Ik ben op zoek naar een set speakers voor bij de TV die iets helderder/gedetailleerder/verstaanbaarder klinken dan wat ik nu heb staan.
Ik gebruik op dit moment twee sets tweedehands Sony boekenplankspeakers en een center speaker (Dynavox TG-1000B-C) voor een '5.0'-opstelling aan een Pioneer VSX-329. De front-speakers (Sony SS-NX1) zijn wat groter en staan op full-range en de subwooferuitgang op uit, dus de lage tonen gaan via de front-speakers. Dat werkt prima, ik hoef ook niet uit mijn stoel te trillen. De rear-speakers staan op medium range.
Ik heb er voornamelijk last van dat stemgeluid niet helder is. Als ik de versterker uit zou zetten en het geluid via de speakers van de TV zou laten lopen zijn dialogen eigenlijk beter te verstaan (hoewel het geluid op andere fronten natuurlijk achteruit gaat). Daarnaast merk ik dat ik bepaalde muziek ook via een koptelefoon helderder en meer gedetailleerd vind klinken. Ik heb al met de instellingen van de versterker en met de equalizer gespeeld, maar krijg er geen verbetering in dus ik denk dat het wellicht aan de speakers ligt. Dit topic gaf ook niet echt uitsluitsel.
Ik weet dus niet 100% zeker wat het probleem is:
Heeft iemand tips?
Ik gebruik op dit moment twee sets tweedehands Sony boekenplankspeakers en een center speaker (Dynavox TG-1000B-C) voor een '5.0'-opstelling aan een Pioneer VSX-329. De front-speakers (Sony SS-NX1) zijn wat groter en staan op full-range en de subwooferuitgang op uit, dus de lage tonen gaan via de front-speakers. Dat werkt prima, ik hoef ook niet uit mijn stoel te trillen. De rear-speakers staan op medium range.
Ik heb er voornamelijk last van dat stemgeluid niet helder is. Als ik de versterker uit zou zetten en het geluid via de speakers van de TV zou laten lopen zijn dialogen eigenlijk beter te verstaan (hoewel het geluid op andere fronten natuurlijk achteruit gaat). Daarnaast merk ik dat ik bepaalde muziek ook via een koptelefoon helderder en meer gedetailleerd vind klinken. Ik heb al met de instellingen van de versterker en met de equalizer gespeeld, maar krijg er geen verbetering in dus ik denk dat het wellicht aan de speakers ligt. Dit topic gaf ook niet echt uitsluitsel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik weet dus niet 100% zeker wat het probleem is:
- Zijn al mijn speakers 'op' omdat ze tweedehands waren?
- Waren het sowieso geen hele goede speakers? Ik zie dat de centerspeaker nieuw €35 kost, en de pricewatch veelal centers van €150-300 heeft.
- Staat er een instelling verkeerd? Ik heb alles al een keer opnieuw ingesteld, maar wellicht weer verkeerd…
- Heb ik een miskoop gedaan met de versterker? Ik weet dat dat ook geen topmodel is
- Alleen center zou een optie zijn, omdat je dan in ieder geval voor surroundgeluid het stemkanaal vervangt. Dan heb je issues met muziek, of materiaal met een stereo-track nog niet opgelost.
- De twee front-speakers vervangen en de center weglaten zou ook kunnen. Dan kan ik iets meer investeren in de front-speakers, en kan het centerkanaal daarover worden afgespeeld als ik dat kanaal uitschakel in de versterker.
- Alle drie de speakers aan de voorkant vervangen is ook een optie, net als alle speakers in de set vervangen
Heeft iemand tips?
[Voor 8% gewijzigd door marcieking op 25-01-2021 14:38]