar hdmi 2.1 adapter voor gekocht al werkt een gpu met hdmi 2.1 het beste.
gebruik liever geen 8 bit dat geeft geen mooi beeld met films.
Ander zou je 1440p met 10 bit nog kunnen proberen.
En in het home menu van de tv moet je ook instellen dat ie op een pc zit aangesloten.

• dmantione
Blackbas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:26:
Het bekijken van televisie via de computer is uitdagend. Televisie is 1080i50, geen 1080p dus. Je hebt twee uitdagingen: Het beeld op een nette manier gedeïnterlaced krijgen en de 50Hz. Als je je computer een 60Hz-beeld laat uitsturen heb je bijvoorbeeld een lastige conversie die het beeld niet vloeiend doet lopen. De kwaliteit van deïnteracing varieert per videospeler en moet dus van geval tot geval bekeken worden.

Als je via de TV zelf kijkt of via een externe ontvanger dan zijn die apparaten helemaal geoptimaliseerd voor 1080i50 en gaat het gewoon goed.

• dmantione
Goofy1978 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Probeer of je bij nvidia instellingen het beeld op 4k 10 bit 60 hz kan krijgen.
Verkeerd advies: Als je televisie gaat kijken hoor je je videokaart NOOIT op 60Hz te zetten.

• Goofy1978
dmantione schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Verkeerd advies: Als je televisie gaat kijken hoor je je videokaart NOOIT op 60Hz te zetten.
Ok voor tv wel idd maar je kijkt ook youtube op de pc die zijn vaak 60 of 30fps.
Voor games is 60hz ook beter dan 50, en waarom zou je tv gaan kijken via de pc.
Ik gebruik die 48 cx oled als pc monitor met 10 bit is het beeld gewoon het best, maar moeilijk werkend te krijgen met hdmi 2.0

[Voor 16% gewijzigd door Goofy1978 op 31-01-2021 16:14]

• Blackbas
Goofy1978 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:11:
[...]

Ok voor tv wel idd maar je kijkt ook youtube op de pc die zijn vaak 60 of 30fps.
Voor games is 60hz ook beter dan 50, en waarom zou je tv gaan kijken via de pc.
Tv kijken was puur test voor vergelijking met bendenen. Dit doe ik nooit, wat je zegt alleen YouTube of games of netflix, maar dat kan nu via tv zelf. Ik zal eens kijken of ik de instellingen op 10 bit kan krijgen, ik weet nu dat die op 8 bit staat, en color format op RGB. Is die color format wel goed?

• Goofy1978
Blackbas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Tv kijken was puur test voor vergelijking met bendenen. Dit doe ik nooit, wat je zegt alleen YouTube of games of netflix, maar dat kan nu via tv zelf. Ik zal eens kijken of ik de instellingen op 10 bit kan krijgen, ik weet nu dat die op 8 bit staat, en color format op RGB. Is die color format wel goed?
ja idd rgb is het beste, vergat ik nog te zeggen

• dmantione
Over het waarom laat ik mij niet uit, de vraagsteller zal er zijn redenen voor hebben. Persoonlijk zet ik nog wel eens TV aan op één van mijn drie monitoren om een langdradig iets als een Tweedekamerdebat te kunnen volgen, zodat ik twee monitoren overhou om tijdens die vele uren ook nog iets nuttigs te doen. Voor de rest kijkt ik altijd TV via mijn Vu+ Ultimo 4k.

Dat Youtube in meerderheid 30/60Hz is klopt, maar er staat ook genoeg 25/50Hz-materiaal op Youtube, dus voor een perfecte Youtube-ervaring heb je eigenlijk iets nodig dat zich dynamisch aanpast.

• Blackbas
Goofy1978 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:15:
[...]

ja idd rgb is het beste, vergat ik nog te zeggen
Oké dankjewel, ga ik zo even proberen. Ik wil ook een rtx kopen met HDMI 2.1, maar daar wil ik nog even mee wachten in verband met slechte voorraad. Bij jou werkt die op HDMI 2.1 wel erg goed dan toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Goofy1978
Blackbas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:17:
[...]

Jep perfect 4k 10 bit 120hz rgb full en hdr indien nodig, je gebruikt het scherm dan optimaal. :)

• Blackbas
Goofy1978 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Jep perfect 4k 10 bit 120hz en rgb full en hdr indien nodig, je gebruikt het scherm dan optimaal. :)
Nog even wachten dus dat ik een rtx kan halen. Thx voor de hulp allebei!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Blackbas schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:25:
[...]

De reden waarom Ziggo Go een matige beeldkwaliteit biedt heeft met de bitrate en gebruikte codec te maken, helaas zijn deze ondermaats.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee