Whatsausername schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:29:
Eigenlijk te gek voor woorden dat er niet gewoon teruggeboekt kan worden binnen bijvoorbeeld een tijdsvak van 1 dag. Of wanneer aangetoond kan worden dat er sprake is van oplichting, dat de bank dit geforceerd kan terugstorten. Dan is het meteen afgelopen met dit soort oplichtingspraktijken. Er zullen best wat haken en ogen aanzitten, maar in mijn ogen moet hier echt eens goed over nagedacht worden
Zoals reeds gemeld krijg je dan weer fraude met terugboekingen, zie ook Paypal waar kopers plots de betaling terugdraaien. Visa kan ook terugboekingen doen maar dat valt eigenlijk onder service/verzekering/risico afdekking.
Een bank kan wel een rekening blokkeren als men vermoed dat er foute transacties gebeuren. Echter daar is meer dan 1 melding voor nodig dus men kan een paar dagen de rekening gebruiken voor ze op slot gaat.
De reden daarvoor is dat een bank geen rechter is waarbij er van dwang geen sprake is, het is niet dat je gedwongen word met een mes op je keel om die overschrijvingen uit te voeren, de opdrachtgever heeft ze volledig vrijwillig uitgevoerd. Genoeg mensen die elkaar het leven zuur willen maken, zeker bij ex relaties, ben je net op vakantie, bam, rekening geblokkeerd want iemand claimt erin geluisd te zijn door geld over te schrijven naar je rekening. Een rekening deblokkeren is niet zo eenvoudig, sta je daar op vakantie met al je rekeningen geblokkeerd. Een bank gaat dus niet iedere keer rechter gaan spelen om te bepalen of hier daadwerkelijk van oplichting sprake is, als er echter meerdere meldingen binnen komen van verschillende partijen, dan gaat een bank mogelijks blokkeren maar liefst op basis van aangiftes. En daar wringt dan weer een ander schoentje, politie diensten maken hier niet echt prioriteit van. Overigens met instant betalingen, de oplichter laat zo snel mogelijk de geldezel (diegene die zijn rekening laat gebruiken en tevens opgelicht word) meteen dat geld cash afhalen.
Anderzijds moet je u ook de vraag stellen, tot hoe ver moet een bank het probleem oplossen dat iemand even naïef is geweest? Moet een bank ook betalingen gaan terugboeken van verzekeringscontractjes bij GSM toestellen? De laatste die ik vast had bestond 20% uit een verzekeringscontract en 80% uit een "service" contract, immers verzekeringen zijn nog min of meer wettelijk geregeld maar door 2 contracten aan te smeren valt 80% buiten het "verzekering" contract en dus buiten de wettelijke regels van verzekeringen. Enkel op te zeggen door 3 maand voor vervaldatum aangetekend te sturen, als je op een ander moment opzegt of niet expliciet vermeld op vervaldatum op te zeggen => 12 maanden bij te betalen. Indien niet opgezegd automatisch verlengd voor een jaar tot 3 jaar waarbij de prijs het 1ste jaar 75% korting heeft. Echter dat hadden ze in de winkel uiteraard er allemaal niet bijverteld, moet een bank hier dan rechter in gaan spelen?
Of wat als ik per ongeluk 1000 euro overschrijf naar iemand ipv 100 euro, moet de bank dat oplossen? Bank gaat zeggen bel de begunstigde op en vraag dat men het terug stort, indien men weigert moet je dat ook via de juridische weg doen. Ooit kreeg ik overigens per ongeluk een paar duizend euro op mijn rekening maar ik was op reis dus men dacht dat ik weigerde van het terug te boeken, echt niet handig als een bank dan rechter gaat spelen.
Ik snap het wel, men krijgt een berichtje, men denkt niet na, och zoon/dochter heeft geld nodig maar als ik de bedragen dan hoor stel ik mij toch de vraag, dat moeten wel héél vermogende mensen zijn dat men zonder na te denken dergelijke bedragen overschrijft.