Vraag

• vrolijkje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-03 15:12
Even inhaken.
Ik heb sinds een maand of 6-7 M9 set (van drie) en een extra M5 als netwerk in gebruik. Ik woon in een vrij groot betonnen blok. Huis beslaat 4 verdiepingen en overal gewapend beton.
Heb destijds mijn hele apple netwerk (twee keer extreme 1 x express) verkocht vanwege stoppen ondersteuning/ updates en matige prestaties.
Opmerkingen:
Het bereik van de (pittig geprijsde) M9 set viel me tegen. Vooral een verdieping stijgen of dalen doet het bereik nagenoeg naar -0- gaan.
De opzet was eerst:
Beg grond (meterkast) M9 (hoofddeco)
1e etage (woonkamer) M9 WL
2e etage (slaapverdieping) M9 WL
Met deze lay out was er geen bereik op de zolder en nauwelijks in de verste slaapkamer.
Dus:
3e etage (zolder/ dakterras) een M5 toegevoegd.

Al met al matig bereik in uithoeken en gaten en bij meerdere ingelogde apparaten snelheid naar jaren 80 nivo :(

Opzet twee:
Meterkast M5 WL
1e etage M9 bedraad (hoofddeco)
2e etage M9 WL
3e etage M9 WL

Al met al matig bereik in uithoeken en gaten en bij meerdere ingelogde apparaten snelheid laag. Plus random uitvallen van ingelogde apparatuur (vooral Android); apparaten worden dan niet toegelaten op WiFi. Oplossing: verwijderen uit deco app en op apparaat WiFi vergeten en opnieuw aanmelden. ;((

Nu vandaag nieuwe opzet gemaakt:

Beg grond M9 (hoofdddeco) -> switch (tp-link tl-sg1005D)
1e etage M5 bedraad
2e etage M9 WL
Andere kant tweede etage M9 bedraad
3e etage (nu even) niets

Met mn WiFi snuffelaar nu op alle bewoonde en drukke ruimten (1e (woon) verdieping en 2e (slaap/ kantoor) verdieping snel internet.
3e etage binnen redelijk en op het terras slecht bereik(zien we van de zomer wel).

Conclusies:
Deco valt tegen want Mesh valt tegen qua bereik en snelheid in een betonnen huisklomp.
Erg dure oplossing voor wat je er voor krijgt.
De app geeft je weinig feedback over snelheden en instellingen per AP.

Of doe ik iets verkeerd of verwacht ik teveel...?

Alle reacties

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-03 22:26
vrolijkje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:29:

Conclusies:
Deco valt tegen want Mesh valt tegen qua bereik en snelheid in een betonnen huisklomp.
Erg dure oplossing voor wat je er voor krijgt.
De app geeft je weinig feedback over snelheden en instellingen per AP.

Of doe ik iets verkeerd of verwacht ik teveel...?
Een tip is verdiep je eerst in wat "Mesh" nou inhoud en dan kan je een betere conclusies trekken.
Zoals ik het nu lees heb je alle nodes bedraad aangesloten hebt en maak je ook geen gebruik van de "Mesh" techniek.

Als je alles toch bedraad aansluit had je ook voor losse AP kunnen gaan zoals de Unifi lijn van Ubiquiti.

Tevens praat je over slechte bereik en lage snelheden maar hoe moeten wij dit definiëren? Gooi eens met getallen en de situatie ( afstand tot de node) en dan kunnen wij eventueel meekijken.

Tip maak eventueel ff een eigen topic aan.

• vrolijkje
Arthion-nl schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Een tip is verdiep je eerst in wat "Mesh" nou inhoud en dan kan je een betere conclusies trekken.
Zoals ik het nu lees heb je alle nodes bedraad aangesloten hebt en maak je ook geen gebruik van de "Mesh" techniek.

Als je alles toch bedraad aansluit had je ook voor losse AP kunnen gaan zoals de Unifi lijn van Ubiquiti.

Tevens praat je over slechte bereik en lage snelheden maar hoe moeten wij dit definiëren? Gooi eens met getallen en de situatie ( afstand tot de node) en dan kunnen wij eventueel meekijken.

Tip maak eventueel ff een eigen topic aan.
Tip terug: lees nog even goed voordat je reageert.

Mesh was het doel, na redelijk uitgebreid marktonderzoek en veel leeswerk op oa tweakers. Dat mesh netwerk (optie 1 en 2) werkt echter teleurstellend waardoor ik nu optie(configuratie) drie heb aangelegd (hetgeen aansluit bij TS vraag)

Overigens is dat nog steeds mesh (qua WiFi nodes) volgens deco alleen de backhaul is bedraad dedicated via utp nu begreep ik.

Ik omschrijf mijn onroerende situatie en beschrijf dat (Android) toestellen uitvallen zonder reden en dat de snelheden omlaag denderen bij afstand, meerdere gebruikers en bijn hoogte verschil.

Als concreter antwoord op je vragen:

Er vanuitgaande dat we het over een woning hebben zijn afstanden relatief irrelevant (want minder dan 10 meter per verdieping in een normale NL eengezinswoning) en snelheden gaan van 300mbps tot 0-25 mbps in 5 meter verschil (of een kamer verder).

Dat rechtvaardigt mi wel de conclusie dat het niet echt value (bereik en snelheid) for money is.

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 09:50
Ik dacht dat mijn doel mesh was maar dat is dus wat anders dan mijn eigenlijke doel: fatsoenlijk wifi in het hele huis™ waarbij ik niet op zolder handmatig een ander WIFI-punt moet selecteren omdat mijn telefoon nog net blijft hangen aan het punt in de meterkast. Hij moet zelf overhoppen!

Met mijn nieuwe M5-setje heb ik een dag zitten prutsen. De truuk was "ethernet backhaul". Dit betekent dat elke node zelf bedraad is aangesloten zodat elk WIFI-apparaat binnen het bereik van één van de nodes gewoon snel internet heeft en dat de nodes onderling niet via WIFI óók nog eens communiceren. Dat kost in een moderne betonnen woning gewoon dik bandbreedte. Dit doe je alleen als het echt niet anders kan omdat er simpelweg geen draad ligt.

Uiteindelijk was de truuk: je moet nodes 2 en 3 achter node 1 aansluiten. Doe je dit dan communiceren ze onderling bedraad en kun je de nodes verdelen over het huis. Nu heb ik 200/200 in elke hoek van het huis en bovendien kan ik met een lopend Netflix-filmpje van zolder naar beneden lopen zonder hickup. Ik ben zeer tevreden.

• vrolijkje
@eddemans en daar was ik dus naar op zoek :-/

• Arthion-nl
vrolijkje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Overigens is dat nog steeds mesh (qua WiFi nodes) volgens deco alleen de backhaul is bedraad dedicated via utp nu begreep ik.
Hier gaat het dus mis want het is herhaaldelijk gezegd op Tweakers wanneer je de nodes bedraad aansluit dat je geen Mesh meer hebt.
Mesh is een techniek waarbij de nodes draadloos met elkaar communiceren en dit vind je ook bij TP-Link op de website.

Backhaul bedraad hou in principe alleen in dat je de hoofdnode als router gebruikt (+ 1 controller)en de nodes met elkaar bedraad laat communiceren. Die andere optie is hem in AP modes laten draaien maar dan moet je wel een andere router bij plaatsen.

Daarom is jou conclusie ook niet terecht want jij gebruikt geen mesh als je het bedraad hebt aangesloten en staat mesh hier los van.
Ik omschrijf mijn onroerende situatie en beschrijf dat (Android) toestellen uitvallen zonder reden en dat de snelheden omlaag denderen bij afstand, meerdere gebruikers en bijn hoogte verschil.

Als concreter antwoord op je vragen:

Er vanuitgaande dat we het over een woning hebben zijn afstanden relatief irrelevant (want minder dan 10 meter per verdieping in een normale NL eengezinswoning) en snelheden gaan van 300mbps tot 0-25 mbps in 5 meter verschil (of een kamer verder).

Dat rechtvaardigt mi wel de conclusie dat het niet echt value (bereik en snelheid) for money is.
De vraag is ook of je op 2,4 ghz band zit of 5ghz

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 09:50
Arthion-nl schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:37:
Mesh is een techniek waarbij de nodes draadloos met elkaar communiceren en dit vind je ook bij TP-Link op de website.
Het klopt wat je zegt maar net als in de IT is het essentieel om het kernprobleem helder te krijgen. Wat zijn de problemen van mensen in moderne eensgezinswoningen van gewapend beton?

Één WIFI-router op de begane grond is niet sterk genoeg voor het hele huis, zelfs niet dat ruimteschip van Asus. Beneden heb je prima verbinding maar de computers, laptops, printers etc. op hogere verdiepingen hebben een abominabele draadloze verbinding of zien het netwerk niet eens.

