Toon posts:

Hulp nodig bij aanleggen netwerk studentenhuis (18 kamers)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NickP93
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Hoi allen, ik zoek eigenlijk wat hulp met het aanleggen van een netwerk. Ik woon in een studentenhuis met 18 kamers. Hier is 8 jaar geleden een netwerk aangelegd door iemand met veel kennis over zulke systemen, maar deze persoon is al lang vertrokken. Nu is er de afgelopen tijd al veel gedoe over de wifi, is er ook nog eens een acces point gesneuveld, en blijken sommige kabels niet meer dan 100Mbps aan te kunnen, dus leek het me een mooi moment om hier mee aan de slag te gaan.

Op het moment is alle apparatuur van Mikrotik, wat eigenlijk een tikkeltje te ingewikkeld is voor mij (en waarschijnlijk al helemaal voor mijn toekomstige opvolger), dus zat ik ook eens naar Unifi te kijken. Alleen werd dat alles bij elkaar wel een heftige investering (dus afhankelijk van de vrijgevigheid van mijn medebewoners en de huisbaas moet ik een goedkopere oplossing vinden). Oh ja we hebben een ziggo verbinding van 250 Mbps.

Het huis
Beide verdiepingen zijn zo'n 150m2 met betonnen vloeren, aanbouw is 4 kamers over 3 verdiepingen elk 50m2 met houten vloer (waarvan AP op middelste verdieping hangt). Alle muren zijn van gips.

De Eisen
Elke kamer moet een aansluiting hebben, en deze zou moeten komen van een AP/switch op elke verdieping. Dus 2x7 en 1x4 ethernet aansluitingen om alle kamers te bedienen. Er moet overal in huis wifi zijn (het liefst 5GHz, maar dan gok ik dat ik mogelijk meer acces points nodig heb ipv 3). Iedereen heeft toch wel een laptop en mobiel, en sommige ook game consoles, chromecast, smart TV, printer, of wat dan ook. Eigenlijk ook het liefst alles PoE vanaf de router (mag met injector), anders moeten we qua stopcontacten ook nog een oplossing vinden.

Nu had ik 2 ideeën, een dure en goedkope oplossing. Zou iemand met wat meer ervaring hierin wat tips kunnen geven? Is de goedkope oplossing voldoende? Of is de dure oplossing toch echt nodig? Is er een goede (of matige maar wel voordelige) oplossing die ik mis? Elke hulp is welkom! Alvast bedankt.

Het huidige netwerk
Wat we momenteel hebben is dit:

Dure oplossing:
Alles behalve de router ervangen door unifi.
Kosten: ~ 650 euro.
Ergens moet nog een unifi cloudkey komen in de setup als ik het goed begrijp. Ook weet ik niet zeker of de mikrotik router houden hierbij heel verstandig is, moet die ook vervangen worden door bijvoorbeeld een Unifi switch us-8?

Goedkope oplossing:
Dezelfde set-up als er nu al is, maar dan 3 Mikrotik hAP ac2 er bij halen, en de 2 oude mikrotik APs gebruiken als extra aansluitpunt voor kabels. Mogelijk de 2 oude APs dan later vervangen door hAP ac2 voor betere spreiding van 5GHz netwerk.
Kosten: 200~250 euro

Plattegrond
Bij deze ook een kleine plattegrond, stenen muren zijn dikgedrukt. Ik heb wat details weggelaten, maar dit is waar het ongeveer op neer komt. Onderste gedeelte is 2 verdiepingen, met elk 1 AP. Bovenste gedeelte is 3 verdiepingen met 1 AP op de middelste verdieping (heb daar de kamerindeling weggelaten, maar is gips wand).

[Voor 10% gewijzigd door NickP93 op 29-01-2021 17:10]

Alle reacties

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 11:35
Eerst die 100Mbps issue oplossen.

Wellicht zou je plattegrond erbij kunnen halen en kijken hoe netwerk/accesspoints aangelegd zijn.

• NickP93
Silver7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:38:
Eerst die 100Mbps issue oplossen.

Wellicht zou je plattegrond erbij kunnen halen en kijken hoe netwerk/accesspoints aangelegd zijn.
Heb ik toevoegd!

Kabel vervangen staat natuurlijk bovenaan de lijst, maar dat is niet zo zeer waar de problemen van komen.

[Voor 16% gewijzigd door NickP93 op 29-01-2021 16:13]

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 11:26
Hoe was de Wifi dekking met de 3 ap's?
Hoe is de configuratie in de mikrotik router?

Wil je naar meer bekabeld? Dat is makkelijk. Goedkope switch erbij en kabels trekken.

Wil je meer security hebben? Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn, overdraagbaarheid wordt al snel slechter.

Als de huidige config te complex is met mikrotik en unifi te duur. Kijk eens naar Omada van TP link met een eenvoudige router. Geen gast netwerk, 1 lan etc etc.

Cedo Nulli

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken hoeveel geld er op te halen is, met 18 kamers kan er best wat. Wat zijn de eisen verder mag het een groot netwerk zijn of moet het gescheiden per kamer eigen VLAN etc. Wat wil de huisbaas betalen? Hoe snel is de internet aansluiting?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• NickP93
BCM schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:27:
Hoe was de Wifi dekking met de 3 ap's?
Hoe is de configuratie in de mikrotik router?

Wil je naar meer bekabeld? Dat is makkelijk. Goedkope switch erbij en kabels trekken.

Wil je meer security hebben? Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn, overdraagbaarheid wordt al snel slechter.

Als de huidige config te complex is met mikrotik en unifi te duur. Kijk eens naar Omada van TP link met een eenvoudige router. Geen gast netwerk, 1 lan etc etc.
De dekking is prima, maar de verbinding is als iedereen thuis is niet altijd even goed. Vooral als het om streamen gaat laat deze het nog wel eens afweten.

Security heb ik eigenlijk niet echt over nagedacht, maar dat heeft ook niet echt prioriteit (ik ga sowieso niemand kunnen overtuigen om daar ook nog eens geld aan uit te geven)

Ik zal eens naar Omada kijken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:45
Is 100 mbit zo erg? Heb je een soort van load balancing en kan niemand de pijp vol trekken haha

Meest cheap is 3x deco m4 voor 100 euro totaal em de mikrotik accesspoints vervangen. Denk wel dat je op de 5ghz meer aps nodig hebt maar zou hier eens mee beginnen.
Mikrotik routers zijn top de accesspoints mwah

CISSP! Drop your encryption keys!

• NickP93
Frogmen schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:30:
Ik zou eerst eens kijken hoeveel geld er op te halen is, met 18 kamers kan er best wat. Wat zijn de eisen verder mag het een groot netwerk zijn of moet het gescheiden per kamer eigen VLAN etc. Wat wil de huisbaas betalen? Hoe snel is de internet aansluiting?
Dat eerste ben ik ook mee bezig, maar het leek me handig alvast wat opties te hebben om ze aan te bieden. Het mag gewoon 1 groot netwerk zijn. De huisbaas kennende betaalt hij waarschijnlijk alleen voor kabels en kabelgootjes, maar misschien is er nog wat te halen. De aansluiting is 250Mbps.
laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:40:
Is 100 mbit zo erg? Heb je een soort van load balancing en kan niemand de pijp vol trekken haha

Meest cheap is 3x deco m4 voor 100 euro totaal em de mikrotik accesspoints vervangen. Denk wel dat je op de 5ghz meer aps nodig hebt maar zou hier eens mee beginnen.
Mikrotik routers zijn top de accesspoints mwah
Dat was eigenlijk ook mijn idee haha, maar er moet toch echt een gigabit kabel van modem naar router. Sowieso zou 5GHz het 2.4 GHz netwerk ontlasten (maar je krijgt dan wel mensen die zeuren dat zij geen bereik hebben).

• laurens0619
Die mikrotik is wel een best haha. Ik zie dat die passive poe doet, de oudere passive poe kon maar max 100mbit. Miss is dat de recen van de 100?

Ik zou al dat mikrotik op marktplaats gooien en
- connectbox in router
- 6x deco m4

Snelle internet ervaring krijg je niet door veel megabits maar een stabiele en snappy verbinding. Dus alles op de 5ghz, accesspoints bekabeld aansluiten en gaan

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2021 17:05]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het toch een netwerk mag zijn zou ik het lekker goedkoop houden en het bij Mikrotik houden de basis cofig is simpel en volgens mij kan je ze zelfs clonen. eventueel iedere kamer een AP.
TP-Link omada is ook een mooi budget alternatief zou wegblijven van het deco spul leuk voor thuis maar dat is dit niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
Ik snap je maar zolang je geen extra features gebruikt zoals vlans etc gaat een unifi je niet veel meer brengen dan een deco m4. Het is gewoon dezelfde hardware(chipset) met minder features maar wel een mini switch (die mis ik echt op de ac lite)

Het enige nadeel is dat ze geen dfs kunnen en ze dus op hetzelfde kanaal zitten. Dat probleem is bij 5ghz naar mijn ervaring groter op papier dan in praktijk (bij deze situatie)

Tuurlijk is een semi enterprise ap beter dan een deco, maar heb je beter nodig?

Beter is het geld uitgeven aan wat belangrijk is en dat is alles op de 5ghz waardoor je denknik wel 6 accesspoints nodig hebt.
Stel de ts heeft maar 250 euro dan kan hij daar3 unifi aps voor kopen. Voor hetzelfde geld koop je 6 deco nodes en heb je 50 euro over

Dus het komt weer neer op budget. Hoeveel budget heb je en wat heb je ervoor over voor welke features

Hier een vergelijkbare use case, ja wel wat minder gebruikers 7 ipv 18) maar zelfde principe
[Hulp nodig] Meshnetwerk studentenhuis

[Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2021 17:20]

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 18:30
utp cat5e kabels die maar 100mbps doen zijn 99% kans slecht geknepen stekkers

als dit echt installatiekabel is , kan je de stekkertjes gewoon vernieuwen
als dat kant n klaar kabeltjes zijn (met gegoten stekkers) , is het vuilbak... installatiekabel gebruiken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NickP93 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:34:
[...]

De dekking is prima, maar de verbinding is als iedereen thuis is niet altijd even goed. Vooral als het om streamen gaat laat deze het nog wel eens afweten.
Kun je dat in getallen weergeven?

Wat is de laagste RSSI (gemeten in dBm) dat gehaald wordt in de huidige situatie?

En welke link rates worden gehaald? Hamvraag is waarom het traag wordt:
- lage link rates dus te weinig signaal of teveel ruis in WiFi, dus congestie in de lucht.
- WiFi is goed genoeg maar bottleneck zit puur in de 100MbE link.
- Ethernet is genoeg, maar je trekt met z'n allen de upload van de Ziggo aansluiting plat.

Ik heb zo'n vermoeden dat dat laatste je grootste probleem is. Je zit met 18 man achter een 25Mbps up verbinding. Dat is per persoon 1.3Mbps. Nu, voor Corona gebruikte hooguit een enkeling de upload (bittorrent, game streaming), maar anno nu kun je ervan uitgaan dat iedereen tegelijk online Skype/Zoom/Teams/Google Meet doet. De meeste daarvan kunnen op een schoenveter nog *iets* doen, maar allemaal raden ze om te rekenen met minimaal 1.5Mbps up per gebruiker. Persoonlijk raad ik altijd aan een 50% marge te nemen, dus je hebt dan minimaal 2.25Mbps per gebruiker nodig. Dat keer 18 is 40.5Mbps, aanzienlijk meer dan de 25Mbps die je nu hebt.

Gevolg van een upstream die volloopt is bovenal dat latencies torenhoog beginnen te worden. Dat gaat impact hebben op downloadverkeer (webbrowsen wordt traag...) omdat TCP ACKs niet doorkomen, maar grootste impact is dat videobellen vrijwel onbruikbaar wordt, ongeacht beschikbare bandbreedte. Je zou dus eens kritisch naar je internetabonnement moeten kijken. De eisen zijn sinds 9 maanden terug significant hoger geworden namelijk.

Om zeker te weten of dit speelt: kijk hoe bedrade verbindingen werken op moment dat het brak is. Zijn die goed, dan zit je probleem zuiver in WiFI. Is het bedraad ook mis, dan moet je focussen op de uplink.

Verder qua WiFi: je gaat ervan uit dat je 5GHz dekkingsproblemen gaat krijgen met zelfde hoeveelheid AP's, maar dat hoeft niet het geval te zijn.
Security heb ik eigenlijk niet echt over nagedacht, maar dat heeft ook niet echt prioriteit (ik ga sowieso niemand kunnen overtuigen om daar ook nog eens geld aan uit te geven)
Waarom overweeg je dan dure UniFi PoE switches? Enige reden om die te nemen is om de VLAN config tussen router en AP makkelijk te kunnen regelen. Als je dat niet nodig hebt kun je voor een fractie van de prijs ervan andere PoE switches nemen. Sterker nog, met slechts drie AP's lonen PoE switches sowieso niet en ben je beter af met een injector per AP.

Tenslotte: je overweegt UAP AC LR. Dat is weggegoid geld. De naam "LR" zegt het al, dit apparaat is bedoeld voor lange afstanden, niet hoge dichtheden. Jij hebt helemaal geen lange afstanden. Enige meerwaarde tov de AC Lite is in de 2.4GHz en jij hebt juist 5GHz nodig, dus kun je net zo goed de Lites pakken, voor EUR 15 minder per stuk. Voldoet een Lite niet? Dan gaat een LR ook niet helpen en moet je kijken naar Pro.

Enfin, zonder direct te weten wat problemen nu zijn, vermoed ik dat je grootste onderliggende issue is, dat er een technisch goede, prijsbewuste oplossing gekozen is zonder rekening te houden met toekomstige support, waardoor je nu zit met iets wat jij en je huisgenoten niet kunnen beheren, waardoor je geen idee hebt wat er nu mis gaat en hoe het op te lossen (anders dan meer hardware er tegenaan te gooien). Als het niet aannemelijk is dat er in de toekomst mensen gaan zijn met de capaciteiten en de wil om Mikrotik-spullen te beheren moet je ofwel het beheer outsourcen (kost - waarschijnlijk voor jullie teveel - geld) of een simpelere oplossing overwegen, ook (juist!) voor de router. Ubiquiti's UniFi is laagdrempeliger, maar ook daar moet je enige kennis hebben. Mogelijk is een nog eenvoudiger systeem een beter idee...

Soittakaa Paranoid!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:13:
Ik snap je maar zolang je geen extra features gebruikt zoals vlans etc gaat een unifi je niet veel meer brengen dan een deco m4. Het is gewoon dezelfde hardware(chipset) met minder features maar wel een mini switch (die mis ik echt op de ac lite)

Het enige nadeel is dat ze geen dfs kunnen en ze dus op hetzelfde kanaal zitten. Dat probleem is bij 5ghz naar mijn ervaring groter op papier dan in praktijk (bij deze situatie)

Beter is het geld uitgeven aan wat belangrijk is en dat is alles op de 5ghz waardoor je denknik wel 6 accesspoints nodig hebt.
Stel de ts heeft maar 250 euro dan kan hij daar3 unifi aps voor kopen. Voor hetzelfde geld koop je 6 deco nodes en heb je 50 euro over
Juist met 6 AP's en 18 mensen gaat het feit dat ze in zelfde kanaal werken fors erin hakken, daarom zou ik specifiek Deco in deze situatie afraden. Zo'n "mesh" set bedraad aangesloten prima, maar dan wel met 20MHz kanalen in 2.4GHz en DFS support in 5GHz. Dan heb je het over bijv de Linksys Velop. De dual-band variant daarvan kost EUR 169/drie waarmee het goedkoper is dan UniFi, al is het wel duurder dan Deco.
Dus het komt weer neer op budget. Hoeveel budget heb je en wat heb je ervoor over voor welke features

Hier een vergelijkbare use case, ja wel wat minder gebruikers 7 ipv 18) maar zelfde principe
Toch zou ik eerst helder het probleem boven water willen hebben voordat ik ook maar iets aanraad.

Soittakaa Paranoid!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 17:39
CAT 5e kabel zou ik gewoon laten liggen, je kunt daar meer dan genoeg snelheid over halen. Loop gewoon even alle kabels na met een tester, van de slechte kabels gewoon de connectoren opnieuw aanknijpen en dan moet je daar prima mee vooruit kunnen.

Unifi is opzich zeker mooi spul. De long range versie heb je inderdaad niet nodig, je zult toch wat aan het zendvermogen moeten doen om een nette dekking te krijgen. Zoals iemand al zei hoef je ook geen dure Unifi switches te kopen, een standaard TP link PoE switch is meer dan voldoende.

Cloudkey is niet nodig, je kunt Unifi-spul gewoon 1x configureren via je computer en dat blijft daarna prima draaien.

Dus ik zou zeggen:
3x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
1x pricewatch: TP-Link TL-SG108PE

Ben je voor €300 klaar en weer helemaal up to date. Feit blijft wel dat je gewoon met veel mensen van een verbinding gebruik maakt dus als er een aantal zijn die de lijk helemaal voltrekken met downloads oid dan maakt het niks uit wat je ook maar aan je netwerk doet. Kan verstandig zijn om alle verbindingen te limiteren tot een bepaalde bandbreedte.

Oh en dat unifi spul kun je ook nog best wel een op marktplaats scoren, heeft toch niks te lijden. Wel opletten dat je niet te oud spul koopt wat al end of life is want dan krijg je geen updates meer.

Edit: oh ik had even gemist dat je op elke verdieping een switch wilde hebben. In dat geval zou ik op elke verdieping een switch zonder PoE en de accespoints gewoon via een injector aansluiten. Voor 3 van die switches ben je ongeveer evenveel kwijt als 1 met PoE. Of het moet zijn dat je naar elke verdieping een extra kabel kunt trekken. Dan kun je daar per verdieping die extra switch op aansluiten.

[Voor 11% gewijzigd door RobinL94 op 29-01-2021 18:55]

• laurens0619
@dion_b denk je niet dat die 100mbit veroorzaakt kan worden door de passive poe? (Zie mn eerdere post)
Vanaf de router naar het ap dan

Overigens denk ik niet dat 25mbit up t probleem is, ze zitten allemaal op de 2.4ghz dat vind ik een hogere kans hebben dan upload doe dichtzit. Al die clients moeteb maar tegelijk die upload vragen he, valt in de praktijk best mee

[Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2021 19:46]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:58
dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:54:
Om zeker te weten of dit speelt: kijk hoe bedrade verbindingen werken op moment dat het brak is. Zijn die goed, dan zit je probleem zuiver in WiFI. Is het bedraad ook mis, dan moet je focussen op de uplink.
En wellicht ten overvloede: daar heeft MikroTik natuurlijk de ideale tools voor: met Winbox (of als het echt moet: Webfig) kun je in één oogopslag live zien hoeveel verkeer er door die uplink gaat en waar het vandaan komt.
NickP93 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:35:
Op het moment is alle apparatuur van Mikrotik, wat eigenlijk een tikkeltje te ingewikkeld is voor mij (en waarschijnlijk al helemaal voor mijn toekomstige opvolger), dus zat ik ook eens naar Unifi te kijken.
Ik kan me goed voorstellen dat je baat hebt bij 5 GHz (als je uitsluit dat je uplink het probleem is), maar ik zou je niet blindstaren op management van de APs. Dat is een kanaaltje instellen en klaar.

De rest zul je toch echt moeten regelen met die router en dan is het handig als je snapt hoe die werkt. Bijvoorbeeld QoS instellen als blijkt dat de upload een probleem is.

Van je voorstellen lijkt 3x een hAP ac² introduceren niet onredelijk (als het aan WiFi ligt!), dat kost €210. Ik zou alle andere oplossingen dáár mee vergelijken. In dat opzich is de 'dure' oplossing véél te duur en snap ik niet waarom je daar extra switches intekent: als het puur om switchen gaat zijn die RB751G sowieso nog prima. Als het vanweg PoE is: gebruik gewoon de meegeleverde adapter of injector?
laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:02:
@dion_b denk je niet dat die 100mbit veroorzaakt kan worden door de passive poe? (Zie mn eerdere post)
Vanaf de router naar het ap dan
MikroTik passive PoE werkt gewoon over gigabit. Dus er is waarschijnlijk iets met de kabel (of: connectors) aan de hand.

Maar over PoE gesproken: de RB1100AHx2 heeft helemaal geen (passive) PoE out volgens de specs. @NickP93 wat klopt er niet?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:51
Stap 1, zorgen dat er een duurder abonnement van Ziggo wordt afgesloten met meer bandbreedte.
Stap 2 centrale router met goede loadbalancing. iedere aansluiting maximaal 1/18 van de nadbreedte als alles in gebruik is en optie op rest in rustige tijden.
Stap 3 bestaande kabels doormeten en e.v.t. opnieuw knijpen.

Als laatste de wifi. iedere kamer heeft een netwerkaansluiting en regel zelf maar je eigen router / accespoint voor wifi en je eigen apparatuur.

Soms moet je dingen niet centraal willen oplossen.

Anoniem: 674295

Ik zou iig de Mikrotik houden als ie nog supported is en prima werkt, die zijn ideaal voor dit soort usecases. Ja ze zijn een uitdaging om te configureren, maar dat krijg je nu eenmaal bij dit soort setups. Je huis-tuin-keuken consumenten routertje is, ondanks alle fancy marketingtermen, niet geschikt om 18 streamende studenten op aan te sluiten.

Uplink upgraden, kabels nalopen en eventueel de AC's vervangen.

Is er geen optie om mensen die een vast apparaat hebben vast aan te sluiten?

De optie van @D-dark lijkt mij eigenlijk nog wel een van de betere. Huisbreed goede en stabiele wifi inregelen is, zeker als je ook nog buren hebt, geen karweitje wat je "ff" doet.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D-dark schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:46:
Stap 1, zorgen dat er een duurder abonnement van Ziggo wordt afgesloten met meer bandbreedte.
Stap 2 centrale router met goede loadbalancing. iedere aansluiting maximaal 1/18 van de nadbreedte als alles in gebruik is en optie op rest in rustige tijden.
Stap 3 bestaande kabels doormeten en e.v.t. opnieuw knijpen.
Stap 0. Bepaal wat de bottleneck/het probleem nu exact is. Geef pas geld uit als je weet wat probleem is en een oplossing specifiek daarvoor gevonden hebt. Anders gooi je in het beste geval geld over de balk en in slechtste geval los je de problemen niet op.
Als laatste de wifi. iedere kamer heeft een netwerkaansluiting en regel zelf maar je eigen router / accespoint voor wifi en je eigen apparatuur.

Soms moet je dingen niet centraal willen oplossen.
Nee, nee en nog eens nee :o

1) Het is totaal niet kostenefficient. Al zou je 6 AP's nodig hebben (wat ik betwijfel), 6 degelijke AP's is goedkoper dan 18 degelijke AP's. 6 degelijke AP's is goedkoper dan 18 stuks totale troep.
2) Nooit gehoord van interferentie? Ga er bij consumentenapparatuur vanuit dat alle beacons verstuurd worden met 1Mbps in 2.4GHz en 6Mbps in 5GHz, en dat er geen DFS support is dus alles in 5GHz op kanalen 36-48 werkt, waarschijnlijk met 80MHz default kanaalbreedte.

Dus:
- Elk beacon in 2.4GHz verbruikt ~3% van airtime, met 18AP's op 1Mbps beaconend ben je al helft van airtime kwijt voordat je een datapakket verstuurd hebt :o - per gebruiker kun je bij max load nog geen 2.5Mbps benutten...
- In 5GHz non-DFS verbruiken de beacons "maar" 10% van capaciteit, maar elk pakket van elk netwerk moet op elk andere wachten. Als 18 mensen actief zijn, is de kans groot dat je per gebruiker maar 1/20 van de 90% van airtime die je na beacons overhoudt kunt gebruiken. Gevolg: bij perfecte verbinding met goede specs (you wish...) heb je niet 500Mbps, maar 24Mbps beschikbaar :X Met een 1x1 apparaat of AP (geheid > de helft) heb je maar 12Mbps over :X

Vergelijk dat met 3x gemeenschappelijke AP met DFS en dus aparte kanalen: je hebt maar 1/6 van de load van beacons, dus ~10% in 2.4GHz, en je deelt elk AP met max 6 mensen. Onder exact zelfde omstandigheden als met de 18 AP's kun je dan 7.5Mbps halen, drie keer zoveel dus. In de 5GHz is maar 1.8% van airtime verbruikt door beacons, en kun je per gebruiker met 2x2 worst-case 82Mbps gebruiken en zelfs met 1x1 sprietje nog ~40Mbps.

Dus voor 1/6 van de prijs per persoon 3-4x de performance. Ik zou het toch echt gemeenschappelijk regelen ;)

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
Er hangen 2 x 2.4 accesspoints waar 18 man met ongeveer 3 devices per man aanhangen. Dat is 54 apparaten op de 2.4 laten we zeggen 27 per ap. (Even de aanname dat iedereen draadloos werkt, is dat zo @NickP93 ?)

Ik denk dat je de upload en download nooit vol getrokken krijgt maar het een groot rf drama is als iedereen bezig is. Maar meten is weten. Ik zet mn geld alleen in op brakke wifi ;)

Ik heb hier thuis al een onmogelijke wifi op de 2.4 met 2 mensen, laat staan 18

[Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2021 20:08]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 674295 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:58:
Ik zou iig de Mikrotik houden als ie nog supported is en prima werkt, die zijn ideaal voor dit soort usecases. Ja ze zijn een uitdaging om te configureren, maar dat krijg je nu eenmaal bij dit soort setups. Je huis-tuin-keuken consumenten routertje is, ondanks alle fancy marketingtermen, niet geschikt om 18 streamende studenten op aan te sluiten.
Een oplossing die niet door de gebruikers te supporten is, is - ongeacht technische voordelen - waardeloos. Ik heb hier zelf naar volle tevredenheid een Mikrotik router draaien en zou het zo aanraden voor een ander met mijn kennis en ervaring. Maar dat is TS niet, en TS vreest dat z'n opvolger er nog minder van zal snappen. Dan gaat dat echt niet vliegen.
Uplink upgraden, kabels nalopen en eventueel de AC's vervangen.

Is er geen optie om mensen die een vast apparaat hebben vast aan te sluiten?

De optie van @D-dark lijkt mij eigenlijk nog wel een van de betere. Huisbreed goede en stabiele wifi inregelen is, zeker als je ook nog buren hebt, geen karweitje wat je "ff" doet.
Niet iets wat je "ff" doet, wel iets wat *veel* betere resultaten geeft als je het collectief doet dan als je iedereel volledig in een tragedy of the commons stort. "Ieder voor zich" werkt gewoon niet als je toch dezelfde lucht moet delen.

Soittakaa Paranoid!

• D-dark
dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:03:
[...]

[...]

Nee, nee en nog eens nee :o

1) Het is totaal niet kostenefficient. Al zou je 6 AP's nodig hebben (wat ik betwijfel), 6 degelijke AP's is goedkoper dan 18 degelijke AP's. 6 degelijke AP's is goedkoper dan 18 stuks totale troep.
2) Nooit gehoord van interferentie? Ga er bij consumentenapparatuur vanuit dat alle beacons verstuurd worden met 1Mbps in 2.4GHz en 6Mbps in 5GHz, en dat er geen DFS support is dus alles in 5GHz op kanalen 36-48 werkt, waarschijnlijk met 80MHz default kanaalbreedte.

Dus:
- Elk beacon in 2.4GHz verbruikt ~3% van airtime, met 18AP's op 1Mbps beaconend ben je al helft van airtime kwijt voordat je een datapakket verstuurd hebt :o - per gebruiker kun je bij max load nog geen 2.5Mbps benutten...
- In 5GHz non-DFS verbruiken de beacons "maar" 10% van capaciteit, maar elk pakket van elk netwerk moet op elk andere wachten. Als 18 mensen actief zijn, is de kans groot dat je per gebruiker maar 1/20 van de 90% van airtime die je na beacons overhoudt kunt gebruiken. Gevolg: bij perfecte verbinding met goede specs (you wish...) heb je niet 500Mbps, maar 24Mbps beschikbaar :X Met een 1x1 apparaat of AP (geheid > de helft) heb je maar 12Mbps over :X

Vergelijk dat met 3x gemeenschappelijke AP met DFS en dus aparte kanalen: je hebt maar 1/6 van de load van beacons, dus ~10% in 2.4GHz, en je deelt elk AP met max 6 mensen. Onder exact zelfde omstandigheden als met de 18 AP's kun je dan 7.5Mbps halen, drie keer zoveel dus. In de 5GHz is maar 1.8% van airtime verbruikt door beacons, en kun je per gebruiker met 2x2 worst-case 82Mbps gebruiken en zelfs met 1x1 sprietje nog ~40Mbps.

Dus voor 1/6 van de prijs per persoon 3-4x de performance. Ik zou het toch echt gemeenschappelijk regelen ;)
Ik kan je redenatie volgen maar vergeet ook de factor beheer niet.

Elke kamer zijn eigen aansluiting is veel simpeler interegelen qua QOS dan een hybride omgeving met vaste netwerk aansluitingen en wifi.

Op deze manier heeft iedereen evenveel bandbreedte ter beschikking met geen geklaag over traagheid.

En ja, je hebt gelijk Wifi wordt een drama wat de bedoeling is.
Wil je Netflix kijken dan sluit je je pc of laptop maar bedraad aan.

Een simpel filmpje of whatsapp op je telefoon zal wel werken.

Evt kan je nog wel gezamelijk wifi regelen als service maar die krijgt dan minder bandbreedte toegewezen.
Puur bedoeld voor licht gebruik en is het traag dan heb je pech.

[Voor 3% gewijzigd door D-dark op 29-01-2021 20:14]

• laurens0619
@D-dark zie je het all voor je? Iedere huisgenoot gaat geld lappen en ze krijgen er een top bekabelde verbinding voor terug maar geen wifi. Dat moeten ze zelf regelen en wordt dus brak.
Waar denk je dat de huisgenoten voor willen betalen? Ik denk vooral goede wifi ;)

Tenzij de ts in een IT opleiding huis woont maat dan zou die mikrotik ook geen probleem moeten zijn :+

[Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2021 20:16]

• D-dark
laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:14:
@D-dark zie je het all voor je? Iedere huisgenoot gaat geld lappen en ze krijgen er een top bekabelde verbinding voor terug maar geen wifi. Dat moeten ze zelf regelen en wordt dus brak.
Waar denk je dat de huisgenoten voor willen betalen? Ik denk vooral goede wifi ;)
In de ideale situatie wil iedereen het liefst wifi, zoveel mogelijk apparatuur, snel en goedkoop.

Probleem is alleen dat alles gecombineerd niet haalbaar is en er keuzes gemaakt moeten worden.
Ga je voor goedkoop, beheersbaar, stabiel en snel dan kom je niet anders uit dan bedraad zwaar promoten.

Dat kan je doen via wifi zo onaantrekkelijk mogelijk te maken met ieder voor zich of wat @dion_b al voorsteld wifi centraal regelen maar dan wel de capaciteit qua bandbreedte erg laag te maken.

Wil je toch alles via wifi doen dan ontkom je er niet aan om per gebruiker maar 3 max devices toe te staan om te voorkomen dat van alles en nog wat eraan gekoppeld wordt.
Laat je die grens los probeer dan maar eens QOS uittevoeren. Hoe ga je automatisch sleutels en wachtwoorden genereren om de boel goed te verdelen per kamerhuurder.

Zie dit als de bekende vraag om te achterhalen wat men nou echt wil.
Dat is vragen om wensen te verdelen van meest belangrijk tot minst belangrijk.

• laurens0619
@D-dark mrja ik zie het probleem niet
Misschien denk ik te simpel maar ik denk dat je met 6x een goedkoop 5ghz ap dit prima kunt bedienen. Iig veeeel beter dan nu. Nee het zal niet enterprise grade zijn maar niet alles hoeft zo aangevlogen te worden. Je gaat van stront naar goed, misschien niet naar perfect maar soms is goed goed genoeg

10 jaar geleden was het een grotere uitdading, toen had ik 18(!) huisgenoten waarvan 80% torrents had staan zonder connectie limiet, zonder upload cap. En het consumentenspul was ook crap (alles daarboven was niet te betalen). Veel sweex meuk en natuurlijk wrt54g ddwrt gebakjes. Good old days

Nee doe mij dan maar de clients van tegenwoordig, 80% is zoom/youtube/tiktok/netflix/zoom achter verkeer wat zich prima weet te gedragen en zelfs de bandbreedte terugzet als te traag is

Ik denk dat jullie de wifi en bedrade bandbreedte uitdaging te groot maken.

Maar eerlijk is eerlijk, dat is op basis van aannames van wat ik de meeste gebruikers tegenwoordig zie doen

@Thralas misschien zitten overal oude 100mbit passive poe injectoren tussen? Zelfs tussen ziggo en de mikrotik. Je hebt gelijk dat de mikrotik geen poe out heeft, helemaal overheen gelezen. Vandaar mijn vermoeden over oude poe injectoren. Het is 8 jaar geleden aangelegd he, bestond passive poe gigabit toen al? Wellicht wel maar grote kans dat er nog oude opzitten.
Waarsch was het 8 jaar geleden nog een <250mbti abo en heeft de tweaker van toen het dus prima gevonden qua 100mbit

[Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2021 20:57]

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:54
Goedkoop:
- verzamel op Marktplaats / Tweakers 3 tot 6 stuks TP-Link Archer C2600 wifi-routers en zet daar OpenWrt op gebruik ze als toegangspunt. Kosten 30-60 euro per stuk.
- vervang kabels door goede kabels, waar nodig.
- vervang switch door managed PoE switch met voldoende poorten.
- indien Ziggo (dis)connect box niet voldoet en niet voor tv gebruikt wordt: vervang door OPNsense router (Qotom met 6-8 poorten bijvoorbeeld). Laat (dis)connectbox in bridged modus zetten. De hierboven genoemde switch is dan niet nodig.

[Voor 9% gewijzigd door Videopac op 30-01-2021 08:09]

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Thralas
laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:33:
@Thralas misschien zitten overal oude 100mbit passive poe injectoren tussen?
Scherp. Dat moet 'm zijn. MikroTik had ooit ook 10/100 injectors. Die kunnen ertussenuit als TS nieuwe hardware aanschaft, dus dan lost dat probleem zichzelf meteen op.

• NickP93
Bedankt voor de reacties iedereen, ik zal dit weekend even alles nagaan en overal op reageren!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 08:38
Idd kabels troubleshooten en meten, zien te fixen. Daarna kijken hoe je het goed en simpel doet, en documenteren.

Het klinkt als kwestie van dual band AP's, met een 1 Gbps link naar een switch per verdieping wellicht, naar een router/firewall. Kamers bedraad inprikken kan, verbinden op wifi kan. Hoeft niet eens complext te zijn.

Goed documenteren voor je opvolger, en backups maken van alle apparatuur . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• NickP93
dion_b schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Kun je dat in getallen weergeven?

Wat is de laagste RSSI (gemeten in dBm) dat gehaald wordt in de huidige situatie?

En welke link rates worden gehaald? Hamvraag is waarom het traag wordt:
- lage link rates dus te weinig signaal of teveel ruis in WiFi, dus congestie in de lucht.
- WiFi is goed genoeg maar bottleneck zit puur in de 100MbE link.
- Ethernet is genoeg, maar je trekt met z'n allen de upload van de Ziggo aansluiting plat.

Ik heb zo'n vermoeden dat dat laatste je grootste probleem is. Je zit met 18 man achter een 25Mbps up verbinding. Dat is per persoon 1.3Mbps. Nu, voor Corona gebruikte hooguit een enkeling de upload (bittorrent, game streaming), maar anno nu kun je ervan uitgaan dat iedereen tegelijk online Skype/Zoom/Teams/Google Meet doet. De meeste daarvan kunnen op een schoenveter nog *iets* doen, maar allemaal raden ze om te rekenen met minimaal 1.5Mbps up per gebruiker. Persoonlijk raad ik altijd aan een 50% marge te nemen, dus je hebt dan minimaal 2.25Mbps per gebruiker nodig. Dat keer 18 is 40.5Mbps, aanzienlijk meer dan de 25Mbps die je nu hebt.

Gevolg van een upstream die volloopt is bovenal dat latencies torenhoog beginnen te worden. Dat gaat impact hebben op downloadverkeer (webbrowsen wordt traag...) omdat TCP ACKs niet doorkomen, maar grootste impact is dat videobellen vrijwel onbruikbaar wordt, ongeacht beschikbare bandbreedte. Je zou dus eens kritisch naar je internetabonnement moeten kijken. De eisen zijn sinds 9 maanden terug significant hoger geworden namelijk.

Het signaal is prima. Het is nu moeilijk te meten aangezien een AP kapot is, maar hier heb ik al eens eerder naar gekeken en het zag er allemaal prima uit. Er zijn wel heel veel verbindingen (ik tel er nu zo'n 20).
Geen van de APs haalt ooit de 100Mbps (behalve misschien over de kabel)
Het ligt ook niet aan ziggo, de verbinding over de kabel doe het namelijk altijd uitstekend. En de wifi was voor corona ook al niet geweldig. Er zijn vooral veel problemen met streamen over de chromecast
Ik gok dat het 3 dingen zijn:
A. Te veel interferentie van andere signalen
B. Te veel apparaten per AP (kan makkelijk zo'n 20 zijn als het druk is)
C. De oude APs van mikrotik zijn naar huidige standaarden waarschijnlijk ook gewoon ondermaats
Verder qua WiFi: je gaat ervan uit dat je 5GHz dekkingsproblemen gaat krijgen met zelfde hoeveelheid AP's, maar dat hoeft niet het geval te zijn.

Waarom overweeg je dan dure UniFi PoE switches? Enige reden om die te nemen is om de VLAN config tussen router en AP makkelijk te kunnen regelen. Als je dat niet nodig hebt kun je voor een fractie van de prijs ervan andere PoE switches nemen. Sterker nog, met slechts drie AP's lonen PoE switches sowieso niet en ben je beter af met een injector per AP.
We gebruiken nu sowieso al PoE injectors. De enige reden dat ik die naar de unifi switches keek is omdat deze PoE passthrough hebben. Dus dan kan ik met dezelfde PoE bron zowel de switch als AP stroom leveren, en hoef ik dus niet per verdieping een stroombron aan te leggen. Maar zal ik nog even naar goedkopere oplossingen kijken.
Tenslotte: je overweegt UAP AC LR. Dat is weggegoid geld. De naam "LR" zegt het al, dit apparaat is bedoeld voor lange afstanden, niet hoge dichtheden. Jij hebt helemaal geen lange afstanden. Enige meerwaarde tov de AC Lite is in de 2.4GHz en jij hebt juist 5GHz nodig, dus kun je net zo goed de Lites pakken, voor EUR 15 minder per stuk. Voldoet een Lite niet? Dan gaat een LR ook niet helpen en moet je kijken naar Pro.
Okee goed punt, bedankt.
Enfin, zonder direct te weten wat problemen nu zijn, vermoed ik dat je grootste onderliggende issue is, dat er een technisch goede, prijsbewuste oplossing gekozen is zonder rekening te houden met toekomstige support, waardoor je nu zit met iets wat jij en je huisgenoten niet kunnen beheren, waardoor je geen idee hebt wat er nu mis gaat en hoe het op te lossen (anders dan meer hardware er tegenaan te gooien). Als het niet aannemelijk is dat er in de toekomst mensen gaan zijn met de capaciteiten en de wil om Mikrotik-spullen te beheren moet je ofwel het beheer outsourcen (kost - waarschijnlijk voor jullie teveel - geld) of een simpelere oplossing overwegen, ook (juist!) voor de router. Ubiquiti's UniFi is laagdrempeliger, maar ook daar moet je enige kennis hebben. Mogelijk is een nog eenvoudiger systeem een beter idee...
Ja dat is inderdaad een heel goed punt. Het liefst zou ik de router ook vervangen, maar ik heb geen idee waardoor, en het leek me ook al snel een duur grapje die te vervangen. Heb ik er uberhaupt wel eentje nodig of kan ik het net zo goed rechtstreeks op de ziggo connectbox aansluiten? Of is er een andere simpele & goedkope oplossing? De enige functionaliteit die ik nog wel handig zou vinden als de router het internet een beetje evenredig kan verdelen zodat niet één persoon alles leeg kan trekken (wat nu dus wel kan). Ik weet dat zoiets mogelijk is met de Mikrotik router, maar het is me nooit gelukt dat aan de praat te krijgen.

• NickP93
laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:01:
Die mikrotik is wel een best haha. Ik zie dat die passive poe doet, de oudere passive poe kon maar max 100mbit. Miss is dat de recen van de 100?

Ik zou al dat mikrotik op marktplaats gooien en
- connectbox in router
- 6x deco m4

Snelle internet ervaring krijg je niet door veel megabits maar een stabiele en snappy verbinding. Dus alles op de 5ghz, accesspoints bekabeld aansluiten en gaan
laurens0619 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:13:

De Deco is zeker wel een interessante optie. Alleen jammer dat ze geen PoE hebben. Ook zijn ze qua ophanging een beetje onhandig (als is daar vast iets op te vinden).

• laurens0619
@NickP93 maar welke poe injector gebruik je nu? Als het 100mbit injectoren zijn dan zou ik er sowieso wel afscheid van nemen

Als het bekabeld altijd goed is heb je dus geen bandbreedte/loadbalancing issues. Ik zou die mikrotik lekker laten staan. Ik zou hem alleen weghalen als je m goed kunt verkopen.

En als je poe wilt dan is de unifi ac lite de beste prijs/kwaliteit keuze. Boeit poe niet dan de aangeraden velop van dion ivm dfs. Boeit dfs je niet dan de deco :). Puur gebaseerd ook most bang for bucks in jouw situatie

Hoeveel je er nodig hebt hangt er vanaf. Je kunt gewoon beginnen met 3 en kijken of er genoeg is. Ik zou wel voor zorgen dat er overal 5ghz is, anders gaan devices terug naar de 2.4 en krijg je weer brakke verbindingen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NickP93 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Het signaal is prima. Het is nu moeilijk te meten aangezien een AP kapot is, maar hier heb ik al eens eerder naar gekeken en het zag er allemaal prima uit. Er zijn wel heel veel verbindingen (ik tel er nu zo'n 20).
Geen van de APs haalt ooit de 100Mbps (behalve misschien over de kabel)
Het ligt ook niet aan ziggo, de verbinding over de kabel doe het namelijk altijd uitstekend. En de wifi was voor corona ook al niet geweldig. Er zijn vooral veel problemen met streamen over de chromecast
Ik gok dat het 3 dingen zijn:
A. Te veel interferentie van andere signalen
B. Te veel apparaten per AP (kan makkelijk zo'n 20 zijn als het druk is)
C. De oude APs van mikrotik zijn naar huidige standaarden waarschijnlijk ook gewoon ondermaats
Als het bedraad prima is, zegt dat dat je inderdaad (nog) niet tegen de upload van je internetverbinding aan loopt en dat 100MbE hoe beroerd het moge klinken ook je grootste uitdaging niet is.

Dus focus moet liggen op WiFi, en evt op beheer.

Dan nog zeg ik: meten is weten. Je noemt hier drie voor de hand liggende zaken, maar exact welke kan helpen bepalen wat beste oplossing is. C speelt sowieso, want je hebt geen 5GHz-support. Wat dan ook je kiest, 5GHz is een no brainer, want:
- minder interferentie (A speelt minder)
- meer capaciteit (B speelt minder)
- door zowel 2.4GHz als 5GHz aan te bieden, verdeel je load over de twee banden en ga je ook in 2.4GHz beter performance hebben.

Hamvraag - en daarom wil je meten - is exact hoe goed het signaal nu is, want dat gaat een heel duidelijke indicatie geven van wat je in de 5GHz kunt verwachten. Als vuistregel kun je stellen dat muren bijna twee keer zoveel dempen in 5GHz vs 2.4GHz. Ik vind het lastig je diagram met 7 kamers per AP te rijmen met je plattegrond met 3 APs op een enkele verdieping, maar uitgaande van worst-case 1 AP per verdieping van 7 kamers, dan ga je worst-case door twee gipsen wanden, dus 2x 5dB demping in 2.4GHz vs 2x 10dB demping in 5GHz. Daar komt nog 0-5dB extra demping vs afstand bij in totaal dus 10-15dB meer demping. Keerzijde: je zendt in 5GHz met 3dBm hoger uit. Je gaat dus 7-12dB minder signaal hebben in 5GHz als in 2.4GHz. Idealiter wil je minimaal -70dBm RSSI hebben. Dat gaat zeker gehaald worden als je nu minimaal -58dBm in 2.4GHz haalt, en lukt misschien als je nu -63dBm hebt.

Als een AP stuk is, kun je prima meten op de verdieping waar AP het wel doet, en in de uitbouw. Het is niet onredelijk om te verwachten dat resultaten op verdieping met kapotte AP vergelijkbaar gaan zijn met die op verdieping waar hij het wel doet.

Als ik die tekening trouwens bekijk denk ik dat de AP beter iets naar 'rechts' of 'beneden' verplaatst zou kunnen worden om te compenseren voor de badkamer, wiens tegels veel meer dempen dan gipsplaat. Ik verwacht namelijk dat vooral de kamer rechtsachter de badkamer nu slechtste signaal heeft. Maar goed: meten is beter dan aanname.
[...]

We gebruiken nu sowieso al PoE injectors. De enige reden dat ik die naar de unifi switches keek is omdat deze PoE passthrough hebben. Dus dan kan ik met dezelfde PoE bron zowel de switch als AP stroom leveren, en hoef ik dus niet per verdieping een stroombron aan te leggen. Maar zal ik nog even naar goedkopere oplossingen kijken.
Valide punt. Er zijn meer PoE passthrough switches beschikbaar, maar capaciteit (zowel qua aantal poorten als qua vermogen per poort) verschilt. Ik sluit me trouwens aan bij @laurens0619 , om dit secuur te berekenen is het nodig de specs van je injectors te weten, zowel vermogen als voltage als welke draden ze gebruiken. Grote kans dat ze niet zomaar geschikt zijn om de UniFi switch + AP's erachter aan te sturen :o
[...]

Ja dat is inderdaad een heel goed punt. Het liefst zou ik de router ook vervangen, maar ik heb geen idee waardoor, en het leek me ook al snel een duur grapje die te vervangen. Heb ik er uberhaupt wel eentje nodig of kan ik het net zo goed rechtstreeks op de ziggo connectbox aansluiten? Of is er een andere simpele & goedkope oplossing? De enige functionaliteit die ik nog wel handig zou vinden als de router het internet een beetje evenredig kan verdelen zodat niet één persoon alles leeg kan trekken (wat nu dus wel kan). Ik weet dat zoiets mogelijk is met de Mikrotik router, maar het is me nooit gelukt dat aan de praat te krijgen.
De UniFi USG biedt deze functionaliteit - maar goed, als het nu nooit gelukt is, is de meerwaarde van huidige router tov de Connectbox natuurlijk beperkt. Mikrotik biedt erg mooie functionaliteit (ik gebruik zelf de hEX naar volle tevredenheid en benut meerdere leuke functies ervan, zoals packet capture over de WAN ik test nogal wat en moet vaak traces aanleveren, VLANs en OpenVPN server) maar de leercurve is erg steil.

Linksom of rechtsom wil je alles wel vanuit een enkele interface kunnen beheren, want UniFi+Mikrotik is te allen tijden lastiger dan alleen MikroTik of alleen UniFi.

USG is natuurlijk niet gratis, maar kost minder dan je 2e hands voor de RB1100AHx2 zou vangen, dus als je toch naar UniFi overstapt, gewoon die RB1100AHx2 verkopen zodat het je netto niet meer kost dan de prijs van de switch.
NickP93 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:36:
[...]

De Deco is zeker wel een interessante optie. Alleen jammer dat ze geen PoE hebben. Ook zijn ze qua ophanging een beetje onhandig (als is daar vast iets op te vinden).
Zoals gezegd is Deco qua WiFi waarschijlijk een achteruitgang ten opzichte van huidige situatie. Je hebt nu tenminste drie verschillende AP's (nouja, drie terwijl ze nog werkten, nu twee) op drie verschillende 2.4GHz-kanalen. Met Deco zit je straks op drie keer dezelfde 2.4GHz-kanaal (=drama) en drie keer dezelfde 5GHz-kanaal (niet zo erg, maar nog steeds uitermate brak). Deco is een prima oplossing voor een enkel huishouden, maar voor 18 relatieve grootgebruikers is het echt geen goed idee. Binnen de "idiot-proof mesh" categorie noemde ik al Linksys Velop. Die zou met dit formaat deployment dus 3x de capaciteit aanbieden van Deco :o

Los daarvan, je huidige router functioneert ook als switch, dus moet er bij zo'n systeem tussenuit. Of je nu de 'mesh' set als AP of router gebruikt, een node moet als gateway fungeren en alle andre nodes moeten erachter. Je zult dus een enkele node in plaats van de RB1100 moeten plaatsen, en dan een (domme) switch tussen die node en de drie/vij op plaat van de AP's. Bijkomende uitdaging: 'mesh' sets vormen een enkele broadcast domain tussen alle nodes. Dat betekent dat het fungeert als een grote AP. Je kunt capaciteits-problemen daarbinnen krijgen.

Zeker als je ook je PoE-wens meeneemt zou ik echter iets anders aanraden. Even twee scenario's doorgerekend met vier opties:

Scenario A: 3 AP's op zelfde plek als nu dekken ook in 5GHz voldoende.
Scenario B: 5 AP's nodig voor zelfde dekking alsnu.

1) Geen extra functionaliteit, puur upgrade met Mikrotik AP's naar 5GHz
A: 3x hAP ac2 3x EUR 67 = EUR 201 - evt opbrengsten doorverkoop oude AP's (zou ik niet op rekenen...)
B: 5x hAP ac2 5x EUR 67 = EUR 335 - evt opbrengsten doorverkoop oude AP's (zou ik niet op rekenen...)
Evt extra functionaliteiten (QoS, bandwidth limitng etc) mogelijk, maar vereisen training in mogelijkheden Mikrotik. Dit is veruit het goedkoopst, EUR 12pp. Of je kunt accepteren dat je niets snapt van de Mikrotik en het verkopen en vervangen door een switch van EUR 15, bespaart zeker EUR 95 - maar dan kun je zeker niets meer regelen dan je nu doet.

2) Overstap naar UniFi AP's en router voor QoS en bandwidth limiting, zonder bedrade verbindingen mee te nemen en zonder aan stroom te rommlen:
A: 3x UAP AC Lite EUR 75, 3x PoE passthough switches (bijv Netgear GS105PE EUR 61), USG EUR 105, 5-poorts Gb switch EUR 15 = EUR 628 - verkoop RB (EUR 110 haalbaar) = netto EUR 518
B: 5x UAP AC Lite EUR 75, 3x PoE passthrough switches EUR61, USG EUR 105, 5 poorts Gb switch EUR 15 = 778 - verkoop RB (EUR 100) = netto EUR 668.
Alleen werkbaar als huidige PoE injectoren kunnen werken met switch en UAP. Zo niet nieuwe injectoren of PoE switch nodig.

3) Overstap naar UniFi voor alles - makkelijk in beheer, maar wordt er niet goedkoper op...
A: 3x UAP AC Lite EUR 75, 3x UniFi-8 EUR 98, USG EUR 105, UniFi-8 PoE 60 EUR 105 - verkoop RB EUR 110 = EUR 619
B: 5x UAP AC Lite EUR 75, 3x UniFi8 EUR 98, USG EUR 105, UniFi-8 PoE 150 EUR 185 - verkoop RB EUR 110 = EUR 849
Omdat alles met UniFi gaat zijn huidige PoE injectoren overbodig. Dit werkt zeker, levert een enkele interface voor alle beheer incl QoS, bandwidth limiting, zowel draadloos als bedraad. Maar goed, daar betaal je wel voor. Dat gezegd, EUR 619 gedeeld door 18 is EUR 35 pp, nog minder dan de prijs van een goedkoop AP op eigen kamer ;)

4) Vervangen door Velop, huidige AP's als PoE-powered switches gebruiken:
A: 4x Velop dualband EUR 170 + 65, 1x 5p GbE switch EUR 15, kosten/moeite van regelen stroom op plek van nodes 3x EUR 25 (gok) = EUR 335 - evt verkoop RB1100 (EUR 110)
B: 6x Velop dualband 2x EUR 170, 1x GbE switch, kosten stroom 5x EUR 25 = EUR 480 - evt verkoop RB EUR 110.

Maar goed, wmb nog teveel onduidelijkheden omtrent je daadwerkelijke WiFi-situatie en PoE.

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
Klopt het is brak dat de deco de 5ghz op hetzelfde kanaal zit (2.4 wist ik niet, gebruik ik niet)

Maar om nu te zeggen dat de deco een achteruitgang gaat zijn op de huidige 2.4 situatie?nee joh

Verschillende kanalen is veel beter voor de load maar 10x clients op een enkel ap (wat vaak prima is), is qua rf storing bijna hetzelfde als 10 clients op 2aps op hetzelfde kanaal.

Maar als het geen probleem is voor een klein huishouden qua vierkante meters, waarom dan wel bij een groter huis? Hoe groter de hut, hoe minder groot de kans dat 2aps elkaar storen op de 5ghz. Ja 2 naast elkaar storen, de 1e en 3 waarsch niet.
De 2.4 moet je sowieso zo min mogelijk gebruiken

Maar als het budget er is zou ik ook iets bijleggen voor de velop dfs nodes, ik denk alleen niet dat het perse nodig gaat zijn

Het hangt allemaal van je eisen af. Ja een unifi dfs setup is een ferrari maar voor sommige mensen is een vw golf ook al genoeg :)

In dat andere studentenhuis topic hadden ze zo te zien een kleiner huis (dus meer storing, 7 users en ook 20 apparaten). Waarom werkt het daar dan wel?

[Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2021 20:05]

• Thralas
NickP93 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:32:
Aangezien je de hAP ac² op je lijstje had - de MikroTik hAP ac³ heeft passive PoE out (+€20). Is alleen overal uitverkocht met een estimate van begin maart.
Heb ik er uberhaupt wel eentje nodig of kan ik het net zo goed rechtstreeks op de ziggo connectbox aansluiten?
Ik vermoed dat het best wel eens kan werken zonder - NAT en DHCP kan de Connectbox ook.

Het probleem is alleen dat je 0,0 mogelijkheden hebt om te debuggen als het een keer (tijdelijk) niet werkt. Omdat iemand de verbinding voltrekt, of de NAT-tabel volloopt. Daarom lijkt het me verstandig om er iets tussen te hebben dat je op z'n minst dat inzicht biedt.
De enige functionaliteit die ik nog wel handig zou vinden als de router het internet een beetje evenredig kan verdelen zodat niet één persoon alles leeg kan trekken (wat nu dus wel kan). Ik weet dat zoiets mogelijk is met de Mikrotik router, maar het is me nooit gelukt dat aan de praat te krijgen.
QoS lijkt per definitie heel complex omdat je (zeker bij MikroTik) enorm veel kunt instellen. Maar dat hoeft het niet te zijn: volgens mij valt jouw scenario triviaal te configureren met één regel:

Winbox, safe mode aan (!), simple queue toevoegen met target je LAN IP range, max-limit net iets onder je lijnsnelheid en queues op de default pcq queue (die classificeert op basis van IP).

code:
1
/queue simple add queue=pcq-upload-default/pcq-download-default max-limit=23M/240M target=192.168.0.0/24

Lijkt hier te werken als ik het test. Je kunt ook altijd hier even langshobbelen als je er niet uitkomt [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie

In any case, ik zou de router zelf niet zomaar vervangen. De UI van iets als Ubiquiti is misschien iets minder intimiderend, maar bij problemen heb je iemand nodig die netwerken/routers snapt; met enkel een flitsende interface ga je er netto niet zoveel op vooruit.

En vooral omdat er hierboven wordt gesuggereerd dat je 'm zou kunnen verkopen, maar ik denk dat dat wel eens tegen kan vallen. Er staat er al een maand een in V&A voor €120. Het ding is méér dan prima als je hem al hebt, maar het was altijd al een nichemodel en iedereen die nu een RouterBoard met wat meer beef zoekt heeft voor €160 een hagelnieuwe RB4011 (passief en 2-3x de performance).

Vwb. WiFi: als je het budget wilt minimaliseren of enkel even wilt testen hoe bruikbaar 5 Ghz in de praktijk is dan is de suggestie van @Videopac best elegant: Videopac in "Hulp nodig bij aanleggen netwerk studentenhuis (18 kamers)". €30 voor een 4x4/4x4 AP waar OpenWRT op kan is een koopje..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee