Toon posts:

3 Stream camera’s en bijbehorende software

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• stanlamers
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 07:07
Mijn vraag
Ik wil graag een kook stream beginnen met 3 camera’s echter heb ik geen kennis van camera’s en software hiervan. Ik kom veel camera’s tegen van 100 euro tot 2000 euro maar weet niet precies wat geschikt is. Kan iemand mij adviseren welke camera’s compatibel zijn met een goede kwaliteit en welke software ik kan gebruiken om 3 camera’s tegelijkertijd te streamen.

Alvast bedankt!
Stan

Beste antwoord (via stanlamers op 27-01-2021 19:17)

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 10:51
Als je het redelijk goedkoop wil opstarten heb je nodig:
3 HDMI-USB capture kaarten (AliExpress, 15-30 per stuk).
3 camera's die HDMI-output geven. Dat is een kwestie van zoeken. Misschien een goedkope videocamera!
Dus dat je naar het beeld kijkt zonder op te nemen maar dat hij wel direct op de HDMI laat zien wat hij waarneemt - dan kun je dat signaal naar de HDMI-USB capture card sturen en vanaf daar gaat het de laptop in.
Dat kun je makkelijk testen. Als een camera een HDMI-out heeft en hij laat zonder op te nemen het beeld zien op een aangesloten TV, dan kun je het capturen.

Je hebt op de laptop 3 videostreams en waarschijnlijk een audio stream.
Gebruik lekker OBS, dat is gratis en kan dit prima voor je doen.

Je hebt iemand nodig die de laptop bedient en van camera wisselt.

Alle reacties

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:10

Matis

Rubber Rocket

Ik kan je alleen adviseren over de stream software. Ikzelf gebruik daar OBS voor: https://obsproject.com/

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Volgens mij kun je met de Panasonic software (meerdere?) cameras als stream inzetten. Compatible models: DC-S1H, DC-S1R, DC-S1, DC-S5, DC-GH5S, DC-GH5, DC-G9 and DC-G100/G110

https://www.panasonic.com...umix_webcam_software.html

Edit: ondersteuning OBS

[Voor 5% gewijzigd door Jackie Moon op 27-01-2021 19:35]

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 14:49
Voor wat voor shots heb je 3 camera's nodig? Als we dat weten, kan er al beter gekeken worden wat voor camera's nuttig zijn.
Als je via OBS wilt werken, ga je ook een capture card nodig hebben met minstens 3 HDMI inputs. Dan denk ik aan zoiets: https://www.blackmagicdesign.com/products/decklink (voor inbouw in de pc) of aan een Blackmagic Atem mini (https://www.blackmagicdesign.com/products/atemmini). Met die laatste doe je het switchen via de atem mini ipv via software.
Heb je ook al gedacht aan iets van extra licht?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voordat je aan een kookstream gaat beginnen eerst eens een paar youtube filmpjes maken kijken of het werkt. Bedenk dat er in het koken veel loze tijd is en relatief saaie repeterende handelingen dit het saai maken. Kijk maar eens goed naar kook programma's op TV.
Bedenk ook de nodige bandbreedte etc.. Je kan ook eerst eens live gaan op facebook youtube.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Tarquin
3 camera's die HDMI-output geven. Dat is een kwestie van zoeken. Misschien een goedkope videocamera!
Dus dat je naar het beeld kijkt zonder op te nemen maar dat hij wel direct op de HDMI laat zien wat hij waarneemt - dan kun je dat signaal naar de HDMI-USB capture card sturen en vanaf daar gaat het de laptop in.
Dat kun je makkelijk testen. Als een camera een HDMI-out heeft en hij laat zonder op te nemen het beeld zien op een aangesloten TV, dan kun je het capturen.

Je hebt op de laptop 3 videostreams en waarschijnlijk een audio stream.
Gebruik lekker OBS, dat is gratis en kan dit prima voor je doen.

Je hebt iemand nodig die de laptop bedient en van camera wisselt.

• stanlamers
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 07:07
Dank jullie wel voor het advies! Ik ga het een en ander uitzoeken van welke camera en capture kaarten ik wil gaan gebruiken. Is er nog advies voor minimale specs van een PC? ( heb zelf een pc met i5 10gen + een eenvoudige videokaart op dit moment)

• Tarquin
stanlamers schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:19:
Dank jullie wel voor het advies! Ik ga het een en ander uitzoeken van welke camera en capture kaarten ik wil gaan gebruiken. Is er nog advies voor minimale specs van een PC? ( heb zelf een pc met i5 10gen + een eenvoudige videokaart op dit moment)
Begin met één capture card en zoek er een camera bij. De goedkoopste camera die via de HDMI op Full HD laat zien wat hij ziet, voldoet.
Ik heb bijvoorbeeld een compact fotocamera die dit niet doet; zodra de HDMI wordt aangesloten gaat hij in foto-show modus.
Mijn Olympus M10 mark II die voor €300 tweedehands te vinden is kan dit echter wel. En die heeft ook een mooie scherptediepte met onscherpe achtergrond, wat veel mensen mooi vinden.
Echter, ik heb er wel een dummy-batterij nodig waar weer een extra draadje heen moet - en waardoor het batterijklepje open blijft. Een video camera met hele grote batterij of een power-in heeft zo zijn voordelen.

Als het werkt met één camera kun je OBS uitproberen.
Je kunt het daarna camera-voor-camera opschalen, en je merkt vanzelf of je laptop het nog trekt. Het zou namelijk best kunnen dat je laptop dit met twee vingers in de neus doet.

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 14:49
Tarquin schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:32:
Weet dat je meestal niet 3 usb capture kaarten op 1 usb controller kunt hangen:
https://help.elgato.com/h...-USB-3-0-Root-Hubs-Needed

• Tarquin
Mortis__Rigor schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:04:
[...]

Weet dat je meestal niet 3 usb capture kaarten op 1 usb controller kunt hangen:
https://help.elgato.com/h...-USB-3-0-Root-Hubs-Needed
Top, wist ik niet, goeie aanvulling!

Dan nog zou ik TO niet aanraden om meteen in blinde paniek nieuwe laptops aan te schaffen.
De link die @Mortis__Rigor geeft waarschuwt als je 3 4K streams aansluit. Als je met FullHD werkt komt je niet snel aan de grenzen van zo'n hub - de moeite waard om uit te proberen. Als het gaat haperen weet je waar het aan kan liggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee