Whatsapp-fraude - wat nu nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Topicstarter
Nooit gedacht dat ik hier ooit een topic aan zou moeten wijden, maar here we go.

Mijn ouweheer is blijkbaar nog niet ZO oud want hij is toch pas gister uit het ei gekomen, zo blijkt.

Recentelijk heeft hij contact gekregen met "mij" op een nieuw telefoonnummer, want "mijn" telefoon was in de WC gevallen dus "ik" had een nieuw nummer, wist hij me te vertellen. We hebben nochtans een a twee keer per week whatsapp-contact, dus het moet vrij snel gegaan zijn.

Ook was "ik" blijkbaar in de financiele problemen gekomen door een lening die ik 2 jaar geleden had afgesloten, en ik had dringend geld nodig. We konden helaas niet bellen want mijn telefoon was nog kapot van het in de WC vallen (maar hij was wel met dat nummer aan het whatsappen)

Long story short - Pa is 7000 euro lichter.

Nu is het echt een gigantisch domme actie, dat voorop gesteld, want alle signalen zijn er.
-nieuw nummer, hij kan me niet bellen
-financiele problemen terwijl we hartstikke vaak praten en hij goed op de hoogte is van mijn financiele situatie (geen problemen)
-Mijn nieuwe nummer was een 06 nummer. Ik woon al bijna 5 jaar niet meer in Nederland
-Het geld moest met een systeem dat hij beschreef als "tikkie" naar de Bunq bank. Again - ik woon al jaren niet meer in Nederland.
-Hij heeft mij niet gebeld (want je zei dat je niet kon bellen!) en ook mijn vriendin of vrienden niet gebeld. Nummers zat.

Dus, laten we beginnen met een waarschuwing - praat met je ouders! Zodat ze op de hoogte zijn van dit soort wanstaltige oplichting.

Dan, wat is er so-far gedaan:
-Aangifte bij de politie
-Melding bij de eigen bank
-Melding bij de Bunq bank
-Melding bij de Fraudehelpdesk(.nl)

Wat kunnen we verder nog ondernemen in deze situatie. Of er geld terug gaat komen is uberhaupt de vraag, maar als er iets is wat hij nog kan doen, dan help ik hem daar graag op afstand nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 14:57
Ondanks dat dit bijna wekelijks op tv komt bij programma's zoals Kassa / opgelicht. snap ik wel een beetje waardoor het fout gaat : je vader werdt immers benadert met : He met "Intelligo" - ik heb een probleem - .

Omdat je naam genoemd wordt, is het een stuk eh vertrouwder ? Hoe zijn ze bij jouw naam en het nummer van je Vader gekomen ? daar zou ik eens naar gaan speuren.

(Heb zelf geen Whatsapp, maar ik vermoed dat daar ergens de link zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
MEN-O schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:14:
Ondanks dat dit bijna wekelijks op tv komt bij programma's zoals Kassa / opgelicht. snap ik wel een beetje waardoor het fout gaat : je vader werdt immers benadert met : He met "Intelligo" - ik heb een probleem - .

Omdat je naam genoemd wordt, is het een stuk eh vertrouwder ? Hoe zijn ze bij jouw naam en het nummer van je Vader gekomen ? daar zou ik eens naar gaan speuren.

(Heb zelf geen Whatsapp, maar ik vermoed dat daar ergens de link zit)
Ik heb zojuist een kopie van het gesprek ontvangen, zelfs dat hadden ze niet... hij heeft ze echt alles voorgekauwt.

Oplichter: "Hey pap"
vader: "Hey [zoon1] of [zoon2]"
Oplichter: "zoon1, wat ben je aan het doen?"

dan een lang slap verhaal over vanalles en niks en dan een hoop geld pleite.

"het leek ook echt op jou taalgebruik!" zegt mijn vader nog. De tekst zelf lijkt geenszins op mijn taalgebruik, barst van de spelfouten, eindeloos "me" ipv "mijn" etcetera.

Nouja. Hij heeft in ieder geval niet het idee dat hij nog geld terug gaat krijgen en alle instanties die hij spreekt zeggen ook dat hij nergens op moet rekenen - meestal is het overmaken en direct uit de muur getrokken ergens.

Er zit ook een betaal-limiet aan die linkjes en hij heeft 5x betaald, voor een totaal van 7000... Man man man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Autsj, dat is heel zuur. Eigenlijk heb ik ook geen tips, en ben ik bang dat dit vooral een hele dure les voor je vader zal zijn. Maar ik vind het wel goed dat je het hier, uitgebreid, deelt, want dit is een hele goede les, niet alleen voor je vader.

Vooral je 2e post over voorkauwen is een goed punt: bij de minste twijfel niet iemand antwoorden in z'n schoot werpen, maar even een open testvraag stellen, om te polsen of iemand wel is wie die beweert te zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:15
Vervelend! Valt mij op dat Bunq vaak wordt gebruikt bij oplichting.
Heb je of je pa niet afgeschermde sociale media profielen, zodat ze met Social engineering achter jullie relatie en telefoonnummer zijn gekomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Jimster schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:06:
Heb je of je pa niet afgeschermde sociale media profielen, zodat ze met Social engineering achter jullie relatie en telefoonnummer zijn gekomen?
Aan het gesprek is geen voorkennis af te lezen. Het is alleen gebruik maken van mijn vaders antwoorden. Op een gegeven moment zelfs nog zijn resterende banksaldo op betaalrekening aangegeven... Wat een ei.

"Dat gaat niet [zoon1] ik heb nog maar X op de betaalrekening en de spaarrekening dat duurt een werkdag"

En daar kwam het betaal linkje met het juiste, nog beschikbare bedrag.

Zelfverdedigingsles in de digitale wereld, bestaat zoiets?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Topicstarter
P.s. we rekenen niet op geld terug voor Pa, maar als er 1 iemand is die dit leest en denkt, dit overkomt mijn vader nooit! Maar het dan toch even met hem overlegd, deelt, ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 09:12
Hier exact hetzelfde meegemaakt. Gelukkig minder geld kwijt, maar het blijft zuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jimster schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:06:
Bij bunq kun je redelijk makkelijk tijdelijke rekeningen aanmaken en weer opheffen.
Hierdoor vinden mensen als ze evt het rekening nummer Googlen niet zo snel het nummer terug gelinkt aan oplichting.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
plofkip schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:45:
Hier exact hetzelfde meegemaakt. Gelukkig minder geld kwijt, maar het blijft zuur.
Ah! Samen een online-zelfverdedigingsklasje beginnen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:33
Erg vervelend. Hoop dat er iets mee gedaan kan worden.

Uit nieuwsgierigheid, hoe oud is je vader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:10
Goed initiatief dit topic. Ik had al vaker het idee in mijn hoofd om mijn ouders (64 en 73) hierover te informeren. Jouw advies heeft ervoor gezorgd dat ik zojuist een bericht naar mijn ouders hierover heb gestuurd. Met daarin het verzoek om bij vreemde vragen over het overboeken van geld mij te bellen of mijn vriendin, als ze mij niet te pakken krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:54
Wat akelig. Niet alleen het geld, maar ook het vertrouwen in digitale communicatie lijkt me nu een klap gekregen te hebben bij je vader.

De zeer dringende adviezen die ik mijn ouders heb meegegeven, wellicht handig voor anderen:
-nooit op een link in email/whatsapp/etc. klikken, zeker niet als er "gedreigd" wordt ('uw bankrekening wordt anders binnen 5 werkdagen geblokkeerd') of er sociale druk is (zoals in deze whatsapp casus)
-twijfel: direct bellen of maak een foto/screenshot en vraag mij later om advies
-waar mogelijk, gebruik two-factor authentication, in hun woorden: "code per SMS" of "Google code generator"
-niemand, maar dan ook echt niemand zal om een wachtwoord/pincode vragen, ophangen/negeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:57:
Erg vervelend. Hoop dat er iets mee gedaan kan worden.

Uit nieuwsgierigheid, hoe oud is je vader?
Eind 60. Iets te goedgelovig, maar vooral heel lief en wil graag helpen.

Dat is eigenlijk nog het pijnlijkste deel - toen zijn vrouw hem vanochtend adviseerde om toch mijn "oude" nummer even te bellen was hij voornamelijk opgelucht dat ik dus toch niet in de problemen zit, want dat had hem wakker gehouden.

Hij is ook geenszins rijk te noemen, gewoon normaal. Het is echt een stevige aanslag op zijn financien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
bazzemans schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:58:
Goed initiatief dit topic. Ik had al vaker het idee in mijn hoofd om mijn ouders (64 en 73) hierover te informeren. Jouw advies heeft ervoor gezorgd dat ik zojuist een bericht naar mijn ouders hierover heb gestuurd. Met daarin het verzoek om bij vreemde vragen over het overboeken van geld mij te bellen of mijn vriendin, als ze mij niet te pakken krijgen.
Goed werk! Daar was mijn topic voor bedoelt. Ook al denk je, dat overkomt mij(n ouders) niet, een kort gesprekje is het altijd waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Bij mijn moeder is gisteren helaas vrijwel hetzelfde gebeurd. Geluk bij een ongeluk slechts 900 euro - omdat mijn moeder het transactiebewijs doorstuurde per mail en toen snel werd ingegrepen.

En herkenbaar: de oplichter is het erg makkelijk gemaakt door te vragen: is dit [naam]?

We hebben hier actief voor gewaarschuwd de afgelopen jaren, maar dat was schijnbaar niet voldoende. Ze is er erg van geschrokken dat het haar ondanks het waarschuwen toch is overkomen.

Ik ben wel benieuwd naar tips van tweakers hoe dit in de toekomst te voorkomen. We zijn bang dat bij een ondoordacht moment, of wanneer ze andere dingen aan haar hoofd heeft, ze er toch weer opnieuw zal intrappen - al dan niet bij een ander soort scam (dit bijvoorbeeld). Er stond al een limiet in de app, maar die kan ze zelfstandig uitzetten. Spaargeld op een rekening waarbij het tijd kost om het geld vrij te krijgen ga ik uitzoeken. Nog meer opties (anders dan haar financiën volledig uit handen te nemen...)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Muthas schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:26:
Bij mijn moeder is gisteren helaas vrijwel hetzelfde gebeurd. Geluk bij een ongeluk slechts 900 euro - omdat mijn moeder het transactiebewijs doorstuurde per mail en toen snel werd ingegrepen.

En herkenbaar: de oplichter is het erg makkelijk gemaakt door te vragen: is dit [naam]?

We hebben hier actief voor gewaarschuwd de afgelopen jaren, maar dat was schijnbaar niet voldoende. Ze is er erg van geschrokken dat het haar ondanks het waarschuwen toch is overkomen.

Ik ben wel benieuwd naar tips van tweakers hoe dit in de toekomst te voorkomen. We zijn bang dat bij een ondoordacht moment, of wanneer ze andere dingen aan haar hoofd heeft, ze er toch weer opnieuw zal intrappen - al dan niet bij een ander soort scam (dit bijvoorbeeld). Er stond al een limiet in de app, maar die kan ze zelfstandig uitzetten. Spaargeld op een rekening waarbij het tijd kost om het geld vrij te krijgen ga ik uitzoeken. Nog meer opties (anders dan haar financiën volledig uit handen te nemen...)?
- Nooit reageren op berichtjes die om geld vragen
- "Nieuwe" nummers niet vertrouwen tot diegene telefonisch / in het echt is gesproken om te verifieren dat het echt om een nieuw, legitiem nummer gaat
- Niet op linkjes klikken van onbekende nummers/nieuwe nummers

En herhaal het 1x per maand of zo als je bang bent dat je moeder het vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Muthas schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:26:

Geen bankapps gebruiken en alleen thuis geld overmaken naar rekeningnummers die je kent op je eigen PC.

Zelf heb ik 2 bankrekeningen bij verschillende banken waarbij op 1 rekening alleen maandgeld staat en met dat pasje ga ik ook over straat en betaal ik boodschappen ed. Als die dan gestolen/gescamt of weet ik wat wordt, ben ik maar een klein beetje geld kwijt en niet mijn hele spaarrekening.
Net als met de creditcard, lekker elke 6-12 maanden een nieuwe aanvragen, als er dan eens een site gehackt is en je gegevens gestolen dan is de kans groot dat jouw nummer al niet meer in gebruik is. En natuurlijk na een vakantie ook direct een nieuwe aanvragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 06-06-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Wat je nog kan doen, kan ik je helaas niet mee helpen. Maar ik heb n.a.v. dit topic in ieder geval net mijn ouders even gebeld om het hierover te hebben. Mijn ma was er in ieder geval bekend mee, mijn pa volgens mij wat minder en mijn tante is er onlangs ingetrapt voor een paar honderd euro :X Ik heb in ieder geval afgesproken dat ik in persoon langs kom of op z'n minst bel als ik een keer geld van ze nodig heb.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:02
Ik vind Bunq ook echt wel te verwijten dat dit door de fraude detectie heen komt. De snelheid, vreemde rekening, meerdere keren achter elkaar overmaken, meerdere keren achter elkaar pinnen... dat zou tijdens de 2e pin actie echt een blokkade moeten opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn pa is ook zoiets overkomen maar die belde mij gelukkig op en toen is het hele verhaal niet doorgegaan. Maar wat zuur voor je vader :/

Mijn pa werd ook aangesproken met ‘he pap!’ en wij spreken mijn pa echt nóóit zo aan :+ Van jongs af aan spreken wij ze bij hun naam aan. Dat is zijn mazzel geweest denk ik :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Glashelder schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:52:
Mijn pa is ook zoiets overkomen maar die belde mij gelukkig op en toen is het hele verhaal niet doorgegaan. Maar wat zuur voor je vader :/

Mijn pa werd ook aangesproken met ‘he pap!’ en wij spreken mijn pa echt nóóit zo aan :+ Van jongs af aan spreken wij ze bij hun naam aan. Dat is zijn mazzel geweest denk ik :p
Dat zit je inderdaad mee! Ik zeg altijd "Pa" , maar de Hey pap is er toch doorgekomen.

Het gesprek gezien hebbende denk ik dat het eigenlijk niet zo bar veel uitmaakt. Zodra ze overtuigd zijn dat het X is, staat alle hersenbeveiliging uit.

Ik denk er over om de Tweakers nieuwsredactie hierover aam te schrijven. Dit zou best een goed en behulpzaam artikel zijn. Zo veel lotgenoten en met informatie echt te voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:58:
Ik denk er over om de Tweakers nieuwsredactie hierover aam te schrijven. Dit zou best een goed en behulpzaam artikel zijn. Zo veel lotgenoten en met informatie echt te voorkomen
Het is niet dat dit nieuw is, dit gebeurt al veel langer... Misschien dat er een tv campagne door Sire of iets dergelijks kan worden gestart.

Al vind ik dat een stuk hiervan ook verantwoordelijkheid is van de banken die het betaal platform faciliteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
President schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:02:
[...]

Het is niet dat dit nieuw is, dit gebeurt al veel langer... Misschien dat er een tv campagne door Sire of iets dergelijks kan worden gestart.

Al vind ik dat een stuk hiervan ook verantwoordelijkheid is van de banken die het betaal platform faciliteren..
Het is inderdaad helemaal niet nieuw, maar wel echt booming dit jaar. De eerste paar maanden hadden al meer gevallen dan het volledige vorig jaar. En dat is voor 2018-2019 ook weer het geval.

Wij zijn er allemaal van de op hoogte, maar ouders komen hier niet - dus dan kunnen wij dat toch onder de aandacht brengen?

Zelfs ik was er van overtuigd dat de tactieken veel geavanceerder waren, social network onderzoek etc, in werkelijkheid wist de oplichter echt niets van mij of mijn vader.

Bank en de verantwoording daar is symptoombestrijding. Ik zou veel liever de ouderen (en/of jongeren?) waarschuwen om te voorkomen, dan achteraf genezen. Bij mijn vader wordt er vast iemand veroordeelt, maar dat zal wel een geldezel zijn waar uberhaupt niets te halen is.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 06-06-2020 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Misschien wat naar om te doen, maar probeer het eens bij je ouders? Maak ze op die manier geld "afhandig", laat ze schrikken, en geef het daarna terug?

Een gratis sim-kaart is zo aan te komen.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ardana schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:38:
Misschien wat naar om te doen, maar probeer het eens bij je ouders? Maak ze op die manier geld "afhandig", laat ze schrikken, en geef het daarna terug?

Een gratis sim-kaart is zo aan te komen.
Das wellicht een goed idee als je je ECHT zorgen maakt, maar best wel werk? Een korte voorlichting lijkt me effectiever. Het kost niet veel tijd om 1000 mensen te vertellen - hey, dit gebeurd, als dat nou bij jou zo is, probeer me eff te bellen, vriendin/vriend/man/vrouw/vrienden.

Een korte verificatie kan een hoop gezeik schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:40

mark-k

AKA markkNL

Toch nog ergens een gelukje dat mijn ouders eigenlijk niks internetbankieren en alle overschrijvingen 1x per maand via de post naar de bank sturen als ik dit zo lees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
mark-k schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:02:
Toch nog ergens een gelukje dat mijn ouders eigenlijk niks internetbankieren en alle overschrijvingen 1x per maand via de post naar de bank sturen als ik dit zo lees.
Als ik dan nog een grapje uit de pijn mag halen

Afbeeldingslocatie: https://pics.me.me/must-bedifficult-not-having-the-internet-its-fine-your-mom-30960949.png

Je hebt overigens wel gelijk. Dat is een veilige setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
Mijn pa heeft dit nog niet gehad... Heeft wel eens midden in de nacht zijn creditcard maatschappij gebeld nadat hij via een of andere vage ebay/marktplaats imitatiewebsite een beeldvullende advertentie had gekregen dat zijn PC gelockt was en dat ie moest betalen. Dus niet eens een echte cryptolocker. Daar hebben we hem nog lang mee lopen pesten. En de pest met moderne browsers is ook dat als je ze afsluit, ze weer openen op de oude pagina's (want dat is immers handig) en dus zo'n fullscreen ad ook weer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:33

Pazo

Mroaw?

Heel erg zuur voor je vader, echt veel geld. Ik hoop dat hij er nog wat van terug zal zien.
Niet dat je er wat aan hebt, maar van de week belde mijn vader mij op. Of ik geld nodig had. Precies dit dus. Benaderd met nieuw nummer, niet kunnen bellen, geld nodig etc. Gelukkig waren mijn ouders wel scherp en belde ze mij. Best scary allemaal.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Vrienden van mij ook zo gehad.

Die gasten plukken je profiel foto van Facebook en schrapen je profiel af op zoek naar 60-70 ers. Zeker handig als je ze als ouders getagged hebt.
Dan even zoeken op Facebook of marktplaats naar een mobiel nummer van de ouders/familieleden en off they go.

Bij mijn vrienden was het zo brutaal dat ze haar schoonouders naar het mobiele nummer van haar vader vroegen (stond niet in zijn profiel/telefoonboek/marktplaats blijkbaar) Ook die tuinden er in en gaven de scammers dat telefoonnummer...

Gelukkig voor haar vader had hij geen app op zijn telefoon en wist hij niet hoe het over te maken en ging partner bellen. En toen kwam de aap uit de mouw.

Dus blok alles wat je kan blokken voor 3den op Facebook/marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Barrycade schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:15:
Vrienden van mij ook zo gehad.

Die gasten plukken je profiel foto van Facebook en schrapen je profiel af op zoek naar 60-70 ers. Zeker handig als je ze als ouders getagged hebt.
Dan even zoeken op Facebook of marktplaats naar een mobiel nummer van de ouders/familieleden en off they go.

Bij mijn vrienden was het zo brutaal dat ze haar schoonouders naar het mobiele nummer van haar vader vroegen (stond niet in zijn profiel/telefoonboek/marktplaats blijkbaar) Ook die tuinden er in en gaven de scammers dat telefoonnummer...

Gelukkig voor haar vader had hij geen app op zijn telefoon en wist hij niet hoe het over te maken en ging partner bellen. En toen kwam de aap uit de mouw.

Dus blok alles wat je kan blokken voor 3den op Facebook/marktplaats.
Dat is inderdaad een veelgehoord verhaal, maar ik probeer hier dus juist uit te leggen dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn. De oplichters wisten helemaal niks over mij of mn vader. Facebook heb ik niet, en Marktplaats gebruik ik nooit want ik woon in Finland.

Ze hebben mijn vader alles laten invullen kwa wie het zou zijn etc. Ze hebbben zelf geen namen genoemd, een Nederlands telefoonnummer gebruikt, dat ik in het buitenland woon is nooit ter sprake gekomen. Hoe mijn vader er in heeft kunnen trappen is nog steeds een mysterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ah ok, dat haalde ik er niet uit.

In het geval van onze vrienden was er duidelijk via Facebook en Marktplaats social ge-engineerd.

In jouw geval heeft men dus op basis van je vaders profiel foto van Whatsapp geconcludeerd dat het een target is? Of gewoon "koude acquisitie?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Barrycade schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:12:
Ah ok, dat haalde ik er niet uit.

In het geval van onze vrienden was er duidelijk via Facebook en Marktplaats social ge-engineerd.

In jouw geval heeft men dus op basis van je vaders profiel foto van Whatsapp geconcludeerd dat het een target is? Of gewoon "koude acquisitie?"
Lijkt op koude aqcuisitie. Wellicht gewoon naar 100 nummers "hey pap" sturen en kijken wie er wat antwoord.

Nog steeds wel benieuwd waar ze zijn telefoonnummer vandaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:56:
Heel erg zuur voor je vader, echt veel geld. Ik hoop dat hij er nog wat van terug zal zien.
Niet dat je er wat aan hebt, maar van de week belde mijn vader mij op. Of ik geld nodig had. Precies dit dus. Benaderd met nieuw nummer, niet kunnen bellen, geld nodig etc. Gelukkig waren mijn ouders wel scherp en belde ze mij. Best scary allemaal.
Je kan ze ook aan de praat houden. Ze zijn soms best volhardend: Goud: Jongen houdt WhatsApp-oplichter bijzonder lang aan het lijntje.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Anoniem: 472287 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:07:
Hoe mijn vader er in heeft kunnen trappen is nog steeds een mysterie.
Het is helaas heel simpel. Ze spelen in op emotie, je bloedeigen kind heeft gigantische problemen. Als je dat denkt dan ga je in een soort overlevingsmode waardoor je niet meer rationeel denkt en er alles aan wilt doen om je kind te helpen.

Er zijn meer trucjes om je hersenen voor de gek te houden. Denk maar eens aan hoe de postcode loterij op je inspeelt. Veel mensen zijn daar lid van met als reden: wat nou als de postcode nou op mijn postcode valt. Of de Staatsloterij: wat nou als ik net dat winnende lot koop. Terwijl de kans groter is dat de bliksem op je in slaat.

Oplichters kennen die trucjes helaas maar al te goed.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DutchKel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Het is helaas heel simpel. Ze spelen in op emotie, je bloedeigen kind heeft gigantische problemen. Als je dat denkt dan ga je in een soort overlevingsmode waardoor je niet meer rationeel denkt en er alles aan wilt doen om je kind te helpen.

Er zijn meer trucjes om je hersenen voor de gek te houden. Denk maar eens aan hoe de postcode loterij op je inspeelt. Veel mensen zijn daar lid van met als reden: wat nou als de postcode nou op mijn postcode valt. Of de Staatsloterij: wat nou als ik net dat winnende lot koop. Terwijl de kans groter is dat de bliksem op je in slaat.

Ik snap het idee wel, maar de gigantische onoplettendheid. Hij heeft er niet eens over nagedacht dat het een NL nummer was. Toen hij mij de eerste keer belde vroeg ik hem, wat voor nummer dan? "Een 06 nummer". Ja maar pap, ik woon toch al jaren niet meer in Nederland...

Het is eigenlijk hetzelfde gevoel dat je krijgt bij mensen die denken een iPhone voor een top prijsje op Marktplaats gevonden te hebben op een 1d oud account en dan blind geld overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Paar weken geleden nog lang met mijn ouders gepraat rondom dit soort oplichting.

De aanleiding van dit gesprek was overigens mijn moeder die vroeg of die antibacteriële bankpas iets voor haar was. (Ze kreeg daar namelijk een mailtje over van de ‘Rabobank’)..... :’)

Het toen ook gehad over Whatsappfraude en dat ze bij twijfel, of het overmaken naar vreemde rekeningnummers, mijn vriendin of mij altijd moeten bellen.
Stukje bewustwording is nooit slecht bij die oude vandagen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DutchKel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Dat is ook vanwege de afstand qua familiegevoel en dan bedoel ik niet vanwege corona maar qua het bijelkaar zijn, contact hebben, etc., dit laat duidelijk zien hoe ver we tegenwoordig van elkaar afstaan. Zoals in veel landen heb je familiegevoel en eet je samen, kom je vaak samen etc. en daar wordt op een slechte manier misbruik van gemaakt. Het gewoon spreken en menselijk contact binnen familie is vaak weg. In zulke gevallen ga je toch met familielid bellen, even langs etc?
Whatsapp is zo afstandelijk en zoals je ziet, het kan iedereen zijn en je kan je voordoen als iedereen.

Die postcodeloterij heeft toch zulke mooie prijzen en win er zoveel mee, dan weer een prachtige bon voor een bakker waar ik nooit kom, ijsprijs die uitverkocht was, de handige koffer met deze corona tijd, voordeelagenda die je niet kan gebruiken vanwege corona, planten die voor mijn kat allemaal giftig zijn en dan heb ik het nog niet over de vriendenloterij met die prachtige placemats van katoen (nog nooit zulke lelijke dingen gezien) en de saunabon, ook niet te gebruiken vanwege corona.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-05 10:49

LankHoar

Langharig tuig

Poeh, je situatie lijkt (los van dat er fraude gepleegd is) flink op de mijne: woon al jaren niet meer in Nederland, en hoewel ik mijn ouders er niet van verdenk hier in te trappen zie ik ze het geld wel overmaken mochten ze een seconde denken dat het echt om mij gaat. Zojuist dit topic maar even doorgestuurd als waarschuwing met korte uitleg erbij :-)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 472287 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Ik snap het idee wel, maar de gigantische onoplettendheid. Hij heeft er niet eens over nagedacht dat het een NL nummer was. Toen hij mij de eerste keer belde vroeg ik hem, wat voor nummer dan? "Een 06 nummer". Ja maar pap, ik woon toch al jaren niet meer in Nederland...

Het is eigenlijk hetzelfde gevoel dat je krijgt bij mensen die denken een iPhone voor een top prijsje op Marktplaats gevonden te hebben op een 1d oud account en dan blind geld overmaken.
De mens is van nature goedgelovig. En dan bedoel ik vooral op de 'Niets kwaad vermoedend' zin van het woord. En dat je over het algemeen niet overal argwaan bij hebt is om je hersenen een beetje rust te geven.

Stel dat jij bij elke impuls die je binnenkrijgt actief moest gaan bedenken of het potentieel een gevaar voor je is, of niet. Dan zouden je hersenen nog veel meer overuren draaien dan ze nu al doen :P Dus daarom staan je hersenen meestal vooral op automatische piloot, totdat er iets niet helemaal klopt*, of niet automatisch afgehandeld kan worden, en je actieve deel van je brein erbij gehaald wordt.

Zolang een oplichter het zo speelt dat er niet direct alarmbellen gaan rinkelen, dan kan je veel maken/wijsgemaakt worden. Zoveel zelfs, dat er waarschijnlijk jou (en mij) ook vaak genoeg iets gebeurd is, waarvan je niet eens door had dat je beïnvloed was ;)

* En 'iets niet klopt' is voor iedereen heel anders. Iemand die nog nooit bewust bezig is geweest met opgelicht worden, zal misschien niet direct onraad ruiken bij een iPhone voor €200. Zeker als je weinig verstand hebt van prijzen en/of iPhones.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 07-06-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-05 15:08
Ik heb helaas niet veel toe te voegen, maar een half jaar geleden hebben ze hetzelfde met mijn vader geprobeerd.

Gelukkig was mijn vader snugger genoeg om een video gesprek te vragen.
Spijtig om te horen dat het hier ook flink is mis gegaan.

Sterkte met de situatie.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Klote voor je vader zeg. Dat is een hoop geld. Hoorde hetzelfde verhaal gisteren van de moeder van mijn beste vriend. Die ging het gesprek met die knakker aan "Ja dit is je zoon" Oh? Welke van de velen? "Ja de oudste, knapste jongen". Oh.. nou dan heb je de verkeerde want die van mij is zo lelijk als de nacht. :+

Gelukkig is zij niet naief en erg wijs in de digitale wereld. Ik heb mijn eigen ouders toch ook maar even ingelicht dat dit kan gebeuren en dat mijn zus en ik NOOIT via app om geld zullen vragen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:39
Ouch, wat zuur :|

Misschien een tip voor een volgende keer / anderen, wij hebben in de families een codewoord afgesproken. Pas na het noemen van dit woord zal een nieuw nummer vertrouwd worden. Het is een klein iets, maar geeft veel zekerheid. Neem bijvoorbeeld de naam van je overgrootouder of iets anders wat eenvoudig te onthouden is maar praktisch onmogelijk om te raden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Ik begrijp even niet goed hoe dit met de huidige IBAN-Naamcheck die banken bieden nog kan. Als ze jou naam invullen bij een afwijkend rekening nummer dan zien mensen als ze overmaken toch een melding dat dit niet klopt?

edit: ach Tikkie..ik loop achter op de tijd. Er is dus geen naamcheck bij tikkie. Je zou denken dat daar de oplossing dan toch ook ligt ? (wetswijziging?)

[ Voor 26% gewijzigd door majic op 07-06-2020 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
majic schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:14:
Ik begrijp even niet goed hoe dit met de huidige IBAN-Naamcheck die banken bieden nog kan. Als ze jou naam invullen bij een afwijkend rekening nummer dan zien mensen als ze overmaken toch een melding dat dit niet klopt?
Ik woon niet in nederland maar ik heb begrepen dat je een Tikkie (en aanverwante technieken) aan iedereen kan sturen & verder geen check heeft. Pa heeft het niet handmatig overgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Drardollan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:08:
Ouch, wat zuur :|

Misschien een tip voor een volgende keer / anderen, wij hebben in de families een codewoord afgesproken. Pas na het noemen van dit woord zal een nieuw nummer vertrouwd worden. Het is een klein iets, maar geeft veel zekerheid. Neem bijvoorbeeld de naam van je overgrootouder of iets anders wat eenvoudig te onthouden is maar praktisch onmogelijk om te raden.
Goed werk! Dan ben je onze familie al 20 stappen voor. Zelfs een "nummer veranderd, effe bellen" is zo gedaan, ALS je er vooraf over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oeps. Verkeerde topic.

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-06-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50
Wat ik niet zo goed snap is waarom er voor zo'n bedragen niet even gebeld wordt? Ik bedoel als je kunt whatsappen, kun je ook bellen. Dan wordt oplichting al een stuk moeilijker, omdat je de stem van je ouders/kind toch vaak wel uit 1000-en weet te herkennen.

Ik heb het er zojuist ook even met mijn ouders over gehad, maar het was me snel duidelijk dat ik zonder belletje op niets hoef te rekenen. Sowieso mag ik goed uitleggen waarvoor ik het geld precies nodig heb voordat er überhaupt iets zal gebeuren.

Nou scheelt het denk ik wel dat ik in de buurt woon en belangrijke zaken nooit via Whatsapp bespreek. Het valt direct op wanneer zo'n verzoek dan toch via Whatsapp zou komen.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 07-06-2020 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LA-384 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:00:
Wat ik niet zo goed snap is waarom er voor zo'n bedragen niet even gebeld wordt? Ik bedoel als je kunt whatsappen, kun je ook bellen. Dan wordt oplichting al een stuk moeilijker, omdat je de stem van je ouders/kind toch vaak wel uit 1000-en weet te herkennen.
Heeft 'ie al benoemd in z'n startpost:
We konden helaas niet bellen want mijn telefoon was nog kapot van het in de WC vallen (maar hij was wel met dat nummer aan het whatsappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LA-384 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:00:
Wat ik niet zo goed snap is waarom er voor zo'n bedragen niet even gebeld wordt? Ik bedoel als je kunt whatsappen, kun je ook bellen.

Ik heb het er zojuist ook even met mijn ouders over gehad, maar het was me snel duidelijk dat ik zonder belletje op niets hoef te rekenen. Sowieso mag ik goed uitleggen waarvoor ik het geld precies nodig heb voordat er überhaupt iets zal gebeuren.

Nou scheelt het denk ik wel dat ik in de buurt woon en belangrijke zaken nooit via Whatsapp bespreek. Het valt direct op wanneer zo'n verzoek dan toch via Whatsapp zou komen.
Dat snap ik ook niet helemaal. Maar hij vond "je zei dat je telefoon in de plee was gevallen en ik niet kon bellen" genoeg.

Alarmbellen genoeg, en dat was echt nog niet de duidelijkste.

Ouder naar zoon liefde gaat blijkbaar af en toe iets te ver. Ben wel blij dat ik aan de ontvangende kant sta. Daar ben ik in het begin ook aan voorbij gegaan. "Jezus pa, das echt dom! Want dit en dat!" En pa was alleen opgelucht dat alles goed ging met mij. Dat geld kon, en kan hem nog steeds, veel minder deren.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-06-2020 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
Toevallig las ik dit gister en wat gebeurd er vandaag bij ons in huis ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnpO5wx4R0wtWP0vjdTsGVhtx5M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jra6WMr8Fd5XEZ3V8LmGdPZH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYfvNbMT6C0-f84-0QRxyorSqWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ULqSAzVcmAf4TJhPbLOMHSfL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX2Z3bCSDkVjNHYX7yk7NySinEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V9vnriUJvQD92XXpCoMSJ1FX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlQiapGGQkwnDi3oP7ju_-IPAv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m2IjUGmBd6TXRJmtFkm0y3Eh.jpg?f=user_large

En daarna kwam het nummer niet meer online en heb ik dit nummer gereport en geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dcell schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:17:
Toevallig las ik dit gister en wat gebeurd er vandaag bij ons in huis ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En daarna kwam het nummer niet meer online en heb ik dit nummer gereport en geblokkeerd.
Best wel actueel dus, zou je zeggen... Bunq weer. Toeval zeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
Anoniem: 472287 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Best wel actueel dus, zou je zeggen... Bunq weer. Toeval zeg?
Ja het berichtje kwam binnen op de telefoon van mijn vrouw. Ik zei gelijk dat is een fraudeur en niet iemand die zich vergist heeft in de telefoonnummer. Dus ik heb de telefoon gepakt en er verder mee gespeeld ;)

Het lijkt er niet op dat er ze social media hebben geraadpleegd ofzo. Mijn vrouw is een vrouw en dus niemands vader 8)7 dus ze proberen volgens mij random wat nummers tot ze een slachtoffer vinden die er wel in trapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
dcell schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:22:
[...]

Ja het berichtje kwam binnen op de telefoon van mijn vrouw. Ik zei gelijk dat is een fraudeur en niet iemand die zich vergist heeft in de telefoonnummer. Dus ik heb de telefoon gepakt en er verder mee gespeeld ;)

Het lijkt er niet op dat er ze social media hebben geraadpleegd ofzo. Mijn vrouw is een vrouw en dus niemands vader 8)7 dus ze proberen volgens mij random wat nummers tot ze een slachtoffer vinden die er wel in trapt.
Ze zullen inderdaad tientallen zo niet honderden telefoonnummers per dag benaderen, genoeg ''vaders'' in Nederland die er wel op reageren. Hier ook in de vriendenkring van mijn moeder gebeurd helaas. €3.000 foetsie, zonder nadenken overgemaakt naar haar ''zoon'' want die had het nodig om een Macbook te kopen en hij kon het niet in de winkel direct betalen met een vaag verhaal dat hij ook niet kon bellen. Uiteindelijk is ze onder druk gezet en heeft ze het dus overgemaakt.... daarna wilde ze nogmaals een betaling doen maar dat heeft de bank gelukkig wel weten te voorkomen door haar op te bellen en e.e.a. te verifiëren.

Je zou zeggen dat inmiddels heel Nederland wel weet van dit soort praktijken, maar het enige wat de jonge generatie kan doen is het denk ik uitleggen aan de oudere generatie dat dit soort oplichtingen écht dagelijks spelen en er genoeg mensen zijn die er in trappen.

Veel van deze generatie heeft zo'n ''dat gebeurt mij nooit hooooorrr'' houding, maar blijkbaar loont het zeker gezien de stijgende hoeveelheden digitale fraude-zaken in Nederland. In en in triest als je zo aan je geld moet komen, maar sommigen gaan echt over lijken.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Royeboi schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:27:
Je zou zeggen dat inmiddels heel Nederland wel weet van dit soort praktijken, maar het enige wat de jonge generatie kan doen is het denk ik uitleggen aan de oudere generatie dat dit soort oplichtingen écht dagelijks spelen en er genoeg mensen zijn die er in trappen.
Het gebeurt zo vaak. Laatst las ik een artikel over iemand die een bestelling kreeg maar een klein bedrag moest betalen aan de deur voor 'rembourskosten' (waarom zo'n laag bedrag? rembours is het hele bedrag van een bestelling en waarom gaat dan al geen lampje branden zeker als je niets hebt besteld).

Dat werd gedaan, pinpas werd afgekeken, pinpas werd omgewisseld (hoe dan? hebben deze mensen passen van elke soort bank in elk formaat) om daarna de rekening te plunderen.

Of SMS'jes waarin je gevraagd wordt al je gegevens in te vullen en je bankpas op te sturen.

Er trappen helaas echt meer mensen in dan je denkt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-05 12:04

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb een keer in België gestaan met 0KM actieradius op boordcomputer; defecte pinpas. Reservepas bij met nul euro op die rekening.

Moeder berichtje gestuurd om €100 effe over te maken.

Na 10 minuten geen reactie; haar maareens gebelt.

"Mijn zoon heeft gezegt dat ik hier niet aan mee moet werken".

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Waarom stuur je eerst een berichtje? Bellen is toch veel logischer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Vandaag mijn moeder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6esv3ehyGl1RxUw5Z43-pfLiHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8849fSmRJqg5w80swr7zSbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 197141 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:03:
Waarom stuur je eerst een berichtje? Bellen is toch veel logischer?
Dat is nu al meerdere benoemd: de oplichter doet net alsof er niet gebeld kan worden. @Royeboi heeft waarschijnlijk gelijk dat je het tegen Richard had :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 07-06-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Misschien moeten ze de bron maar eens aanpakken. Bel het telefoonnummer eens terug? Grote kans dat het Lebara is als je de voicemail krijgt. Daar kan je gratis SIM-kaarten aanvragen, en die delen/deelden ze ook uit op Schiphol en andere druk bezochte locaties. Als Lebara nou gewoon gezellig inkomende SMS blokkeert totdat er tegoed gekocht is, kan de Whatsapp ook nooit geactiveerd worden.

Of heb ik dit mis?

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2020 21:34 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Hahn schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:27:
[...]

Dat is nu al meerdere benoemd: de oplichter doet net alsof er niet gebeld kan worden.
Nee, hij vraagt zich af waarom Richard zijn moeder eerst een berichtje stuurt ipv meteen te bellen denk ik.
AW_Bos schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:33:
Misschien moeten ze de bron maar eens aanpakken. Bel het telefoonnummer eens terug? Grote kans dat het Lebara is als je de voicemail krijgt. Daar kan je gratis SIM-kaarten aanvragen, en die delen/deelden ze ook uit op Schiphol en andere druk bezochte locaties. Als Lebara nou gewoon gezellig inkomende SMS blokkeert totdat er tegoed gekocht is, kan de Whatsapp ook nooit geactiveerd worden.

Of heb ik dit mis?
Ja dit is een (zeer kleine) stap.

Maar afgezien daarvan moeten we veel verder gaan. In z’n geheel weg met anonieme prepaid simkaarten, verplichte registratie met een database zal veel meer helpen. Dat moet vanuit de overheid komen, Lebara en consorten gaan hier niets aan doen.

Daarnaast moet de overheid veel meer inzetten op bewustwording door middel van grootschalige campagnes. Wellicht ipv tientallen Corona filmpjes per dag ook nog aandacht te schenken aan andere relevante dingen. Veel hedendaagse zaken worden aan de kant geschoven door de huidige “crisis”. Alsof de rest van de wereld niet gewoon doorgaat.

[ Voor 65% gewijzigd door Royeboi op 07-06-2020 21:46 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-05 07:56

Tweakjur

Redacteur
Het aantal reacties laat wel zien dat dit een relevant onderwerp is. Zoals velen al aangeven (edit: in GR) is het wel iets dat je bij Radar of Kassa ofzo verwacht, maar dat betekent niet automatisch dat wij er niet ook iets mee zouden kunnen doen. Ik ga het even in de groep gooien in elk geval.

Edit: oh whoops dit moest onder een topic in GR. Oh well... we gaan er naar kijken dus. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Tweakjur op 07-06-2020 21:44 ]

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Vorig jaar hebben ze zich ook voorgedaan als mijn moeder. Ze gebruikt al jaren haar meisjesnaam op sociale media, en haar neef werd met die naam dus aangesproken op WhatsApp, terwijl mijn moeder in communicatie vaak haar roepnaam gebruikt.

Opmerkelijk is dat er in dit geval wat dingen door de oplichter door elkaar werden gehaald, want mijn neef vroeg: Hoe heet mijn moeder, waarbij de oplichter dus de zus mijn moeder noemde, en dat was dus de foute.

Vanaf begin af aan had mijn neef al het idee dat er iets niet klopte, maar ik raad wel aan om in dergelijke gevallen toch geen herkenbare social media foto's te gebruiken, en zo veel mogelijk af te schermen aan vriendschappen. Blijkbaar stond de vriendenlijst bij mijn moeders zus op Facebook massaal open, wat vermoedelijk de bron is geweest.

Ik ben ook altijd erg alert op Facebook-uitnodigingen van familie ook daar kan vaak al een mol inzitten om kennis van zaken op te doen om de oplichting te laten starten. Blijft alleen de vraag waar ze mijn moeders neef zijn telefoonnummer vonden. Hoogstwaarschijnlijk op Marktplaats.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 07-06-2020 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Royeboi schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:38:
[...]

Nee, hij vraagt zich af waarom Richard haar moeder eerst een berichtje stuurt ipv meteen te bellen denk ik.
Dat inderdaad, zulke dingen regel je toch niet via Whatsapp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

[...]

Nee, hij vraagt zich af waarom Richard zijn moeder eerst een berichtje stuurt ipv meteen te bellen denk ik.

[...]

Ja dit is een (zeer kleine) stap.

Maar afgezien daarvan moeten we veel verder gaan. In z’n geheel weg met anonieme prepaid simkaarten, verplichte registratie met een database zal veel meer helpen. Dat moet vanuit de overheid komen, Lebara en consorten gaan hier niets aan doen.
True, maar voordat die wet er door heen komt zijn we in deze tijd ook weer een jaar verder. Als Lebera eerst zelf al maatregelen neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 14:01
Ik heb m'n moeder op het hart gedrukt dat mocht ik ooit geld nodig hebben, dat ik bel en dat nooit per WhatsApp zal vragen.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En mocht bellen niet lukken dan via mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 197141 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:55:
En mocht bellen niet lukken dan via mail.
Uhm, nee, beter van niet. Mailadressen kunnen gespoofed worden, en een subtiel verschil in mailadres gaat de gemiddelde digibeet niet opmerken (marco vs marc0 bijvoorbeeld), dus ook mails kunnen gefaked worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 07-06-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahn schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:57:
[...]

Uhm, nee, beter van niet. Mailadressen kunnen gespoofed worden, en een subtiel verschil in mailadres gaat de gemiddelde digibeet niet opmerken (marco vs marc0 bijvoorbeeld), dus ook mails kunnen gefaked worden.
Altijd nog beter dan Whatsapp waar toevoegen van telefoonnummer al voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 197141 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Altijd nog beter dan Whatsapp waar toevoegen van telefoonnummer al voldoende is.
Ik vind het net zo slecht. Mijn ouders weten echt niet welke e-mailadressen ik bezit bijvoorbeeld.

Bellen, of elkaar in het echt zien, staan stijf bovenaan. Een codewoord afspreken kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
En als iedereen hun ouders nou eens aanleert om geen betaalverzoeken te betalen? Als je gewoon via de bank betaalt, kun je in ieder geval de naam checken of eerst 1 cent overmaken en daarna de naam checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Of leer je ouders aan om te vragen om eerst 1 cent over te maken naar hun rekening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 22:10
Erg vervelend inderdaad! Wel een goede maar dure leerschool. Ik denk bij dit soort dingen ook wel eens: als hij hier nou niet was ingetrapt, dan was ie wel ergens anders een ander keertje ingetrapt.

Naast het probleem van dit soort specifieke oplichtingspraktijken zit 't hem namelijk ook in de state of mind van de slachtoffers. Je geeft het zelf al in je startpost met wat voorbeelden aan: Er werd gedurende dit scenario op geen enkel moment even kritisch nagedacht. Je kan dus iemand wel waarschuwen voor deze truuk, maar dan is er wel weer een andere truuk waar men intuint

Ik had toevallig nog een gesprekje met iemand daarover die vorige maand nog is opgelicht op Marktplaats voor meer dan 100,- euro. Het was de meest simpele variant: Product was zéér goedkoop, dus direct geld overgemaakt naar een rekening. Vervolgens niks ontvangen en geen reactie meer van verkoper. Ook geen telefoonnummer gevraagd, geen mailadres, geen gewoon adres en ook geen kritische gedachte bij de 'too good to be true' deal.

Maar dan... een week later was het wéér raak. Dit keer was de variant echter iets anders en kreeg hij wél iets opgestuurd. Namelijk een heel mooi leeg bierflesje van meer dan 100,- euro. Hij had er gewoon niet over nagedacht dat het natuurlijk net zo makkelijk is een nep-pakketje te sturen. In het gesprek wat we daarover hadden zei hij op een gegeven moment ook: "Volgende keer maar die gelijk-oversteken service van Marktplaats gebruiken, dan weet ik zeker dat alles 100% goed gaat"

Maar als je even kijkt naar wat die service eigenlijk is, dan zie je ten eerste dat die alleen garandeerd dat je een pakketje krijgt maar dat dat niets garandeerd over de inhoud. Bovendien is het ook niet heel ingewikkeld te concluderen dat een dergelijke pakket controle ook helemaal niet kan in de praktijk. Dus ook hier ontbrak het (weer) aan die state of mind.

Het is niet de leukste gedachte, maar het beste is als uitgangspunt te nemen dat mensen je willen oplichten en vanuit die gedachte in eerste instantie te denken en te handelen. Die 'state of mind' klinkt misschien heel zwaar en moelijk, maar in de praktijk is dat het echt niet. Het komt er alleen op neer dat je dingen even moet controleren of de juiste vragen moet stellen. Of je vraagt een second opinion van een bekende van je. En op Marktplaats is soms de conclusie dan dat je beter naar een andere deal kan zoeken ipv die iPhone van 700 te laten opsturen.

In het geval van jouw pa zou ik het dus ook hebben over bovengenoemde state of mind los van alle oplichtings specifieke waarschuwingen die je hem kan geven.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Helpt dat tegen Whatsapp denk je? Dan pakken ze toch gewoon buitenlandse nummers en met een beetje geluk valt het de slachtoffers niet op of praten ze zich eruit.

Zelf ook regelmatig sims gekocht in een land waar ze de koper registreren (daar vanwege het gebruik om bommen te activeren), dat omzeilen ze vrij gemakkelijk:
Thailand’s telecoms regulator said on Thursday anyone wanting to use or buy a pre-paid SIM card for a mobile phone in the deep south will have to have their fingerprints verified and face scanned to stop insurgents from using them to trigger bombs.
[...]
But insurgents had recently turned to buying mobile phones and SIM cards from Malaysia to avoid authorities, Pramote said.
https://www.reuters.com/a...ubled-south-idUSKBN18L1R2
Voor die bommen is het nog een vereiste dat ze met het lokale netwerk overweg kunnen, whatsapp accounts zijn wat dat betreft misschien nog wel makkelijk om aan te komen.

En anders kunnen ze altijd nog iemand vinden die de simkaarten voor ze koopt, zo doen ze dat met de bankrekening ook neem ik aan. Een betere optie is misschien om de geldkant af te dekken, bijvoorbeeld een eis dat je bij overschrijvingen / betaalverzoeken (binnen Nederland?) de juiste naam van de ontvanger erbij moet geven / duidelijk vermeldt staat en expliciet bevestigd moet worden. Als die naam dan niet overeenkomt met degene met wie het slachtoffer contact denkt te hebben dan gaat er misschien een belletje rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-05 14:01
Hahn schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Ik vind het net zo slecht. Mijn ouders weten echt niet welke e-mailadressen ik bezit bijvoorbeeld.
En da's maar goed ook. oOo
(grapje! 8) )

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:18
Bizar hoeveel mensen alleen in dit topic al een dergelijk geval hebben meegemaakt in hun directe omgeving. Ik zie de nieuwsberichten wel eens voorbij komen, maar ik schrik wel van de aantallen alleen al in dit topic.

Ik heb mijn ouders ook al meermaals op het hart gedrukt om nooit, maar dan ook nooit mee te werken aan dit soort berichten.
Dergelijk geval hebben ze ook nog nooit meegemaakt gelukkig. Mijn vader stuurde laatst wel een sms'je van de "ING bank" door met een of andere link, hij had er niet op geklikt maar vroeg zich af wat het was.

Ik vraag mij af of hij er wel in zou trappen in een situatie zoals TS omschrijft. Hij is meestal behoorlijk ad rem op deurverkopers, telefoonverkopers, enquetes, ander gespuis en zelfs echte bankmedewerkers (in face to face situatei) dus ik hoop dat het meevalt. Aan de andere kant verbaas ik mij er ook over wat hij op digitaal gebied allemaal gedaan krijgt en daar zit wel een risico denk ik. Toch denk ik dat hij in zo'n geval absoluut zou proberen te bellen.

Verder ben ik gelukkig nog nooit in de situatie geweest om geld te moeten vragen aan mijn ouders en zou ik het in zo'n geval met lood in de schoenen face to face doen. Met lood in de schoenen vanwege "schaamte" (denk ik), niet omdat ze niet zouden willen helpen.

Gelukkig weten mijn ouders dat zowel ik en mijn broertje het goed genoeg hebben om niet spontaan in geld problemen te komen, hopelijk werkt alleen dat al afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 21:20
Er was een paar weken terug een nieuwsbericht van WhatsApp-accounthijacking voor als je geen 2FA hebt ingesteld. Dat is nog het gevaarlijkst omdat er dan geen sprake is van een nieuw nummer en alle chatgeschiedenis gewoon netjes erboven staat zoals altijd.
Mocht dit nog redelijk onbekend zijn dan zou ik jullie aanraden om dit ook direct te vermelden als je je ouders/familie/etc erover inlicht, puur dat iemand met een nieuw nummer je een bericht stuurt is echt niet meer het enige opvallende.

Heb het toen zelf getest bij mijn ouders, copy-paste van het gebruikte verhaal van het NOS.nl-artikel met "een rekening moet nu betaald worden maar lukt niet, vanavond 22u stort ik het terug" gestuurd.
Resultaat? Mijn vader stortte direct het geld, oeff! Maar dan gewoon op mijn rekeningnummer dat hij destijds nog voor mij heeft geopend, die staat immers al 30 jaar in zijn adresboek ;) Als ik aan kwam met een nieuw rekeningnummer of iDeal-link precies na zo'n verzoek zouden alle alarmbellen afgaan. Mijn moeder appte en belde direct of het wel klopte, anders had ze ook niks overgemaakt. Ik ben tevreden :)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-05 11:10
MacorgaZ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:20:
Er was een paar weken terug een nieuwsbericht van WhatsApp-accounthijacking voor als je geen 2FA hebt ingesteld. Dat is nog het gevaarlijkst omdat er dan geen sprake is van een nieuw nummer en alle chatgeschiedenis gewoon netjes erboven staat zoals altijd.
Dit kun je overigens zelf al beveiligen in WhatsApp:
https://faq.whatsapp.com/...ing-two-step-verification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 21:20
Heb ik inderdaad, maar dat weten mijn ouders natuurlijk niet.
Wel een goeie om hier te melden inderdaad :)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08-2024
@Anoniem: 472287 Wellicht een schrale troost, maar dit is nu (weer) massaal in 't nieuws dus hopelijk voorkomt dat veel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:18

3raser

⚜️ Premium member

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Ah! Samen een online-zelfverdedigingsklasje beginnen? :+
Ik weet niet hoeveel websites er bestaan waar mensen terecht kunnen voor betrouwbare informatie over dit soort onderwerpen, maar misschien dat de community van Tweakers er nog 1 bij kan maken? Ik weet nog wel een catchy domeinnaam waar we op kunnen starten. Ik ben alleen geen webdesigner maar de hosting en het domein wil ik best regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:28

NoTimeRemains

I know

buiten deze specifieke discussie om: hebben jullie het wel eens met je ouders, andere goedgelovigen hierover? Ik iig wel, probeer mijn ouders in te lichten zodra er een nieuwe scam rondgaat.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:18

3raser

⚜️ Premium member

NoTimeRemains schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:19:
buiten deze specifieke discussie om: hebben jullie het wel eens met je ouders, andere goedgelovigen hierover? Ik iig wel, probeer mijn ouders in te lichten zodra er een nieuwe scam rondgaat.
Ik leg ze echt niet iedere nieuwe scam uit. Ze zijn gelukkig al zover dat bij alles wat ze niet vertrouwen gewoon mij bellen. Dat werkt ook redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NoTimeRemains schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:19:
Ik heb het best vaak aangegeven, pa is ook erg goedgelovig, dat weet 'ie, en ik dacht echt dat het onder controle was.

Niet dus. Heb daarna meteen prive gespekken aangegaan met alle andere risicogevallen in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:34
Ter volledigheid, SMS scams komen ook weer terug. De laatste die ik kreeg is een achterstand van de belastingdienst, die ik met spoed diende te betalen.

We hebben gesproken me de ouders en aangegeven dat wij (de kinderen) NOOIT om geld zullen vragen, mochten ze iets niet herkennen om dan altijd eerst ons te bellen of F2F te bespreken.

Een andere tip die ik ze heb meegegeven is om geen grote bedragen op de betaalrekening te hebben staan, maar met een extra (spaar)rekening te werken. Ik schrok ervan wat er opstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jan390 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:47:
Ter volledigheid, SMS scams komen ook weer terug. De laatste die ik kreeg is een achterstand van de belastingdienst, die ik met spoed diende te betalen.

We hebben gesproken me de ouders en aangegeven dat wij (de kinderen) NOOIT om geld zullen vragen, mochten ze iets niet herkennen om dan altijd eerst ons te bellen of F2F te bespreken.

Een andere tip die ik ze heb meegegeven is om geen grote bedragen op de betaalrekening te hebben staan, maar met een extra (spaar)rekening te werken. Ik schrok ervan wat er opstond.
Dat laatste is UITSTEKEND advies. Mijn vader heeft dus zijn spaarrekening NIET leeggemaakt, omdat hij daar niet 1-2-3 bij kon. Enkel de betaalrekening leeg.

F2F bespreken is wellicht in sommige situaties wat lastig (ik woon in Finland) maar inderdaad, op zijn minst even een vorm van stem-contact. Je hoort het natuurlijk meteen als het je kind niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 09:49
Ik begrijp 1 ding van dit risico nog niet: de Consumentenbond meent dat de verificatiecode bij toestelregistratie door anderen is af te vangen als die wordt doorgestuurd naar je voicemail. Hoe is 't mogelijk om toegang te verkrijgen tot andermans voicemail dan? Ik weet dat vroeger nog wel een alternatief nummer (je telefoonnummer +1 ofzo) beschikbaar was om vanaf andere toestellen je voicemail af te luisteren, maar dat al toch niet nog steeds het geval zijn?

Edit: ok, kan bij de meeste providers wel, mits je een pincode instelt (en daar zal 't bij sommigen dan wel spaaklopen met 0000 o.i.d.).

[ Voor 21% gewijzigd door guillaume op 12-07-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
guillaume schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:45:
Ik begrijp 1 ding van dit risico nog niet: de Consumentenbond meent dat de verificatiecode bij toestelregistratie door anderen is af te vangen als die wordt doorgestuurd naar je voicemail. Hoe is 't mogelijk om toegang te verkrijgen tot andermans voicemail dan? Ik weet dat vroeger nog wel een alternatief nummer (je telefoonnummer +1 ofzo) beschikbaar was om vanaf andere toestellen je voicemail af te luisteren, maar dat al toch niet nog steeds het geval zijn?

Edit: ok, kan bij de meeste providers wel, mits je een pincode instelt (en daar zal 't bij sommigen dan wel spaaklopen met 0000 o.i.d.).
Hoe bedoel je andermans voicemail? Voicemail is helemaal nooit ter sprake gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:30

Don Quijote

El Magnifico

Er zijn meerdere Modus Operandi bij de WhatsApp fraude.
  1. Op goed geluk. Naar honderden mensen een berichtje sturen, en hopen dat er eentje hapt.
  2. Targeted Social Engineering. Ze hebben een nummer en weten wie er aan de andere kant van het nummer zit. Ze besteden tijd aan het bekend worden met deze persoon en zijn/haar omgeving. Dit om middels effectieve social engineering het slachtoffer te benaderen. Denk hierbij aan het gebruik van de foto van dochter gebruiken in Whatsapp (van Instagram gehaald); hinten op dat etentje vorige week bij Tante Sjaan (op basis van een publieke Facebook post) etc. etc.
  3. Hijacken van Whatsapp account. Ook hier zijn meerdere manieren voor, maar de meest populaire en succesvolle is degene waar ze de code voor installatie van je Whatsapp account op een nieuwe telefoon laten sturen. En vervolgens contact opnemen met dat nummer onder het mom "Sorry ik heb net een belangrijke code verongeluk naar jou gestuurd. Kan je die even naar mij forwarden".
In het derde MO is het niet alleen de ouder of bekende die er in trapt, maar ook de dochter of zoon (of tweaker).

Het beste werkt om inderdaad met je ouders/grootouders/bekenden af en toe hier een gesprek over te hebben. Natuurlijk doen de financiële instellingen en de media ook veel aan awareness, maar niets is zo effectief als het van je zoon/dochter horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Wat mij opvalt is dat tijdens deze crisis veel mensen om mij heen phising sms’jes krijgen. Zij lijken nu actiever dan ooit te zijn.

Delen meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 09:49
Anoniem: 472287 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:11:
Hoe bedoel je andermans voicemail? Voicemail is helemaal nooit ter sprake gekomen
Sorry, dit was meer in z'n algemeenheid bedoeld omtrent dit soort praktijken. Zoals @Don Quijote al aangeeft is dit onderdeel van het daadwerkelijk hijacken van de WhatsApp-account. De verificatiecode kan via social engineering worden bemachtigd, of blijkbaar via voicemail.

Ik neem aan dat men dan als volgt te werk gaat:
- Aanmelding via dummy phone
- Lijn van slachtoffer bezet houden door erheen te bellen
- Verzoek om verificatiecode per telefoon doen (dit zal dan op de voicemail van het slachtoffer belanden)
- Bellen naar het 06-nummer van de provider waarmee voicemail is af te luisteren
- Pincode gokken en de verificatiecode bemachtigen

[ Voor 5% gewijzigd door guillaume op 12-07-2020 22:42 ]

Pagina: 1