Dit heb ik jarenlang opgelost met extra (bedrade) WIFI-routers (in bridgemodus) op de hogere verdiepingen. Alles valt dan binnen één netwerk met één DHCP-server. Dit werkt prima voor devices die normaliter op dezelfde plek blijven staan: een NAS, een printer, een Google Home-device...

Dit werkt echter niet voor smartphones. Als ik met mijn iPhone op zolder was kreeg ik geen Whatsappberichtjes binnen en kon geen internet bereiken. Waarom niet? Omdat dat ding nog steeds aan "eddemans-meterkast" hing met een netwerksnelheid van ongeveer 1 bit per dag. Hij hopt niet zelf naar "eddemans-zolder", zelfs niet als ik er naast sta. Dat moest ik dan handmatig doen.

Een aantal weken geleden was mijn vriendin in twee dagen door haar databundel van T-Mobile heen. Waarom? Ze zat in bed te Netflixen en had niet door dat haar telefoon niet meer op WIFI zat en dus 4G zat op te vreten. Waarom hopt die telefoon niet naar "eddemans-slaapkamer", drie meter van haar vandaan?

Ik dacht dat "mesh" neerkwam op het "roaming" dat je op kantoren hebt. Met je werklaptop op je arm kun je door het hele gebouw lopen en je blijft aan het draadloze bedrijfsnetwerk verbonden. Hij hopt. Dat moet ik thuis ook hebben!

Daarom heb ik dat Deco M5-setje gekocht. Ik wil volle bak WIFI liefst in het hele huis. Dan wil ik dus niet dat die nodes draadloos met elkaar communiceren. Als de snelheid van 1e verdieping naar begane grond effectief gecapped is op 25mbit/s vanwege het gewapende beton dan is de snelheid op zolder helemáál niks meer.

Daarom: ethernet backhaul. In feite had ik dat dus al met die losse (oude) routers in bridgemodus. Wat ik met het Deco-setje extra heb is dat de telefoons en tablets waarmee je door het huis loopt altijd aan WIFI blijven hangen en bovendien altijd (dit komt redelijk uit) verbinding maken met de dichtst bijzijnde node, dus met een goeie snelheid.

Achteraf heb ik me dus echt gepoogd te verdiepen in de materie. Op TP-Link-site staat ontzettend veel informatie met plaatjes en wat al niet. En op Reddit en Quora en losse blog-artikelen ook. Maar één essentieel stukje informatie miste overal en daar kwam ik achter na een werkdag prutsen en voor de derde keer de hele rimram resetten:

Je moet dus niet nodes 1, 2 en 3 naast elkaar in een switch prikken... nodes 2 en 3 moeten achter node 1. Anders heb je geen ethernet backhaul en hebben die dingen zonder verder verkeer al de grootste moeite om goed met elkaar in draadloze verbinding te zijn. Want: gewapend beton.

• Arthion-nl
TP-Link zijn net als merken heel goed in marketing taal spreken met de verkoop van mesh setjes. Als ik zo de site van welk setje kijk wordt best om wat feiten heen gedraaid of verwerkt in kleine lettertjes. Het mooie plaatje met verschil tussen hun setje en het hebben van extenders en roaming wordt wel heel bewust slecht neergezet.

Je kan roaming zeer goed realiseren met alleen Accespoints only zoals met de unifi APs.
Je hebt geen mesh setje nodig om te kunnen roamen want clienten bepalen wanneer er geroamt wordt. Als het roamen slecht gaat ligt dit vaak aan het feit dat je je setje fout hebt afgesteld of verkeerd hebt geplaatst.

Mesh setjes zijn bij definitie niet slecht maar als je toch alles bedraad gaat aansluiten zou ik niet voor mesh gaan door alle beperkingen die jij jezelf oplegt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:51
Een mesh set roamed echt helemaal niets beter dan losse accesspoints, dat is allemaal gewoon marketing.

Roamen wordt door client gedaan en heel veel clients zijn nogal sticky.
Veel voorkomend probleem is dat de router zoveel vermogen uitzend dat je client hem nog prima ontvangt en dus op die router blijft zitten, terwijl hij zelf niet voldoende bereik heeft om die router te bereiken.
Met name de 2,4Ghz band heeft daar veel last van.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@vrolijkje ik heb je vraag afgesplitst vanaf [Deco M9] Ethernet backhaul. Hoewel je opmering / vraag enige raakvlakken heeft, is het kapen van het topic van iemand anders is niet gewenst.

[Voor 14% gewijzigd door rens-br op 26-01-2021 08:08]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee