Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 11:54
Beste mede-Tweakers,

Ik heb voor mijn mining rig een Corsair HX1200i aangeschaft.
De videokaarten die ik voor mijn mining rig heb besteld zijn: 3X een Asus Tuf Rtx 3080.

Nu heb ik alleen een vraag over mijn voeding. De Corsair HX1200i beschikt over 4 Pci-e kabels met aan het uiteinde 2x een 8 pin aansluiting. Nu is mijn vraag, is het mogelijk om met 1 Pci-e kabel (dus 2x een 8 pin) de RTX 3080 te voeden? De Asus Tuf heeft 2x8 pin voeding nodig.

Ik had al online gelezen dat een dual 8 pin pci-e ongeveer 300W kan hebben. Voor de 3 kaarten ben ik van plan om dus totaal 3 pci-e kabels te gebruiken en de 4de kabel wil ik splitten om zo de risers van voeding te voorzien.

Ik zou graag willen weten wat jullie mening is hierover. Ik heb onderaan een foto van de pci-e kabel bijgevoegd.

Alvast bedankt en een fijne avond toegewenst! ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUbBmgphbG87N5b09YhhAMrm3M0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ocr1bz6QartQgXPGbOpcOQCq.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gpu aansluiten met twee losse pcie kabels.
Had zelf liever deze gekocht, of de 1500w versie pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 12 1200W je psu moet ook de pieken kunnen verwerken, en de HX850i lijkt het daar al moeilijk mee te hebben(3080trio en zwaardere gebruikers) op 1 gpu.
3080 Tuf zit toch al met zwaar gebruik tegen 400w per stuk

[ Voor 87% gewijzigd door Hackus op 23-01-2021 19:53 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@Hackus Ik ga de 3080's downvolten naar een verbruik van 235W, De pci-e kabels kunnen +- 300Watt leveren en de riser 75W. Dit moet technisch gezien wel voldoende zijn toch?

Het probleem is dus als ik de 3080's met losse kabels ga aansluiten dat ik niet genoeg pci-e kabels heb...(:

[ Voor 24% gewijzigd door VkAmk op 23-01-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:47

Prx

Toevallig kwam deze exact vandaag voorbij op het kanaal van jayztwocents. Heb hem hieronder embedded op het juiste moment (17:17).

Daar komt dus een getal van 150W voorbij per kabel. En kabeltjes bijkopen is zo gedaan, je hebt genoeg aansluitingen op die 1200W voeding. Maar je red het dus eigenlijk net niet met PCI-E en 1 kabel, maar 10W is te overzien denk ik. Maar haal je dan nog wel het maximale uit je kaarten?

[ Voor 57% gewijzigd door Prx op 23-01-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Wat een onzin weer. Er is een serie Seasonic voedingen geweest die er niet goed tegen kunnen, maar buiten dat, er zitten 2 stekkers aan die 150W aan kunnen, dan mag je er ook van uit gaan dat die kabel gewoon 300W aan kan.
Dat fabrikanten geld willen besparen is ook onzin. Je moet dikkere kabels gebruiken, dus die besparing is meteen weg. Het zal misschien wel iets schelen, maar goed. Als het er allemaal op ontworpen is maakt het ook echt geen bal uit.

Ook heel bijzonder dat hij het heeft over 150W, omdat hij uit gaat van 1 stekker, terwijl hij de andere stekker er afgeknipt heeft. |:(
Ja, als je maar 1 stekker aansluit omdat je de andere afgeknipt hebt, ga je buiten de specificaties. Lijkt me nogal logisch. Als je dat nou gewoon eens niet doet is er helemaal niets aan de hand.

Ik heb geen hoge pet op van Jay, en dit bewijst het wel weer.

@Prx Kabels bij kopen is zo gedaan? Is dat zo? Waar haal je die vandaan dan? Er zitten genoeg aansluitingen op de voeding? Als jij allemaal losse kabels wil gaan trekken weet ik zeker dat je aansluitingen tekort komt.

@VkAmk Is het mogelijk om de kaarten met 2x 8 pin, aan te sluiten op 2x 8 pin? :+ Ja. Geen enkel probleem natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 24-01-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

WEBGAMING schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:27:
Ook heel bijzonder dat hij het heeft over 150W, omdat hij uit gaat van 1 stekker, terwijl hij de andere stekker er afgeknipt heeft. |:(
Ja, als je maar 1 stekker aansluit omdat je de andere afgeknipt hebt, ga je buiten de specificaties. Lijkt me nogal logisch. Als je dat nou gewoon eens niet doet is er helemaal niets aan de hand.

Ik heb geen hoge pet op van Jay, en dit bewijst het wel weer.
Hij benoemt het zelf dat hij de +2 eraf heeft geknipt van de tweede connector, maar dat het nog steeds zo is dat bij 2 x 6+2 je uit moet gaan van de maximale belasting van 150W totaal.

De specificaties voor de Corsair kabels kan ik niet vinden per kabel, maar op het forum van Corsair wordt hier ook genoeg naar gevraagd. Ik kwam eerst een thread tegen uit 2016, maar vond er ook nog één waar deze zelfde discussie gevoerd is in 2020-2021:
https://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=200109

Corsair medewerkers hebben zich door de jaren heen nogal tegengesproken, en daar worden ze in die thread dus ook op aangesproken. Zeker aangezien de gebruiker 'Notepad' (medewerker Corsair) het volgende heeft geplaatst:
These cards can easily pull over 300 watts from the PSU with some cards shipping with a default power draw of 380watts. The PCIE slot is spec'd to supply 75watts and a single cable from the PSU (even with pigtail connections) is only rated at 150watts. You should be using a single cable for each connector on the GPU. So if your GPU has 2 PCIE power connectors you should be using 2 separate cables from the PSU. If it has 3, you should use 3.

Using a single cable with the pigtails you risk overdrawing from the single connector and then melting and burning up the connector and eventually the PSU. BTW this sort of damage isn't covered by the warranty since it is technically misuse of the product as you installed the GPU incorrectly. All manufacturers of current GPUs are recommending one cable per connector due to the risk of these exact issues and to ensure the GPU has the power required to operate.
Hij wordt er wel op aangesproken dat in die 2016 thread de andere medewerker heeft gezegd dat het wel zou kunnen. In de 2020 thread heeft de gebruiker LeDoyen zijn eigen ervaring geplaatst:
It's always better to run separate cables because of the voltage drop at high loads, and associated heat when a cable is overloaded.
one 8 pin PCIE cable is usually rated at 150W, so you can imagine what could happen if you try passing twice that.

I don't know if it will be spectacular, with smoke and flappy wires, but you'll certainly see voltage drop at the card, more so as the wires warm up. I imagine you'd get crashes pretty quickly.

I can only talk of my personal experience running only one cable on a 2080 : when i finally installed the second cable, the voltages red by HWinfo on the card went up by 200mV under load, and we're talking 180 - 200W through PCIE. that's already a significant drop
jonnyguru geeft daar ook aan:
Actually, Corsair PCIe cables are 16g to the first connector.

And the "weak point" is the pin, not the wire.

And the thing that "ratings" never really tell you is that the wire or connector, etc. doesn't maintain lateral voltage across it's "rating". As the current goes up, the voltage goes down. Even within the wire's "rating". So that begs the question of "what does the 'rating' even mean?"
Consensus als je de thread doorleest: 1 kabel moet wel kunnen, maar als je stabiliteitsproblemen tegenkomt, of als alsnog je draadje/connector smelt, dan weet je waar het door komt. Als je maximale performance wilt, eventueel met OC, dan altijd twee losse.
WEBGAMING schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:27:
@Prx Kabels bij kopen is zo gedaan? Is dat zo? Waar haal je die vandaan dan? Er zitten genoeg aansluitingen op de voeding? Als jij allemaal losse kabels wil gaan trekken weet ik zeker dat je aansluitingen tekort komt.
De kits staan hier op Tweakers ook in de pricewatch, en anders zijn er ook nog wel andere plekken waar je ze kan krijgen. We hebben het hier over 2K aan videokaarten, dus 50 euro voor wat kabeltjes moet dan ook nog wel lukken.
pricewatch: Corsair Sleeved DC Cable Kit, Type 4 (Gen. 3) Zwart

De genoemde Corsair HX1200i heeft trouwens in totaal 6 aansluitingen voor 6+2, dus dat moet precies kunnen. Aangezien er geen OC plaats gaan vinden op de CPU is de 4+4 ook niet nodig volgens mij, zeker aangezien het een GPU-based mining rig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNFiaWK1xCB1trUaAV5hplxhoAk=/i/2000945355.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@Prx De Corsair HX1200i heeft inderdaad 6 aansluting. 1 van die aanslutingen moet ik al gebruiken voor de 8 pin eps. Ik heb de Asus Z390-P moederbord. Deze vereist een 8 pin eps kabel. Dus dan hou ik maar 5 sloten over voor de Pci-e kabels terwijl ik er 6 nodig heb (2 per videokaart)....

Voor mijn gevoel zit er maar 1 ding op dan en dat is deze psu retourneren en een ander aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@Prx

https://www.silverstonete...id=757&area=en#undefined3

is dit een goede keuze? heeft 8 pci kabels plus een platinum rating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

VkAmk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:59:
@Prx

Ik ben geen expert op het gebied van voedingen, helaas. Heb dat merk nooit eerder voorbij zien komen, maar dat kan aan mij liggen. Kijk anders even rond op het forum welke merken vaak geadviseerd worden en neem daar dan één van met de juiste aansluitingen voor je. Corsair komt wel vaker voorbij, dus dat zat initieel wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:17
VkAmk schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:59:
@Prx

Dat is een heel behoorlijke voeding. Maar waar ga je die kopen. De enige fatsoenlijke voeding die enigszins in aanmerking komt voor jou en verkrijgbaar is is de pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 12 1500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VkAmk
@Hackus Dankjewel voor de link!
@Uszka Bij alternate of Vivolanda hebben ze die voeding op voorraad.
Pagina: 1