Jaaa, je ziet/leest het goed. Ouwe meuk, opnieuw leuk.
Ik kwam via Marktplaats een behuizing sáns harde schijf of videokaart tegen (en exclusief al het externe).
Deze machine heeft sentimentele waarde voor mij, omdat ik mijn eerste echte fulltime baan had bij de IT's. Daar verkochten we veel, maar we hadden ook een trotse display met de hele line-up van Packard Bell's thuis PC's. Die waren destijds een middenmoot qua prestaties en de software was zo bloated als een lijk in een rivier maar de bouwkwaliteit van de kasten was wel OK en de styling, tja, je moet ervan houden. Voor mij is het nu retro en dus leuk. Dit was destijds één van de topmodellen die verkocht werden en tegen 3000 gulden had ik daar toen natuurlijk geen geld voor. Bovendien kon je als tweaker zelf iets beters bouwen voor minder geld, dus waarom zou je ook.
Ik wil deze machine dus weer compleet maken en als retro game machine inzetten. De hardware aan de binnenzijde mag eventueel opgeleukt worden (het is niet alsof ik de originele images nog ga gebruiken) maar extern moet hij hetzelfde worden. Ik heb al een V&A advertentie gestart om het scherm te vinden, maar de speakers/toetsenbord/muis moeten dus ook nog gevonden worden. De kast zelf is compleet en niet vergeeld, behalve (gek genoeg) de bovenzijde (plastic, gelukkig) en het lipje van de floppydrive. Die twee ga ik dus apart bleken met peroxide en zonlicht (thanks, 8-bit guy).
Wat zit er in: Ik kan hem nog niet starten ivm ontbrekende videokaart maar wat ik in de advertentie las is dat er een P4-1.6 in zou zitten. Het Chaintech moederbord heeft helaas nergens een identifier om te bepalen wat voor type. Er zitten 3 geheugenslots in (dus geen dual channel, da's zeker) met nu 2x256 PC133 en een onbekende stick erin. Ik ga de koelpaste vervangen en alles schoonmaken. De voeding zou krachtig genoeg moeten zijn/blijven maar misschien is vervangen wijsheid ivm de ouderdom?
Nu kan ik twee dingen doen: Voor de zwaarste P4 combo gaan (ik had destijds een P4 3.0 die op 3,7 draaide met veul koeling) met de zwaarste Geforce AGP kaart die er nog in kan (GF 6800 geloof ik?), of gewoon mellow, die 1.6 erin houden met een minder extreme videokaart. Dat hangt natuurlijk samen met wat voor spul erop moet komen te draaien. Ik neig naar het laatste omdat ik waarschijnlijk eerder naar oudere titels zal grijpen (uit het P3 tijdperk) dan nieuwere games. Bovendien waren de latere P4's echte stroomvreters en dat vind ik wel een punt van aandacht.
- edit - Ik heb de koeler even gelicht (pasta moet toch ververst worden na zoveel jaar):
Het is dus wél een socket 478 (niet de 423 willemette versie) en inderdaad 1.6ghz.
- edit - Toch Willamette, 256KB cache, maar wel socket 478.
Software: Ik twijfel tussen 98SE en ME. De laatste is buggy, ja, maar het is wel wat er op hoorde destijds (OEM sticker zit er zelfs nog op) en wel lekker 'toen'. En hij gaat toch genoeg gereboot worden dat het mem leak geen issue gaat zijn. Ook hier neig ik dus naar het laatste.
De harde schijf zou ik kunnen vervangen door een SSD achtig iets. 98/ME ondersteunen echter geen trim, het moederbord ondersteunt uiteraard geen SATA (alhoewel de voeding gek genoeg wel één sata powerconnector heeft) en ondanks de sloomheidsfactor is een op toeren komende stapel metalen platters wel weer heel nostalgisch. Ik heb nog een 20GB DiamondMax die erin kan eventueel. Ik zou dan een SATA interface card moeten toevoegen. De bovenste brander heb ik erin gezet omdat de originele dvd drive vreselijk vergeeld is, maar deze is ook SATA. Ik gebruik hem dus nu als filler, maar ik wil wel dat alles dat aanwezig is straks ook gewoon functioneert (dus ook de floppy, firewire etc).
De videokaart: Hier twijfel ik heel erg. Aldus het enige artikel dat ik over deze machine kon vinden:
https://www.diskidee.be/2001/01/02/extreem-veel/1035/
zou er een Geforce 2 MX400 in zitten wat ook toen al een hondstraag apparaat was. Maar zij schrijven een P3-866, daarna is nog de coppermine uitgekomen (van 1.0 tot 1.4Ghz if memory serves me) dus deze (aanname, moet het nog checken) P4-1.6 zal de laatste revisie van dit model bij PB zijn geweest voor ze op de nieuwe stijl overstapten, ik vind namelijk wel tekst referenties van 'dream machines' die een 2.4 of 2.66 P4 aan boord hadden maar het donkergroene front hadden.
Een 1.6 met een 6800 Ultra heeft weinig zin denk ik, dus wellicht een Geforce 2 GTS? Input welkom.
- edit - Volgens de Wiki Tijdlijn was in 2002 (het vermoedelijke bouwjaar van deze machine, aangezien deze website de P3-866 modellen van de iXtreme als 'nieuw' aanprijsde in 2001) zou een Geforce 3 of 4 meer time appropriate zijn voor deze machine. Moet ik wel de AGP versie goed hebben denk ik? Was AGP backwards compatible, dus werkt een 8x kaart in een 4x slot? Ik weet nog niet welk slot dit moederbord heeft, maar ik vind nog enkele GF4 MX440's te koop her en der, of een Radeon 9200 (128mb ipv de 64mb van de Geforce).
Geluid - geen discussie. We gaan uiteraard niet met die onboard crap aan de slag, er komt gewoon een soundblaster in, punt uit.
Netwerk: Ik denk toch een Wifi kaartje

Speakers: Hier wil ik toch een poging doen de originele te vinden. Die waren niet briljant maar ik ga er geen netflix of spotify op gebruiken dus hier gaan we weer voor nostalgie.
En dan de use case. Ik kan me niet precies meer heugen welke games die ik vroeger tof vond ook alweer in dit tijdperk landden, maar ik weet nog wel dat ik ooit een lanparty heb gehad waarbij ik een gesoepte P1-233MMX (op 266mhz oid) had met een Voodoo 3 PCI erin, en daar was UT classic de game van de dag. Er staan me UT2004 instagib matches bij op mijn (ook weer gesoepte) P3-1.0 (ooit nog een koeler vastgesmolten op de heatsink van de GPU door het overklokken). Dus het zullen games tussen 1995 en 2005 zijn die hier vooral op draaien. Uiteraard UT Classic maar aan de hand van jullie ongetwijfeld talrijke nostalgische recollecties en aanmoedigingen nadat ik op 'plaats topic' heb gedrukt zal ik vast nog veel meer "oh ja!" ideeën opdoen. Ik wil mijn 3 kinderen hier ook van laten meegenieten dus er zullen ook titles bijkomen die ik zelf vroeger nooit gekend of gespeeld heb.
[Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-01-2021 17:47]