• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-03 17:36
Dit vraag ik voor mijn neef die net nieuw is in de branche maar waarvan ik zelf geen weet heb ook al heb ik tijdlang gewerkt op detacheringsbasis.

Het project van hem loopt in 2 weken af. Hij heeft gezegd dat hij geen volgend project meer zal doen met hen, het contract bij het buro is sinds september ingegaan voor 1 jaar. Het project waar hij op gedetacheerd is, loopt over 2 weken af.

Is het nou zo dat hij nu eigenlijk nog 2 weken doorbetaald moet worden? Aangezien het buro hem nu betaalt voor elk uurtje factuurtje, maar eigenlijk hem gewoon een salaris moet bieden omdat hij bij hen in dienst is? Want anders had hij net zo goed ZZP'-er kunnen worden.

Wat is er mogelijk en mag het buro zeggen dat je er na 2 weken mee kapt puur en enkel omdat het project ook kapt en niet een maand opzegtermijn en dan doorbetaald krijgen voor de rest van de maand. Normaliter eist het buro volgens het contract dat je 1 maand van tevoren moet zeggen dat je vertrekt. Nu wordt hij 2 weken betaald en mag hij 2 weken eerder weg zonder betaald te krijgen.

Ik ben benieuwd naar antwoorden :)

[Voor 9% gewijzigd door melkislekker op 27-01-2021 23:30]

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-03 10:58
Ligt aan zijn contract. Er zijn contracten met een clausule dat je zodra je geen werk hebt, ook geen centen krijgt. Er zijn contracten waarin men verplicht is je een x percentage te betalen. Er is van alles.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mag hij überhaupt wel voortijdig opzeggen? Is vaak niet zo bij een tijdelijk contract

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-03 17:36
toolkist schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:55:
Mag hij überhaupt wel voortijdig opzeggen? Is vaak niet zo bij een tijdelijk contract
Via detachering wordt hij uitgezonden bij bedrijf X en zijn tijd loopt daar voorbij. Hij kreeg een aanbod bij bedrijf Y via het buro maar wilt neer meer verder met het buro.

[Voor 4% gewijzigd door melkislekker op 28-01-2021 07:29]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

Croga

The Unreasonable Man

Kijk even hier: https://www.awvn.nl/arbeidscontract-duur-project/

Er bestaan contracten voor de duur van een project. In dit geval loopt het project af en zal het contract daarmee ook aflopen. De twee zijn daarmee onlosmakelijk verbonden en andere bepaling over arbeidscontracten (zoals opzegtermijn) vervallen daarmee.

Ik weet natuurlijk niet of hij zo'n contract heeft maar het kan dus zeker.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Hij wil dus zelf weg en niet meer werken aan een nieuw project maar wel betaald krijgen?
Dat lijkt mij zeer moeilijk te regelen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-03 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

melkislekker schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:29:
[...]

Via detachering wordt hij uitgezonden bij bedrijf X en zijn tijd loopt daar voorbij. Hij kreeg een aanbod bij bedrijf Y via het buro maar wilt neer meer verder met het buro.
Je zal echt meer duidelijk info moeten geven.
Bij wie heeft hij wat voor contract?
Als hij bij bedrijf X een jaar contract heeft, zullen beiden dat jaar gewoon uit moeten zitten.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 13:27
We moeten de arbeidsrelatie hiervoor weten. Zit hij in loondienst? Dan heeft hij vrij weinig te zeggen en moet hij maar een project doen die hij voorgeschoteld krijgt van zijn werkgever. Dan maakt die projectcontract ook niets uit want die zit bij de werkgever en de opdrachtgever.

Zit hij op payroll of is hij freelancer, dan gelden de voorwaarden in zijn modelcontract en zit er een clausule bij over eenzijdige opzeggingen. Daar kan een opzegtermijn op zitten, welke weer te onderhandelen is.

Soms is het zo dat jouw detacheringscontract wordt stopgezet, dat de klant gewoon doorbetaalt maar niet wilt dat je komt. Bijvoorbeeld bij bezuinigingsrondes, opheffingen/mengen van teams/projecten.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-03 18:18
Als je een arbeidsovereenkomst hebt en er een opzeggingstermijn in staat, dan moet de termijn voor de werkgever twee keer het opzegtermijn van de werkgever zijn. Als dat sit klopt in het contract dan geldt de standaardtermijn van het burgelijkwetboek, zie deze link.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-03 20:08
jaspermeul schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:47:
Hij wil dus zelf weg en niet meer werken aan een nieuw project maar wel betaald krijgen?
Dat lijkt mij zeer moeilijk te regelen.
Laat mij even weten hoe dit te regelen.
Dan ga ik dat bij mijn baas ook even aangeven dat ik tot aan mijn pensioen niet meer kom maar ik wel nog betaald wil krijgen. 8)7 |:(

PV Output

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 12:00

t_captain

Moderator General Chat
Ik denk dat de werknemer fout zit met zijn houding "ik werk niet meer via mijn werkgever".

Biedt het contract de mogelijkheid tot tussentijds opzeggen? Dan kan hij opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn (meestal een maand na einde kalendermaand). Of in onderling overleg met de detacheerder op een andere datum die ze allebei OK vinden.

Zit die clausule niet in het contract? Dan kan de detacheerder hem naar een ander project sturen. Dit is werkgeversgezag. Je kunt dan natuurlijk zeggen "doe ik niet", maar dan wordt het een ontslag om dringende redenen, namelijk werkweigering. Ook ontstaat de mogelijkheid dat de winstderving gaat worden verhaald.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 08:31
Laat je neef zelf even een account maken en vragen beantwoorden. Dit soort topics is over 't algemeen tijdsverspilling als je niet je contract voor je neus hebt.

https://niels.nu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee