• Tomansss
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02-2021
Deze vraag is waarschijnlijk al heel vaak gesteld maar ben toch wel benieuwd naar de ervaringen.
Ik ben van plan om een auto te private leasen. Echter bieden ze het model alleen maar aan met 18 inch velgen en zou ik er graag 19 inch onder willen hebben.

Ik heb een mail gestuurd naar de maatschappij of ze hem ook kunnen bestellen met 19 inch maar dat is niet mogelijk. Daarna heb ik gevraagd of het toegestaan is om achteraf andere velgen er op te zetten. Hun reactie was:

"Het is in principe niet mogelijk een andere velg te monteren, de reden hiervan is dat een grotere velg een hoger BPM bedrag tot gevolg heeft. Dit heeft direct een prijsverhoging tot gevolg. Zelf achteraf velgen monteren is om deze reden ook niet toegestaan, we zouden dan een boete kunnen krijgen omdat de auto niet meer voldoet aan de fabrieksinstellingen."

Dit is op zich een duidelijk en helder antwoord. Echter wat als ik het alsnog wel doe en aan het eind van mijn contract gewoon de originele er weer onder zet? De auto moet af en toe natuurlijk voor een beurt naar de garage die aangesloten zit bij de leasemaatschappij. Zullen zij vragen gaan stellen? En zou dit gevolgen voor mij hebben?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die wel andere velgen onder hun lease auto hebben geplaatst....

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:18
De leasemaatschappij zegt dat het van hen niet mag. Wat valt daar verder nog over te discussiëren?

Je hebt 3 opties:
1. Je zoekt een leasemaatschappij waarbij het wel mag
2. Je kijkt of er toch mogelijkheden zijn bij deze maatschappij
3. Je koop de auto zelf, dan kan je alles zelf bepalen

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:54
Het is een wegwuifantwoord, want het is onzin. Je kunt uitstekend velgen door de dealer als optie laten monteren. Volgens de redenatie van die club zou dat betekenen dat vrijwel iedere auto die winterbanden heeft met een afwijkende maat velgen niet meer conform 'fabrieksinstellingen' is en daarmee niet toegestaan.

Leasemaatschappij moet jou gewoon kunnen voorzien van een prijsopgave waarbij de meerprijs voor de velgen, de duurdere banden en mogelijk toegenomen slijtage, optionele winterbanden zijn meegenomen in een berekening.

Het kan ook zijn dat leasemij er geen zin in heeft dat auto's worden aangepast en het daarom niet is toegestaan. Maar dan moet men dit gewoon aangeven.

Als je het toch doet, dan snap je zelf ook dat je dus een lease contract hebt, waarbij je de bijbehorende banden niet gebruikt, en bij een bandenwissel van je 19" velgen jij zelf 500 euro kan betalen voor nieuwe banden. Lijkt mij een slechte business case . ;)

[Voor 16% gewijzigd door t14wo op 28-01-2021 11:35]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
Stel je krijgt een ongeluk en de auto moet worden afgesleept en ze komen er achter...

Is het niet een soort van frauderen? Best wel een zwaar woord natuurlijk...

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:18
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:33:
Het is een wegwuifantwoord, want het is onzin. Je kunt uitstekend velgen door de dealer als optie laten monteren. Volgens de redenatie van die club zou dat betekenen dat vrijwel iedere auto die winterbanden heeft met een afwijkende maat velgen niet meer conform 'fabrieksinstellingen' is en daarmee niet toegestaan.

Leasemaatschappij moet jou gewoon kunnen voorzien van een prijsopgave waarbij de meerprijs voor de velgen, de duurdere banden en mogelijk toegenomen slijtage, optionele winterbanden zijn meegenomen in een berekening.
Waarom zouden ze dat 'moeten'?

Ze geven duidelijk aan dat het niet mag. Dat is hun recht en keuze. Het is niet meer dan logisch dat er in de voorwaarden staat dat je geen wijzigingen mag aanbrengen aan de auto zonder hun uitdrukkelijke toestemming.
Het kan ook zijn dat leasemij er geen zin in heeft dat auto's worden aangepast en het daarom niet is toegestaan. Maar dan moet men dit gewoon aangeven.
Dat geven ze toch aan? Van hen mag het niet. De reden waarom kan je over discussiëren, maar doet er eigenlijk niet toe? Al zouden ze het niet willen omdat het zoontje van de baas dit niet mooi vindt, dan is het toch nog steeds hun goed recht? Het is en blijft hun auto, je betaalt enkel voor het gebruik. De leasemaatschappij mag zoveel voorwaarden als ze willen, mits natuurlijk binnen de wettelijke grenzen.

[Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 28-01-2021 11:38]

• t14wo
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Waarom zouden ze dat 'moeten'?

Ze geven duidelijk aan dat het niet mag. Dat is hun recht en keuze.

[...]

Dat geven ze toch aan? Van hen mag het niet. De reden waarom kan je over discussiëren, maar doet er eigenlijk niet toe? Al zouden ze het niet willen omdat het zoontje van de baas dit niet mooi vindt, dan is het toch nog steeds hun goed recht? Het is en blijft hun auto, je betaalt enkel voor het gebruik. De leasemaatschappij mag zoveel voorwaarden als ze willen, mits natuurlijk binnen de wettelijke grenzen.
Je hebt gelijk. Ze moeten niks ;)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:49
Tomansss schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:29:
Deze vraag is waarschijnlijk al heel vaak gesteld maar ben toch wel benieuwd naar de ervaringen.
Ik ben van plan om een auto te private leasen. Echter bieden ze het model alleen maar aan met 18 inch velgen en zou ik er graag 19 inch onder willen hebben.

Ik heb een mail gestuurd naar de maatschappij of ze hem ook kunnen bestellen met 19 inch maar dat is niet mogelijk. Daarna heb ik gevraagd of het toegestaan is om achteraf andere velgen er op te zetten. Hun reactie was:

"Het is in principe niet mogelijk een andere velg te monteren, de reden hiervan is dat een grotere velg een hoger BPM bedrag tot gevolg heeft. Dit heeft direct een prijsverhoging tot gevolg. Zelf achteraf velgen monteren is om deze reden ook niet toegestaan, we zouden dan een boete kunnen krijgen omdat de auto niet meer voldoet aan de fabrieksinstellingen."

Dit is op zich een duidelijk en helder antwoord. Echter wat als ik het alsnog wel doe en aan het eind van mijn contract gewoon de originele er weer onder zet? De auto moet af en toe natuurlijk voor een beurt naar de garage die aangesloten zit bij de leasemaatschappij. Zullen zij vragen gaan stellen? En zou dit gevolgen voor mij hebben?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die wel andere velgen onder hun lease auto hebben geplaatst....
Wat is er mis met 18 inch velgen? Ik zou of gewoon die auto leasen en de velgen met rust laten, of zelf iets kopen met de vrijheid om die zo te modden als je wilt.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 14:19
Fr33z schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Wat is er mis met 18 inch velgen? Ik zou of gewoon die auto leasen en de velgen met rust laten, of zelf iets kopen met de vrijheid om die zo te modden als je wilt.
Ook het zelf modden mag niet zomaar. Ook al zijn het je eigen gekochte velgen.
Een ander formaat wielen kan invloed hebben op de uitstoot, waardoor deze niet meer in pas loopt met de gegevens zoals die bij de rdw bekend zijn. Waardoor je eventueel meer belasting zou moeten betalen dan dat je doet.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55
Ze kunnen aangeven per mail dat het niet mag, maar zou toch even in het contract kijken of in de voorwaarden. Gaat er uiteindelijk toch om wat daar in staat.

Ik snap dat velgen wellicht niet direct genoemd worden, maar misschien wel wat voor soort modificaties je wel of niet mag doen aan je auto.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:05
t14wo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:33:
Want winterbanden hebben doorgaans een grotere velgmaat dan zomerbanden? Niet dus, als het voorkomt dan juist zijn de winterbanden kleiner. En volgens de redenatie dus zuiniger dus heb je geen BPM issue als je de redenatie volgt van de lease maatschappij

Private lease dus de auto is niet van jou. De eigenaar bepaalt de regels: het waarom is niet heel relevant. Toch besluiten de regels niet te volgen moet je zelf weten en risico inschatten

[Voor 12% gewijzigd door We Are Borg op 28-01-2021 11:49]

• t14wo
We Are Borg schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Want winterbanden hebben doorgaans een grotere velgmaat dan zomerbanden? Niet dus, als het voorkomt dan juist zijn de winterbanden kleiner. En volgens de redenatie dus zuiniger dus heb je geen BPM issue als je de redenatie volgt van de lease maatschappij
Nee, maar wel hogere rolweerstand, dus hoger verbruik, dus niet conform fabrieksopgave, dus hoger BPM.
Zoals je leest is het dus een onzin argument. Het niet-conform fabrieksopgave zijn geldt niet als je andere banden monteert. Dat is nou eenmaal hoe BPM berekend wordt. Dat gebeurt eenmaal bij bestellen van de auto. Daarna moet je enkel zorgen dat de auto binnen de marges blijft van de geldende wet- en regelgeving.

• Tomansss
  • Laatst online: 07-02-2021
Thanks allen voor de reacties en inzichten.
Ik kan inderdaad verder kijken naar een andere maatschappij maar deze heeft de beste deal.

Wat zouden de gevolgen zijn qua verzekering bijvoorbeeld? Stel je crasht je auto zit je dan nog goed qua verzekering? Of ben je dan fucked?

Kijk nieuwe bandjes zelf betalen is natuurlijk logisch bij zelf gekozen velgen.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:59
@We Are Borg winterbanden zijn door 't profiel juist onzuiniger. Ondanks de soms kleinere velgmaat. Vaak worden bij leaseauto's niet de velgen, maar letterlijk de banden gewisseld. Dus de bandenmaat veranderd dan ook niet.

Uitspraak belastingdienst
Het is een al wat oudere uitspraak, maar ik zie geen verandering van uitleg door de belastingdienst.

Achteraf gemonteerde accessoires, zoals bijvoorbeeld trekhaak of velgen, worden niet in de bijtelling meegenomen. en ook niet voor de bijtellingspercentages. Anders zouden ze voor elke velg die er op de markt is, een WLTP test moeten gaan doen.
Worden deze af-fabriek geleverd, dan gevolgen voor zowel de WLTP/bijtellingpercentage, als meegenomen in de bruto catalogusprijs en dus je bijtellingsbedrag.

OT, je kan overleggen met je werkgever. Zij zijn de opdrachtgever uiteindelijk. Dus als zij jou blij willen maken, dan geven ze de opdracht aan de leasemaatschappij om 't voor te rekenen. De leasemaatschappij hoeft 't alleen maar uit te rekenen. Dus extra velgen, duurdere banden (waarschijnlijk), mogelijk iets hoger brandstofverbruik, resulteert alleen in een hoger leasetarief voor je werkgever. Of de leasemaatschappij er zin in heeft, dat is een tweede. Maar dat is iets tussen je werkgever en de leasemaatschappij.

[Voor 33% gewijzigd door PROnline op 28-01-2021 12:00]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:57

InFamous

excommunicado

ThunderNet schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Ook het zelf modden mag niet zomaar. Ook al zijn het je eigen gekochte velgen.
Een ander formaat wielen kan invloed hebben op de uitstoot, waardoor deze niet meer in pas loopt met de gegevens zoals die bij de rdw bekend zijn. Waardoor je eventueel meer belasting zou moeten betalen dan dat je doet.
Heb je daar een bron van? Want zover mij bekend staat hier niks over in de wet en een bevriende RDW medewerker zegt dat het onzin is.

Daarnaast betekend een grotere velg niet direct een grotere diameter van de band.

Een 235/40 R18 heeft namelijk nagenoeg dezelfde diameter als 235/35 R19, met 1,9 mm verschil.

Formerly known as Ragdoll

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:20

PB-powell

Mr. Laziness

Tomansss schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:53:
Thanks allen voor de reacties en inzichten.
Ik kan inderdaad verder kijken naar een andere maatschappij maar deze heeft de beste deal.

Wat zouden de gevolgen zijn qua verzekering bijvoorbeeld? Stel je crasht je auto zit je dan nog goed qua verzekering? Of ben je dan fucked?

Kijk nieuwe bandjes zelf betalen is natuurlijk logisch bij zelf gekozen velgen.
In het slechtste geval ben je niet verzekerd, wil je die gok lopen voor een uiterlijk kenmerk van een auto? Of meer betalen en de auto krijgen die je wil, of lief zijn voor je portemonnee en accepteren dat je auto voor slechts 95% eruit ziet als je wil.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• PROnline
deze Andere velgen als accesoire ipv optie ook gezien?

Nog ter aanvulling, mensen met een eigen auto krijgen toch ook geen naheffing van de wegenbelasting (gebasseert op de uitstoot) bij 't monteren van andere velgen?

[Voor 51% gewijzigd door PROnline op 28-01-2021 12:04]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46
Als de leasemaatschappij het niet wil dan houd het helaas op. Wat de reden dan ook is.

Het mag dan gewoon niet en mocht je toch besluiten om het zelf te doen dan komen ze er vroeg of laat toch achter (of ze er dan wat mee doen dat is per lease maatschappij anders).

Het is namelijk heel makkelijk om erachter te komen, je komt namelijk bij de service beurten nooit de banden vervangen (dit zijn namelijk kosten voor de leasemaatschappij) en als je het wel doet dan staat er een andere maat band op dan wat je oorspronkelijk zou hebben.

Je hebt dus in feite 2 keuzes:
Een andere leasemaatschappij zoeken die wel de velgen wil wisselen voor wat jij wilt of de velgen die erop zitten accepteren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• timberleek
  • Laatst online: 24-03 10:16
Hoewel het wel spijkers op laag water zoeken is, kan de leasemaatschappij je hierbij ook verantwoordelijk houden voor gevolgschade.

Als jij "low-profile" 19" banden neemt in plaats van de normale 18" die er nu op liggen, dan krijgen schokdempers en dergelijke meer te verduren. Dus als die na 3 jaar verrot zijn en ze weten dat jij die wielen hebt gewisseld, dan krijg je in het ergste geval een keurige rekening gepresenteerd (of het nou heel reëel is of niet).

Zal niet zeggen dat elke maatschappij hier heel hard achteraan gaat, maar het is hun eigendom waar jij een "illegale" wijziging aan gedaan hebt die deze schade veroorzaakt (in hun ogen).

"stiekem" dingen wijzigen gebeurt wel, maar ik zou kijken of het niet gewoon netjes op te lossen is.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Croga

The Unreasonable Man

In de basis houdt jij je niet aan het contract. Dat kan van alles tot gevolg hebben.
- Als de lease maatschappij ook de verzekeraar is en de verzekering is onderdeel van het contract kan dat gevolgen hebben
- De lease maatschappij kan je zowieso pakken op contractbreuk met alle gevolgen van dien. Te verwachten is, bijvoorbeeld, dat de auto terug moet maar je wel de totale contract termijn moet betalen.
- Als de lease maatschappij ook de verzekeraar is kun je op een zwarte lijst van verzekeraars terecht komen. Gevolg zal zijn dat je een aantal jaar alleen tegen veel hogere kosten zult kunnen verzekeren.

Je moet niet spelen met financiele instanties. Die kunnen je het leven zuur maken op manieren die je je niet voor kunt stellen. En ook terecht; als jij hen wilt oplichten dat moet je je bewust zijn van de gevolgen. En die zijn niet mals.
(Oh ja, en dit is zeker oplichting ja. Het is het aangaan van een contract terwijl je van te voren weet dat je niet van plan bent je aan dat contract te houden. Dat weegt bij onze wet heel erg zwaar)

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-01 22:22
Zoals @Croga zegt, deze vraag gaat niet over andere velgen. Deze vraagt gaat over de impact van een contractbreuk. En een contractbreuk met een financiele instantie kan gevolgen hebben bij andere financiele instanties.

En niet te vergeten, wanneer je gaat werken bij een financiele instantie moet je door veel controles, verklaringen en vragenlijsten heen. En wanneer je een keer "ja" moet invullen terwijl "nee" wordt verwacht, dan gaat het werk zeer waarschijnlijk niet door.

Uiteindelijk is het jouw keuze. Maar realiseer je dat voor werken bij een financiele instantie van jou "roomser dan de paus" gedrag wordt verwacht. Daar kan je dan niet meer aan voldoen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 12:00

t_captain

Moderator General Chat
Tomansss schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:29:
Daarna heb ik gevraagd of het toegestaan is om achteraf andere velgen er op te zetten. Hun reactie was:

Dat antwoord van de LM klopt niet.

Een bepaald type velg wordt gebruikt bij de typekeuring om de CO2 (en daarmee voor ons land de BPM) te bepalen. Maar als je de velg achteraf verandert, hoef je niet te herkeuren. Dat hoeft pas bij meer ingrijpende wijzigingen zoals montage van een ander soort motorblok of het verhogen van het vermogen met tenminste X%. Ergo, er is geen risico op een naheffing BPM.

Natuurlijk heeft een grotere bandenmaat wel invloed op het leasebedrag. Naast de optie die tweedehands niet zoveel waarde heeft, moet ook de bandenprijs worden herberekend in het leasebedrag.

Als je zelf die velgen laat monteren, en voor eigen rekening de banden koopt, dan zal er geen haan naar kraaien. Bij het inleveren zet je de originele velgen met hagelnieuwe banden terug.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:36
PROnline schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:02:
Nog ter aanvulling, mensen met een eigen auto krijgen toch ook geen naheffing van de wegenbelasting (gebasseert op de uitstoot) bij 't monteren van andere velgen?
Hier in Nederland gaat het op gewicht :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• PROnline
LordSinclair schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Hier in Nederland gaat het op gewicht :?
Klopt inderdaad, maar er is nog een categorie uitstoot t/m 50gr CO2/km. Dus alleen voor de de plugin-hybrides nog van toepassing.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:45
LM koopt die dingen waarschijnlijk groot in met een standaard overeenkomst. Gezien de prijs (ze zijn de goedkoopste) zullen ze niet op maatwerk zitten te wachten. Ook zullen ze alles hebben doorgerekend kwa onderhoud en dergelijke.

Budget LM's rekenen alles na en door tot op de cent

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-03 10:28
Mag ik vragen wat voor auto je dan op het oog hebt als private lease..
18 inch is veelal al een prima Velgmaat voor een wat sportievere look dan de standaard 16/17inch..

...

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:36

Hari-Bo

F5 addict

Dat is het nadeel van leasen, de auto is niet jouw bezit. Oftewel de leasmaatschappij bepaalt wat wel/niet is gedoogd.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:56

FreakNL

Well do ya punk?

PROnline schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:54:

..
OT, je kan overleggen met je werkgever. Zij zijn de opdrachtgever uiteindelijk. Dus als zij jou blij willen maken, dan geven ze de opdracht aan de leasemaatschappij om 't voor te rekenen. De leasemaatschappij hoeft 't alleen maar uit te rekenen. Dus extra velgen, duurdere banden (waarschijnlijk), mogelijk iets hoger brandstofverbruik, resulteert alleen in een hoger leasetarief voor je werkgever. Of de leasemaatschappij er zin in heeft, dat is een tweede. Maar dat is iets tussen je werkgever en de leasemaatschappij.
Het is private lease
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee