Vraag

• Annasx
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Hoi allemaal,

Dit is voor het eerst dat ik een vraag stel op een forum, ik ben een beetje radeloos en ik hoop dat iemand advies of tips voor mij heeft.

De macbook pro van Early 2015 (13 inch) van mijn moeder stopte een paar maanden geleden met werken: hij ging eerst zomaar op zwart beeld. Mijn moeder is toen overgestapt naar een andere laptop die we nog hadden. Nu we, na een drukke periode, meer tijd hadden wilden we kijken of we de macbook weer aan de praat konden krijgen. Als we de macbook aan zette dan deed hij het eerst nog wel voor een paar minuten, soms 3 minuten, soms 15 minuten en soms maar 1 minuut: daarna bevroor het scherm. Met bevriezen bedoel ik hier dat de muiscursor niet meer bewoog, de tijd stil bleef staan en ook als ik de laptop in of uit de oplader haalde veranderde dat niks bij het batterij tekentje. Ik moest de laptop dan uit en aan zetten en dan deed die het weer voor een paar minuten.

Dit is natuurlijk geen manier van werken, dus we hebben geprobeerd te vinden waar het probleem zit. We hebben hierbij voor mijn gevoel heel google afgestruind en inmiddels al 4 keer met Apple support gebeld. Dit is wat we tot nu toe geprobeerd hebben:

- SMC reset, dit veranderde niks;
- We hebben een diagnostische test gedaan (op aanraden van Apple support) en deze gaf niks speciaals aan;
- Internet recovery: dit duurde ongeveer 1,5 uur. Daarna kwam hij op het scherm "installeren op Macintosh HD" en tot grote teleurstelling bleef het scherm vervolgens weer bevroren.
- OS X recovery met USB: dit leek eerst te werken, maar net als bij de internet recovery bevroor het scherm bij "installeren op Macintosh HD" weer.

Inmiddels komt de macbook, bij het opstarten, niet meer verder dan het zwarte scherm met het laadbalkje en het apple logo: dan bevriest hij al. Wat ik zelf raar en opvallend vind is dat de macbook dus niet bevriest wanneer we de usb erin doen voor de reset: hij bevriest dan pas bij het installeren op de schijf, al die stapjes ervoor werken wel (oftewel hij houdt het hier nog best lang vol). Maar wanneer we normaal de macbook aan willen zetten bevriest hij al snel.
De kans is groot dat we binnenkort weer met Apple Support bellen om te vragen wat we nu moeten doen. Toch wilde ik ook hier vragen of mensen soortgelijke problemen hebben (gehad) en of er mensen zijn die misschien weten wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

Als iemand een idee heeft wat we kunnen doen of wat de oorzaak kan zijn, dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt.

Alle reacties

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:54

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Hmm, dat zou wel eens een defecte harddisk / SSD kunnen zijn. Iets anders weet ik zo ook niet. Je zou die kunnen wisselen om te testen.

Verder wil ik je complimenteren op een hele nette eerste topicstart waarin je een mooi compleet beeld schetst en aangeeft wat je zelf al hebt ondernomen. Daar kunnen veel mensen nog iets van leren d:)b

[Voor 62% gewijzigd door RobIII op 26-01-2021 12:31]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Annasx schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:18:

Inmiddels komt de macbook, bij het opstarten, niet meer verder dan het zwarte scherm met het laadbalkje en het apple logo: dan bevriest hij al. Wat ik zelf raar en opvallend vind is dat de macbook dus niet bevriest wanneer we de usb erin doen voor de reset: hij bevriest dan pas bij het installeren op de schijf, al die stapjes ervoor werken wel (oftewel hij houdt het hier nog best lang vol).

Als iemand een idee heeft wat we kunnen doen of wat de oorzaak kan zijn, dan hoor ik dat graag!
Staan er nog belangrijke dingen op de Macbook of staat alles eigenlijk wel in iCloud?

Mocht je hem toch nog willen gebruiken, dan kan je denk ik het beste zoveel mogelijk extern gaan werken.
Dus aansluiten op een monitor of tv. Heb je toevallig ook een externe SSD zoals een Samsung T3 of T5?

Aangezien USB het wel gewoon doet, zou je bijvoorbeeld een schone installatie op die externe SSD kunnen zetten en daarvandaan booten.

Mocht het installatieproces volledig gelukt zijn, dan zou je kunnen kijken of je de bestanden van de interne SSD nog over kan zetten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Het klinkt als een hardware probleem, maar welke?
RobIII heeft mogelijk gelijk, maar het kan ook best de batterij of iets anders zijn.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48
Klinkt voor mij ook als een hardware issue en waarschijnlijk gerelateerd aan je schijf (SSD). De beste optie zou zijn om via Apple support een reparatie te regelen, maar dat kan best in de euros gaan lopen. Als je het ziet zitten kan je natuurlijk ook met iFixit ernaast gaan sleutelen (https://www.ifixit.com/De...Retina_Display_Early_2015) maar dan ben je wel genoodzaakt om in onderdelen te investeren zonder garantie dat dit het op gaat lossen.

Zoals hierboven genoemd, het kan ook best in andere onderdelen zitten. Gezien het type SSD is er geen kabeltje wat makkelijk vervangen kan worden (wat bij mijn type Macbook nog wel eens voor problemen zorgde)...

[Voor 18% gewijzigd door Archer_VC10 op 28-01-2021 14:11]

• Annasx
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-02-2021
Bedankt voor jullie antwoorden en tips!

Gelukkig zijn alle gegevens wel al gebackupped, dus we gaan contact opnemen met de mediamarkt (waar we de macbook hebben gekocht) om te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Annasx schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:01:
Bedankt voor jullie antwoorden en tips!

Gelukkig zijn alle gegevens wel al gebackupped, dus we gaan contact opnemen met de mediamarkt (waar we de macbook hebben gekocht) om te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen.
Die gaan niks voor je kunnen betekenen, garantie is al lang voorbij en zelfs als hij nog functioneerde zou je blij mogen zijn met een verkoopwaarde van zo'n 350,- voor het instapmodel.

Eventuele reparatie is het gewoon simpelweg niet waard, dus kijk of extern installeren/booten wel lukt of anders is het tijd voor een upgrade.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49

rvanpruissen

rePear.it

Greatsword schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Die gaan niks voor je kunnen betekenen, garantie is al lang voorbij en zelfs als hij nog functioneerde zou je blij mogen zijn met een verkoopwaarde van zo'n 350,- voor het instapmodel.

Eventuele reparatie is het gewoon simpelweg niet waard, dus kijk of extern installeren/booten wel lukt of anders is het tijd voor een upgrade.
Beetje pessimistisch dit. Als de accu of ssd defect zijn lijkt het me nog wel de moeite waard om te repareren.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03 19:46
Als je een 2e computer hebt kun je de 2015 portable in target mode proberen te diagnoseren, bij het opstarten t indrukken en de juiste kabel aansluiten.. Met een beetje geluk heb je enkel een software pronleem.
Als de disk echt stuk is is heb je een probleem, maar geen onoverkomelijk probleem, koop bijvoorbeeld deze adapter https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B017NIDXF0 en een goede sata ssd (970 evo), met een externe disk kun je prima werken.
Een opgeblazen accu kan ook problemen opleveren, is de onderkant nog recht, of even openmaken de batterijpack nog plat ?
Indien alles nee denk ik dat je bijv @rvanpruissen kunt raadplegen ?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

talin

My god is the sun!

om uit te sluiten of het in je profiel zit kan je ook nog het volgende doen:

- maak een nieuwe user aan, liefst ook admin
log in met die user, heb je dan dezelfde problemen?

heb dit een half jaartje geleden gehad, MacBook Pro 2011, ding is de hele wereld over geweest en alleen maar upgrades qua software gehad, en van de een op de andere dag, na een minuut of 4 a 5 ( soms 10 ) freeze.
helemaal niks meer willen, uit en aan en dan zelfde, zoeken zoeken, snel logfiles proberen eruit te halen etc.

tot ik ergens op Apple support page las van dat het ook je profiel kan zijn.
nieuw profiel aangemaakt, en draaien als een zonnetje!
alle data via dat profiel weten te backuppen en nieuwe Install gedaan, ding draait weer als nooit te voren.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee