KEF KHT3005SE - dof geluid met TV als bron

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick_harmsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 15:06
Enige tijd geleden heb ik deze topic aangemaakt. Nu is het tijd voor een vervolg:

Afgelopen week heb ik een nieuwe speakerset aangeschaft, het is de KEF KHT3005SE geworden.
Ik heb deze set aangesloten op mijn Denon Versterker, type AVR-X1300W.
De speakers heb ik 'standaard' ingesteld m.b.v. de Audyssey microfoon.

Bij het beluisteren van muziek (mp3 van NAS) is direct het verschil in geluid hoorbaar.
Het geluid is 'warmer', 'voller' en vooral over de kwaliteit van de subwoofer ben ik te spreken.

Indien ik het geluid van de televisie over de versterker laat afspelen ervaar ik echter dezelfde irritaties als die ik had met mijn Yamaha speaker set.
Met regelmaat zijn de stemmen niet goed hoorbaar.
Hierbij krijg je het gevoel alsof de personen achter een dik gordijn staan, het geluid klinkt dof, mono, niet helder.
Ik ervaar dit vooral bij de Nederlandstalige zenders van de televisie i.c.m. achtergrond geluid.
Een serie als Wie is de Mol zou ik dan ook nooit over mijn versterker afspelen net zoals een Formule 1 wedstrijd.
Bij het casten van series/films vanaf Netflix is deze irritatie veel minder aanwezig.

Ik begrijp gewoon niet goed wat ik in de instelling moet aanpassen om dit te kunnen oplossen.
De instelling Dialoog volume staat al ingesteld op +8DB.
Onderstaand mijn overige instellingen.

Crossovers
  • Frond 80Hz
  • Center 100Hz
  • Surround 60Hz
Niveaus
  • Front L 3.5dB
  • Frond R 3.5dB
  • Center 6.5dB
  • Subwoofer 6.0dB
  • Surround L 5.0dB
  • Surround R 5.0dB
Audessey MultEQ XT: aan
Audessey Dynamic EQ: Aan
Audessey Dynamic Volume: Uit

Iemand suggesties? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
Ik lees even mee, ik heb hetzelfde probleem. Wat mij werd geadviseerd is in ieder geval de crossovers allemaal op 80 hz in te stellen. De rest heb ik ongeveer gelijk aan dat van jou staan qua niveaus. Audessey dingen staan bij mij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Wat ik in het hele verhaal eigenlijk mis, is de televisie. Er is een flinke irritatie over het geluid bij kijken naar lineaire uitzendingen. Terwijl de televisie hier de constante is, is nergens beschreven om welke televisie het gaat en hoe deze is aangesloten op de versterker. Komt het geluid via ARC naar de versterker, gaat het via S/PDIF of via een analoge output. Of is er een losse mediabox aangesloten op de versterker die om zijn beurt het beeld aan de televisie levert? En als vervolgvraag is dan hoe dat geluid ingesteld staat, op 2.0 of 5.1 (op de televisie of mediabox dus)? En hoe gaat de versterker er dan weer mee om, doet die nog zelf aan signal processing of geeft die weer zoals het binnenkomt?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Reacties afgesplitst vanaf Advies nieuwe (kleine, subtiele) speakerset vanuit Consumentenelektronica Aankoopadvies en verplaatst naar Audio en HiFi. Het gaat nu meer om trouble shooten dan om aankoopadvies :)

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 22-09-2020 16:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
De televisie is een LG, type LG-47LM640S-za.
Het geluid van de televisie gaat via ARC naar de versterker.
Op de televisie kan ik verder weinig instellen.

Instellingen DTV-geluid staat op Automatisch (keuze uit Automatisch, HE-AAC, Dolby Digital +, Dolby Digital, MPEG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Oud beestje ;) Ik kan inderdaad niet snel zien hoe het geluid aangepast zou kunnen worden aan de televisiekant. Maar is dat DTV-geluid nu aan de kant van de versterker? Het lijkt wel een televisieinstelling.

Wat ook belangrijk is, is hoe het op de versterker nu staat, gaat de versterker zelf proberen het geluid te processen, of zet die door wat die krijgt? Als de versterker kunstmatig het signaal aanpast, is het niet ondenkbaar dat daar ook fouten mee worden gemaakt en dus stemmen niet goed te horen zijn. Met andere woorden, op welke sound mode staat de versterker nu?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Nick_harmsen
Ik weet niet goed wat je bedoeld met sound mode.
Op het display van de versterker zie ik onderstaande:

Dolby Icoon, D, + , Dolby Icoon, S.

Dit zie ik bij bijna alle zenders van de TV, af en toe zie ik:

Dolby Icoon, Surround.

Dit wijzigt dus afhankelijk van de zender van de televisie. Bij bekijken van films via mijn NAS zie ik ook af en toe DTS op het display. Deze films start ik via de TV. Ook is de Chromecast aangesloten op de TV. Ik heb dus wel het idee dat de versterker reageert op wat er aangeboden wordt.
Op de afstandsbediening van de versterker kan ik nog kiezen voor Movie, Game, etc.

Nog even een kleine update

Onderstaande informatie heb ik zojuist gevonden.
Dolby Digital + is an audio format and this is what the content you are watching was encoded with. DD+ is what is being output via the source tp the receiver. Dolby Surround is an upmixing mode developed by Dolby Labs. It can create pseudo surround channels for your speakers if the source audio lacks discrete channels for them. It can also create pseudo Atmos and utilise your Atmos speakers if you have them even if the incoming soundtrack isn't an Atmos soundtrack. What is indicated on your display is that the receiver is receiving Dolby Digital PLus as the incoming format and that you are then applying Dolby Surround upmixing to it.

https://www.avforums.com/...flix-using-denon.2174141/

[ Voor 41% gewijzigd door Nick_harmsen op 23-09-2020 20:38 ]

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:02
Nick_harmsen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:26:

Indien ik het geluid van de televisie over de versterker laat afspelen ervaar ik echter dezelfde irritaties als die ik had met mijn Yamaha speaker set.
Aangezien je dit met de Yamaha set ook al had, een paar richtingen waar je naar kunt kijken:
Ff de basis checken:
- hoe klinkt het zonder Audyssey ?
- speakerkabel polariteit goed aangesloten?
- microfoon op de goede plek gezet met inregelen?
- desnoods factory reset van de receiver proberen?

• Nick_harmsen
EricDH schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:27:

Aangezien je dit met de Yamaha set ook al had, een paar richtingen waar je naar kunt kijken:
Ff de basis checken:
- hoe klinkt het zonder Audyssey ?
- speakerkabel polariteit goed aangesloten?
- microfoon op de goede plek gezet met inregelen?
- desnoods factory reset van de receiver proberen?
Het afspelen van het geluid zonder Audyssey ga ik eens proberen. Het vervelende is, het geluid is niet altijd slecht. Het is dus moeilijk direct in te schatten of e.e.a. voor een verbetering zorgt.
Om een voorbeeld te geven: Vanavond was rtl boulevard op televisie. De presentatoren in de studie waren duidelijk verstaanbaar. Echter, ieder interview, dus niet het geluid uit de rtl boulevard studio, maar een opgenomen fragment, was veel minder verstaanbaar, klonk dof, in de verte.
Het valt dan ook direct op dat bij het mindere geluid de stemmen veel zachter klinken, op dat moment wil je de versterker harder zetten om het goed te kunnen horen.

Speakerkabels zijn correct aangesloten, heb zelfs nieuwe 2.5mm koperen kabels getrokken. Wel geeft de Audessey bij instellen aan dat de linker speaker niet correct zou zijn aangesloten. Bij mijn Yamaha speaker set was het telkens random, wat er niet correct zou zijn aangesloten.

Dan de microfoon. Onze 2 persoonsbank, mijn ideale luisterpositie, staat strak langs een muur. Ik heb de microfoon in het midden van de bank geplaatst, op het voorste puntje, net 60cm vanaf deze muur. Dit is ook de minimale afstand die Audessey adviseert. Bij de 2e luisterpositie heb ik de microfoon 50 cm naar rechts verplaatst en bij de 3e luisterpositie 50 cm naar links vanuit het middelpunt. Een 4e, 5e en 6e luisterpositie heb ik niet ingesteld.

Ik heb voorafgaand aan het instellen van de luidsprekers m.b.v. de microfoon, de meeste instellingen al naar standaard gezet.

[ Voor 82% gewijzigd door Nick_harmsen op 23-09-2020 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is dus vooral bij dingen die "stereo" signaal hebben (dan wel DD2.0 of gewoon PCM stereo) en die je op de receiver via dolby prologic laat spelen (zodat het meeste geluid uit de centerspeakers komt).

En als je een echte 5.1 bron (netflix, blurays) speelt is het wel gewoon goed? Of is het dan wel ok'ish maar kan beter?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Nick_harmsen
Ik zal vanavond eens kijken of ik met betere voorbeelden, meer info kan komen.

Wat ik al wel kan melden, ik heb ook een digitale televisie ontvanger aangesloten op de versterker.
Bij bijvoorbeeld bekijken van Nederland 1 zie ik op de versterker Multi Channel Stereo.
Indien ik deze zender bekijk via de televisie (insteekkaartje), zie ik op de versterker DD+ --> DDS.

Veruit bij de meeste zenders via de TV zie ik DD+ --> DDS. Soms zie ik stereo en soms zie ik DDSuround.
De zenders met DDSuround lijken een beter geluid te hebben.

Zijn er wellicht test bestanden te downloaden, dan kan ik hiermee eens testen en de uitkomst hiervan op het forum plaatsen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is niet de beste sound mode. Dat is de "ik wil muziek even hard uit alle speakers hebben" stand. Je hebt als het goed is dingen die "movie" of "prologic" oid heten. Die moet je hebben. Dan komt bijna alles uit de centerspeaker. En dat is goed verstaanbaar.

edit:
Ok. ff hanleiding gelezen (tip, doe dat ook :P), je kan wel 100 dingen instellen die centersignaal over de speakers verdelen zoals "center spread", heb je al die meuk wel uit staan?
http://manuals.denon.com/AVRX1300W/EU/EN/GFNFSYvdfworfs.php

En je sound mode dus op movie en dan dolby surround.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OfUrMy44SZZGbtouwJ9dCS8ESg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NwSUMHqsZPoy48lQsQMMjRh5.png?f=fotoalbum_large
http://manuals.denon.com/AVRX1300W/EU/EN/GFNFSYvhhpesdv.php

Aardige kans dat dit met je vorige set speakers ook beter zal klinken.

Het zal nooit zo goed zijn als echt 5.1 geluid, maar wat jij omschrijft klinkt gewoon als een verkeerd ingesteld systeem. Sowieso is "multi channel stereo" een stand van niets...

[ Voor 62% gewijzigd door JvS op 24-09-2020 14:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Voor de zekerheid heb ik bovenstaande suggestie geprobeerd, maar dit maakte geen verschil. Deze instellingen waren al van toepassing.

Ik heb mijn Denon versterker daarom teruggezet naar de fabrieksinstellingen en weer volledig opnieuw ingesteld. Ik merk nu een duidelijke verbetering, maar het geluid (spraak) is nog steeds niet goed hoorbaar.
Het vreemde hierbij wel is dat ik geen verschil zie in instellingen, maar wel een duidelijke verbetering hoor.
Onder de motorkap lijkt e.e.a. nu anders te werken.

Ik heb van een aantal sites Dolby test bestanden gedownload en afgespeeld. Het geluid, de effecten, etc., klinken perfect. Ook diverse series bekeken via Netflix en ook hierbij is het geluid prima.
Echter, het geluid van de televisie uitzendingen over de versterker klinkt nu beter, maar nog lang niet goed genoeg. Hierbij valt op dat het soms wel goed hoorbaar is en soms helemaal niet, het geluid lijkt dan van heel ver te komen.

Wat mij wel is opgevallen, in de oude situatie had ik het dialoogniveau maximaal ingesteld (+12db). Bij het verlagen van deze instelling was de spraak al helemaal niet hoorbaar, zeker niet op de standaard instelling (+0db).
In de nieuwe situatie is de spraak beter hoorbaar bij de standaard instelling (+0db), maar heb ik deze alsnog verhoogd naar (+8db).
Ik begrijp niet goed waarom ik deze instelling telkens zo hoog moet zetten om e.e.a. goed te kunnen horen.
Ik vermoed daarnaast, dat als e.e.a. niet goed hoorbaar is, de spraak niet 'langs' deze instelling gaat.

Ik vraag mij daarom af, moet ik toch niet gaan kijken naar de instelling Dynamic Volume. Ik zet het volume van de versterker namelijk zeer hoog om e.e.a goed te kunnen horen. keerzijde hiervan, ik rol van de bank als er bijvoorbeeld een auto wordt gestart. Het komt regelmatig voor dat wij het volume aanpassen tijdens kijken van een serie/film. Het volume wordt hoger gezet als de spraak niet goed hoorbaar is, maar weer lager gezet bij actie.

Verder zou ik ook nog kunnen spelen met het luidspreker niveau van de centerspeaker.

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat maakt dat spraak zo slecht is te verstaan, is het omdat al het geluid zo dof is of is de spraak zachter dan de andere geluiden?

[ Voor 3% gewijzigd door TBTL op 08-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:32
Ik neem even aan dat audio dia via ARC wordt doorgezet niet wordt bewerkt met de TV zijn audio'verbeteraars' zoals "Virtual Surround". Kan misschien toch geen kwaad te kijken wat er gebeurt als je het uitzet.

Als je "Dolby Icoon, D, + , Dolby Icoon, S." in het display ziet dan krijg je Dolby Digital binnen. Geen DD+ dus, maar DD. Dit is logisch aangezien de TV volgens de manual geen DD+ kan doorgeven via ARC en alles behalve PCM en MPEG bronnen omzet naar DD.
De "+Dolby Icoon S(urround)" betekent dat er nog een surround decoder overheen gaat die upmixt. Deze kan dus van 2.0 materiaal 5.1 maken. Hoe goed dit uitpakt...

Als je "Dolby Icoon, Surround." ziet dan is er dus geen surround input, maar is de surround decoder aan het upmixen. Waarschijnlijk is er dus PCM 2.0 input op dit moment.

Probeer voor de grap eens de auto modus, die automatisch de juist decoder neemt zonder upmixing.
Auto kan je kiezen met de "PURE" knop (mogelijk een paar keer klikken).

Zie
http://manuals.denon.com/AVRX1300W/EU/EN/OBAOSYyriqsmlp.php

Verder zou ik ook eens Audyssey uit proberen te zetten, zoals eerder voorgesteld. Klinkt alsof deze door de nabijheid van de achtermuur misschien in de war raakt wat de verkeerd aangesloten waarschuwing zou kunnen verklaren. (fase verdraaiing door weerkaatsing, waarbij de weerkaatsing zo dicht op het directe geluid zit dat deze niet uit elkaar te houden zijn).

[ Voor 15% gewijzigd door Propheticus op 08-10-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Op sommige momenten klinkt de spraak opeens vanuit de verte, is het minder hard. Het gaat dan vaak ook op in het omgevingsgeluid. Het is dan ook minder 'zuiver' alsof de personen achter een gordijn staan. Denk aan het verschil tussen mono en stereo.

De versterker is aangesloten via ARC. De audioverbeteraars kan ik alleen gebruiken bij geluid via de televisie, deze zijn uitgeschakeld als ik luister via de versterker.

Ik ga de tip (pure) eens uitproberen en kijken of dit verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ter verduidelijking:
Zoals anderen hierboven al hebben gehint, kan zwak stemgeluid komen, doordat de Denon receiver het binnenkomende signaal niet goed gebruikt. In dit geval, dat hij alleen de twee kanalen 'linksvoor' en 'rechtsvoor' gebruikt alsof het stereo is, terwijl er in werkelijkheid surround binnenkomt. Het centerkanaal wordt dan niet gebruikt. Dat is nu juist waar bij surround alle spraak in zit. Vervolgens upmixt de Denon receiver het, zodat er uit alle luidsprekers geluid komt en de oorzaak wordt verdoezeld.

Bij stereo wordt spraak meegestuurd over de kanalen links(voor) en rechts(voor). Dit zijn de enige kanalen.

Bij surround zitten er alleen geluidseffecten en galm op de kanalen links(voor) en rechts(voor). Spraak zit op het centerkanaal. Op de overige kanalen zitten weer alleen geluidseffecten en galm.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 09-10-2020 09:46 ]

Pagina: 1