Toon posts:

Tuinrenovatie - overkapping in achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:36
In het voorjaar gaan mijn voor- en achtertuin op de schop. Onderdeel van het plan voor de achtertuin zijn het verwijderen van de huidige stenen schuur (die op een onhandige plek staat, zie rechterburen op de tekening waar zo'n zelfde schuurtje staat) en het plaatsen van een nieuw houten schuurtje + overkapping aan de achtergrens van de tuin.
Zo moet het er dan ongeveer uit komen te zien:

Nu is het me niet precies duidelijk hoe de regels zijn mbt de hoogte van de schuur+overkapping. Zie hieronder de kadastrale kaart (blauw is mijn huis)

Een groot deel van de achterzijde grenst dus aan een stenen schuur, maar die is iets van 2.20m hoog, de andere tuin (links) is nu een heg van conifeer-achtige struiken, ook zo'n 2.20m.

Ik lees dat je in principe tot 3m hoog mag gaan zonder vergunning, maar ook dat je wel minimaal 1m van de erfgrens moet blijven en dat je anders maar 2m hoog mag? 1m van de erfgrens is geen optie, dan gaat er teveel ruimte verloren.
Dus weet iemand hoe dit zit? Sowieso vinden we de 2.60m van de tekening zelf iets te hoog, we gaan kijken dat dit aangepast wordt naar max 2.40m (oa. door het verhooogde vlonder te vervangen door tegels op dezelfde hoogte als het gras)

Volgende vraag betreft het slopen van het schuurtje, je ziet dit nu op de kadastrale kaart staan, maar voor zover ik heb kunnen beoordelen mag ik dit wel gewoon slopen zonder hiervooor een vergunning aan te vragen. Maar dan klopt de kaart dus eigenlijk niet meer, dus is dat een probleem?

Zijn er nog andere dingen om op te letten of is dit plan verder wel goed uitvoerbaar?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is afhankelijk van waar je woont, in onze gemeente is op achterf-gebied tot 3m schuur prima ook binnen de 1m grens. Gewoon even de omgevingsloket vergunning check invullen en dan heb je het snel genoeg helder: https://www.omgevingsloket.nl/

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-03 21:51
Staan er niets over bijgebouwen, afmetingen, hoogte, ... in de oorspronkelijke bouwvergunning ? Een gebouw van 2m60 of 2m40 op de perceelsgrens lijkt me (situatie België) niet snel toegestaan. Op 1m afstand van de perceelgrens mag je idd hoger maar dit is geen optie. Wat denken je buren ervan ? Indien zij akkoord gaan of geen bezwaar hebben lijkt het me makkelijker te realiseren dan indien zij totaal niet akkoord zijn.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:17
Check het bestemmingsplan van je gemeente, deze kan afwijken van de algemene regelgeving: https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk

Daar staat letterlijk in Stap 5, punt b

Stap 5: Ga na hoe hoog u mag bouwen

Er is een onderscheid in de maximaal toelaatbare bouwhoogte van bijbehorende bouwwerken binnen een
afstand van 4 meter vanaf het oorspronkelijk hoofdgebouw en daarbuiten.

a. (...)

b. Op een afstand van meer dan 4 meter van het hoofdgebouw
Bijbehorende bouwwerken verder dan 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw mogen altijd
3 meter hoog zijn. Indien u hoger gaat bouwen dan 3 meter, gelden specifieke eisen voor de dakvorm en
de bouwhoogte ten opzichte van naburige percelen om te voorkomen dat daar te veel zonlicht wordt
weggenomen. Hierbij geldt dat het dak tenminste twee schuine dakvlakken moet krijgen. De dakvoet
(het laagste punt van het schuine dak) mag niet hoger zijn dan 3 meter. De hellingshoek van de dakvlakken
mag niet meer zijn dan 55°. De hoogte van de daknok mag in ieder geval maximaal 5 meter hoog
zijn, en wordt verder in hoogte begrensd volgens de formule: (afstand daknok tot de perceelsgrens
[m] x 0,47) + 3= maximale daknokhoogte [m].
In mijn gemeente geldt zelfs 3,5 meter. Ik denk niet dat het bestemmingsplan bij jullie minder dan 3 meter toestaat.

[Voor 9% gewijzigd door dimi_v op 29-01-2021 08:04]

• Haan
@Sander check gedaan, gekozen vooor de optie 'Bijbehorend bouwwerk bouwen', uitkomst: Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig.

@Stef2020 we zijn nu eerst aan het oriënteren op de mogelijkheden, achterburen zijn nog niet op de hoogte

@dimi_v die 3m heb ik wel gezien, maar als het om erfgrens gaat lijkt er toch wat meer te spelen, zie ook: https://www.rijksoverheid...f-en-perceelafscheidingen

Sowieso spelen er volgens mij twee verschillende zaken: eerst de vraag wat precies mág, en daarnaast de vraag of je een vergunning moet aanvragen. Dat laatste lijkt dus sowieso aan de orde te zijn.

Ik zie ook dat je naast een vergunningsaanvraag ook een zogenaamde 'melding' kunt doen, dit zou dan van toepassing zijn op het slopen van het schuurtje, waarvoor geen vergunning nodig zou moeten zijn.

Anoniem: 1279036

offtopic: een dergelijke locatie voor trampoline hebben wij ook overwogen, maar toch besloten onze buren dat te besparen. Lijkt me zelf ook niet heel relaxed als je in de tuin zit en er komt telkens een buurkind boven de schutting uit.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:56
Wat betreft je sloopvraag, je mag 10 m3 zelf slopen zonder sloopmelding en als er geen asbest in zit. Is het groter dan dat moet je een sloopmelding indienen bij de gemeente (stelt niet veel voor). Als er asbest in zit, dan mag je het sommige gevallen zelf verwijderen (geschroefde dakplaten bijvoorbeeld) en in andere gevallen (zoals asbesthoudende kit) moet je het laten verwijderen.

En als de enige bebouwing (naast het oorspronkelijk hoofdgebouw) het schuurtje is dat je gaat slopen, dan lijkt het me erg sterk dat de overkapping vergunningplichtig zou zijn. Weet je zeker dat je alles goed berekend hebt, qua achtererfgebied etc?

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:17
@Haan je linkt naar info/regels over een erfafscheiding, dat is wat anders dan een "bijbehorend bouwwerk". Dus je schutting of tuinmuur (in principe) niet hoger dan 2 meter. Een schuurtje of overkapping staat dar los van, anders wordt heel vaak bukken.

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-03 07:04
Wij zijn een vergelijkbaar ontwerp voor onze achtertuin aan het maken. Ik heb zelf geen bijzondere regels rondom bestemmingsplan kunnen vinden voor ons perceel, dus ben ik uitgegaan van de mogelijkheden die in de overkoepelende regelgeving vanuit de overheid zijn opgesteld. Deze regels geven aan dat bijgebouwen in beginsel gewoon tegen de erfgrens mogen worden gebouwd en op een afstand groter dan 4 meter van het hoofdgebouw in ieder geval 3 meter hoog mogen zijn qua dakgoot. Hoe verder je van de erfgrens bouwt, hoe hoger het dak op die plek mag zijn, met een absoluut maximum van 5 meter.

Hier vind je een handige formule waarmee je de toegestane hoogte van het dak t.o.v. de erfgrens kan berekenen.

Kortom, een bijgebouw van 2,65m langs de erfgrens zoals jij het hebt ingetekend zou moeten kunnen, tenzij er bijzondere regels gelden in jouw gemeente of jouw perceel. De enige manier om daarachter te komen is zelf even het bestemmingsplan checken en/of te informeren bij jouw gemeente.

[Voor 14% gewijzigd door secret17 op 29-01-2021 11:32]

There can be only fun

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:12

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Mijn advies is om echt bij je gemeente een vergunning aan te vragen. Als dat niet nodig is hoor je dat direkt, als je gaat slopen/bouwen zonder vergunning loop je de kans dat wanneer buren gaan klagen je alsnog de boel kan afbreken. Ga ook je plannen met de buren bespreken, ook al hoeft dat niet, maar dan weten ze in elk geval wat er op ze af komt. Je wilt ten slotte niet bij Mr. Frank Visser komen te zitten toch?

You are NIJL-ed!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Haan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:47:
@Sander check gedaan, gekozen vooor de optie 'Bijbehorend bouwwerk bouwen', uitkomst: Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig.
Apart dat dat per gemeente nog zoveel verschil kan maken. Heb vanochtend nog eens zitten kijken voor onze gemeente en de verschillende opties geprobeerd in het achtererfgebied ( < 4 m van gevel, >4m van gevel, allebei) en in geen geval kreeg ik via het OLO een vergunningsplicht naar voor.

Als dat in jouw geval wel zo is, gewoon een belletje wagen naar de gemeente en proberen een vergunningverlener aan de telefoon te krijgen. Let wel dat het duidelijk is dat het een berging/overkapping betreft een geen woning.

• Haan
Contact opnemen met de gemeente lijkt me inderdaad het verstandigst, dat zal even tot volgende week moeten wachten.

offtopic:
@Anoniem: 1279036 het wordt een inground trampoline, kinderen zijn nu 2 en 5 jaar, dus het zal nog even duren voor zij zo hoog springen dat ze boven de schutting uitkomen ;)

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Anoniem: 1279036 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:49:
offtopic: een dergelijke locatie voor trampoline hebben wij ook overwogen, maar toch besloten onze buren dat te besparen. Lijkt me zelf ook niet heel relaxed als je in de tuin zit en er komt telkens een buurkind boven de schutting uit.
Amen.

• Haan
Uiteindelijk nog niks wijzer geworden.. Dame aan de telefoon van de gemeente verwees door naar omgevingsloket.nl, of anders een bericht versturen via de site van de gemeente. Dat laatste gedaan, maar daarop kwam alleen een algemeen antwoord met verwijzingen naar online informatie die ik zelf ook al lang gevonden had, anders had ik die vraag al niet hoeven stellen. En anders kan je een vergunningsaanvraag doen en ben je sowieso €50 leges kwijt |:(
Dus ik neig er nu naar om het verder maar zo te laten en gewoon die overkapping neer te zetten (na overleg met de buren uiteraard ;) )

• Milo85
Haan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:54:
Uiteindelijk nog niks wijzer geworden.. Dame aan de telefoon van de gemeente verwees door naar omgevingsloket.nl, of anders een bericht versturen via de site van de gemeente. Dat laatste gedaan, maar daarop kwam alleen een algemeen antwoord met verwijzingen naar online informatie die ik zelf ook al lang gevonden had, anders had ik die vraag al niet hoeven stellen. En anders kan je een vergunningsaanvraag doen en ben je sowieso €50 leges kwijt |:(
Dus ik neig er nu naar om het verder maar zo te laten en gewoon die overkapping neer te zetten (na overleg met de buren uiteraard ;) )
Tsja, toch niet zo gek? Aan een vooroverleg omgevingsvergunning zitten inderdaad kosten aan verbonden. Maar wat is 50 euro als je daarmee wel zekerheid krijgt. Zit je achteraf in ieder geval niet met problemen dat je wellicht je overkapping moet aanpassen/verwijderen.

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:12
Als de schuur/overkapping van hetzelfde hout is als je schutting, en dus in de erfafscheiding geïntegreerd wordt, dan is het sowieso vergunningsvrij.

Overigens waarom staat er een enorme boom in je overkapping? Selecteer die boom, druk op S, dan kun je hem kleiner slepen ;)

[Voor 33% gewijzigd door Supreme op 08-02-2021 14:11]

• Haan
Inmiddels is wel duidelijk dat voor de overkapping géén vergunning nodig is, zolang deze maar niet precies op de erfafscheiding staat. Hij komt dus een centimeter of 10 naar voren, zodat de dakgoot ook netjes op ons terrein blijft.
Ik heb nog één aanvullende vraag: ons stenen schuurtje kan ook vergunningsvrij gesloopt worden (geen asbest aanwezig, <10m3 puin), maar ik kan wel een zgn melding doen. Wordt in dat geval bijvoorbeeld ook het kadaster bijgewerkt? Want op bijv. de WOZ beschikking staat de schuur nu ook apart vermeld en op kaarten zie je hem ook getekend, dus dat klopt straks niet meer.

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-12-2022
@Haan Op mijn zoektocht naar info op dit topic tegengekomen. Zit in een enigszins vergelijkbare situatie.

Ik vroeg me voornamelijk af met welke applicatie je de 3D-tekening hebt gemaakt?

• Milo85
@Haan Als je een sloopmelding indient zou dit door de behandelend ambtenaar doorgespeeld worden naar degene die BAG-informatie verwerkt. Ik zeg ook 'zou' want vaak genoeg gaat dit mis :)

Je kan altijd volgend jaar bezwaar maken op de WOZ als deze volgens jou niet klopt.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:00
Koelman87 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:37:
Ik vroeg me voornamelijk af met welke applicatie je de 3D-tekening hebt gemaakt?
Dat is zo te zien met Sketchup 3D gedaan. ;)

• Haan
Koelman87 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:37:
@Haan Op mijn zoektocht naar info op dit topic tegengekomen. Zit in een enigszins vergelijkbare situatie.

Ik denk idd SketchUp, maar het is door de hovenier gemaakt.
Milo85 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:01:
@Haan Als je een sloopmelding indient zou dit door de behandelend ambtenaar doorgespeeld worden naar degene die BAG-informatie verwerkt. Ik zeg ook 'zou' want vaak genoeg gaat dit mis :)

Je kan altijd volgend jaar bezwaar maken op de WOZ als deze volgens jou niet klopt.
Ik heb inmiddels ook de BAG Viewer ontdekt, hier staat ieder bekend bouwwerk, ook mijn (inmiddels niet meer bestaande >:) ) schuur. En je kan daar ook wijzigingen bij doorgeven, dus ik denk dat als de tuin straks klaar is, dat ik via die weg meld dat het gebouw niet meer bestaat, met een fotootje van de huidige situatie er bij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Haan
Inmiddels is het zo goed als klaar en dat ziet er in het echt dan zo uit:

Wat kleine veranderingen tov het oorspronkelijk ontwerp, zo hebben we gekozen voor tegels in de overkapping in plaats van een vlonder om de hoogte van de overkapping wat lager te houden en zit er een grenen deur in omdat deuren van douglas hout nergens meer verkrijgbaar waren.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee