Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensdbb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
laurens0619 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 07:52:
Ja dat gaat prima werken
Echter waarom zou je een m9 kopen (299 euro) als je hem bekabeld gaat aansluiten?
Koop dan 3x een unifi ac lite (240 euro) of 3x een deco m4 (100 euro)

Alle 3 de opties gaan je bekabeld exact dezelfde snelheid en stabiliteit geven :)

Een m9 is alleen een voordeel als je ze draadloos onderling gaat aansluuten
Even inpikken, ik twijfel tussen de deco m5 en m9.

Bedoeling is:
- 2x bekabelen naar m5 of m9 vanuit router
- 1x m5 of m9 mesh met de andere of werkt dat niet? (Laatste m5 of m9 zal ongeveer 5 meter afstand staan van en bekabelde met een muur tussen)

Zal er bij deze veel verschil zijn tussen de m5 en m9?
Hoe is het onderling verschil in bereik?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Bereik is allemaal hetzelfde, dat is gewoon de wifi standaard en voor elk accespoint van elk merk hetzelfde.

Verder heeft de M9 als voordeel dat hij 2x2 is waarbij dan een kanaal dedicated voor de backhaul gebruikt kan worden als je hem niet bedraad aansluit.
De M9 heeft ook zigbee en smart bluetooth aan boord, maar daar betaal je dus ook voor en is alleen nuttig als je dat ook gebruikt.

Bedenk wel dat een Deco M5 slechts een 1x1 device is en een Deco M9 maar 2x2.
Als je een los accesspoint bijvoorbeeld een TP-link EAP225 koopt hebt je al meteen een 3x3 op de 2,4Ghz en 2x2 op de 5Ghz device en een EAP245 is op beide frequenties 3x3.

Uitleg:
Een 3x3 device kan gelijktijdig 3 kanalen uitzenden en 3 kanalen ontvangen en als je client dat ook zou kunnen dan worden die kanalen gebundeld om zo tot hogere snelheden te komen.
Of als de clients dat niet kunnen worden die kanalen over verschillende clients verdeelt zodat die gelijktijdig werken.
De meeste clients zijn tegenwoordig 2x2, enkel high end laptops hebben 3x3 aan boord.

Advies:
Als je bedraad aansluit is een mesh systeem kopen zinloos, koop dan gewoon accesspoints.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 10-01-2021 12:26 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurensdbb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:05:
Bereik is allemaal hetzelfde, dat is gewoon de wifi standaard en voor elk accespoint van elk merk hetzelfde.

Verder heeft de M9 als voordeel dat hij 2x2 is waarbij dan een kanaal dedicated voor de backhaul gebruikt kan worden als je hem niet bedraad aansluit.
De M9 heeft ook zigbee en smart bluetooth aan boord, maar daar betaal je dus ook voor en is alleen nuttig als je dat ook gebruikt.

Als je een los accesspoint bijvoorbeeld een TP-link EAP225 koopt hebt je al meteen een 3x3 op de 2,4Ghz en 2x2 op de 5Ghz device.

Uitleg:
Een 3x3 device kan gelijktijdig 3 kanalen uitzenden en 3 kanalen ontvangen en als je client dat ook zou kunnen dan worden die kanalen gebundeld om zo to hogere snelheden te komen.
Of als de clients dat niet kunnen worden die kanalen over verschillende clients verdeelt zodat die gelijktijdig werken.
De meeste clients zijn tegenwoordig 2x2, enkel high end laptops hebben 3x3 aan boord.

Advies:
Als je bedraad aansluit is een mesh systeem kopen zinloos, koop dan gewoon accesspoints.
toon volledige bericht
Bedankt voor de uitleg, als ik het goed lees maakt het dus niet veel uit de m5,m9 of EAP225 wat betreft bereik? Ik dacht dat de m5 maar 2 antennes had en de m9 4 antennes vandaar ging ik ervan uit dat de m9 dus een groter zendbereik heeft.

Op dit moment werk ik met 1 accespoint en merk ik tijdens conference calls / Skype / teams dat heel doodde verbinding gedurende 5-10 seconden wegvalt (enkel upstream want ik blijf de mensen horen). Ik heb geen fast roaming, met een mesh systeem dacht ik dat dit minder een issue ging zijn. Alles staat op 1 SSID (zowel 2,4Ghz als 5 GHz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het aantal antennes heeft niets met het bereik te maken, alleen met de bandbreedte.

Als er een richting wegvalt is er iets anders aan de hand en ruikt het naar een defect accesspoint.
Overigens dacht ik dat Skype je mute als je een tijdje niets zegt, dus kijk daar eerst eens naar.
5-10 seconden is veel te veel om aan de wifi verbinding te liggen lijkt mij.

Fast roaming heeft enkel met de snelheid van overschakelen te maken als er besloten is te gaan roamen en niet met de beslissing wanneer er overgeschakelt wordt.
Dat wordt door de client bepaalt en niet door je accesspoint en mesh doet dat dus helemaal niets beter dan losse accesspoints.

PS:
Hetzelfde ssid is prima, maar zorg ervoor dat elk accesspoint op een eigen kanaal staat en zeker niet op auto, dan loop je de kans dat hij zomaar van kanaal gaat wisselen tijdens je skype sessie.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 10-01-2021 12:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xl3ruise
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01 12:14
Indien je alles bekabeld aan kan sluiten zal ik inderdaad eerder kiezen voor een Ubiquiti UniFi AP.

Maar de M9 bevalt me wel echt heel erg goed! Nog geen enkele mankementen ondervonden terwijl de vorige het echt verschrikkelijk deden (waren ook wel van die troep repeaters).

[ Voor 48% gewijzigd door xl3ruise op 12-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
laurensdbb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:40:
Iemand anders zijn topic 'inpikken' is niet gewenst, ik heb je vraag dan ook afgesplitst vanaf [Deco M9] Ethernet backhaul

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurensdbb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Bedoeling is:
- 2x bekabelen naar m5 of m9 vanuit router
- 1x m5 of m9 mesh met de andere of werkt dat niet? (Laatste m5 of m9 zal ongeveer 5 meter afstand staan van en bekabelde met een muur tussen)
Mesh = wireless backhaul. Als je bekabeld aansluit doe je sowieso geen mesh, en dat is beter qua performance en stabiliteit.
Zal er bij deze veel verschil zijn tussen de m5 en m9?
Hoe is het onderling verschil in bereik?
Bereik bij WiFi is ~300m in 5GHz en 450m in 2.4GHz, nagenoeg ongeacht apparaat. Maar tenzij je op een veld zonder obstakels woont is dat een vrij irrelevant gegeven.
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Eh nee. Beide zijn 2x2, verschil is dat de M9 een tri-band device is (twee 5GHz radio's) en de M5 duaband (1 5GHz radio).

Toegevoegde waarde van de tweede 5GHz radio als je bedraad gaat aansluiten is nihil, Overigens, als je per se voor Deco wil gaan heeft de M4 zelfde specs+performance als de M5 voor lagere prijs (want goedkopere form factor).
Als je een los accesspoint bijvoorbeeld een TP-link EAP225 koopt hebt je al meteen een 3x3 op de 2,4Ghz en 2x2 op de 5Ghz device en een EAP245 is op beide frequenties 3x3.
De EAP225 snap ik niet, je wilt in de 5GHz minimaal evenveel radio chains, liefst meer om hogere demping te compenseren. Het is in ieder geval een goede optie, zij het een duurdere.
Uitleg:
Een 3x3 device kan gelijktijdig 3 kanalen uitzenden en 3 kanalen ontvangen en als je client dat ook zou kunnen dan worden die kanalen gebundeld om zo tot hogere snelheden te komen.
Nee, MIMO gaat juist in zelfde kanaal. Je haalt hier meerdere radio's (dualband vs triband) en meerdere radio chains door elkaar. Dit gaat om meerdere datastromen in zelfde kanaal, gescheiden door faseverschuiving.
MU-MIMO werkt voor geen meter. Vuistregel blijft: AP praat maar meteen client tegelijk. Voordeel van meer radio chains (hogere MIMO-getal) op de AP is dat je dan antenna diversity kunt toepassen: meerdere antennes vangen zelfde signaal op, licht in fase verschoven. Door die te combineren kun je signaal versterken en ruis onderdrukken, dus onder zelfde omstandigheden een snellere, stabielere upload krijgen.
Trend is met WiFi-6 omlaag: zelfs Apple is 3x3 in de high-end gedag aan het zeggen :'(
Advies:
Als je bedraad aansluit is de mesh feature zinloos, maar blijven het AP's die op hun eigen merites beoordeeld kunnen worden. Grootste voordeel is prijs: ze zijn relatief goedkoop. Nadeel is hoe ze omgaan met frequenties: de Deco M5 ondersteunt geen DFS, werkt dus altijd op dezelfde 5GHz kanalen (36-48), wat gelijk de drukste zijn, en in 2.4GHz zitten ze vast op de onhandige 40MHz kanaalbreedte waardoor ze onnodig storen en gestoord worden door omringende netwerken. Dat - en niet het feit dat ze toevallig mesh kunnen - is waarom ik ze niet zou aanraden.
laurensdbb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor de uitleg, als ik het goed lees maakt het dus niet veel uit de m5,m9 of EAP225 wat betreft bereik? Ik dacht dat de m5 maar 2 antennes had en de m9 4 antennes vandaar ging ik ervan uit dat de m9 dus een groter zendbereik heeft.
Zendbereik wordt bepaald door zendvermogen, en die staat (wettelijk) vast voor alle WiFi-apparaten. 100mW in 2.4GHz, 200mW in 5GHz (sommige 5GHz kanalen waar deze Deco's niet kunnen werken mogen wel 1000mW)

Die 4 antennes zitten over twee radio's verdeeld. Voordeel daarvan is als je mesh gebruikt dat de M9 een radio kan gebruiken om met eigen client devices te praten en de andere enkel en allen om met de eerste M9 te praten. Dat verdubbelt effectief bandbreedte als je mesh gebruikt. Gebruik je mesh niet - en dat ga je met je kabels niet doen - dan is die tweede radio volkomen overbodig.
Op dit moment werk ik met 1 accespoint en merk ik tijdens conference calls / Skype / teams dat heel doodde verbinding gedurende 5-10 seconden wegvalt (enkel upstream want ik blijf de mensen horen). Ik heb geen fast roaming, met een mesh systeem dacht ik dat dit minder een issue ging zijn. Alles staat op 1 SSID (zowel 2,4Ghz als 5 GHz)
M.i. zou ik eerst troubleshooten wat hier exact aan de hand is voordat je overgaat tot kopen van apparatuur.

Dit kan allerlei oorzaken hebben, van slechte dekking (dan heb je inderdaad een extra AP boven nodig) via slechte kanaalkeuze (je zit in 2.4GHz terwijl je 5GHz kan - wat met andere instellingen waarschijnlijk op te lossen is) tot een stervende bejaarde router (AC66U is een >7 jaar oud ontwerp, als dat het probleem is gaat nieuwe AP aan oude router niet helpen) of haperende internetverbinding (wat je provider moet oplossen).

Pas als je weet waar het fout gaat weet je of je iets anders moet kopen en zo ja wat het handigst is.
Ben(V) schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:40:
Het aantal antennes heeft niets met het bereik te maken, alleen met de bandbreedte.
Juist in de upstream wel, dankzij antenna diversity. Je kunt niet harder zenden, wel gevoeliger ontvangen.
[...]

Fast roaming heeft enkel met de snelheid van overschakelen te maken als er besloten is te gaan roamen en niet met de beslissing wanneer er overgeschakelt wordt.
Dat wordt door de client bepaalt en niet door je accesspoint en mesh doet dat dus helemaal niets beter dan losse accesspoints.
Bovendien: roaming is alleen van toepassing als je meer dan een AP hebt. Met een enkele AP valt er hoe dan ook niets te roamen, dus zal dat ook niet oorzaak van het probleem zijn.
PS:
Hetzelfde ssid is prima, maar zorg ervoor dat elk accesspoint op een eigen kanaal staat en zeker niet op auto, dan loop je de kans dat hij zomaar van kanaal gaat wisselen tijdens je skype sessie.
Eigen kanaal is juist bij Deco geen optie, daar draait alles vast op zelfde kanaal in beide banden...

Maar goed, eerst troubleshootgen, dan pas apparatuur kiezen. Met wat klinkt als een relatief kleine woning met twee verdiepingen is het nog maar de vraag of meer dan een AP wel nodig is.

TS, kun je op de plek waar je Skype gebruikt en last hebt van onderbrekingen eens het volgende draaien in de Windows command prompt en hier de resultaten posten?
code:
1
netsh wlan show interface

Dat geeft aan waar je mee verbonden bent, op welk kanaal, hoe het signaal is en hoe snel de verbinding in theorie kan zijn. Op basis daarvan is mogelijk al een goede inschatting van je probleem te maken, of in ieder geval een paar mogelijkheden uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
dion_b schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Mesh = wireless backhaul. Als je bekabeld aansluit doe je sowieso geen mesh, en dat is beter qua performance en stabiliteit.
Jammer dat dit zo hardnekkig wordt gelooft dat mesh ook wired backhaul kent. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arthion-nl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:23:
[...]

Jammer dat dit zo hardnekkig wordt gelooft dat mesh ook wired backhaul kent. :)
Ik zou het anders formuleren: teveel mensen denken dat mesh iets magisch is dat meerdere AP's (ongeacht backhaul) goed laat samenwerken :')

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
dion_b schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Ik zou het anders formuleren: teveel mensen denken dat mesh iets magisch is dat meerdere AP's (ongeacht backhaul) goed laat samenwerken :')
Tja het is ook jammer dat o.a. TP-Link zelf met hun marketing voor onduidelijkheid zorgen. Persoonlijk vind ik de informatie nogal misleidend met regelmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik denk dat het ook een beetje is wat mensen willen lezen. Heel veel mensen zijn gefrustreerd omdat hun (slecht ingestelde) multi ap setup nooit werkte qua roaming en zien dit als oplossing. De grap is, het is ook de oplossing maar niet omdat het mesh is, maar omdat deze set wel goed ingesteld staat. Hun eigen aps goed instellen had ongeveer hetzelfde resultaat gegeven ;)

https://www.tp-link.com/us/mesh-wifi/
Ik zie daar geen woord gelogen want ja je krijgt inderdaad een mooi roamend netwerk als je meerdere accesspoints ophangt die hetzelfde netwerk uitzenden. Dat doet het ook allemaal.

Dat tweakers iets anders erin lezen, en niet de beperkingen van een wireless backhaul snappen vind ik dan weer telerstellend. Ik denk dat de Deco lijn echt een schot in de roos is: 100 euro voor 3 accesspoints die jan en alleman kan instellen en een prima verbinding geeft voor de meeste mensen:
- Goede chipset/hardware: dezelfde als de ubiquiti unifi ac lite
- Een extra lan poort (voor bv je pc bedraad aan te sluiten )
- Mogelijkheid tot in AP mode
- Guest Wifi in AP mode
- Internet VLAN support (mocht je je router willen vervangen)
- Gebruiksvriendeijke config via app (dus vervelend voor tweakers ;))
- 33 euro per accesspoint bij de Deco M4/Ziggo deal
- 802.11KRV roaming support
- Wireless uplink mogelijkheid
- Fast roaming PER apparaat uitschakelen (handig, kan de unifi niet eens)
- Niet de belachelijke beperking dat wired backhaul niet via een bestaand lan mag lopen (zoals de orbi/asus)

Heeft de set ook nadelen? Jazeker
- Wired backhaul is picky qua netwerk switches
- Geen DFS support
- Cloud controller
- Je kunt 2.4 wel uitschakelen maar niet splitsen (er is een workaround via je guest wifi maar dat is lelijk)
- Mijn iptv begon te klapperen toen hij verbonden was achter de Deco (Geen idee, beneden staat die ook zo en werkt het wel)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 26-01-2021 14:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
laurens0619 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:43:
Ik denk dat het ook een beetje is wat mensen willen lezen. Heel veel mensen zijn gefrustreerd omdat hun (slecht ingestelde) multi ap setup nooit werkte qua roaming en zien dit als oplossing. De grap is, het is ook de oplossing maar niet omdat het mesh is, maar omdat deze set wel goed ingesteld staat. Hun eigen aps goed instellen had ongeveer hetzelfde resultaat gegeven ;)

https://www.tp-link.com/us/mesh-wifi/
Ik zie daar geen woord gelogen want ja je krijgt inderdaad een mooi roamend netwerk als je meerdere accesspoints ophangt die hetzelfde netwerk uitzenden. Dat doet het ook allemaal.
Is dit hoe mensen dit lezen of hoe TP-Link het schrijft ?
Ik mis best belangrijke informatie in jou link met o.a. plaatsing van de nodes.

Tevens staat "mesh" helemaal los van roaming dus ik snap niet waarom dit onder kopje wat is Wifi mesh wordt geschreven. Roaming werkt ook zonder mesh aangezien dit niks met mesh te maken heeft.
Je zet mensen zo wel op de verkeerde been en dit lezen we weer terug hier op GoT dat mesh en roaming als 1 wordt gezien.

Ook zie ik dat wifi oneerlijk met extenders wordt vergeleken betreft roaming...
Heeft de set ook nadelen? Jazeker
- Wired backhaul is picky qua netwerk switches
- Geen DFS support
- Cloud controller
- Je kunt 2.4 wel uitschakelen maar niet splitsen (er is een workaround via je guest wifi maar dat is lelijk)
- Mijn iptv begon te klapperen toen hij verbonden was achter de Deco (Geen idee, beneden staat die ook zo en werkt het wel)
Persoonlijk note is hier voor mij het ontbreken van PoE aansluiting op de nodes wanneer je wired backhaul gebruikt. De kans dat er een stopcontact in de buurt van je node zit is heel klein als je de juiste locatie wil kiezen.

Mesh setjes zijn niet per definitie slechte apparaten/aankoop maar ook op jou link zie je goed staaltje marketing van TP-Link......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ach dit is een eindeloze discussie en wel om deze reden: mesh wifi is geen officiële term

De ene zegt mesh wifi is pas mesh bij wireless backhaul, de ander zegt het is mesh bij een multi ap setup.

Ga je een beetje af op de definities af die de grote namen hanteren dan is het een multi ap setup (met centrale configuratie) waarbij er een enkel centraal roamend ssid wordt uitgezonden.

Je zou dus kunnen stellen dan een aantal unifi ac lite accesspoints een mesh setup is maar ben bang dat de ubiquiti fans dat niet waarderen :+

En ja tuurlijk is het marketing, maar zolang ze geen leugens verkopen vind ik t best. Wat ze zeggen klopt, de meeste single radio extenders doen iets als ssid_ext en zijn dus niet roamend.

Het is een consumentenset. Daar hoort nu eenmaal wat versimpeling bij.

Mesh is gewoon simpele marketing naam voor:
MultiWifiApWithOptionForDualRadioAndCentRalManagementAnd802.krvSupportAndCentralConfiguration

Mrja mesh bekt iets lekkerder ;)

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 26-01-2021 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:15:
Ach dit is een eindeloze discussie en wel om deze reden: mesh wifi is geen officiële term
Oh jawel:
Wikipedia: IEEE 802.11s

Het wordt bij de meeste mesh vendors niet expliciet genoemd (alleen Google doet dat vziw), maar ze maken allemaal gebruik van de principes ervan - L2 routing, single broadcast domain, congestion control, power save etc.
De ene zegt mesh wifi is pas mesh bij wireless backhaul, de ander zegt het is mesh bij een multi ap setup.
IEEE 802.11s is Wireless LAN standard and an IEEE 802.11 amendment for mesh networking, defining how wireless devices can interconnect to create a WLAN mesh network
Ga je een beetje af op de definities af die de grote namen hanteren dan is het een multi ap setup (met centrale configuratie) waarbij er een enkel centraal roamend ssid wordt uitgezonden.

Je zou dus kunnen stellen dan een aantal unifi ac lite accesspoints een mesh setup is maar ben bang dat de ubiquiti fans dat niet waarderen :+
Ze ondersteunen mesh, maar zodra je er een draadje in steekt (wat de meeste van die fans doen ;) ) is het geen mesh meer.

Er bestaat ook de term "hybrid mesh" voor min-of-meer dynamic routing over verschillende protocollen. Ik ken maar een vendor die dat daadwerkelijk consequent doorvoert (Airties), voor de rest is het simpel: meshen over WiFi en de rest gewoon 'ouderwets' bedraad L3. Wat uiteraard ook prima werkt.
En ja tuurlijk is het marketing, maar zolang ze geen leugens verkopen vind ik t best. Wat ze zeggen klopt, de meeste single radio extenders doen iets als ssid_ext en zijn dus niet roamend.

Het is een consumentenset. Daar hoort nu eenmaal wat versimpeling bij.

Mesh is gewoon simpele marketing naam voor:
MultiWifiApWithOptionForDualRadioAndCentRalManagementAnd802.krvSupportAndCentralConfiguration

Mrja mesh bekt iets lekkerder ;)
"Smart WiFi" vind ik anders een prima (vage) term ervoor ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:59
Ze maken het ook wel lekker verwarrend, en daar ga ik nog iets aan toevoegen.

Mesh is in mijn beleving een standaard die gebruikt word als "slimmer" alternatief op WDS.

Mesh word in enterprise wlan vaker gebruikt omdat deze simpelweg geavanceerder is. Je kunt hier meerdere base AP's als base AP's gebruiken waar een dynamisch pad gekozen word wat dus ook automatisch aanpast als er nodes uitzouden vallen.

Dit kun je net zien als statische routering (WDS) vs een routing protocol(mesh) die zelf zijn pad kiest.

In typische consumenten oplossing is dit verschil niet heel erg relevant aangezien je meestal maar 1 base station hebt. en ze meestal niet ontworpen zijn voor redundantie.

De term mesh word tegenwoordig vaak bij consumenten producten gebruikt, maar of het echt te vergelijken is met de functie die daar in enterprise onder verstaan word, ben ik in ieder geval niet van overtuigd.

Ter referentie een youtube filmpje wat het verschil uitlegt.

YouTube: Basic differences between Proxim's WDS and MESH solutions.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBenson
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04 21:36
Zijn er ook mensen met ervaringen van een mix van M5 en P9+ AP?
Volgens de app kan het; P9+ als main (dus bij router) inzetten en de overige 3 stuks M5 koppelen aan die P9+.
Was enkel benieuwd of er problemen bij anderen zijn geweest tijdens installatie of gebruik.
Heb al 3x M5 draaiende echter sinds gisteren kan mijn laptop van de zaak geen internetverbinding meer krijgen terwijl die wel connectie heeft met het WiFi-netwerk.
Dacht meteen de kans te grijpen om extra AP (of 2) in te zetten om ook in de tuin betere dekking te krijgen. Maar werk is belangrijkste reden. Ligt nu een lange UTP-kabel door het huis maar dit heeft niet de volledige goedkeuring van de andere huisgenoten 😉

• Chris_Jet
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-03-2022
Ik heb 3 m9 units bekabeld aangesloten en 1 EAP-225 outdoor bekabeld aangesloten, nu lukt het mijn niet om de EAP-225 in het zelfde WiFi netwerk te krijgen, als ik deze simpelweg de zelfde naam en wachtwoord geef komt deze er extra bij te staan. Weet iemand of dit wel mogelijk is?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chris_Jet schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:29:
Ik heb 3 m9 units bekabeld aangesloten en 1 EAP-225 outdoor bekabeld aangesloten, nu lukt het mijn niet om de EAP-225 in het zelfde WiFi netwerk te krijgen, als ik deze simpelweg de zelfde naam en wachtwoord geef komt deze er extra bij te staan. Weet iemand of dit wel mogelijk is?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2283/
Q10: Can EAP Mesh products work with Deco Mesh products?

No. EAP can NOT work with Deco products to build a Mesh network, since the Mesh mechanism between EAP and Deco products is different.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
klopt maar dan nog zou het wel moeten lukken toch?
Scan eens met een SSID scanner (bv via android) en post het resultaat hier. Dan kunnen we zien waarom de netwerken als verschillend worden gezien

• Ben(V)
Er staat volgens mij dat de EAP devices een ander protocol gebruiken dat dan de Deco systemen en kunnen ze niet door elkaar gebruikt worden in een mesh.
Maar ik ben niet zo goed in lezen dus ik kan het fout hebben. O-)

Uiteraard kun je ze natuurlijk wel allemaal in Access point mode door elkaar gebruiken, maar niet gezamenlijk in één mesh systeem.

• laurens0619
wat is "een mesh systeem"? Ik denk dat je dat moet lezen als 1 managed ap systeem en nee dat lukt niet in dit geval. Een andere node draadloos joinen zal ook niet werken (dat is mesh). Maar wil hij dat wel?

Hij vraagt nl "een wifi netwerk". Als je dat leest als 1 roamend netwerk met verschillende type accesspoints, dan zou dat prima mogelijk moeten zijn als je alles netjes gelijk trekt qua ssid/passw/encryptie..

Dus @Chris_Jet wat wil je precies?

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 02-09-2021 16:41 ]

• Ben(V)
*knip*. Offtopic.

[ Voor 87% gewijzigd door rens-br op 02-09-2021 16:48 ]

Pagina: 1