Toon posts:

Combinatie speakers en versterker geeft dof geluid

Pagina: 1
Acties:

• Killsko
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-03 16:21
Beste Tweakers

Ik merk op dat de combinatie van mijn versterker en luidsprekers een erg dof geluid opleveren.
Als de bass lager wordt gezet en treble bijna helemaal open klinkt het iets normaler maar nog steeds een beetje vervormd.

De versterker is een Akai AM-V1200

Er hangen 2 Philips FB 560 speakers aan in stereo (6 ohm - 80W nominaal 160W max).

Nu is mijn vraag of dit komt door het (te lage) vermogen van de versterker of door de afwijkende impedantie van de speakers of misschien iets anders? :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Het heeft iig niks met vermogen te maken, geen idee waarom dat dat zo vaak geopperd wordt. Het kan wel met stukke spullen te maken hebben of nog een aantal andere factoren.

Klinken links en rechts hetzelfde? Wat gebeurt er als je de speaker kabels wisselt aan de versterker kant?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-03 16:44
Is je bron(materiaal) wel oké? Dat zijn volgens mij prima speakers, wat lage sensitivity van 87db maar dat zou geen dof geluid moeten geven. Versterkers doen niet zoveel qua geluidsklank(ietwat kill vs warm hooguit) onder elkaar zonder dsp, maar dof hoort het niet te klinken.

• Killsko
Jag schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:32:
Het heeft iig niks met vermogen te maken, geen idee waarom dat dat zo vaak geopperd wordt. Het kan wel met stukke spullen te maken hebben of nog een aantal andere factoren.

Klinken links en rechts hetzelfde? Wat gebeurt er als je de speaker kabels wisselt aan de versterker kant?
Ze klinken beide hetzelfde als ik de balance verander. Kabel wisselen helpt ook niet.

Vermogen kwam ik op doordat ik in de FAQ het volgende had gelezen:
Wanneer het vermogen dat de versterker kan leveren veel lager ligt dan wat de speakers kunnen verwerken is de versterker dus de beperkende factor. Wat gebeurt er dan wanneer de de versterker helemaal voluit zet? In plaats van de muziek goed door te geven, worden de pieken "afgeplat". De versterker zit dan tegen de grenzen van zijn voedingsspanning aan en bij elke piek zal dat de maximale spanning zijn die over de speaker wordt gezet (beter bekend als "clippen" van de versterker). Dit is erg schadelijk voor de speaker; zelfs speakers die heel veel vermogen kunnen verwerken kunnen hier stuk van gaan. Vooral tweeters (de hoge-tonen units) leggen hierbij vaak het loodje. Wanneer na een heftige houseparty wordt gemerkt dat de speakers wat dof klinken, bovenstaande is dus de reden

[Voor 49% gewijzigd door Killsko op 25-01-2021 23:39]

• Killsko
ToFast schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:32:
Is je bron(materiaal) wel oké? Dat zijn volgens mij prima speakers, wat lage sensitivity van 87db maar dat zou geen dof geluid moeten geven. Versterkers doen niet zoveel qua geluidsklank(ietwat kill vs warm hooguit) onder elkaar zonder dsp, maar dof hoort het niet te klinken.
Gewoon "normale" input van een platenspeler via phono of aux via mobiel met spotify.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Killsko schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:21:
Ik merk op dat de combinatie van mijn versterker en luidsprekers een erg dof geluid opleveren.
Als de bass lager wordt gezet en treble bijna helemaal open klinkt het iets normaler maar nog steeds een beetje vervormd.
Dat heeft helemaal niets met je vermogen te maken (op normaal luisternivo gaat het namelijk maar over een paar Watt). De misaanpassing van de impedantie (6 Ohm ... 8 Ohm) is ook niet zorgwekkend.
Als ik met de huidige info moest gokken zou ik geld inzetten op een defect in je speakers. Maar je moet effe wat meer info geven:

Werkte het voorheen wel goed? Zo ja: wat is er veranderd, zo nee, wat is dan de geschiedenis?
Heb je een andere versterker waar je je speakers op kan testen?
Sluit eens een koptelefoon aan op je versterker, klinkt dat wel goed?
Heb je andere speakers waarmee je je versterker kunt testen?

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Killsko
remco_k schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:52:
[...]

Dat heeft helemaal niets met je vermogen te maken (op normaal luisternivo gaat het namelijk maar over een paar Watt). De misaanpassing van de impedantie (6 Ohm ... 8 Ohm) is ook niet zorgwekkend.
Als ik met de huidige info moest gokken zou ik geld inzetten op een defect in je speakers. Maar je moet effe wat meer info geven:

Werkte het voorheen wel goed? Zo ja: wat is er veranderd, zo nee, wat is dan de geschiedenis?
Heb je een andere versterker waar je je speakers op kan testen?
Sluit eens een koptelefoon aan op je versterker, klinkt dat wel goed?
Heb je andere speakers waarmee je je versterker kunt testen?
Hiervoor gebruikte ik een 5.1 setup met dezelfde Philips speakers. Dit klonk ook niet geweldig omdat de mid speaker relatief veel meer geluid produceerde van de andere 4 speakers. Ik zal binnenkort eens testen met een andere versterker/boxen maar die heb ik niet direct bij de hand. Zouden de tweeters defect kunnen zijn? Ik kan helaas het beschermdoek niet weghalen om de speakers beter te inspecteren. Ze zijn wel tweedehands dus kan dat ze enige schade al hadden.

[Voor 3% gewijzigd door Killsko op 26-01-2021 08:46]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:58
Jag schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:32:

Met een te laag vermogen proberen te luid te spelen kan opgeblazen speakers opleveren, zijn je tweeters beschadigd? Sluit inderdaad eens andere speakers aan op de Akai.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:35
ik kan geen foto van de drivers van deze dingen vinden. Maar idd eens luisteren of de tweeters het nog doen. Goede kans dat die gefrituurd zijn.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
martyw schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Met een te laag vermogen proberen te luid te spelen kan opgeblazen speakers opleveren, zijn je tweeters beschadigd? Sluit inderdaad eens andere speakers aan op de Akai.
Veel te luid spelen is slecht voor nagenoeg alle consumenten speakers. Het probleem klinkt inderdaad als kapotte tweeters. Dat kun je vrij simpel testen door je oor voor de tweeter te houden. Als daar helemaal geen geluid meer uitkomt weet je het probleem.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Killsko
AtomicShockwave schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:17:
ik kan geen foto van de drivers van deze dingen vinden. Maar idd eens luisteren of de tweeters het nog doen. Goede kans dat die gefrituurd zijn.
Kon ook al geen foto van de layout vinden maar als ik moet gokken zit de tweeter bovenin en de woofer in het midden. De tweeter werkt nog wel maar bij normale settings is de balans tussen deze twee dus ver te zoeken. Morgen ga ik het even met een Denon stereo versterker proberen misschien helpt dat iets...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die FB560 is een relatief recente (mid 00's) set:

Je geeft aan dat het een dof geluid geeft, niet dat het specifiek 1 speaker is die issues heeft. Omdat ik niet verwacht dat van alle speakers de filters of drivers al naar hun grootje zijn, denk ik dat je het in je versterker moet zoeken. En dan verwacht ik eigenlijk gewoon een instelling, al is er niet veel in te stellen aan dat ding zo lijkt het.
Speel eens met de surround aan of uit, en loudness aan of uit. Veel meer zit er niet op zo te zien.

Zou kunnen zijn dat je versterker defect is; dit is ook al een ouder beestje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag
Het kan ook nog opgedroogde ferro fluid zijn van de tweeters. Dat is ook een bekend euvel bij oude speakers.

• Killsko
Ik heb het gister getest met een andere versterker die wel 4-8 ohm output had. Klonk ietsje beter maar overall was de verhouding tussen de hoge en lage tonen nog steeds uit balans. Ik denk nu dat het gewoon aan de speakers zelf ligt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:30

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Daar klinkt het wel naar ja. (<= snap je 'm? "klinkt" ;) )

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Jag
Killsko schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:49:
Ik heb het gister getest met een andere versterker die wel 4-8 ohm output had. Klonk ietsje beter maar overall was de verhouding tussen de hoge en lage tonen nog steeds uit balans. Ik denk nu dat het gewoon aan de speakers zelf ligt.
Die kans is heel groot. Je kan googlen of er ferrofluid zit in de tweeters die in je speakers zitten (typenummer van tweeters opzoeken). Alternatief is dat condensatoren niet goed meer zijn, maar of dat dit soort symptomen kan geven durf ik niet te zeggen, dat weten anderen wellicht?

• Killsko
Toch even een update: Ik heb een Sony STR-dh130 stereo versterker eraan gehangen en nu is de balans een stukje beter. Geen idee of het dan aan het lage vermogen van de Akai lag of aan de afstelling of iets anders maar het is in ieder geval gelukt zonder nieuwe speakers te hoeven kopen.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:34:
[...]

Die kans is heel groot. Je kan googlen of er ferrofluid zit in de tweeters die in je speakers zitten (typenummer van tweeters opzoeken). Alternatief is dat condensatoren niet goed meer zijn, maar of dat dit soort symptomen kan geven durf ik niet te zeggen, dat weten anderen wellicht?
Ik denk niet dat bij alle luidsprekers de condensatoren het begeven hebben, lijkt mij echt heel sterk. Weet ook niet wat voor symptomen dat zou geven, maar over het algemeen gaan condensatoren toch wel vrij lang mee. Het uitdrogen van ferrofluid lijkt mij een betere verklaring.

edit: of blijkbaar is het toch iets met de versterker, ik lees nu de post hierboven :+

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-02-2021 11:55]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee