Toon posts:

Compleet maken ~2000 era PB iXtreme Video Dream Machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter

Jaaa, je ziet/leest het goed. Ouwe meuk, opnieuw leuk.

Ik kwam via Marktplaats een behuizing sáns harde schijf of videokaart tegen (en exclusief al het externe).
Deze machine heeft sentimentele waarde voor mij, omdat ik mijn eerste echte fulltime baan had bij de IT's. Daar verkochten we veel, maar we hadden ook een trotse display met de hele line-up van Packard Bell's thuis PC's. Die waren destijds een middenmoot qua prestaties en de software was zo bloated als een lijk in een rivier maar de bouwkwaliteit van de kasten was wel OK en de styling, tja, je moet ervan houden. Voor mij is het nu retro en dus leuk. Dit was destijds één van de topmodellen die verkocht werden en tegen 3000 gulden had ik daar toen natuurlijk geen geld voor. Bovendien kon je als tweaker zelf iets beters bouwen voor minder geld, dus waarom zou je ook.

Ik wil deze machine dus weer compleet maken en als retro game machine inzetten. De hardware aan de binnenzijde mag eventueel opgeleukt worden (het is niet alsof ik de originele images nog ga gebruiken) maar extern moet hij hetzelfde worden. Ik heb al een V&A advertentie gestart om het scherm te vinden, maar de speakers/toetsenbord/muis moeten dus ook nog gevonden worden. De kast zelf is compleet en niet vergeeld, behalve (gek genoeg) de bovenzijde (plastic, gelukkig) en het lipje van de floppydrive. Die twee ga ik dus apart bleken met peroxide en zonlicht (thanks, 8-bit guy).

Wat zit er in: Ik kan hem nog niet starten ivm ontbrekende videokaart maar wat ik in de advertentie las is dat er een P4-1.6 in zou zitten. Het Chaintech moederbord heeft helaas nergens een identifier om te bepalen wat voor type. Er zitten 3 geheugenslots in (dus geen dual channel, da's zeker) met nu 2x256 PC133 en een onbekende stick erin. Ik ga de koelpaste vervangen en alles schoonmaken. De voeding zou krachtig genoeg moeten zijn/blijven maar misschien is vervangen wijsheid ivm de ouderdom?

Nu kan ik twee dingen doen: Voor de zwaarste P4 combo gaan (ik had destijds een P4 3.0 die op 3,7 draaide met veul koeling) met de zwaarste Geforce AGP kaart die er nog in kan (GF 6800 geloof ik?), of gewoon mellow, die 1.6 erin houden met een minder extreme videokaart. Dat hangt natuurlijk samen met wat voor spul erop moet komen te draaien. Ik neig naar het laatste omdat ik waarschijnlijk eerder naar oudere titels zal grijpen (uit het P3 tijdperk) dan nieuwere games. Bovendien waren de latere P4's echte stroomvreters en dat vind ik wel een punt van aandacht.

- edit - Ik heb de koeler even gelicht (pasta moet toch ververst worden na zoveel jaar):

Het is dus wél een socket 478 (niet de 423 willemette versie) en inderdaad 1.6ghz.
- edit - Toch Willamette, 256KB cache, maar wel socket 478.

Software: Ik twijfel tussen 98SE en ME. De laatste is buggy, ja, maar het is wel wat er op hoorde destijds (OEM sticker zit er zelfs nog op) en wel lekker 'toen'. En hij gaat toch genoeg gereboot worden dat het mem leak geen issue gaat zijn. Ook hier neig ik dus naar het laatste.

De harde schijf zou ik kunnen vervangen door een SSD achtig iets. 98/ME ondersteunen echter geen trim, het moederbord ondersteunt uiteraard geen SATA (alhoewel de voeding gek genoeg wel één sata powerconnector heeft) en ondanks de sloomheidsfactor is een op toeren komende stapel metalen platters wel weer heel nostalgisch. Ik heb nog een 20GB DiamondMax die erin kan eventueel. Ik zou dan een SATA interface card moeten toevoegen. De bovenste brander heb ik erin gezet omdat de originele dvd drive vreselijk vergeeld is, maar deze is ook SATA. Ik gebruik hem dus nu als filler, maar ik wil wel dat alles dat aanwezig is straks ook gewoon functioneert (dus ook de floppy, firewire etc).

De videokaart: Hier twijfel ik heel erg. Aldus het enige artikel dat ik over deze machine kon vinden:

https://www.diskidee.be/2001/01/02/extreem-veel/1035/

zou er een Geforce 2 MX400 in zitten wat ook toen al een hondstraag apparaat was. Maar zij schrijven een P3-866, daarna is nog de coppermine uitgekomen (van 1.0 tot 1.4Ghz if memory serves me) dus deze (aanname, moet het nog checken) P4-1.6 zal de laatste revisie van dit model bij PB zijn geweest voor ze op de nieuwe stijl overstapten, ik vind namelijk wel tekst referenties van 'dream machines' die een 2.4 of 2.66 P4 aan boord hadden maar het donkergroene front hadden.

Een 1.6 met een 6800 Ultra heeft weinig zin denk ik, dus wellicht een Geforce 2 GTS? Input welkom.
- edit - Volgens de Wiki Tijdlijn was in 2002 (het vermoedelijke bouwjaar van deze machine, aangezien deze website de P3-866 modellen van de iXtreme als 'nieuw' aanprijsde in 2001) zou een Geforce 3 of 4 meer time appropriate zijn voor deze machine. Moet ik wel de AGP versie goed hebben denk ik? Was AGP backwards compatible, dus werkt een 8x kaart in een 4x slot? Ik weet nog niet welk slot dit moederbord heeft, maar ik vind nog enkele GF4 MX440's te koop her en der, of een Radeon 9200 (128mb ipv de 64mb van de Geforce).

Geluid - geen discussie. We gaan uiteraard niet met die onboard crap aan de slag, er komt gewoon een soundblaster in, punt uit.

Netwerk: Ik denk toch een Wifi kaartje :). Puur om praktische overwegingen. Ik zal er weinig op browsen maar zal misschien af en toe wat binnen willen/moeten halen.

Speakers: Hier wil ik toch een poging doen de originele te vinden. Die waren niet briljant maar ik ga er geen netflix of spotify op gebruiken dus hier gaan we weer voor nostalgie.

En dan de use case. Ik kan me niet precies meer heugen welke games die ik vroeger tof vond ook alweer in dit tijdperk landden, maar ik weet nog wel dat ik ooit een lanparty heb gehad waarbij ik een gesoepte P1-233MMX (op 266mhz oid) had met een Voodoo 3 PCI erin, en daar was UT classic de game van de dag. Er staan me UT2004 instagib matches bij op mijn (ook weer gesoepte) P3-1.0 (ooit nog een koeler vastgesmolten op de heatsink van de GPU door het overklokken). Dus het zullen games tussen 1995 en 2005 zijn die hier vooral op draaien. Uiteraard UT Classic maar aan de hand van jullie ongetwijfeld talrijke nostalgische recollecties en aanmoedigingen nadat ik op 'plaats topic' heb gedrukt zal ik vast nog veel meer "oh ja!" ideeën opdoen. Ik wil mijn 3 kinderen hier ook van laten meegenieten dus er zullen ook titles bijkomen die ik zelf vroeger nooit gekend of gespeeld heb.

[Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-01-2021 17:47]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21
Kijk eens in het Het grote Retro Game PC topic. Daar kun je veel informatie vinden.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
AGP was backwards compatible, je kunt een AGP x8 videokaart in een AGP x4 slot gebruiken. Ik heb destijds mijn PC geüpgraded van Geforce 3 (AGP x4) naar Radeon 9800SE (AGP x8), dat werkte gewoon (al dacht ik wel dat ik een 9800 had ipv 9800SE, verkoper had me beetje opgelicht, ik was jong en naïef). Nvidia zegt ook dat het kan: https://nvidia.custhelp.c...compatibility-with-agp-4x.

ATi drivers voor Windows XP/Win 2000 kun je nog bij AMD downloaden onder Legacy, idem voor Nvidia.

Deze vond ik op V&A: https://tweakers.net/vide...eZKsbW1OkollQWpxSDRRCAfAA
De Radeon 9600 Pro is misschien wel interessant.

Ik heb in die tijd talloze games gespeeld, maar Wolfenstein: Enemy Territory toch wel het meest. Die was ook nog eens gratis en had niet zo'n hoge systeemvereisten, dus leuk met vrienden.

Alternatief op Unreal Tournament is Quake 3 Arena, ik was persoonlijk minder te vinden voor UT.

Nog een paar klassiekers uit die tijd:
- Medal of Honor Allied Assault (wel niet zo kindvriendelijk misschien? Ik was 14 toen die uit kwam en had Saving Private Ryan al gezien)
- Max Payne
- Warcraft 3
- Mafia
- Dungeon Siege
- Neverwinter Nights
- C&C Red Alert 2 (iets ouders) en Generals (iets nieuwer)
- Half-Life (Half-Life 2 is misschien net te nieuw? Ik was toen over op een ander systeem en is bij mij niet echt retro meer)
- Jedi Knight 2 / Jedi Academy
- Enzovoort :).

Wifi en een browser werkend krijgen op Windows 2000 gaat ook wat voeten in de aarde hebben vrees ik (het kan wel: https://superuser.com/que...etup-wifi-on-windows-2000), was eenvoudiger geweest met Windows XP. Je kunt eventueel een wifi bridge gebruiken om toch ethernet aan je pc te krijgen. Ik zou ook wel de verbinding sluiten wanneer je klaar bent.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik neig toch naar iets ouders voor de gpu. Sowieso heb ik een voorkeur voor nvidia (geen reden voor, gewoon gevoel) en de 1.6 was een van de eerste en traagste cpu's van die serie (Northwood). Ik zag op V&A een mx440 met 64mb, ik denk dat dit meer in lijn ligt (kan geen ti4200 vinden).

Voor netwerk kan ik in mijn werkkamer voorlopig gewoon een ethernet kabel gebruiken.

[Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-01-2021 15:45]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Moederbord gevonden:

https://www.cnet.com/prod...oard-atx-socket-478-i845/

Een Chaintech 9BJA. Obscuur ding, maar daar stond PB ook bekend om.

Die soundblaster word misschien nog een uitdaging. Bord heeft geen ISA sloten, dus alleen PCI. Maar dan kom ik op de PCI128 uit (die ik zo kan vinden) en die heeft geen briljante MSDOS support. De Live series zijn grotendeels nieuwer dan de PC, ik wil juist alleen componenten gebruiken die niet pas ná de release van deze PC zijn uitgekomen.

Iemand een leuk idee?

[Voor 52% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-01-2021 16:25]

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Leuk project.

Een goede PCI geluidskaart hiervoor vinden gaat nog lastig zijn denk ik.

Stop er ook een ZIP drive in!

[Voor 15% gewijzigd door RogerWilco2 op 29-01-2021 18:30]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RogerWilco2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:30:
Leuk project.

Een goede PCI geluidskaart hiervoor vinden gaat nog lastig zijn denk ik.

Stop er ook een ZIP drive in!
Ja, ik ben zojuist tot wat andere conclusies gekomen... (goeie soundblaster wel gevonden overigens).

Ik was aan het zoeken waarom de USB en FireWire headers van het frontje los in de kast lagen.
Blijkt er helemaal nergens op het bord een FireWire header te zitten!

Dat feit, gekoppeld met het feit dat ik echt nul informatie kan vinden over een P4-1.6 variant van de iXtreme (alleen de 866/1000mhz P3 variant in deze kleurstelling, de P4 ging direct naar een 2.66ghz variant met volledig donkergroen front) doet me vermoeden dat hier ooit een upgrade bord in is gezet.

Dit word verder versterkt door de ontdekking dat de ventilatie openingen vooraan (de perforatie in het metaal achter het frontje) allemaal met plakband af zijn gedicht. Er dus aan gebeund :+.

Daardoor word het plan nu wel anders. Ik moet dus op zoek naar in feite compleet andere oude onderdelen. Dit maakt de videokaart keuze makkelijker, ik ga gewoon voor de model-appropriate GF2 MX400 met 32mb. Geheugen voor deze modellen was 128mb, harde schijven 40gb of 60gb voor de luxe variant (die dan gelijk 256mb ram mee kreeg).

Ik ga me niet druk maken om het precies goede type moederbord - het is praktisch onmogelijk om nu nog te achterhalen wat PB destijds heeft gebruikt, maar ik wil de firewire front wel kunnen aansluiten. Een willekeurige P3-1000mhz word dus het doel. Geheugen daarvoor is identiek aan deze en dus voorzien.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan me die bakken nig herinneren van toen ik afstudeerde. Dat was 2001. Mijn toenmalige werkgever verkocht ze. Staat me idd bij dat het P3 machines waren. Ik kocht zelf eind 2002 een P4-3Ghz en dat was toen heel high end, dus tijdstechnisch klopt dat wel. Een P3 op 866 mhz is destijds high end geweest en de iXtreme werd ook zo in de markt gezet: als een high end multimedia machine die alles kon. Staat me bij dat er zelfs een LCD monitoroptioneel was, maar dat weet ik ff niet zeker.
Dat er nu een P4 in zit is wel in lijn met dat ie een keereen upgrade heeft gehad.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HTT-Thalan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:08:
Moederbord gevonden:

https://www.cnet.com/prod...oard-atx-socket-478-i845/

Een Chaintech 9BJA. Obscuur ding, maar daar stond PB ook bekend om.
Nee, niet Chaintech. Dat bord is niet origineel, geheid dat er oorspronkelijk iets anders (ws van MSI) in zat dat defect raakte (dode condensatoren...) en hiermee vervangen is.
Die soundblaster word misschien nog een uitdaging. Bord heeft geen ISA sloten, dus alleen PCI. Maar dan kom ik op de PCI128 uit (die ik zo kan vinden) en die heeft geen briljante MSDOS support. De Live series zijn grotendeels nieuwer dan de PC, ik wil juist alleen componenten gebruiken die niet pas ná de release van deze PC zijn uitgekomen.

Iemand een leuk idee?
ESS Solo-1, veruit makkelijkste DOS compatibility (SBPro2, WSS, MPU401 midi) op PCI. Vooral de Terratec Solo-1 is makkelijk vindbaar.

Soittakaa Paranoid!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Nee, niet Chaintech. Dat bord is niet origineel, geheid dat er oorspronkelijk iets anders (ws van MSI) in zat dat defect raakte (dode condensatoren...) en hiermee vervangen is.

[...]

ESS Solo-1, veruit makkelijkste DOS compatibility (SBPro2, WSS, MPU401 midi) op PCI. Vooral de Terratec Solo-1 is makkelijk vindbaar.
Ja, ik ben er ondertussen achter ja. Ik kan een P3-866 opsnorren maar er zijn ook modellen met een 1ghz versie geweest, dus beiden zou prima zijn. Een CT4810 is eenvoudig en goedkoop te krijgen en voldoet prima.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ga vandaag een oude bigtower ophalen met daarin een P3 van onbekende snelheid op een CUSL2-C moederbord met de i815 chipset van Intel. Het is in ieder geval een socket, geen slot 1, dus er kan een periode geschikte CPU in waarschijnlijk. Manual gevonden:

https://mbmanuals.retropc.se/manuals/1/cusl2c-104.pdf

het ding start op, maar heeft een kapotte schijf aldus de verkoper. Duimen op een vlotte CPU en anders vind ik wel een alternatief. De videokaart heb ik via tweakers gevonden (GF2 MX 32mb) en een geluidskaart waarschijnlijk ook (SB0220 PCI). Harde schijf heb ik zelf liggen totdat ik een geschikte/vlotte 40/60GB variant kan vinden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Score :P. De P3 net opengehaald. Ik moet de CPU nog checken maar er zit een Matrox G450 Dualhead met 32mb in, plus een Soundblaster Live PCI! Dat had ik niet verwacht voor de 12,50 die ik voor de hele kast heb betaald.

- edit -

De CPU is een Coppermine 933mhz :). Dat geeft opties. Ik kan deze lichtjes overklokken naar de 1ghz voor een modelgetrouwe opzet, maar een 1ghz zal hier ook in werken mocht ik die vinden :).

[Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-01-2021 17:26]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
And we have lift-off..... de P3 lijkt vooralsnog prima door de POST te komen op 1ghz - het moederbord ondersteunt gewoon het apart instellen van de CPU frequency met de standaard FSB. Kan ik later altijd nog aan morren als ik wil. Het geheugen is reeds PC133, één reepje van 256, want dat zat destijds in de 'heavy duty' variant van de iXtreme. Mijn oude 20gb harde schijf word herkend, maar staat nog geen OS op. Ik heb een CD gebrand met Windows ME OEM erop, maar een bootflop ontbreekt nog, heb een usb floppy besteld om die te kunnen maken (en cd boot ging toen nog niet!).

Wat een bende lawaai trouwens, die ouwerwetsche voedingen en cpu fans :o was ik al helemaal vergeten bij de stilte van mijn (ook al weer antieke, bijna 9 jaar!) Dell workstation. Daar wil ik nog wel eens naar kijken, of het stiller te maken is.

Wat kleine onhebbelijkheden: De USB header voor het PB frontje is een dubbele stekker, die moet ik allemaal loshalen en individueel isoleren en aansluiten op de 2 separate headers op het moederbord. Voor de FireWire aansluiting ontbreekt helaas een aansluiting op dit moederbord. Niet dat ik die verwacht te gaan gebruiken voorlopig, maar helemaal werkend zou gaaf zijn. Ik moet de power button ook al uit de header slopen om dezelfde redenen en doe dat straks ook voor de power led.

Het IO shield bij dit moederbord is custom voor de kast waar het uit komt. Het past wel in de PB kast, maar kan dan niet echt vastgezet worden (het is een shield dat met een rand en een schroef monteert, niet eentje die zichzelf vastklemt). De originele IO shield uit de PB kast past ook op dit bord, maar heeft teveel gaten waar het bord geen stekkers heeft. Maar goed, het zit (voorlopig). De blanking plates die ik heb zijn een millimeter of 2 te hoog dus dichten niet lekker af, daar moet ik ook nog andere voor vinden.

De Plextor brander is niet origineel en opent wat moeilijk. Ik moet dus ergens ooit nog eens een aparte DVD rom en CDRW opsnorren die niet vergeeld zijn.

Zoals gezegd een Windows ME OEM CDrw gebrand. Ik twijfel nog een beetje... ME heeft meer goodies (en hoort hier op) maar is minder stabiel... ik geef het een gooi denk ik :). Kan altijd nog terug.

[Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-01-2021 19:52]

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
V&A aangeboden: Agp kaarten Wellicht is dit intressant

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dankzij enorme hulp op een ander forum een hele hoop info gevonden:

http://passion-pb.fr/docu...Desktop/ixtreme_8002i.pdf

Ik ben dus nu op zoek naar:

MSI MS 6039

https://www.msi.com/Motherboard/support/MS6309

dat hoorde erin. CPU en RAM heb ik al.

Ik moet nog wel uitvogelen hoe ze dat met de firewire hebben gedaan.
Moederbord heeft het niet en de Soundblaster (er blijkt dus toch een LIVE! PCI in gezeten te hebben origineel) ook niet, maar het is een interne aansluiting geweest (gezien de header).

[Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-02-2021 17:16]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:16
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:14:
Dankzij enorme hulp op een ander forum een hele hoop info gevonden:

http://passion-pb.fr/docu...Desktop/ixtreme_8002i.pdf

Ik ben dus nu op zoek naar:

MSI MS 6039

https://www.msi.com/Motherboard/support/MS6309

dat hoorde erin. CPU en RAM heb ik al.

Ik moet nog wel uitvogelen hoe ze dat met de firewire hebben gedaan.
Moederbord heeft het niet en de Soundblaster (er blijkt dus toch een LIVE! PCI in gezeten te hebben origineel) ook niet, maar het is een interne aansluiting geweest (gezien de header).
Toentertijd had je ook FireWire PCI kaarten die een interne header aansluiting hadden. Moet het dan wel geweest zijn. Heb die dingen vaak verkocht en ingebouwd in systemen.

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• The Eagle

The Eagle

Of een losse 2 poorts pci FireWire kaart. Heb ik hier volgens mij ook nog ergens eentje in een doos zitten.

De originele software wordt nog een uitdaging. Ga maar eens een Wanadoo cd vinden :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:07:
Of een losse 2 poorts pci FireWire kaart. Heb ik hier volgens mij ook nog ergens eentje in een doos zitten.
Gief! :P.

Zit er een interne header op?
De originele software wordt nog een uitdaging. Ga maar eens een Wanadoo cd vinden :D
Vlak me niet uit, ik heb nog wat resources om aan te spreken!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb het scherm + speakers gevonden *O* oOo!

NVM, oplichter :(.

[Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 16:14]

• The Eagle

The Eagle

Oplichter? Jammer. Hoe kwam je daar zo snel achter dan? je post en je edit zitten vlak achter elkaar namelijk.
HTT-Thalan schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:33:
[...]

Gief! :P.

Zit er een interne header op?
Ja en nee:

Interne FireWire aansluiting dus.
[...]

Vlak me niet uit, ik heb nog wat resources om aan te spreken!
Ben benieuwd :)

[Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 05-02-2021 21:33]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:32:
Oplichter? Jammer. Hoe kwam je daar zo snel achter dan? je post en je edit zitten vlak achter elkaar namelijk.

[...]

Ja en nee:

[Afbeelding]

Interne FireWire aansluiting dus.

[...]

Ben benieuwd :)
We hadden een afspraak voor een prijs, maar hij stuurde alleen de foto van de monitor. Ik vroeg naar de bijbehorende speakers, die stonden volgens hem 'op zolder'. Ik zeg prima, stuur een foto met de speakers naast/op de monitor en dan boek ik over.

Ondertussen google ik het 06 nummer, geen hits. Rekeningnummer, dito. Maar ik google de naam, en ik krijg heel veel getinte mensen te zien (nee, niet noord afrikaans). Terwijl de Whatsapp profielfoto een normaal hollandsche jongen + vriendin en kinderen laat zien.

Toen ik naar het rekeningnummer vroeg zou het een 'verzamelrekening' zijn.
Toen meldde ik dat de gestuurde foto rechtstreeks van een ebay advertentie komt... (ik ben al een tijdje op zoek naar dat scherm dus heb alle advertentie op internet al afgebeld).

Hop, geblokt op whatsapp, geen reactie meer en de berichten komen ook niet meer aan.

Duidelijk verhaal dus :). Wel aangifte gedaan bij de ABN (daar kwam het IBAN nummer vandaan).

Ondertussen is er verrassend nieuws... de schijf zou als 60gb geformatteerd zijn maar draait nu prima als 200gb schijf onder Windows _O-. Dat schijnt te maken te hebben met een bekende bug waarin format een incorrecte waarde berekent tijdens het formatteren, maar wel de hele schijf meepakt.

[Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-02-2021 21:59]

• The Eagle

The Eagle

Ik las het net ja. Naja, als het werkt, werkt het :Y)

Windows ME zeker? :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:18:
Ik las het net ja. Naja, als het werkt, werkt het :Y)

Windows ME zeker? :P
Die firewire kaart zou nu overigens wel kunnen werken, indien er nog Windows 9x drivers voor zijn.
Ik heb ondertussen een Firewire-Header omvormer aan de kabel zitten dus ik kan een interne firewire stekker kwijt. Kostda?

• The Eagle

The Eagle

U have DM :)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 19:18
HTT-Thalan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:45:
Ik heb een CD gebrand met Windows ME OEM erop, maar een bootflop ontbreekt nog, heb een usb floppy besteld om die te kunnen maken (en cd boot ging toen nog niet!).
CD boot moet toch wel lukken met deze bordjes? Ik heb hier een Pentium 3 laptop (ook hobby) staan die gewoon van CD boot. En ik had vroeger een iets oudere dan deze Packard Bell met Celeron CPU waar ik XP op draaide ook met CD boot. Ik zou toch eens goed in de bios neuzen.

https://krantenbankzeelan...0-14/edition/null/page/26

Die onderste hadden wij, met zo'n scherm. Alleen dan een Celeron processor. Leuk project om deze machine weer in oude glorie te herstellen!

Interpolis, glashelder!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
TheIbex schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:24:
[...]

CD boot moet toch wel lukken met deze bordjes? Ik heb hier een Pentium 3 laptop (ook hobby) staan die gewoon van CD boot. En ik had vroeger een iets oudere dan deze Packard Bell met Celeron CPU waar ik XP op draaide ook met CD boot. Ik zou toch eens goed in de bios neuzen.

https://krantenbankzeelan...0-14/edition/null/page/26

Die onderste hadden wij, met zo'n scherm. Alleen dan een Celeron processor. Leuk project om deze machine weer in oude glorie te herstellen!
Ja, ondertussen ben ik stukken verder (en wijzer, verbazingwekkend wat je allemaal vergeet in die jaren) en Windows ME OEM kan inderdaad vanaf CD booten (98SE niet, en voorzover ik begrijp retail versies ook niet).

Ik heb ondertussen wel de juiste toetsenbord/muis combi gevonden, helaas wel UK layout en zonder de palmrest. Maar ze zijn dan ook echt nergens te krijgen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29

Cyphax

Moderator LNX
HTT-Thalan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Ja, ondertussen ben ik stukken verder (en wijzer, verbazingwekkend wat je allemaal vergeet in die jaren) en Windows ME OEM kan inderdaad vanaf CD booten (98SE niet, en voorzover ik begrijp retail versies ook niet).
Er zou wel een bootable versie moeten zijn van Win98. Mocht je een ME-schijfje hebben, dan zou je ook nog kunnen overwegen Win98 van CD op schijf te zetten en dan vanaf die ME-schijf in dos-mode booten (als ie dat kan). Setup kan je dan gewoon starten vanaf HD in principe.

Saved by the buoyancy of citrus

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyphax schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Er zou wel een bootable versie moeten zijn van Win98. Mocht je een ME-schijfje hebben, dan zou je ook nog kunnen overwegen Win98 van CD op schijf te zetten en dan vanaf die ME-schijf in dos-mode booten (als ie dat kan). Setup kan je dan gewoon starten vanaf HD in principe.
Klopt, maar ik heb toch besloten het bij Windows ME te houden. Ik wil de machine uiteindelijk weer 100% origineel hebben :).

• The Eagle

The Eagle

Dan simpeler doen: bootdisk met cd ondersteuning, Win ME van CD naar een installdir HDD kopieren. En dan op command prompt c:\inst_winme\command.com (of waar dat ding ook exact staat) aanroepen. Win ME installer starten en gaan.
Is sowieso wel een handig idee om Win ME op HDD te hebben staan. Je gaat vaak hardware toevoegen of wisselen. Hoef je niet iedere keer DJ te spelen :)

Oud trucje, destijds heel veel lol van gehad :)

Crux is ook dat windows onthoudt waar ie vanaf geinstalleerd is en daar eerst gaat zoeken. Als dat HDD is hoef je niet iedere keer het pad aan te passen :)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 19:18
Klopt ja, ik heb op die OmniBook XE3 van mij Windows 98SE / Windows 2000 dual boot. En toen de Windows 98 CD gekopieerd naar de HDD, Windows 2000 is anders opgebouwd en vraagt veel minder (of zelfs niet?) om de installatie schijf.

Die OmniBook ligt een 60GB schijf in, ruimte zat genoeg voor die tijd.

Interpolis, glashelder!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee