Toon posts:

Twijfel tussen 27" en 32"-34" monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:35

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Op dit moment gaat mijn vraag nog niet zozeer over welke monitor ik precies ga aanschaffen, maar wel over het formaat en de refresh rate.
Het is de bedoeling dat de monitor heel wat jaren meegaat. Momenteel gebruik ik 2 x Dell Ultrasharp U2311H Zwart (dus 2 x 1080p @ 60Hz IPS-schermen) en die zijn een jaar of 10 oud, als ik me niet vergis.

Formaat

• ga ik voor een 27" (W)QHD plat?
  • of ga ik voor een 32"-34" ultrawide (wel niet meer dan 3440px breed) curved?

Refresh rate

Ik lees dat hogere refresh rates een duidelijk rustiger beeld geven... klopt dit inderdaad (focus op development werk, niet op gaming)? Is het de moeite waard om hierin te investeren? Zo ja, is er een bepaalde ondergrens die ik in het oog moet houden (75 Hz / 100 Hz / 120 Hz / 144 Hz)? Hoger dan 144 Hz zou ik per definitie niet gaan.

Gebruik

Ik werk met vele vensters tegelijk open. De typische toepassingen die open staan, zijn Outlook, browser, development apps (Visual Studio, VS Code, SSMS, ...) en verdere office apps (Word, Excel). Momenteel gebruik ik al PowerToys, maar eerlijkheidshalve doe ik daar weinig mee rond vensterschikking... door het gebruik van de 2 full hd-monitoren, volstaan de Windows sneltoetsen voor schermorganisatie (dat gebruik ik wel dagelijks dat er minimum op 1 scherm wel 2 vensters naast elkaar open staan).
Occasioneel wordt er eens gegamed, maar dat is dan ook maar occasioneel (Fortnite etc).

Bedenking

Ik geef vaak Teams-meetings (nu toch, in de toekomst neemt dat af) waarbij ik bijna altijd mijn 2de monitor deel (daarop worden enkel dev apps en presentaties/PDF's getoond)... is dit een argument tegen 1 fysieke monitor? Tegenbedenking: dan kan ik op dat moment nog steeds 1 van mijn oude monitoren gebruiken... op voorwaarde dat de GPU al dat pixelgeweld kan aansturen.

Valt af

• alles wat FullHD of kleiner is
  • 4K op 27" wens ik niet omwille van te klein (waardoor dan toch voor scaling gekozen moet worden)
Ter info: de 7 kooptips voor het beste beeldscherm van HWI heb ik al bekeken (vandaar ook mijn koppeling van 27" aan WQHD en 32"-34" aan 4K), net als tientallen specificaties van schermen.

Bedankt voor jullie argumenten/ervaringen! _/-\o_
edeboeck

Alle reacties

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een tweede monitor vind ik bij screensharing wel heel handig. Ik heb zelf een 34" Ultrawide (3440x1440) aan mijn MBP 15" en/of game PC hangen.

Je kunt ook een specifiek venster screensharen, maar dat werkt minder handig als je "even" wil switchen naar een andere applicatie om iets te laten zien, en vaak word je muis dan ook niet mee-geshared.

Op mijn ene monitor moest ik wel even wennen aan het "handmatig" verdelen van de vensters op het scherm. Op windows heb je natuurlijk een handige shortcut door het venster tegen de rechter of linker rand aan te slepen (op Mac OS heb ik hier een tooltje voor nodig).

Hoge refreshrate is voor Office work wat mij betreft onzin, en ik zou dan ook elke dag van de week voor pixel real estate gaan.

Ik heb nu een curved monitor (hiervoor plat), en het voegt wel wat immersie toe in games, maar voor office werk zou ik het absoluut niet als een must have ervaren. Liever een goede USB hub dan (denk daar aan!).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 14:37

ricardo246

Life's what you make it!

marowi schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:21:
Op windows heb je natuurlijk een handige shortcut door het venster tegen de rechter of linker rand aan te slepen (op Mac OS heb ik hier een tooltje voor nodig).
Windows toets + pijltjes toetsen; met deze combo kan je heel makkelijk meerde vensters ordenen op een 34 inch (tot maximaal 4 gebruik ik er) en dat is een verademing (werkt natuurlijk op ieder scherm)..
Naast mijn iiyama heb ik een 14"notebook, waar ik meestal de verkenner open heb staan of programma's die ik 1 a 2 keer per dag nodig heb. Nadeel van een groot scherm is wel dat veel mensen klagen als je de volledige desktop shared. Ik doe meestal de helft (Google meet zakelijk).

Persoonlijke mening: 34 inch is voor mij wel de grootste maat wat nog niet curved kan (dit is op gevoel).
Voor werk is mijn favo 34 inch setup om 2 progjes langs elkaar te draaien.

[Voor 10% gewijzigd door ricardo246 op 29-01-2021 17:48]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Bedankt al voor jullie bedenkingen @marowi en @ricardo246 ... ik laat ze nog wat verder inzinken.

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik heb zo'n 1.5 maand geleden een 34" Ultra Wide aangeschaft in plaats van mijn bestaande 30" 2560x1600 monitor. Ook met de usecase overdag voor werk aan de werklaptop en 's avonds gamen via hetzelfde scherm. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het scherm (LG34GN850-B) maar toch wel baal dat switchen tussen werk en game mode niet volledig via de monitor te regelen is. Een monitor zoeken met usb-c en usb-hub zodat je met 1 kabel je hele laptop kan in pluggen is dus toch wel iets om te overwegen.

Verder merk ik dat ik vaak bij het gamen ernaast iets van Twitch aan wil zetten of een wiki ofzo, wat dat betreft ben ik nu toch al weer aan het kijken om er nog iets van een 24" of 27" monitor bij te kopen omdat ik zelfs met het extra scherm oppervlak van de 34" , het vrije extra scherm mis voor als je op de main monitor iets fullscreen hebt staan.

My 2 cents :)

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Ok, weer extra argumentatie, thx @twit ! Normaal gezien zal ik niet snel mijn laptop aan dit scherm willen hangen... en als het toch zou gebeuren: ik ben van plan om mijn huidige desktop te vervangen door een nieuwe, maar de huidige wel te houden... daarvan zou ik dus ev nog een 23" scherm kunnen gebruiken indien nodig.
Anderzijds geeft zowel jij als @marowi de usb-tip en als het scherm zo lang meegaat als mijn huidige monitoren, kan er nog veel veranderen in de tussentijd.... toch een punt om mee te nemen dus (y)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee