Toon posts:

Development pc: best bang for bucks

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 20:43

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Huidige pc is een kleine 10 jaar oud (weliswaar met upgrades van RAM, SSD's en GPU), maar moederbord en CPU (i7-2600) nog steeds dezelfde. Vervanging dringt zich op.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste taak is development, waarbij AI-gerelateerde taken de zwaarste belasting zal worden. Eerdere ervaring leert dat de single core performance een behoorlijke rol speelt (destijds was tijdsverschil met de i5960x van collega - in tegenstelling tot wat ik verwacht had - minder dan 10% winst voor die laatste... toen die overging naar een TR2970WX blies hij hij wel alles weg - ongeveer factor 20 sneller). Helaas heb ik niet het budget om naar TR over te gaan.
Heel af en toe wordt er eens op gegamed (genre Fortnite), maar veel is dat niet. Wel voorkeur voor FPS - die tot nu toe beperkt zijn in zwaarte omwille van de beperkte hardware (al is het niet de bedoeling dat er frequent zal gegamed worden... zal sporadisch blijven).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Echt vast bedrag niet, maar wil de prijs (uiteraard) zoveel mogelijk drukken. Voor de desktop zelf (zonder randapparatuur en GPU) wil ik graag onder de 1000 euro blijven... zit momenteel net onder de 900 en dat voelt wel fijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis al aanwezig.
Monitor telt niet mee in dit budget, maar daar twijfel ik nog voor het formaat en refresh rate (zie dit topic).
Ik heb hier nog een oude videokaart liggen (pricewatch: MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC) ... al is de kans groot dat ik die dan omruil met m'n huidige pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G MI).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit lijstje bij elkaar gesprokkeld op basis van de BBG:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 139,15€ 139,15
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 7,50€ 7,50
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 149,90€ 149,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 139,90€ 139,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
1MuurbeugelsAmazonBasics Single Monitor Display Mounting Arm€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 883,80

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur AMD omdat dat toch wel de beste prijs/prestatieverhouding lijkt te leveren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen interesse in RGB of waterkoeling. Wel een stille kast met goede airflow.

Ga je overklokken?
Niet echt de bedoeling.

Wat verwacht je van ons?
Is het lijstje wat in balans? Ik heb volgende overwegingen gemaakt bij het opstellen:
  • op termijn wil ik naar de 5000-reeks voor de processor, maar momenteel niet interessant... daarom ook dat moederbord gekozen dat de 5000-reeks zou moeten ondersteunen
  • is het de moeite om als GPU eerder een, al dan niet tweedehands, GTX1660(S) aan te schaffen? Of overkill omwille van mijn gebruik?
  • de voeding heb ik van een 650W opgeschaald naar 750W om in de toekomst wat reserve te hebben als ik overga naar zwaardere processor (van 65W naar 105W) en GPU... overkill?
Bedankt voor all input! _/-\o_

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een 5600X lukt ook met dit budget. Voor nu zou ik de RX 580 er in bouwen, Fortnite lukt daar prima mee op HD/1440p. Zie de ontwikkelingen op de videomarkt even aan - er is geen aanbod, en prijzen zijn zelfs voor Lil Kleine aan de hoge kant. Bij mid level videokaarten (bv. RTX 3060 Ti) is een 550 Watt voeding voldoende. De Dark Rock koeler is wat laag, die wil wel eens een geheugenbank afschermen, neem de Pro versie

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 96,-€ 96,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 49,90€ 49,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32€ 161,14€ 161,14
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,74

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 20:43

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
martyw schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:11:
Een 5600X lukt ook met dit budget. Voor nu zou ik de RX 580 er in bouwen, Fortnite lukt daar prima mee op HD/1440p. Zie de ontwikkelingen op de videomarkt even aan - er is geen aanbod, en prijzen zijn zelfs voor Lil Kleine aan de hoge kant. Bij mid level videokaarten (bv. RTX 3060 Ti) is een 550 Watt voeding voldoende. De Dark Rock koeler is wat laag, die wil wel eens een geheugenbank afschermen, neem de Pro versie

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 96,-€ 96,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 49,90€ 49,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32€ 161,14€ 161,14
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 929,74
Hoi @martyw , dankjewel voor de moeite! Ik overloop even jouw wijzigingen:
  • De reden waarom ik geen 5600X koos, is omdat die, ondanks dat die wel beschikbaar is, de prijzen momenteel nog heel wat boven de adviesprijs liggen. En eigenlijk wil ik er later graag een 5800X in. Daarom houd ik die 3600 toch nog even aan.
  • Kan je even toelichten waarom je dat andere mobo kiest?
  • Die voeding is inderdaad overkill, maar was gekozen met de idee dat als ik later een zwaardere kaart nodig heb voor dat AI-werk, ik de voeding kan laten zitten... ik zou nu natuurlijk inderdaad voor die 550 kunnen gaan en later de voeding upgraden als dat toch nodig is.
  • Bedankt voor de tip ivm koeler!
  • Bepaalde reden voor de RAM-switch?
  • Eigenlijk heb ik niet echt nood aan een windowed behuizing... bepaalde reden dat je specifiek deze aanraadt? Momenteel heb ik een Define R3 en die bevalt me zeer, vandaar dat ik opnieuw voor Fractal ging... dat gecombineerd met het feit dat de review van de Meshify C bij de buren goed is.
Bedankt voor jouw feedback!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De componenten heb ik vooral gekozen op 'bang for buck' gehalte, met als doel een 5 serie Ryzen te kunnen plaatsen, vandaar her en der een besparing - zonder al te veel op kwaliteit in te leveren. Het moederbord is prima voor de meeste middle class builds, het geheugen heb ik daarbij uit de QVL lijst gehaald op de ASRock site. Op dat bord kun je natuurlijk ook prima een Ryzen 5 3600 zetten, en deze later upgraden naar een 5800X.

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:37
Qua behuizing is denk ik de Meshify C ook zeker een optie @edeboeck . Wat je volgens mij qua patroon een beetje ziet in de verschillende aankoop advies topics:

- budget build, behuizing <60 EUR bijvoorbeeld zoiets als Marty aanraadt
- Middle class build: vaak de Meshify C zolang USB-C front geen vereiste is, ik lees men dat men het bouwen van builds net allemaal iets praktischer vindt dan de concurrent hieronder.
- High end builds: Vaak de pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart. Die heeft USB-C en heeft ook net wat meer ruimte voor de echt lange 6800xt's en 3080 GPU's etc.

Althans, zo heb ik het voor mijzelf samengevat na een tijdje meelezen. Misschien ligt het allemaal nog wel net iets complexer en smaak zal ook meetellen bij iets wat zo in het zicht staat als een behuizing.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee