laurensdbb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:40:
[...]
Even inpikken, ik twijfel tussen de deco m5 en m9.
Bedoeling is:
- 2x bekabelen naar m5 of m9 vanuit router
- 1x m5 of m9 mesh met de andere of werkt dat niet? (Laatste m5 of m9 zal ongeveer 5 meter afstand staan van en bekabelde met een muur tussen)
Mesh = wireless backhaul. Als je bekabeld aansluit doe je sowieso geen mesh, en dat is beter qua performance en stabiliteit.
Zal er bij deze veel verschil zijn tussen de m5 en m9?
Hoe is het onderling verschil in bereik?
Bereik bij WiFi is ~300m in 5GHz en 450m in 2.4GHz, nagenoeg ongeacht apparaat. Maar tenzij je op een veld zonder obstakels woont is dat een vrij irrelevant gegeven.
Eh nee. Beide zijn 2x2, verschil is dat de M9 een tri-band device is (twee 5GHz radio's) en de M5 duaband (1 5GHz radio).
Toegevoegde waarde van de tweede 5GHz radio als je bedraad gaat aansluiten is nihil, Overigens, als je per se voor Deco wil gaan heeft de M4 zelfde specs+performance als de M5 voor lagere prijs (want goedkopere form factor).
Als je een los accesspoint bijvoorbeeld een TP-link EAP225 koopt hebt je al meteen een 3x3 op de 2,4Ghz en 2x2 op de 5Ghz device en een EAP245 is op beide frequenties 3x3.
De EAP225 snap ik niet, je wilt in de 5GHz minimaal evenveel radio chains, liefst meer om hogere demping te compenseren. Het is in ieder geval een goede optie, zij het een duurdere.
Uitleg:
Een 3x3 device kan gelijktijdig 3 kanalen uitzenden en 3 kanalen ontvangen en als je client dat ook zou kunnen dan worden die kanalen gebundeld om zo tot hogere snelheden te komen.
Nee, MIMO gaat juist in zelfde kanaal. Je haalt hier meerdere radio's (dualband vs triband) en meerdere radio chains door elkaar. Dit gaat om meerdere datastromen in zelfde kanaal, gescheiden door faseverschuiving.
Of als de clients dat niet kunnen worden die kanalen over verschillende clients verdeelt zodat die gelijktijdig werken.
MU-MIMO werkt voor geen meter. Vuistregel blijft: AP praat maar meteen client tegelijk. Voordeel van meer radio chains (hogere MIMO-getal) op de AP is dat je dan antenna diversity kunt toepassen: meerdere antennes vangen zelfde signaal op, licht in fase verschoven. Door die te combineren kun je signaal versterken en ruis onderdrukken, dus onder zelfde omstandigheden een snellere, stabielere upload krijgen.
De meeste clients zijn tegenwoordig 2x2, enkel high end laptops hebben 3x3 aan boord.
Trend is met WiFi-6 omlaag: zelfs Apple is 3x3 in de high-end gedag aan het zeggen

Advies:
Als je bedraad aansluit is een mesh systeem kopen zinloos, koop dan gewoon accesspoints.
Als je bedraad aansluit is de mesh feature zinloos, maar blijven het AP's die op hun eigen merites beoordeeld kunnen worden. Grootste voordeel is prijs: ze zijn relatief goedkoop. Nadeel is hoe ze omgaan met frequenties: de Deco M5 ondersteunt geen DFS, werkt dus altijd op dezelfde 5GHz kanalen (36-48), wat gelijk de drukste zijn, en in 2.4GHz zitten ze vast op de onhandige 40MHz kanaalbreedte waardoor ze onnodig storen en gestoord worden door omringende netwerken. Dat - en niet het feit dat ze toevallig mesh kunnen - is waarom ik ze niet zou aanraden.
laurensdbb schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:30:
[...]
Bedankt voor de uitleg, als ik het goed lees maakt het dus niet veel uit de m5,m9 of EAP225 wat betreft bereik? Ik dacht dat de m5 maar 2 antennes had en de m9 4 antennes vandaar ging ik ervan uit dat de m9 dus een groter zendbereik heeft.
Zendbereik wordt bepaald door zendvermogen, en die staat (wettelijk) vast voor alle WiFi-apparaten. 100mW in 2.4GHz, 200mW in 5GHz (sommige 5GHz kanalen waar deze Deco's niet kunnen werken mogen wel 1000mW)
Die 4 antennes zitten over twee radio's verdeeld. Voordeel daarvan is als je mesh gebruikt dat de M9 een radio kan gebruiken om met eigen client devices te praten en de andere enkel en allen om met de eerste M9 te praten. Dat verdubbelt effectief bandbreedte als je mesh gebruikt. Gebruik je mesh niet - en dat ga je met je kabels niet doen - dan is die tweede radio volkomen overbodig.
Op dit moment werk ik met 1 accespoint en merk ik tijdens conference calls / Skype / teams dat heel doodde verbinding gedurende 5-10 seconden wegvalt (enkel upstream want ik blijf de mensen horen). Ik heb geen fast roaming, met een mesh systeem dacht ik dat dit minder een issue ging zijn. Alles staat op 1 SSID (zowel 2,4Ghz als 5 GHz)
M.i. zou ik eerst troubleshooten wat hier exact aan de hand is voordat je overgaat tot kopen van apparatuur.
Dit kan allerlei oorzaken hebben, van slechte dekking (dan heb je inderdaad een extra AP boven nodig) via slechte kanaalkeuze (je zit in 2.4GHz terwijl je 5GHz kan - wat met andere instellingen waarschijnlijk op te lossen is) tot een stervende bejaarde router (AC66U is een >7 jaar oud ontwerp, als dat het probleem is gaat nieuwe AP aan oude router niet helpen) of haperende internetverbinding (wat je provider moet oplossen).
Pas als je weet waar het fout gaat weet je of je iets anders moet kopen en zo ja wat het handigst is.
Juist in de upstream wel, dankzij antenna diversity. Je kunt niet harder zenden, wel gevoeliger ontvangen.
[...]
Fast roaming heeft enkel met de snelheid van overschakelen te maken als er besloten is te gaan roamen en niet met de beslissing wanneer er overgeschakelt wordt.
Dat wordt door de client bepaalt en niet door je accesspoint en mesh doet dat dus helemaal niets beter dan losse accesspoints.
Bovendien: roaming is alleen van toepassing als je meer dan een AP hebt. Met een enkele AP valt er hoe dan ook niets te roamen, dus zal dat ook niet oorzaak van het probleem zijn.
PS:
Hetzelfde ssid is prima, maar zorg ervoor dat elk accesspoint op een eigen kanaal staat en zeker niet op auto, dan loop je de kans dat hij zomaar van kanaal gaat wisselen tijdens je skype sessie.
Eigen kanaal is juist bij Deco geen optie, daar draait alles vast op zelfde kanaal in beide banden...
Maar goed, eerst troubleshootgen, dan pas apparatuur kiezen. Met wat klinkt als een relatief kleine woning met twee verdiepingen is het nog maar de vraag of meer dan een AP wel nodig is.
TS, kun je op de plek waar je Skype gebruikt en last hebt van onderbrekingen eens het volgende draaien in de Windows command prompt en hier de resultaten posten?
code:
1
| netsh wlan show interface |
Dat geeft aan waar je mee verbonden bent, op welk kanaal, hoe het signaal is en hoe snel de verbinding in theorie kan zijn. Op basis daarvan is mogelijk al een goede inschatting van je probleem te maken, of in ieder geval een paar mogelijkheden uit te sluiten.