Advies gevraagd: welk paneel bij IQ7+ micro omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 20:44
Hallo lezers,

Mijn vriendin en ik overwegen de aankoop van 15 zonnepanelen met 15 micro omvormers van Enphase, de IQ7+. De paneelkeuze bestaat uit de REC Alpha Black 365 Wp of de Jinko Tiger N-type 390 Wp (JKM390N-6RL3-B). We twijfelen over de compatibiliteit en opbrengst van ieder paneel.

Het betreffende dak in Breda heeft een helling van 33 graden en ligt op 175 graden (dus bijna pal zuid).

We hebben al diverse partijen om advies gevraagd (zoals de aanbieders en Enphase) maar dat geeft geen uitsluitsel.

Zelf zijn we niet zo technisch onderbouwd om de tools die ik hier voorbij zie komen te gebruiken.

Zou iemand die dat leuk vindt en er verstand van heeft ons kunnen adviseren en onderbouwen welk paneel jij zou kiezen?

Bij voorbaat hartelijk dank! _/-\o_

Beste antwoord (via chrisinbreda op 27-01-2021 20:49)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:05
Hier even serie opbrengst simulaties, maar dan met 10 panelen.

REC Alpha Black 365 Wp IQ7+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Kd97Tijn9vPoPAZoct5OH1j0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kasqI3EPxtA50Sk0vx0qKfTA.png?f=fotoalbum_large

REC Alpha Black 365 Wp IQ7A voegt dus jaarlijks 2.2 kWh per paneel toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiqEbLuwi1Gd-SzzHQ0MoE-HMTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTFJOZwDDJZRxdPnYyt978RJ.png?f=fotoalbum_large

Jinko Tiger N-type 390 Wp (JKM390N-6RL3-B) IQ7+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-P8j0NzcnwWQ3xi4yYpfSNZh1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaaZk5OVfwspQwwL1sUytwQz.png?f=fotoalbum_large

Jinko Tiger N-type 390 Wp (JKM390N-6RL3-B) IQ7A voegt dus jaarlijks 4.8 kWh per paneel toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwlGTFUWKU8BeHbWF3P9D3qTPG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0LxaByh2Oz4ubxAiXzEyuwS.png?f=fotoalbum_large

De meerprijs voor IQ7A tov IQ7+ is ongeveer 35 euro incl btw per paneel. 35/1.21= 29 euro excl btw
https://www.solar-bouwmarkt.nl/omvormers/enphase/iq-series/
Bijvoorbeeld bij de 390 Wp Jinko levert de IQ7A jaarlijks 4.8 kWh extra. Bij 0.20 euro / kWh is dat 1 euro per jaar. Voor je de investering in de IQ7A's hebt terugverdiend ben je dus 29/1=29 jaar verder.
Bij de 365 Wp panelen duurt dat zelfs 29/0.44=66 jaar.

Qua tvt is het tabelletje van Solar-bouwmarkt nog een beetje conservatief.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je 1 of 3-fase in huis?

Ik snap de keuze voor enphase niet zo, tenzij je een lastig dak hebt met verschillende oriëntaties, richting en schaduwen.
Als het een zuiddak is zonder bovenstaande kun je ook met een goedkopere stringomvormer uit de voeten. En zit je niet met een vendor-lockin.

Maar goed...
Voor het jinko paneel van 390Wp zou ik de iq7a nemen, die micro omvormer heeft een hoger afgegeven vermogen.
Maar is ook wat duurder dan de iq7+.
De 365 wp REC zit op het randje (maar persoonlijk zou ik daar ook een iq7a op zetten omdat het een ideaal zuiddak is met dito helling)

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/334734796/iq7-keuze-v2.png

Welk paneel je moet nemen?
Maakt niet zoveel uit denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2021 02:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
@AUijtdehaag

Dank voor je reactie.

3-fase in huis.

Geen vendor-lockin maar bewuste keuze voor micro-omvormers vanwege:
- eenvoudig later uit te breiden naar meer panelen (voor elektrisch rijden) en/of accu opslag
- schaduwinvloeden van bomen
- geen hoogspanning op laag dak
- wens om productie per paneel te monitoren
Ik begrijp de vele pleidooien in dit forum voor string-omvormers (en evt. optimizers) maar die keuze is dus een al gepasseerd station. Het gaat ons nu puur om de volgende keuze, nl. tussen de twee genoemde panelen, los van evt. financiële consequenties.

365 of 390 WP lijkt ons nogal een verschil. Beide aanbieders raden de IQ7+ aan. Vandaar onze behoefte aan gedetailleerde onderbouwing m.b.t. compatibiliteit en wat welk paneel (REC-120 cellen/Jinko-132 cellen) met welke omvormer (IQ7+/IQ7A) doet...

[ Voor 11% gewijzigd door chrisinbreda op 27-01-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
REC 365 Wp black
1721×1016 365 Wp paneel rendement: 20,9%

Jinko Tiger N-type 390 Wp:
1855×1029 390 Wp paneel rendement: 20.43%

Dat betekent dat de REC 365 meer Wp/m2 (= paneel rendement *10) heeft. Dus het betere paneel is.
Maar het gaat erom wat er past op je dak.

Edit: en toch nog even proberen dan...
Hang een SMA 10.0 tripower op en je kan uitbreiden wat je wilt.
Dan laat je hem voorlopig op 1 string van 15 panelen.
Daar kan je nog 2 strings van 15 panelen bij aan hangen.
Zonder extra omvormer kosten, die je bij enphase wel hebt.

Meer panelen voor hetzelfde geld heb je meer aan dan fancy micro omvormers.
my 2 cents

Klik het allemaal eens bij mekaar op winkelman en zoek de verschillen (met name in euros)

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:54:
Maar het gaat erom wat er past op je dak.
Er passen er 15 op het dak.
Edit: en toch nog even proberen dan...
Hang een SMA 10.0 tripower op en je kan uitbreiden wat je wilt.
Dan laat je hem voorlopig op 1 string van 15 panelen.
Daar kan je nog 2 strings van 15 panelen bij aan hangen.
Snap ik maar je gaat voorbij aan alle andere argumenten en het gepasseerde station..
Meer panelen voor hetzelfde geld heb je meer aan dan fancy micro omvormers.
my 2 cents

Klik het allemaal eens bij mekaar op winkelman en zoek de verschillen (met name in euros)
We zoeken niet de meest goedkope maar de beste oplossing van de twee gebaseerd op compatibiliteit met genoemde micro omvormer..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hier even serie opbrengst simulaties, maar dan met 10 panelen.

REC Alpha Black 365 Wp IQ7+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Kd97Tijn9vPoPAZoct5OH1j0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kasqI3EPxtA50Sk0vx0qKfTA.png?f=fotoalbum_large

REC Alpha Black 365 Wp IQ7A voegt dus jaarlijks 2.2 kWh per paneel toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SiqEbLuwi1Gd-SzzHQ0MoE-HMTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTFJOZwDDJZRxdPnYyt978RJ.png?f=fotoalbum_large

Jinko Tiger N-type 390 Wp (JKM390N-6RL3-B) IQ7+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-P8j0NzcnwWQ3xi4yYpfSNZh1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DaaZk5OVfwspQwwL1sUytwQz.png?f=fotoalbum_large

Jinko Tiger N-type 390 Wp (JKM390N-6RL3-B) IQ7A voegt dus jaarlijks 4.8 kWh per paneel toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwlGTFUWKU8BeHbWF3P9D3qTPG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0LxaByh2Oz4ubxAiXzEyuwS.png?f=fotoalbum_large

De meerprijs voor IQ7A tov IQ7+ is ongeveer 35 euro incl btw per paneel. 35/1.21= 29 euro excl btw
Bijvoorbeeld bij de 390 Wp Jinko levert de IQ7A jaarlijks 4.8 kWh extra. Bij 0.20 euro / kWh is dat 1 euro per jaar. Voor je de investering in de IQ7A's hebt terugverdiend ben je dus 29/1=29 jaar verder.
Bij de 365 Wp panelen duurt dat zelfs 29/0.44=66 jaar.

Qua tvt is het tabelletje van Solar-bouwmarkt nog een beetje conservatief.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
@busscherski

Sowww jij gaat ff all out in een grondig antwoord, onwijs bedankt! Zit er toch een stuk minder verschil in dan we dachten. Fijn dat je ook meteen de vergelijking met de IQ7A hebt meegenomen.

Nogmaals bedankt voor je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja ik was zelf ook benieuwd naar het antwoord, dan kan ik het ook wel even volledig documenteren en delen :).
Voor je het weet heb je 10 reacties met meningen en gevoelens, en dan moet ik aan het eind alsnog een grondig antwoord geven, kan ik het net zo goed meteen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
busscherski schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:07:
Ja ik was zelf ook benieuwd naar het antwoord, dan kan ik het ook wel even volledig documenteren en delen :).
Voor je het weet heb je 10 reacties met meningen en gevoelens, en dan moet ik aan het eind alsnog een grondig antwoord geven, kan ik het net zo goed meteen doen :)
Hahaha toch leuk dat het ook nog een beetje een uitdaging was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Kan je de iq7 ook nog ff doen?
Misschien is dat nog een betere keuze.
Lekker afvlakken en nog kortere tvt.

Ik vraag me wel af wat dat doet met de temperatuur en levensduur van de omvormer.
Mijn SMA wordt behoorlijk warmer als hij vol vermogen (van de panelen) draait.
Wellicht houdt solar-bouwmarkt daar ook rekening mee met het advies tussen iq7+ en iq7a.

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2021 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:07:
Right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@chrisinbreda
Dit ook gelezen voordat je het avontuur aan gaat?
Enphase IQ7+ fout! Na update.

Oh en ik heb niets tegen Enphase, maar ik maak graag wel overwogen keuzes.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 07:54:
@chrisinbreda
Dit ook gelezen voordat je het avontuur aan gaat?
Enphase IQ7+ fout! Na update.

Oh en ik heb niets tegen Enphase, maar ik maak graag wel overwogen keuzes.
Zeker gelezen, alle apparatuur die via internet firmwareupdates krijgt loopt dit risico. Kwestie van automatisch updaten uitzetten. Dus hier ook een weloverwogen keuze (vandaar ook de vraag om advies) alleen een andere dan die je zelf hebt gemaakt.
Evengoed hartelijk dank voor je input (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de ZON in huis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo Chris in Breda,

Volgens mij moet deze discussie niet gaan over welke micro-omvormer je wilt maar welke kwaliteit zonnepanelen je wilt. Er zit nml nog al een belangrijk verschil in kwaliteit (en dus ook in prijs) tussen die 2 panelen die je noemt....REC is een Europees product van hoge kwaliteit en en Jinko...Kijk maar eens naar de fabrieksgarantie, maar voorla naar de degradatie. Die zegt iets over de kwaliteit van de gebruikte cellen...

Ik zou overigens in beide gevallen voor de IQ7A kiezen gezien het vermogen van de panelen vs. de max output van de micro's.

En de vraag is natuurlijk, heb je het extra vermogen van die Jinko's nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisinbreda
Hi Zon,
de ZON in huis schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:04:
Er zit nml nog al een belangrijk verschil in kwaliteit (en dus ook in prijs) tussen die 2 panelen die je noemt....REC is een Europees product van hoge kwaliteit en en Jinko...Kijk maar eens naar de fabrieksgarantie, maar voorla naar de degradatie. Die zegt iets over de kwaliteit van de gebruikte cellen...
REC heeft weliswaar een hoofdkantoor in Noorwegen maar hun operationele hoofdkantoor en productie zitten in Singapore. De Alpha Black series hebben 20 jaar productgarantie en een degradatie van 0,25% per jaar tot een gegarandeerd vermogen van 92% na 25 jaar.

De Jinko's worden geproduceerd in China, Maleisie en de VS, maar Jinko heeft ook vestigingen in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Italie. De Tiger N-type (!) heeft ook 20 jaar productgarantie en een degradatie van 0,4% per jaar tot een gegarandeerd vermogen van 87,4% na 30 jaar. Dat is 89,4% na 25 jaar.

Je doelt op het verschil van 0 jaar garantie en 2,6 / 25 = 0,104% degradatie per jaar...?

Toegegeven, de reputatie van REC is wat 'robuuster' en ook letterlijk zijn de Alpha series wat steviger uitgevoerd. Maar de reviews van de Tiger series zijn veelbelovend en ze produceren meer voor minder.
Ik zou overigens in beide gevallen voor de IQ7A kiezen gezien het vermogen van de panelen vs. de max output van de micro's.
Gezien het vermogen van de panelen? Dat wordt anders niet onderbouwd door bovenstaande berekeningen, toch?
En de vraag is natuurlijk, heb je het extra vermogen van die Jinko's nodig?
Het geleverde systeemvermogen blijkt uit de berekeningen onderling niet eens zo veel te verschillen, de 15 Jinko's produceren op jaarbasis in totaal 233,37kWh meer. Dat hebben we inderdaad niet nodig maar de offerte met deze panelen is wel iets goedkoper.

Ik noteer je voorkeurstreepje bij de REC's ;)

[ Voor 17% gewijzigd door chrisinbreda op 01-02-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 05:39:
@busscherski
Kan je de iq7 ook nog ff doen?
Misschien is dat nog een betere keuze.
Lekker afvlakken en nog kortere tvt.
Het prijsverschil tusse IQ7 en IQ7+ is maar 16 euro incl btw, dat is 13.22 euro excl.
En het eerste stuk aftoppen kost minder opbrengst dan nog meer aftoppen.
Vandaar dat me dat geen goede keuze leek. Maar je maakt me wel nieuwsgierig nu, dus heb het hieronder gesimuleerd voor de 365 Wp REC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrRL7_dvLjDbZ4Vo6NQxE8BxWBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZ2rL9lVp6MAYV4HifIwoVp2.png?f=fotoalbum_large

REC365 Wp
Het verschil tussen IQ7 en IQ7+ is 11 kWh per paneel per jaar. Als ik aanneem dat dat 0.20 euro / kWh opbrengt is dat 2.20 euro per jaar.
13.22/2.20= 6 jaar
Al zou je er over kunnen twisten of die 11 kWh echt 0.20 euro / kWh waard is (het zou ook 0.10 euro/ kWh kunnen zijn zou) zou ik niet kiezen voor een IQ7.

Aftoppen is overigens de normaalste zaak van de wereld, bijvoorbeeld in Duitsland mag je maximaal 70% van het aantal Wp aan het net terugleveren. Dat is 0.7*365 = 255.5 W en 0.7*390=273 W.
Ze begrenzen de omvormers dan op 0.7*365 = 255.5 W en 0.7*390=273 W of ze gebruiken een apparaat dat de hoeveelheid teruglevering bij de meter meet en de omvormer(s) live begrenst (als je eigen verbruik hebt kun je dus meer dan 70% opwekken maar toch 70% terugleveren).
Ik vraag me wel af wat dat doet met de temperatuur en levensduur van de omvormer.
Mijn SMA wordt behoorlijk warmer als hij vol vermogen (van de panelen) draait.
Wellicht houdt solar-bouwmarkt daar ook rekening mee met het advies tussen iq7+ en iq7a.
Nee precies andersom.
Zowel de IQ7, IQ7+ als IQ7A hebben dezelfde afmetingen en gewicht, het koelvermogen lijkt me dus precies hetzelfde.
Dimensions (HxWxD) 212 mm x 175 mm x 30.2 mm (without bracket)
Weight 1.08 kg (2.38 lbs)
De efficientie is van allemaal gelijk. In de IQ7A wordt de meeste energie omgezet, dus dan wordt juist die het warmst.
Sorry, ik had gisteren een drukke dag. Had het bericht nog even moeten nalezen.
Ieder heeft zijn eigen kijk erop en ik bedoel het niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laven
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-07 22:04
Het verschil is blijkbaar wetenschappelijk getest, in Australië:
https://www4.enphase.com/en-au/support/iq7a-vs-iq7

Ik vermoed dus dat qua opbrengst, de IQ7+ niet onderdoet voor de IQ7A in het iets minder zonnige Nederland met panelen van rond de 385 Wp.

Is een 132 cel paneel zoals de Jinko Tiger ueberhaupt wel compatibel met deze micro-omvormers?... 8)7 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPqVF1VsQkm86dAgIF-fCytfJlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jWDVXNRCC4RrDjudkyeW3i7.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
@chrisinbreda ik zie net dat je post van vorig jaar januari is, dus misschien kan je je topic aanvullen met jouw ervaring?

[ Voor 8% gewijzigd door laven op 27-01-2022 00:55 ]

Pagina: 1