Huidige pc is een kleine 10 jaar oud (weliswaar met upgrades van RAM, SSD's en GPU), maar moederbord en CPU (i7-2600) nog steeds dezelfde. Vervanging dringt zich op.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste taak is development, waarbij AI-gerelateerde taken de zwaarste belasting zal worden. Eerdere ervaring leert dat de single core performance een behoorlijke rol speelt (destijds was tijdsverschil met de i5960x van collega - in tegenstelling tot wat ik verwacht had - minder dan 10% winst voor die laatste... toen die overging naar een TR2970WX blies hij hij wel alles weg - ongeveer factor 20 sneller). Helaas heb ik niet het budget om naar TR over te gaan.
Heel af en toe wordt er eens op gegamed (genre Fortnite), maar veel is dat niet. Wel voorkeur voor FPS - die tot nu toe beperkt zijn in zwaarte omwille van de beperkte hardware (al is het niet de bedoeling dat er frequent zal gegamed worden... zal sporadisch blijven).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Echt vast bedrag niet, maar wil de prijs (uiteraard) zoveel mogelijk drukken. Voor de desktop zelf (zonder randapparatuur en GPU) wil ik graag onder de 1000 euro blijven... zit momenteel net onder de 900 en dat voelt wel fijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis al aanwezig.
Monitor telt niet mee in dit budget, maar daar twijfel ik nog voor het formaat en refresh rate (zie dit topic).
Ik heb hier nog een oude videokaart liggen (pricewatch: MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC) ... al is de kans groot dat ik die dan omruil met m'n huidige pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G MI).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit lijstje bij elkaar gesprokkeld op basis van de BBG:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur AMD omdat dat toch wel de beste prijs/prestatieverhouding lijkt te leveren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen interesse in RGB of waterkoeling. Wel een stille kast met goede airflow.
Ga je overklokken?
Niet echt de bedoeling.
Wat verwacht je van ons?
Is het lijstje wat in balans? Ik heb volgende overwegingen gemaakt bij het opstellen:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste taak is development, waarbij AI-gerelateerde taken de zwaarste belasting zal worden. Eerdere ervaring leert dat de single core performance een behoorlijke rol speelt (destijds was tijdsverschil met de i5960x van collega - in tegenstelling tot wat ik verwacht had - minder dan 10% winst voor die laatste... toen die overging naar een TR2970WX blies hij hij wel alles weg - ongeveer factor 20 sneller). Helaas heb ik niet het budget om naar TR over te gaan.
Heel af en toe wordt er eens op gegamed (genre Fortnite), maar veel is dat niet. Wel voorkeur voor FPS - die tot nu toe beperkt zijn in zwaarte omwille van de beperkte hardware (al is het niet de bedoeling dat er frequent zal gegamed worden... zal sporadisch blijven).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Echt vast bedrag niet, maar wil de prijs (uiteraard) zoveel mogelijk drukken. Voor de desktop zelf (zonder randapparatuur en GPU) wil ik graag onder de 1000 euro blijven... zit momenteel net onder de 900 en dat voelt wel fijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis al aanwezig.
Monitor telt niet mee in dit budget, maar daar twijfel ik nog voor het formaat en refresh rate (zie dit topic).
Ik heb hier nog een oude videokaart liggen (pricewatch: MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC) ... al is de kans groot dat ik die dan omruil met m'n huidige pricewatch: Gigabyte Radeon RX 580 Gaming 8G MI).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dit lijstje bij elkaar gesprokkeld op basis van de BBG:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B550M Mortar | € 139,15 | € 139,15 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 62,55 | € 62,55 |
1 | Ventilatoren | Arctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm | € 7,50 | € 7,50 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 105,90 | € 105,90 |
1 | Muurbeugels | AmazonBasics Single Monitor Display Mounting Arm | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 883,80 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur AMD omdat dat toch wel de beste prijs/prestatieverhouding lijkt te leveren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen interesse in RGB of waterkoeling. Wel een stille kast met goede airflow.
Ga je overklokken?
Niet echt de bedoeling.
Wat verwacht je van ons?
Is het lijstje wat in balans? Ik heb volgende overwegingen gemaakt bij het opstellen:
- op termijn wil ik naar de 5000-reeks voor de processor, maar momenteel niet interessant... daarom ook dat moederbord gekozen dat de 5000-reeks zou moeten ondersteunen
- is het de moeite om als GPU eerder een, al dan niet tweedehands, GTX1660(S) aan te schaffen? Of overkill omwille van mijn gebruik?
- de voeding heb ik van een 650W opgeschaald naar 750W om in de toekomst wat reserve te hebben als ik overga naar zwaardere processor (van 65W naar 105W) en GPU... overkill?