Vraag

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-01 22:10
Hi All,

Ik heb een vreemd probleem met mijn Linksys Velop setup thuis / home office. Heb een 3 Node Tri-Band pack (type WHW03). Deze staan in Bridge Mode (wil ze alleen als WiFi gebruiken niet als Router). Heb specifiek twee problemen:

1. Wanneer de Velop Nodes elkaar niet zien in WiFi range, dan lijkt de wired backhaul niet te werken.
Wanneer ik deze wel "zicht / in range" laat hebben op elkaar dan werkt vaak alleen de Parent Node (eerste die je installeert).

2. Guest Network werkt alleen op de Parent Node. Je kunt wel verbinden op de andere Nodes, die zenden het dus wel uit, maar je krijgt geen IP uit DHCP. Dit is een van de functies die "aan" blijft na over te switchen naar Bridge Mode. Zou ook supported moeten zijn volgens Linksys.

Bijgevoegd een schematische tekening hoe alles zit.

Ik vermoed dat de managed HP switch roet in het eten gooit ergens. Ik maak geen gebruik van de "managed" functies (d.w.z niets geconfigureerd 1 default VLAN).

Volgens div. andere forums / linksys moet:
- STP / RSTP status needs to be Enabled. Heb echter de keuze uit: STP, RSTP of MSTP (welke moet het zijn?)
- BDPU Handling status needs to be Flooding or Filtering. Ik kan alleen kiezen uit Disabled of Enabled
-De Velop gooit sync / data en GuestWiFi over VLAN3 en VLAN4 naar het schijnt.

Wat heb ik al geprobeerd:

Op de HP Switch:
Twee VLANs toegevoegd, VLAN3 en VLAN4
Port 1, Port 2, Port 3 Untagged VLAN1
Port 1, Port 2, Port 3 Tagged VLAN3 en VLAN4
Moet ik nog andere poorten configgen? Port 24 bijv? Of andere poorten op de switch?
Welke bepaalde Flow / Blocking settings e.d. moet aan of uit op de switch

Helaas heb ik het nog niet werkend gekregen.

Optie: Velop Nodes niet in Bridge zetten, maar in Router Mode. Asus Router uitfaseren en niet meer gebruiken. Probleem hier is dat ik dan nog een node extra moet aanschaffen die specifiek alleen in de meterkast komt te staan als "hoofdrouter", beetje zonde. Ook mist de Velop OpenVPN support, wat ik momenteel wel op mijn Asus gebruik "om remote in te loggen op mijn thuisnetwerk".

Vermoed echter dat de switch dan ook roet in het eten gooit vanwege dezelfde redenen.

Optie: Vervangen HP Switch door Unmanaged echte domme switch. Weet alleen niet of die dan wel zelf VLAN3 en VLAN4 verkeer etc, kan "managen".

Hoor graag of jullie ideen hebben of vaker zo'n Velop constructie zijn tegengekomen.

Alle reacties

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 15:03
Je switch in default mode werkt gewoon als een domme switch, alle untagged in vlan 1.
Velop in bridge mode, en niks in vlan 3 en 4 want dat gaat niet als je die alleen maar als laag 2 hebt aangemaakt. Dus gewoon alles untagged in vlan 1.

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Het lijkt me sterk dat je een gastnetwerk op kunt zetten in de bridge mode...

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 15:03
Gadget Freak schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:42:
Het lijkt me sterk dat je een gastnetwerk op kunt zetten in de bridge mode...
Dan zet m niet in bridge mode, en gebruik je dubbel nat maar zorg eerst dat alles werkt.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als ik op internet kijk dan lees ik bij meerdere mensen dat het niet werkt maar het wel zou moeten werken

Kun je eens testen of het werkt zonder de switch ertussen? Mijn vermoeden is dat ze voor de guest wifi een vlan opzetten die de managed switxh ook geconfigureerd moet hebben tagged?

https://community.linksys...-wifi/td-p/1201379/page/2

[Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 25-01-2021 19:12]

CISSP! Drop your encryption keys!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee