Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 12:45
Beste forumgebruiker,

Ik woon in een studentenhuis met 7 studenten. Wij hebben de laatste tijd énorm veel internet problemen, waardoor studeren nauwelijks meer mogelijk is thuis. Dit komt waarschijnlijk omdat onze router niet 'sterk' genoeg voor onze 8 laptops, 10 telefoons en andere smart devices.

We hebben een abonnement van 66Mbps download en 25Mbps upload (Ja het is heel weinig, maar we zitten aan een contract vast en onze DSL kan niet méér hebben).

Internet via de draad heeft vaak wel tussen de 55-66Mbps en valt nauwelijks weg.
Internet via Wi-Fi zit tussen de 10-25Mbps en valt zo'n 5x per uur uit. Dit is echt verschrikkelijk als je ook nog een wil videobellen...

Nu zoeken we naar een oplossing!
We gaan er vanuit dat ons grootste probleem ligt bij de router en dus niet zozeer de 66Mbps. Onze router is een dichtgehamerde Technicolor tg789bvn van Tele2. Het is een modem-en-router-in-één.

Nu is ons idee als volgt:
We willen 3x TP-Link Deco M5 routers bestellen en die vervolgens als ACCESS POINTS configureren. Vervolgens zetten we de router functionaliteiten van de Technicolor tg789bvn van Tele2 uit. Dus onze setup zal als volgt zijn:

1) DSL komt de Technicolor tg789bvn van Tele2 binnen met 66Mbps download.
2) De Technicolor tg789bvn van Tele2 zal worden verbonden (CAT-kabels) met de TP-Link Deco M5 routers.
3) We stellen de TP-Link Deco M5 routers in als access points.

Hiermee hopen we de kwaliteit van ons signaal te verbeteren.

WERKT DEZE SETUP? ALLE TIPS EN OPMERKINGEN ZIJN WELKOM!
Ik heb echt geen ervaring in mesh netwerken! Ik weet dus ook niet of we extra switches nodig?
En is ons netwerk dan wel beschermd? Ik las dus dat routers als een soort firewall dienen!

MVG,
Yosh1

Beste antwoord (via rens-br op 15-12-2020 08:08)

• Yosh1
Heren, met jullie hulp heb ik alles kunnen installeren en optimaliseren!

Het zijn uiteindelijk 3x Deco M5's geworden.

Het Wi-Fi in ons huis is echt héél goed: volgens de internetaanbieders konden wij maximaal 66Mbps halen... Nu blijkt dat we overal in het huis altijd tussen de 80Mbps-95Mbps halen (met onze 100Mbps abonnement). Zelden komt het voor dat we onder de 70Mbps shieten!

edit:het verbaast mij ook... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZODRngH7iAFTtnisrAYUStAs8Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Nqo0rICBSzHrj7XpNBhc0N5.png?f=user_large

We hebben ze nu 2 weken als access points en het heeft ons enorm geholpen!

[ Voor 19% gewijzigd door Yosh1 op 13-12-2020 12:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk eens naar het verschil tussen een router en een access point. Je hebt geen vier routers nodig, en de routerfunctionaliteit van de tg789bvn uitschakelen is een slecht idee.

Wat bedoel je met "een dichtgehamerde Technicolor tg789bvn"? Je lijkt hem wel te kunnen configureren ("Vervolgens zetten we de router functionaliteiten van de Technicolor tg789bvn van Tele2 uit").

Hoe goed deze oplossing werkt, hangt af van de plaatsing van de access points, en of je ze bedraad aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
GlowMouse schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:17:
Kijk eens naar het verschil tussen een router en een access point. Je hebt geen vier routers nodig, en de routerfunctionaliteit van de tg789bvn uitschakelen is een slecht idee.

Wat bedoel je met "een dichtgehamerde Technicolor tg789bvn"? Je lijkt hem wel te kunnen configureren ("Vervolgens zetten we de router functionaliteiten van de Technicolor tg789bvn van Tele2 uit").

Hoe goed deze oplossing werkt, hangt af van de plaatsing van de access points, en of je ze bedraad aansluit.
Bedankt voor uw snelle reactie, GlowMouse!
De TP-Link Deco M5 routers willen we dus als Access Points instellen! Daardoor dienen ze niet meer als aparte router.

Als ik het dus goed begrijp moeten we de Technicolor tg789bvn dus wél gaan gebruiken als router, maar dan het uitzenden van Wi-Fi uitzetten! En vervolgens alle access points bedraad verbinden met de Technicolor tg789bvn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5L2wC2nd2T7skPSvlbdYai2STQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NeHHdG6aqVx5SGcYqFodWJW2.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de instellingen van Technicolor tg789bvn waar we gebruik van kunnen maken als het gaan om WLAN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Precies. Ik verwacht dat je er flink op vooruit zult gaan, al moet je wel even nadenken waar je de access points gaat plaatsen, en moet je wat tijd steken in de configuratie van channel en signaalsterkte.

Als de problemen met het draadloze signaal zijn verholpen, kun je nog meer winst halen door een router met QoS te nemen. Als één huisgenoot downloadt, hebben andere huisgenoten daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
GlowMouse schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:28:
Precies. Ik verwacht dat je er flink op vooruit zult gaan, al moet je wel even nadenken waar je de access points gaat plaatsen, en moet je wat tijd steken in de configuratie van channel en signaalsterkte.

Als de problemen met het draadloze signaal zijn verholpen, kun je nog meer winst halen door een router met QoS te nemen. Als één huisgenoot downloadt, hebben andere huisgenoten daar geen last van.
Alright! En hoe moet ik de access points dan precies bedraden? Moeten er 3 CAT-kabels dan parallel naar de 3 losse TP-Link Deco M5 access points? Of moeten we 1x TP-Link Deco M5 met de router verbinden, en vanuit die access point dan doorverbinden naar de andere 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Yosh1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:35:
[...]

Alright! En hoe moet ik de access points dan precies bedraden? Moeten er 3 CAT-kabels dan parallel naar de 3 losse TP-Link Deco M5 access points? Of moeten we 1x TP-Link Deco M5 met de router verbinden, en vanuit die access point dan doorverbinden naar de andere 2?
Allebei is mogelijk. De enige overweging is dat elke draad beperkt is tot gigabit, maar met een draadloze verbinding leveren de bedrade verbindingen nooit een beperking op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23
66/25 Mb/s is een behoorlijke verbindingssnelheid en niet de bottle neck bij jullie.

Kun je eens een tekening van jullie huis posten en informatie geven over vloeren, hout of (gewapend) beton), en de muren? Dan kunnen we meedenken over de plaatsing. Mogelijk kun je al met twee access points uitkomen.

Ligt er op iedere kamer een bedrade aansluiting? Als er een bedrade aansluiting is dan kun je een laptop ook tijdelijk bedraad aansluiten bij een videoverbinding dan heb je altijd een stabiele verbinding.

Waar staat de Technicolor modem/router? Dat is handig om te weten. Als deze in een meterkast staat dan is de plaatsing alleen al een probleem. Heb je al eens met een WiFi analyser programma gekeken naar de verschillende signalen in de lucht en geprobeerd of een ander kanaal betere resultaten levert?

Hoe is de dekking in de kamers (lees wat is de gerapporteerde Links Speed (dat is niet hetzelfde als de downloadsnelheid die je haalt))?

Je zegt dat bij bedrade verbinding heel soms wegvalt. Dat kan een andere oorzaak hebben dan het wegvallen bij de draadloze verbindingen.

Overlast op de verbinding door een huisgenoot heeft weinig te maken met download. Het probleem zit typisch bij een te enthousiaste upload. Voorheen werd dat typisch veroorzaakt door een torrent programma waarvan de upload gematigder moet worden afgesteld. QoS doe je dan door even met je huisgenoten af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Yosh1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:35:
[...]

Tplink heeft het lietste dat je hem in daisy chain zet (door verbinden vanaf iedere node)

Waar het bij asus mesh een must is om te daisy chainen werkt het bij de deco meestal ook als star (3 losse kabels naar modem). Heel soms doet de centrale switch (nu je modem) moeilijk en kunnen de accesspoint elkaar bedraad niet vinden waatdoor je een netwerk loop krijgt. Als je dat hebt merk je dat snel en kun je dat oplossen met een simpele switch in de meterkast van 15 euro.

Ik heb hem thuis in een star setup zonder problemen in de modem van mn provider

De deco m4 is trouwens zo goed als hetzelfde als de m5. Enige verschil is dat je de m4 voor 100 euro bij ziggo kunt ophalen. Deco m5 is nl normaal 150 maar zie door black friday dat die prijs omlaag is naar 129

Beide prima al is 30 euro goedkoper nog steeds 3 kratjes hertog jan

Je kunt overigens je bestaande utp punten hergebruiken, de deco heeft 2 poorten dus ke verliest er geen kabel aansluiting mee

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2020 07:12 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
EricJH schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:49:
66/25 Mb/s is een behoorlijke verbindingssnelheid en niet de bottle neck bij jullie.

Kun je eens een tekening van jullie huis posten en informatie geven over vloeren, hout of (gewapend) beton), en de muren? Dan kunnen we meedenken over de plaatsing. Mogelijk kun je al met twee access points uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcoEO6gU8NQTpMTIJnmI62jhOOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAxsXl0Y93HsfXQvKcVyOz1r.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is onze technicolor echt ver verwijderd van onze bovenste 3 slaapkamers. We zaten er aan te denken aan de volgende setup:
(AP1) Tussen keuken en woonkamer
(AP2) Links van de badkamer
(AP3) In de kamer midden-boven (waar ook de gang is)

Ligt er op iedere kamer een bedrade aansluiting? Als er een bedrade aansluiting is dan kun je een laptop ook tijdelijk bedraad aansluiten bij een videoverbinding dan heb je altijd een stabiele verbinding.
Nee, we hebben momenteel geen switch, dus we maken nu gebruik van de interne switch van de technicolor. Er kunnen momenteel maximaal 4 ethernetkabels worden aangelegd. 3 huisgenoten gebruiken wél bekabeld internet, 4 niet.

edit: voor ons is goed draadloos internet erg fijn! We hebben allemaal laptops en mobieltjes, en die gebruiken we de ene keer in onze slaapkamers, en de andere keer in de woonkamer. Maar één huisgenoot maakt gebruik van een vaste PC, hij heeft wél al een kabel.

Waar staat de Technicolor modem/router? Dat is handig om te weten. Als deze in een meterkast staat dan is de plaatsing alleen al een probleem. Heb je al eens met een WiFi analyser programma gekeken naar de verschillende signalen in de lucht en geprobeerd of een ander kanaal betere resultaten levert?
Onze technicolor staat bij de keuken. We hebben nog niet gekeken met een WiFi analyser... Welk bedrijf biedt een nauwkeurige en gratis analyser aan?

Hoe is de dekking in de kamers (lees wat is de gerapporteerde Links Speed (dat is niet hetzelfde als de downloadsnelheid die je haalt))?
Ik begrijp niet helemaal hoe ik dat kan achterhalen. We gebruiken enkel speedtests om te meten...

Je zegt dat bij bedrade verbinding heel soms wegvalt. Dat kan een andere oorzaak hebben dan het wegvallen bij de draadloze verbindingen.

Overlast op de verbinding door een huisgenoot heeft weinig te maken met download. Het probleem zit typisch bij een te enthousiaste upload. Voorheen werd dat typisch veroorzaakt door een torrent programma waarvan de upload gematigder moet worden afgesteld. QoS doe je dan door even met je huisgenoten af te stemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yosh1 op 25-11-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
laurens0619 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 06:56:
[...]

Tplink heeft het lietste dat je hem in daisy chain zet (door verbinden vanaf iedere node)

Waar het bij asus mesh een must is om te daisy chainen werkt het bij de deco meestal ook als star (3 losse kabels naar modem). Heel soms doet de centrale switch (nu je modem) moeilijk en kunnen de accesspoint elkaar bedraad niet vinden waatdoor je een netwerk loop krijgt. Als je dat hebt merk je dat snel en kun je dat oplossen met een simpele switch in de meterkast van 15 euro.

Ik heb hem thuis in een star setup zonder problemen in de modem van mn provider

De deco m4 is trouwens zo goed als hetzelfde als de m5. Enige verschil is dat je de m4 voor 100 euro bij ziggo kunt ophalen. Deco m5 is nl normaal 150 maar zie door black friday dat die prijs omlaag is naar 129

Beide prima al is 30 euro goedkoper nog steeds 3 kratjes hertog jan

Je kunt overigens je bestaande utp punten hergebruiken, de deco heeft 2 poorten dus ke verliest er geen kabel aansluiting mee
Dankjewel voor de reactie, laurens0619!

Ik zal proberen de AP's in daisy chain te verbinden!

Ik ga er vanuit dat de AP's doorverbinden met CAT-6 kabels (die hebben we toevallig liggen) een beter idee is dan de AP's draadloos met elkaar te laten verbinden, toch?

Graag ben ik benieuwd of de statement hierboven klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:44
Ja bedraad is beter

Maar voor daisy chain moet je kabels trekken neem ik aan. Waarom sluit je de aps niet gewoon op bestaande bekabelde punten aan ik verschillende kamers die al utp aansluiting hebben?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
Yosh1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]

Zoals je kunt zien is onze technicolor echt ver verwijderd van onze bovenste 3 slaapkamers. We zaten er aan te denken aan de volgende setup:
(AP1) Tussen keuken en woonkamer
(AP2) Links van de badkamer
(AP3) In de kamer midden-boven (waar ook de gang is)
Centrale plaatsing is een goed idee.
Nee, we hebben momenteel geen switch, dus we maken nu gebruik van de interne switch van de technicolor. Er kunnen momenteel maximaal 4 ethernetkabels worden aangelegd. 3 huisgenoten gebruiken wél bekabeld internet, 4 niet.

edit: voor ons is goed draadloos internet erg fijn! We hebben allemaal laptops en mobieltjes, en die gebruiken we de ene keer in onze slaapkamers, en de andere keer in de woonkamer. Maar één huisgenoot maakt gebruik van een vaste PC, hij heeft wél al een kabel.
Ik ben voorstander van een compleet duaal netwerk met wireless en bedraad.

Bedraad is gegarandeerd stabiel en performant en het is prettig als je daarop kunt terugvallen als het erg druk is in de ether. Stationaire apparaten zoals desktop computers en andere devices verdienen een bedrade verbinding. Mijn desktop gebruik ik bedraad en ik wil niet anders.

Het is mijn advies al je bezig bent ook alle kamers bedraad aan te sluiten.
Onze technicolor staat bij de keuken. We hebben nog niet gekeken met een WiFi analyser... Welk bedrijf biedt een nauwkeurige en gratis analyser aan?
In Windows gebruik ik een oudere versie van inSSIDer (die heeft minder bloat). Er zijn voor Android diverse tools te downloaden maar voor Andoid kan ik geen aanbeveling geven. Wellicht dat anderen dat kunnen. Ik denk dat het in de praktijk technisch om het even is welke tool je gebruikt.

Als ik het goed bebrijp zijn deze tools er voor iOS niet of je Apple router in je netwerk hebben of je telefoon jailbreaken om WiFi scanners te installeren.

Je kunt met een WiFi scanner zien hoe druk het op kanalen is. Het loont de moeite een ander kanaal te proberen. Bij voorkeur op 1, 6 of 11. Dat kan schelen met performance als het druk is maar zal de dekking op zolder niet verbeteren. Nog wat eenvoudige tutorials voor je: https://www.metageek.com/training/ .

Een kleine terzijde. Als een kanaal erg rustig is in een drukke omgeving dan kan dat soms een aanwijzing zijn dat het niet goed bruikbaar is. Er zijn diverse andere toepassingen die ook gebruik maken van de 2,4 GHz band, babyfoons, draadloze beveiligingscamera's en DECT telefoons, of een slecht functionerende magnetron die stoort die je met een WiFi scanner app niet ziet.

Varieren van kanaal kan verbetering brengen maar het is en blijft een momentopname omdat routers de optie hebben dynamisch van kanaal te wisselen.
Ik begrijp niet helemaal hoe ik dat kan achterhalen. We gebruiken enkel speedtests om te meten...
In Windows en Android kun je de Linkspeed achterhalen in instellingen. Dat is sneller en nauwkeuriger. Linkspeed geeft een goede indicatie van dekking. Downloadsnelheid meten via een server op het web wordt beïnvloed door drukte in de ether en geeft daarom een minder goede benadering van linkspeed/dekking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRZAlwFWtVzKtzT1S_VXaIqj_sM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/AAtIYiwjE8KwXLjBlRyVRLTW.png?f=fotoalbum_medium

Van Android weet ik dat het Linkspeed weergeeft in instellingen maar ik weet niet waar precies. Ik vond een widget voor Android die o.a linkspeed weergeeft: https://play.google.com/s...kspeedmonitor&hl=en&gl=US

In een ander topic vond ik een prachtige uitgebreide layman's tutorial over WiFi: The Ars Technica semi-scientific guide to Wi-Fi Access Point placement

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 18:00
Met 7 studenten, die waarschijnlijk ook wel eens tegelijk op Netflix zitten of een game binnenhalen? Dat het hier niet de bottleneck is ben ik met je eens, maar 'behoorlijk snel' zou ik het niet noemen.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
@Lrrr
offtopic:
Met behoorlijk doelde ik in eerste instantie op de beahaalde snelheid met een DSL verbinding. Ten tweede spreek ik uit ervaring: ik zit met 10 man op 100/100 Mb/s glasvezel.

Ervan uitgaande dat 1080p stream goed is voor 8 Mb/s dan gebruik je met 7 man 56 van de aanwezige 65 Mb/s. Daarnaast is de kans dat iedereen tegelijk Netflix kijkt is niet 100%.

Het scenario dat je schetst is standaard downloadverkeer waar een router niet van opkijkt. Iedereen kan tegelijk Netflix kijken en een game downloaden. De latency zal minimaal stijgen maar dat valt in het niet bij latencies die een draadloze interface introduceert bij congestie.

De download van de game zal niet zo snel gaan als sommigen graag zouden willen maar netwerk performance blijft overeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 18:00
EricJH schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:24:
@Lrrr
offtopic:
Met behoorlijk doelde ik in eerste instantie op de beahaalde snelheid met een DSL verbinding. Ten tweede spreek ik uit ervaring: ik zit met 10 man op 100/100 Mb/s glasvezel.

Ervan uitgaande dat 1080p stream goed is voor 8 Mb/s dan gebruik je met 7 man 56 van de aanwezige 65 Mb/s. Daarnaast is de kans dat iedereen tegelijk Netflix kijkt is niet 100%.

Het scenario dat je schetst is standaard downloadverkeer waar een router niet van opkijkt. Iedereen kan tegelijk Netflix kijken en een game downloaden. De latency zal minimaal stijgen maar dat valt in het niet bij latencies die een draadloze interface introduceert bij congestie.

De download van de game zal niet zo snel gaan als sommigen graag zouden willen maar netwerk performance blijft overeind.
Oh ik dacht dat de bitrate van Netflix een stuk hoger was. In dat geval heb je gelijk, ja :)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verlexia
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:27
EricJH schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:27:
Als ik het goed bebrijp zijn deze tools er voor iOS niet of je Apple router in je netwerk hebben of je telefoon jailbreaken om WiFi scanners te installeren.
Hoewel apps op Android vaak meer features bieden, kun je op iOS een heel eind komen met AirPort Utility.

In de Instellingen eerst onder Airport Utility de Wi-Fi Scanner aanzetten. Rechtsboven in de app kun je dan deze functie openen en realtime naar access points (BSSIDs) in de omgeving zoeken.

Je krijgt informatie over de signaalsterkte (RSSI) en het kanaal. Genoeg om een beeld te krijgen van de omgeving. Niet vergeten om het scannen nadien weer uit te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Op Android heb ik Wifi Analyzer wel eens gebruikt om te kijken welke netwerken er in de buurt zitten en op welke kanalen die zitten. Ik weet niet meer zeker of je daar ook de linkspeed kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@Yosh1 Je zult merken dat als je de linkspeed met een telefoon bekijkt deze lager is dan van een laptop op dezelfde plek. Het verschil wordt veroorzaakt door verschil van de grootte van de antennes. Gebruik altijd hetzelfde apparaat of apparaten om te meten. Neem bijvoorbeeld één telefoon en één laptop.

Ook tussen laptops kunnen er verschillen optreden. Budget laptops komen vaak met één enkele antenne waar duurdere laptops vaak met twee antennes zijn uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In overleg met de huiseigenaar zou ik in iedere kamer een unifi in wall plaatsen versie met ook utp outputs. kabels trekken is even wat werk maar vervolgens heb je wel een echt goed netwerk zowel wifi als bedraad.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
offtopic:
@Lrrr Ik heb de bitrate van Netflix HD streams nagezocht en die blijkt 5 Mb/s te zijn. Ik ging uit van de bitrate van de KPN HD streams welke 8 Mb/s zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Yosh1
Heren, met jullie hulp heb ik alles kunnen installeren en optimaliseren!

Het zijn uiteindelijk 3x Deco M5's geworden.

Het Wi-Fi in ons huis is echt héél goed: volgens de internetaanbieders konden wij maximaal 66Mbps halen... Nu blijkt dat we overal in het huis altijd tussen de 80Mbps-95Mbps halen (met onze 100Mbps abonnement). Zelden komt het voor dat we onder de 70Mbps shieten!

edit:het verbaast mij ook... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZODRngH7iAFTtnisrAYUStAs8Qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Nqo0rICBSzHrj7XpNBhc0N5.png?f=user_large

We hebben ze nu 2 weken als access points en het heeft ons enorm geholpen!

[ Voor 19% gewijzigd door Yosh1 op 13-12-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2OLqoE-jfgF7pm6Q6aS0AsdE3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XY0uj076yCJB7ZessACbFuBU.png?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat zo'n 8 meter van een access point..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 06:51

Nox

Noxiuz

EricJH schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:56:
@Yosh1 Je zult merken dat als je de linkspeed met een telefoon bekijkt deze lager is dan van een laptop op dezelfde plek. Het verschil wordt veroorzaakt door verschil van de grootte van de antennes. Gebruik altijd hetzelfde apparaat of apparaten om te meten. Neem bijvoorbeeld één telefoon en één laptop.

Ook tussen laptops kunnen er verschillen optreden. Budget laptops komen vaak met één enkele antenne waar duurdere laptops vaak met twee antennes zijn uitgerust.
Op laptops heb je vaak grotere antennes ook, op de telefoon (android) heb je wifi analyzer welke je een signaalsterkte in dbm geeft. Op de telefoon wil je liefst boven -67dBm zitten voor optimale dekking.

Iets wat lastiger te meten is, en meer impact heeft: SNR, op 2.4ghz kan je er van uit gaan dat het een rommeltje is in dichtbevolkte gebieden. 5ghz is echt de way to go dan, liefst op 40mhz (@ TS je kan dit checken). 80mhz biedt amper voordelen in dit geval, je kan moeilijk profiteren van de extra bandbreedte.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 10:39
Yosh1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:03:
[Afbeelding]

Dit is het resultaat zo'n 8 meter van een access point..
@Yosh1
En hoe is e.e.a. nu aan elkaar geknoopt? Ster-configuratie, of daisy-chain?
En zijn de AP's geplaatst op de plekken die je eerder aangegeven hebt?

En wat hield dat 'optimaliseren' in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Gefeliciteerd met het resultaat.

Ga je in de toekomst nog bedrade aansluitingen op alle kamers leggen?
Pagina: 1