Advies nieuwe (kleine, subtiele) speakerset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 15:06
Beste Lezers,

Ik ben op zoek naar een nieuw setje (tweedehands) speakers, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben in het bezit van een Denon Versterker type AVR-X1300W.
Ik heb hierop een Yamaha speakersetje aangesloten (4x NX-E130, 1x NX-C130) met een Yamaha subwoofer (SW-P130).
Al geruime tijd ben ik (zeer) ontevreden over deze opstelling met als voornaamste redenen:

- Bij het bekijken van series, films, etc. is de spraak nauwelijks te verstaan. De achtergrond geluiden zijn veel luider. Pas wanneer het geluid vrij hard wordt gezet, is dit meer in balans.

- Ik hoor nauwelijks (surround) effecten tijdens het kijken.

- De subwoofer heeft een standby functie, echter gaat deze geregeld uit tijdens het kijken. Vermoedelijk omdat het geluid niet hard genoeg staat. Hij staat nu altijd aan.

- Bij het luisteren naar muziek, is het geluid zeer 'plat'.

Ik heb de center speaker onder de tv geplaatst en de front speakers op ongeveer 50cm van de tv.
De rear speakers staan naast de bank. Afstand tussen front en rear (bank naar de tv) is ongeveer 4,5 meter.
Helaas kan ik geen grote zuilen kwijt en ik ben daarom op zoek naar kleine subtiele speakertjes.

Tweedehand zag ik een setje KEF eitjes 2001.3 voorbij komen en een Harman Kardon setje HKTS65.

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Ik heb een beperkt budget en neem met tweedehands genoegen.
Het zou mooi zijn als de set later met losse Atmos speakers is uit te breiden, maar dit is geen must.

Wat is jullie advies?
Zijn deze setjes een grote verbetering of meer van hetzelfde?
Toch iets meer betalen of zijn er bijvoorbeeld tweedehands betere alternatieven?

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:41
Heb je de microfoon die bij je Denon zit al gebruikt om alles in te stellen?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:58
Die KEF eitjes zijn zeker beter dan de Yamahas en de harman kardons. Indertijd heb ik die KEFs vergeleken met een set van B&W, die was wel weer nog beter, die heb ik dan ook gekocht: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Ik heb de set ingesteld m.b.v. de microfoon. Ik zal dit nog eens opnieuw proberen.

Ok, dus de KEF eitjes zijn beter dan het Harman Kardon setje? Dat vermoeden had ik al :-)

Het B&W setje had ik ook gezien, maar stond niet bij mij in de regio te koop, maar zal het nog eens overwegen. Deze is dus wel nog beter? Ik twijfel namelijk over de kef eitjes aangezien die subwoofer wel eens stuk wil gaan, las ik op meerdere sites.

Zijn er verder nog settings t.a.v. de versterker waar ik op zou kunnen letten?
Ik moet de versterker zeer hard zetten om dialogen goed verstaanbaar te maken. Het gevolg hiervan is, dat ik bij een gemiddelde explosie o.i.d. van de bank af rol. Ik heb daarom het dynamische bereik (verschil hard zacht) weer beperkt wat ik ergens wel jammer vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QKIEjzMWEErKtDbuakpBdZL0/full.jpg
"De rode meetpunten aangegeven volgens bijgeleverde handleiding, en mijn alternatieve meetpunten die in het verlengde liggen van de lengte as van de linker en rechter luidspreker. Let er op dat de meetpunten ten alle tijden op oorhoogte is uitgevoerd, en zorg er voor dat de kalibratie meetmicrofoon waterpas staat!"

+

De plaatsing van je luidsprekers

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Nick_harmsen schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:11:
De subwoofer heeft een standby functie, echter gaat deze geregeld uit tijdens het kijken. Vermoedelijk omdat het geluid niet hard genoeg staat. Hij staat nu altijd aan.
Output level van de subwoofer verhogen op de receiver. Dat dan wel compenseren met het volume op de subwoofer zelf. Zou zou het ingangssignaal naar de subwoofer sterker moeten zijn waardoor deze eerder aan gaat/niet meer uit gaat. Door het terugschroeven van het volume op de subwoofer zelf zou je qua volume (redelijk) gelijk moeten blijven.
Ik hoor nauwelijks (surround) effecten tijdens het kijken.
Speel eens muziek af (in ieder geval een 2.0 bron) en zet de receiver op Multi Channel Stereo. Zijn de rest speakers dan nog steeds (veel) zachter dan de front? Dan zit je hier ook aan een verkeerde instelling.
Nick_harmsen schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 14:47:
Ik heb de set ingesteld m.b.v. de microfoon. Ik zal dit nog eens opnieuw proberen.
Post eens welke settings Audyssey in heeft gesteld als je wilt. Denk aan speakers op LARGE/SMALL, de crossovers en op welk niveau de speakers in staan gesteld (veelal + of + xx dB). Afstanden kan je eventueel zelf nameten. Audyssey is leuk maar ik gebruik het altijd als uitgangspunt en nooit als absolute waarheid. Zeker een basale versie als Audyssey MultEQ XT. Afstanden zijn veelal redelijk in orde maar qua crossover loopt het soms mis. Ook worden sommige speakers soms te ver in de min gezet waardoor het totaal niet meer klopt.

Ik vermoed dat de instellingen niet lekker zijn. Met kleine speakers zoals de Yamaha moet de subwoofer niet alleen de sublage tonen doen (waar de subwoofer voor is, zeg tot een 100 Hz) maar ook (een deel van) het mid-laag. De crossover staat bij dergelijke kleine speakers dan ook meer richting de 150-200 Hz. Een frequentiegebied wat veel gebruikt wordt en het dus apart is dat de subwoofer geen signaal krijgt en zichzelf uitschakelt. Die twee matchen mijns inziens niet.

Yamaha geeft voor de NX-E130 een frequentiebereik van 100-25.000 Hz op. Ik geloof daar niet veel van. Zo'n kleine kast en twee keer een 2" woofertje. Nu staat er ook niet bij hoe dit gemeten is maar voor mijn gevoel is dit minimaal op -6 dB als het niet meer is en richting -10 dB gaat. Crossover zou mijns inziens dan inderdaad richting de 200 Hz ingesteld moeten zijn. Of je dat wilt is een tweede, het maakt het geluid er niet natuurlijker op maar qua totaalplaatje kloppen de getallen dan wel beter. Vandaar graag even de waardes uit jouw Denon.

Bovenstaande is trouwens deels inherent aan kleine speakers en niet per definitie op te lossen door er meer geld tegenaan te gooien. Als je op zoek bent naar wat meer body zal je toch snel naar een wat grotere speaker moeten kijken. Nu is er genoeg te krijgen en hoef je zeker niet meteen van deze Yamaha met twee keer 2" woofers naar een speaker met 3 x 8" woofer te gaan. Er zit genoeg tussen die twee types ;)

[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 21-02-2020 19:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Daarnaast kan je ook het center channel boosten met een paar db zodat de conversaties beter te horen zijn, ook op laag volume. Ik heb dit zelf ook gedaan. De standaard ingemeten audyssey instelling vond ik niet prettig dus zelf bijgesteld. In mijn geval vind ik de rear speakers veel te aanwezig en heb ook juist een paar db minder gegeven. Oftewel gewoon even de handleiding induiken en aanpassen aan je persoonlijke smaak.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Zojuist alle waarden van de Denon versterker opnieuw ingesteld met de Audyssey microfoon.
Onderstaand de uitkomst hiervan.

Audyssey MultiEQ XT: Aan
Audyssey Dynamic EQ: Aan
Audyssey Dynamic Volume: Uit

Alle speakers staan ingesteld op Klein. Tijdens het instellen van de speakers 2x een melding gehad over de fase aansluiting. Eerst rechts verkeerd (correct aangesloten), bij een tweede poging links verkeerd (correct aangesloten). Uiteindelijk deze melding genegeerd.
Afstanden staan prima ingesteld, alleen bij de subwoofer wellicht een kleine marge, ik weet niet goed vanuit welk punt ik deze moet meten.

Front L; -4.0 db
Front R: -3.5 db
Center: - 4.5 db
Subwoofer: -12.0 db
Surround L: - 3.5 db
Surround R - 7.0 db

Crossover Front: 250Hz
Crossover Center: 250 Hz
Crossover Surround: 150hz

Direct na het instellen vielen een aantal dingen op. Het geluid wordt nu meer gespreid over de schaal van 0 naar 100. Eerder was het volume goed hoorbaar rond de 20, nu moet ik deze minimaal op 40 zetten.
Een aantal films geprobeerd, ik hoor direct surround effecten uit de rear speakers.

Verder kan ik er nog weinig over zeggen, dit is even een kwestie van uitproberen.
Hebben jullie op basis van deze instellingen nog adviezen? Toch de crossovers aanpassen?

Wel had ik nog een vraag.
De subwoofer heeft een auto standby functie, deze kan ik op Low en High instellen. Wat is het verschil?
Ik wil gewoon dat hij aangaat als de versterker ook aan is, en uit gaat als de versterker uitgezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Nick_harmsen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:01:
Tijdens het instellen van de speakers 2x een melding gehad over de fase aansluiting. Eerst rechts verkeerd (correct aangesloten), bij een tweede poging links verkeerd (correct aangesloten). Uiteindelijk deze melding genegeerd.
Komt vaker voor met Audyssey. Als je het goed hebt aangesloten kan je deze melding inderdaad negeren.
Front L; -4.0 db
Front R: -3.5 db
Center: - 4.5 db
Subwoofer: -12.0 db
Surround R - 7.0 db
Volume op de subwoofer staat waarschijnlijk veel te hoog. Dan krijg je dit soort waardes uit Audyssey. Ik zou de subwoofer eens wat terugschroeven qua volume en dan nog eens Audyssey runnen.
Aan de ene kant typisch dat de speakers voor en achter gelijk zijn en er wel een gat van 100 Hz tussen zit. Mogelijk dat achter meer reflectie heeft wat het bereik in het laag wat boost?

250 Hz is gewoon hoog en zal mijns inziens nooit mooi gaan klinken. Maar zoals gezegd inherent aan het soort speaker. Je kan eens spelen door dit iets naar beneden te zetten, mogelijk naar 200 Hz? Maar meer zal er simpelweg niet in speakers met 2 x 2" woofer zitten.
Direct na het instellen vielen een aantal dingen op. Het geluid wordt nu meer gespreid over de schaal van 0 naar 100. Eerder was het volume goed hoorbaar rond de 20, nu moet ik deze minimaal op 40 zetten.
Stand van de volumeknop zou ik me niet heel druk over maken.
Een aantal films geprobeerd, ik hoor direct surround effecten uit de rear speakers.
Dan is het nu wellicht goed ingesteld. Jammer dat de oude instellingen niet gepost zijn, daar is nu weinig meer over te zeggen.
Wel had ik nog een vraag.
De subwoofer heeft een auto standby functie, deze kan ik op Low en High instellen. Wat is het verschil?
Ik wil gewoon dat hij aangaat als de versterker ook aan is, en uit gaat als de versterker uitgezet wordt.
Handleiding gelezen? Pagina 10:
If the source being played is stopped and the input signal is cut off for 7 to 8 minutes, the subwoofer automatically switches to the standby mode. (When the subwoofer switches to the standby mode by the automatic powerswitching function, the power indicator lights up in red.) When you play a source again, the power of the subwoofer turns on automatically by sensing audio signals input to the subwoofer. This function will operate by sensing a certain level of low frequency input signal. Usually set the AUTO STANDBY switch to the LOW position. However, if the power is not switched on or to the standby mode smoothly, set the switch to the HIGH position. In the HIGH position, the power will turn on even with a low level of input signal. But please be aware that the subwoofer may not switch to the standby mode when there is an extremely low input signal.
  • The power might turn on unexpectedly by sensing noise from other appliances. If that occurs, set the AUTO STANDBY switch to the OFF position and use the POWER switch to switch the power between ON and OFF manually.
  • This function detects the low-frequency components below 200 Hz of the input signals (i.e., the explosion in the action movie, the sound of the bass guitar or the bass drum, etc.).
  • The minutes required to switch the subwoofer to the standby mode might change by sensing noise from other appliances.
This function is available only when the power of the subwoofer is on (by pressing the POWER switch).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Het volume op de subwoofer stond ingesteld op 50%, volgens de instructies van Audyssey setup.
Na het bekijken van een aantal films, luisteren naar muziek, ben ik tot de conclusie gekomen dat de subwoofer irritant aanwezig is. Vooral bij muziek overstemt deze alles.

Ik heb dit weekend daarom de Audessey setup opnieuw uitgevoerd. Dit keer met de subwoofer ingesteld op 25%.Ik heb nu onderstaande waarden.

Front L; -4.0 db
Front R: -5.5 db
Center: - 4.0 db
Subwoofer: -5.5 db
Surround R - 7.5 db

De subwoofer is nu minder irritant aanwezig.

Ik maak nu weer gebruik van de auto standby functie van de subwoofer, ingesteld op High, in de meeste gevallen gaat dit prima. Alleen als het geluid zachter staat, schakelt deze soms nog uit.

De crossover is ingesteld op

Opnieuw uitvoeren van de Audessey setup maakte hierin geen verschil. De rear speakers staan tegen een muur en de audessey microfoon stond 50 cm vanaf deze muur, wellicht is dit een verklaring?

Afgelopen weekend heb ik Wie is de mol gekeken met deze instellingen. De spraak was nauwelijks verstaanbaar op normaal volume. Een probleem dat ik eerder ook al heb gehad. Ik heb daarom het dialoog volume dat stond ingesteld op +5DB verhoogd naar + 8DB, e.e.a. was hierdoor beter verstaanbaar, maar heel zuiver is het nog niet.

Ik ga daarom de komende dagen toch maar eens kijken op marktplaats naar een ander setje of wellicht een nieuw setje. Iemand nog suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door Nick_harmsen op 04-03-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ik heb een paar weken geleden een zelfde Yamaha set vervangen door een Evo Sib 5.1

pricewatch: Focal Sib Evo 5.1 Dolby Atmos (Zwart)

Ik was ook al geruime tijd niet tevreden van de kwaliteit van de Yamahe set en moet zeggen dat dit veel veel beter is.

Enige probleem is dat ze niet zo compact is als de Yamaha set ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_harmsen
Ik heb de afgelopen dagen even lopen zoeken naar wat 5.1 setjes met kleinere speakers op marktplaats.
Onderstaand wat ik zoal voorbij heb zien komen.

KEF HTS2001 + PWS2010
KEF HTS2005 + PWS2010
HEF HTS5001 + PSW2500 (set KHT5005)
KEF HTS3001 + HTB2 (set KHT3005)

De KEF eitjes spreken mij wel erg aan, al lees ik wel veel negatieve reacties over de kwaliteit van de subwoofer.
Begrijp ik het goed dat de 2005 serie de opvolger is van de 2001 serie en dat ik daarom daar beter voor zou kunnen gaan?
De 3001 serie vind ik ook erg mooi, maar is wel bijna 2x zo duur.
De 5001 is qua formaat ook nog een alternatief.

Wat adviseren jullie, voor de 2005 serie gaan (setjes inc. sub. zijn te koop tussen de 150-200 euro) of toch iets meer betalen?
In dat geval iets van KEF of toch bijvoorbeeld voor het VM1 setje van B&W?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Vaak wordt de center channel erg "zacht" gezet door de verschillende inmeet methodes. Althans, meer gericht op thx reference level wat betekent dat je voor thuis gebruik het volume zodanig moet opschroeven dat het niet lekker luistert (ook niet voor de buren).

Zoals ik al had getipt, zet je center channel een paar DB omhoog net zo ver dat je de spraak wel goed vindt klinken. Daarnaast staan de crossovers m.i. te hoog, zet ze maar eens (allemaal) op 100Hz.

Inregelen met Audyessey is een goed start punt (met name voor de afstanden) maar daarna ben je natuurlijk vrij om bij te stellen wat JIJ goed vindt klinken. Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Wat renzo4000 al aangeeft, dit gewoon naar wens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hoi

Wat betreft het instellen van de speakers en subwoofer, check het HT Forum maar eens.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=17.0
Pagina: 1