Even inhaken.
Ik heb sinds een maand of 6-7 M9 set (van drie) en een extra M5 als netwerk in gebruik. Ik woon in een vrij groot betonnen blok. Huis beslaat 4 verdiepingen en overal gewapend beton.
Heb destijds mijn hele apple netwerk (twee keer extreme 1 x express) verkocht vanwege stoppen ondersteuning/ updates en matige prestaties.
Opmerkingen:
Het bereik van de (pittig geprijsde) M9 set viel me tegen. Vooral een verdieping stijgen of dalen doet het bereik nagenoeg naar -0- gaan.
De opzet was eerst:
Beg grond (meterkast) M9 (hoofddeco)
1e etage (woonkamer) M9 WL
2e etage (slaapverdieping) M9 WL
Met deze lay out was er geen bereik op de zolder en nauwelijks in de verste slaapkamer.
Dus:
3e etage (zolder/ dakterras) een M5 toegevoegd.
Al met al matig bereik in uithoeken en gaten en bij meerdere ingelogde apparaten snelheid naar jaren 80 nivo
Opzet twee:
Meterkast M5 WL
1e etage M9 bedraad (hoofddeco)
2e etage M9 WL
3e etage M9 WL
Al met al matig bereik in uithoeken en gaten en bij meerdere ingelogde apparaten snelheid laag. Plus random uitvallen van ingelogde apparatuur (vooral Android); apparaten worden dan niet toegelaten op WiFi. Oplossing: verwijderen uit deco app en op apparaat WiFi vergeten en opnieuw aanmelden. ;((
Nu vandaag nieuwe opzet gemaakt:
Beg grond M9 (hoofdddeco) -> switch (tp-link tl-sg1005D)
1e etage M5 bedraad
2e etage M9 WL
Andere kant tweede etage M9 bedraad
3e etage (nu even) niets
Met mn WiFi snuffelaar nu op alle bewoonde en drukke ruimten (1e (woon) verdieping en 2e (slaap/ kantoor) verdieping snel internet.
3e etage binnen redelijk en op het terras slecht bereik(zien we van de zomer wel).
Conclusies:
Deco valt tegen want Mesh valt tegen qua bereik en snelheid in een betonnen huisklomp.
Erg dure oplossing voor wat je er voor krijgt.
De app geeft je weinig feedback over snelheden en instellingen per AP.
Of doe ik iets verkeerd of verwacht ik teveel...?
Ik heb sinds een maand of 6-7 M9 set (van drie) en een extra M5 als netwerk in gebruik. Ik woon in een vrij groot betonnen blok. Huis beslaat 4 verdiepingen en overal gewapend beton.
Heb destijds mijn hele apple netwerk (twee keer extreme 1 x express) verkocht vanwege stoppen ondersteuning/ updates en matige prestaties.
Opmerkingen:
Het bereik van de (pittig geprijsde) M9 set viel me tegen. Vooral een verdieping stijgen of dalen doet het bereik nagenoeg naar -0- gaan.
De opzet was eerst:
Beg grond (meterkast) M9 (hoofddeco)
1e etage (woonkamer) M9 WL
2e etage (slaapverdieping) M9 WL
Met deze lay out was er geen bereik op de zolder en nauwelijks in de verste slaapkamer.
Dus:
3e etage (zolder/ dakterras) een M5 toegevoegd.
Al met al matig bereik in uithoeken en gaten en bij meerdere ingelogde apparaten snelheid naar jaren 80 nivo

Opzet twee:
Meterkast M5 WL
1e etage M9 bedraad (hoofddeco)
2e etage M9 WL
3e etage M9 WL
Al met al matig bereik in uithoeken en gaten en bij meerdere ingelogde apparaten snelheid laag. Plus random uitvallen van ingelogde apparatuur (vooral Android); apparaten worden dan niet toegelaten op WiFi. Oplossing: verwijderen uit deco app en op apparaat WiFi vergeten en opnieuw aanmelden. ;((
Nu vandaag nieuwe opzet gemaakt:
Beg grond M9 (hoofdddeco) -> switch (tp-link tl-sg1005D)
1e etage M5 bedraad
2e etage M9 WL
Andere kant tweede etage M9 bedraad
3e etage (nu even) niets
Met mn WiFi snuffelaar nu op alle bewoonde en drukke ruimten (1e (woon) verdieping en 2e (slaap/ kantoor) verdieping snel internet.
3e etage binnen redelijk en op het terras slecht bereik(zien we van de zomer wel).
Conclusies:
Deco valt tegen want Mesh valt tegen qua bereik en snelheid in een betonnen huisklomp.
Erg dure oplossing voor wat je er voor krijgt.
De app geeft je weinig feedback over snelheden en instellingen per AP.
Of doe ik iets verkeerd of verwacht ik teveel...?