Toon posts:

XBox One X resoneert

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koen88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-04 13:08
De laatste maanden heb ik eigenlijk amper nog games op disc gespeeld, maar alles digitaal. Nu wilde mijn vrouw gisteren een DVD kijken en ging er dus voor de eerste keer in maanden een schijfje in de lezer. In ons oude huis kon ik me verschrikkelijk storen aan de humm van een schijfje, zelfs de externe HDD is met een verlengde kabel op de grond achter de kast terecht gekomen om het geluid te stoppen. Nu hebben we een nieuw huis, nieuw TV meubel, en met een doekje onder de externe HDD was eigenlijk alles wel goed te doen. Maar nu er weer eens een schijfje in de Xbox One X ging... Vanaf de bank hoor je amper dat de schijf draait, dat is prima, maar loop ik vervolgens langs het TV meubel hoor ik 'm brommen tot in de keuken. Xbox even optillen van de plank en de zoem is weg.
Oftewel: ik wil m'n Xbox decouplen van het TV meubel. Heeft iemand tips?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Xbox One X
TV meubel is een hangend Besta meubel van IKEA

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Microvezel doekje onder de externe HDD haalt het geluid daar volledig weg zonder de schijf te oververhitten
Xbox optillen van de plank haalt het gezoem weg, maar is in het dagelijks gebruik niet praktisch

Beste antwoord (via Koen88 op 28-01-2021 09:35)

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-05 23:28

Orphu

(Space)nerd

Ik vermoed inderdaad dat de Xbox hogere RPM heeft voor schijfjes dan je vooraf gewend was. Misschien zit de schijflade intern wel niet goed vast waardoor er meer speling is en dus meer resonantie. Wellicht kun je zelf zacht rubberen doppen kopen die kleiner zijn dan de silent feet.

Kleine toevoeging: Wanneer je voor zo'n oplossing zou gaan is het heel simpel, grotere pootjes = meer demping. Je zal moeten kijken wat acceptabel voor jou is, wanneer is het geluid voldoende gedempt of wanneer zweeft je Xbox teveel :)

[Voor 32% gewijzigd door Orphu op 27-01-2021 09:52]

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

Alle reacties

• Orphu

Orphu

(Space)nerd

Het klinkt misschien simpel maar je kunt (grotere) rubberen voetjes onder de xbox plaatsen, dit zal meer trillingen moeten dempen.

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:04
Je hebt het over een dvd, die dingen zijn over het algemeen erg oud en waarschijnlijk ook niet helemaal meer recht. Je kunt het dus niet helemaal oplossen met oude schijfjes.

Als je een nieuw vlak schijfje hebt is het wellicht minder.

Verder helemaal met @Orphu eens.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Koen88
DutchKel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:01:
Je hebt het over een dvd, die dingen zijn over het algemeen erg oud en waarschijnlijk ook niet helemaal meer recht.
Het is een gloednieuwe DVD van seizoen 14 van Supernatural. ;) Het is dus zeker geen oud schijfje. Ik heb voor de zekerheid nu ook even een Xbox game, een Xbox 360 game en een Xbox One game er in gestopt, bij alles zoemt het op dezelfde manier als bij de DVD. Ik heb zelfs het idee dat de Xbox One game beter hoorbaar zoemt, omdat die Bluray schijf langzamer/anders (bij gebrek aan betere manier om het te verwoorden) draait.

Ik heb ook even m'n Wii U, die naast de One staat in dezelfde kast, aan geslingerd. Als ik daar een game disc in stop hoor ik de drive wel suizen, maar er zoemt niks mee. Die console heeft echter dikke rubber pootjes, af-fabriek. Ik denk dat jullie dus inderdaad een goed punt hebben dat ik er rubber pootjes onder moet zetten. De originele pootjes van de One X lijken ook meer harde afdicht rubbers zodat mensen niet bij de schroeven kunnen... Is er nog een bepaald type pootje of materiaal wat dan aangeraden wordt? Ik ben wel wat silent feet enzo tegen gekomen, maar om nou die Xbox ook nog een centimeter hoger te laten komen is ook weer zoiets mafs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Orphu

Orphu

(Space)nerd

Ik vermoed inderdaad dat de Xbox hogere RPM heeft voor schijfjes dan je vooraf gewend was. Misschien zit de schijflade intern wel niet goed vast waardoor er meer speling is en dus meer resonantie. Wellicht kun je zelf zacht rubberen doppen kopen die kleiner zijn dan de silent feet.

Kleine toevoeging: Wanneer je voor zo'n oplossing zou gaan is het heel simpel, grotere pootjes = meer demping. Je zal moeten kijken wat acceptabel voor jou is, wanneer is het geluid voldoende gedempt of wanneer zweeft je Xbox teveel :)

[Voor 32% gewijzigd door Orphu op 27-01-2021 09:52]

• Koen88
Jullie beiden dank voor het advies. Ik ben gisteren nog even ons huis door gegaan op zoek naar voetjes oid om het effect te kunnen bepalen en kwam daarbij een pakje vilten meubelvoetjes tegen. Die heb ik er even onder gelegd om in ieder geval het effect eens te kunnen bekijken - dat scheelde al aanzienlijk.
Helaas is de Xbox wel zo zwaar dat vilt niet echt permanent zoden aan de dijk zet, maar het idee was in ieder geval duidelijk effectief. Even geexperimenteerd qua hoogte wat ik acceptabel zou vinden en uiteindelijk eieren voor m'n geld gekozen - liever zonder gezoem gamen op een verhoogd device dan niet gamen omdat ik gek word van het geluid en dat de Xbox er dan wel 'stock' uit ziet. Zou toch zonde zijn om RDR2 en de Shenmue collectie te laten liggen omdat ik het schijfje niet in de Xbox wil stoppen.

Ben wel wat doorgeslagen, denk ik, want ik heb nu net een order geplaatst bij QuietPC voor 3 pakjes zachte Acoustifeet en 2 pakjes harde Acoustifeet. Als het werkt heb ik dan ook meteen voetjes voor andere devices in huis (PC's, andere consoles, subwoofer etc.). Leek mij op basis van de reviews het beste type geluidsdempende voetjes, met veel mensen die ook beschreven dat ze hun set-top box met HDD stil hadden gekregen en zelfs iemand die exact het geluid van schijfjes in z'n Xbox One ermee heeft weten te dempen. Fingers crossed!

Mocht dit nog onvoldoende werken trek ik de Xbox eens uit elkaar om te zien of de drive nog verder geïsoleerd kan worden van het chassis.

[Voor 4% gewijzigd door Koen88 op 28-01-2021 09:45]

• Koen88
De Acoustifeet zijn vanochtend binnen gekomen en ik heb ze meteen onder de Xbox geplakt.

Dag en nacht verschil. Ja, je hoort de schijf nog altijd lopen in de console, maar geen diep gebrom meer van het meubel waar je in de rest van de woonkamer gek van wordt. Ik ben gewoon verwend geraakt met hoofdzakelijk digitale games, waar ik voorheen altijd de schijfjes wilde hebben voor mijn collectie. Het geluidsniveau is nu acceptabel, en de enige manier om het nog zachter te krijgen is volgens mij door een zwaarder meubel aan te schaffen wat simpelweg niet door trilling in beweging te krijgen is. Dat gaat voorlopig niet (dit meubel is juist gloednieuw), maar dit neemt genoeg irritatie weg om in ieder geval weer lekker te kunnen gamen en film kijken. Dank voor het advies, en weet dus dat de zachte Acoustifeet inderdaad werken.

• Orphu

Orphu

(Space)nerd

Goed om te horen dat je de oplossing gevonden hebt die voor jou werkt!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee