• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een set speakers voor bij de TV die iets helderder/gedetailleerder/verstaanbaarder klinken dan wat ik nu heb staan.

Ik gebruik op dit moment twee sets tweedehands Sony boekenplankspeakers en een center speaker (Dynavox TG-1000B-C) voor een '5.0'-opstelling aan een Pioneer VSX-329. De front-speakers (Sony SS-NX1) zijn wat groter en staan op full-range en de subwooferuitgang op uit, dus de lage tonen gaan via de front-speakers. Dat werkt prima, ik hoef ook niet uit mijn stoel te trillen. De rear-speakers staan op medium range.

Ik heb er voornamelijk last van dat stemgeluid niet helder is. Als ik de versterker uit zou zetten en het geluid via de speakers van de TV zou laten lopen zijn dialogen eigenlijk beter te verstaan (hoewel het geluid op andere fronten natuurlijk achteruit gaat). Daarnaast merk ik dat ik bepaalde muziek ook via een koptelefoon helderder en meer gedetailleerd vind klinken. Ik heb al met de instellingen van de versterker en met de equalizer gespeeld, maar krijg er geen verbetering in dus ik denk dat het wellicht aan de speakers ligt. Dit topic gaf ook niet echt uitsluitsel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik weet dus niet 100% zeker wat het probleem is:
  • Zijn al mijn speakers 'op' omdat ze tweedehands waren?
  • Waren het sowieso geen hele goede speakers? Ik zie dat de centerspeaker nieuw €35 kost, en de pricewatch veelal centers van €150-300 heeft.
  • Staat er een instelling verkeerd? Ik heb alles al een keer opnieuw ingesteld, maar wellicht weer verkeerd…
  • Heb ik een miskoop gedaan met de versterker? Ik weet dat dat ook geen topmodel is
Als ik dan speakers vervang, welke dan?
  • Alleen center zou een optie zijn, omdat je dan in ieder geval voor surroundgeluid het stemkanaal vervangt. Dan heb je issues met muziek, of materiaal met een stereo-track nog niet opgelost.
  • De twee front-speakers vervangen en de center weglaten zou ook kunnen. Dan kan ik iets meer investeren in de front-speakers, en kan het centerkanaal daarover worden afgespeeld als ik dat kanaal uitschakel in de versterker.
  • Alle drie de speakers aan de voorkant vervangen is ook een optie, net als alle speakers in de set vervangen
Ik heb geen precies budget in gedachten, maar zou bijvoorbeeld €400 een acceptabel bedrag vinden om uit te geven. Ik kan boekenplankspeakers kwijt, maar zuilen is ook optie - ik zie vaak dat daarvan gezegd wordt dat het geluid beter is.

Heeft iemand tips?

[Voor 8% gewijzigd door marcieking op 25-01-2021 14:38]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Zowel de Dynavox center als de Sony SS-NX1 zijn geen hoogvliegers. Voor 400 euro zou ik gaan zoeken naar een tweedehands speakerset, bijvoorbeeld deze Marantz sr4500 + focal jmlab sib 5.1 boxen aangeboden, de Marantz is wat ouder dan je Pioneer - die kun je weer op V&A zetten.

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42

H_H

'Tis but a scratch!

Ik zou je fronts en center vervangen door betere speakers (bijv. V&A aangeboden: Boston Acoustics A 360 (Rood, Wit, Zwart)). Geen fysieke center, maar een "fantoom" center. Je receiver zou prima voldoen ervoor als je geen verdere wensen hebt.

Gezien je tekst in de MO-tags (waar je je wat mij betreft totaal niet voor hoeft te schamen, dus die MO-tags zijn wat mij betreft niet nodig), zou een comfortabele koptelefoon niet iets voor je zijn? Bijv. een Beyerdynamic DT770? Dan kan je het volume ook lekker opschroeven indien nodig.

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Koptelefoon of nieuwe center zou ik ook zeggen. Een phantoom center geeft toch iets lagere spraakverstaanbaarheid door de dip bij ~2KHz die je krijgt met stereo speakers (als je in het midden zit).

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@marcieking Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. ;)

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen zo ver (en het verplaatsen)! Het lijkt er dan inderdaad op dat ik moet kijken naar een center en twee fronts.
Een koptelefoon is niet handig omdat ik niet alleen kijk, en mijn vriendin heeft ook liever geen zwarte of glossy speakers, dus daarmee valt het een en ander af (en is tweedehands zoeken ook iets lastiger).
Als ik even kijk naar nieuw, dan zouden een paar opties zijn:

Deze van Q-Acoustics
pricewatch: Q Acoustics 3050i (Grijs)
pricewatch: Q Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Grijs)

Deze van Jamo
pricewatch: Jamo S 83 CEN (Wit, Zwart)
pricewatch: Jamo Studio S 805 Paar (Wit)

Ik zie ook nog opties van bijvoorbeeld Magnat, maar volgens mij is dat iets minder.

Heeft het zin om voor nieuw te gaan in deze prijsklasse, of lever ik dan zoveel in ten opzichte van goede tweedehands dat ik er eigenlijk weinig op vooruit ga?

• H_H
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42

H_H

'Tis but a scratch!

Die QA 3050i waarschijnlijk wel van een ander orde dan de Jamo. Let wel op dat die 3050i per stuk wordt verkocht.

Ik ken de Jamo niet, maar de QA's klinken wel goed. Maar per stuk dus ongeveer jouw budget.

EDIT: Als je écht mooi, helder geluid wilt hebben, zou ik je deze aanraden: https://www.marktplaats.n...1353511-quad-22l-speakers. Ik heb ze zelf ook (andere kleur) op zolder staan. Echt briljant geluid. Enorm analytisch in de weergave.

[Voor 39% gewijzigd door H_H op 25-01-2021 17:39]

Entia non sunt praeter necessitatem multiplicanda

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Dat is balen, de data in de Pricewatch is daar blijkbaar niet ideaal. In die prijsklasse zat ik ook al te kijken naar de Dali Oberon 5. Wellicht dat ik mijn budget iets bijstel of toch inderdaad tweedehands moet overwegen.

Edit: Ik zie dat de Jamo 807 in een heel surround system ongeveer net zo duur is als de twee 805- of 807-zuilen. Heel erg lovende review van WhatHifi, maar dat is blijkbaar niet echt een goede bron.

[Voor 33% gewijzigd door marcieking op 25-01-2021 20:49]

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Kleine update: ik heb besloten het budget wat te verhogen, en daarmee komen er een paar andere opties in beeld.

Onder meer een set op basis van de Triangle BR07, waarbij aangegeven werd dat die het stemgeluid zo goed zouden weergeven dat een centerspeaker eigenlijk een achteruitgang zou zijn. Kent iemand die speakers, en is daarmee een aanpak zonder centers een goed idee?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je nou iets anders gaat kopen: check even je handleiding op pagina 34 en 35: https://www.gebruikershan...ing-609190.html?page=0034
Je kunt het geluidsniveau per speaker aanpassen. In jou geval wil je heldere stemmen, dus wil je het geluidsniveau van je center iets hoger zetten.

Worth a try lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

marcieking schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:22:
Ik ben op zoek naar een set speakers voor bij de TV die iets helderder/gedetailleerder/verstaanbaarder klinken dan wat ik nu heb staan.

Ik gebruik op dit moment twee sets tweedehands Sony boekenplankspeakers en een center speaker (Dynavox TG-1000B-C) voor een '5.0'-opstelling aan een Pioneer VSX-329. De front-speakers (Sony SS-NX1) zijn wat groter en staan op full-range en de subwooferuitgang op uit, dus de lage tonen gaan via de front-speakers. Dat werkt prima, ik hoef ook niet uit mijn stoel te trillen. De rear-speakers staan op medium range.

Ik heb er voornamelijk last van dat stemgeluid niet helder is. Als ik de versterker uit zou zetten en het geluid via de speakers van de TV zou laten lopen zijn dialogen eigenlijk beter te verstaan (hoewel het geluid op andere fronten natuurlijk achteruit gaat). Daarnaast merk ik dat ik bepaalde muziek ook via een koptelefoon helderder en meer gedetailleerd vind klinken. Ik heb al met de instellingen van de versterker en met de equalizer gespeeld, maar krijg er geen verbetering in dus ik denk dat het wellicht aan de speakers ligt. Dit topic gaf ook niet echt uitsluitsel.

***members only***

Ik weet dus niet 100% zeker wat het probleem is:
  • Zijn al mijn speakers 'op' omdat ze tweedehands waren?
  • Waren het sowieso geen hele goede speakers? Ik zie dat de centerspeaker nieuw €35 kost, en de pricewatch veelal centers van €150-300 heeft.
  • Staat er een instelling verkeerd? Ik heb alles al een keer opnieuw ingesteld, maar wellicht weer verkeerd…
  • Heb ik een miskoop gedaan met de versterker? Ik weet dat dat ook geen topmodel is
Als ik dan speakers vervang, welke dan?
  • Alleen center zou een optie zijn, omdat je dan in ieder geval voor surroundgeluid het stemkanaal vervangt. Dan heb je issues met muziek, of materiaal met een stereo-track nog niet opgelost.
  • De twee front-speakers vervangen en de center weglaten zou ook kunnen. Dan kan ik iets meer investeren in de front-speakers, en kan het centerkanaal daarover worden afgespeeld als ik dat kanaal uitschakel in de versterker.
  • Alle drie de speakers aan de voorkant vervangen is ook een optie, net als alle speakers in de set vervangen
Ik heb geen precies budget in gedachten, maar zou bijvoorbeeld €400 een acceptabel bedrag vinden om uit te geven. Ik kan boekenplankspeakers kwijt, maar zuilen is ook optie - ik zie vaak dat daarvan gezegd wordt dat het geluid beter is.

Heeft iemand tips?
Houd er ook rekening mee, dat veel televisiezenders tegenwoordig een baggere audiomix hebben. Zo weet bijvoorbeeld BNN/VARA regelmatig een bagger geluid door te zetten, zowel stereo als een 5.1 mix (indien beschikbaar), waarin stemmen juist veel te zacht doorkomen. Dan moet het volume omhoog, maar dan verstoort de rest van de mix alsnog de stemmen.. Geldt ook voor diverse optredens die vaak in praatprogramma`s worden uitgezonden.. alsof er geen 'soundcheck' heeft plaatsgevonden voor mensen met een normale televisie.. erg jammer!

Ik zou je eigenlijk willen vragen om eerst een oude dvd van 'vroegah' te testen die je goed kent en positief ervaren hebt. Hoe klinkt deze nu? Zijn de stemmen goed verstaanbaar als je alles op default hebt staan?
Als het antwoord dan ja is, dan is er niks mis met jouw belevenis.

Klinkt gek, maar ik heb dus een supergevoelig gehoor.. ik hoor iedere fluister in de verte en dat kan je gek maken. Maar dit werkt dus vergelijkbaar in een situatie waarin slecht bronmateriaal wordt gebruikt/uitgezonden.. ik erger mij regelmatig aan slechte audiomixes. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
De centerspeaker staat al harder. Ik kijk geen lineaire TV, uitsluitend streaming en Blu-Rays. Beiden helaas niet de oplossing!

Edit:
Uiteindelijk voor die set met de Triangle BR07 zuilen en BR02 rears gegaan, ook omdat ik na wat lezen over waar een centerspeaker thuishoort, die gewoon echt niet goed kan plaatsen zonder te verbouwen. Tot zo ver heel tevreden over het geluid, en geen klachten over de looks :)

[Voor 54% gewijzigd door marcieking op 01-02-2021 09:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee