Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:06
Goedemiddag mede tweakers,

Ik lees eigenlijk al een hele poos mee met de verschillende topics die hier voorbij komen.
Echter heb ik nog niemand voorbij zien komen die een buffer in zijn kruipruimte heeft geïnstalleerd.

Situatie schets:
Mijn vader heeft helaas 3,5 jaar geleden een incomplete dwarslaesie op gelopen.
Hiervoor hadden wij (hij :) ) eigenlijk net een buffervat van 1000L geïnstalleerd in de garage en zonnecollectoren op het dak geplaatst.
Het gevolg van de incomplete dwarsleasie is dat we meer ruimte beneden beschikbaar zouden willen hebben.

Vandaar dat ik mij af vroeg of iemand hiermee ervaring heeft.
Zijn de prijzen acceptabel t.o.v. een normaal buffervat
Hoe wordt zo'n systeem opgebouwd? Heb je twee platenwarmtewisselaren nodig voor SWW en CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ollie1998 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:19:
Hoe wordt zo'n systeem opgebouwd? Heb je twee platenwarmtewisselaren nodig voor SWW en CV?
Met 1 WP; nee. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
Ja inderdaad, zo'n systeem bedoel ik.
Vroeg mij dus af of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben.

Wat ik met de platen warmtewisselaren bedoelde:
In een "normaal" buffervat heb je (minstens) een spiraal om het drinkwater gescheiden van het CV water.
Aangezien je zulk soort spiralen niet in de kruipruimte zal krijgen heb je een andere manier nodig om de twee te scheiden (bijvoorbeeld een platenwarmtewisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:39
Ollie1998 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:19:
Goedemiddag mede tweakers,

Ik lees eigenlijk al een hele poos mee met de verschillende topics die hier voorbij komen.
Echter heb ik nog niemand voorbij zien komen die een buffer in zijn kruipruimte heeft geïnstalleerd.

Situatie schets:
Mijn vader heeft helaas 3,5 jaar geleden een incomplete dwarslaesie op gelopen.
Hiervoor hadden wij (hij :) ) eigenlijk net een buffervat van 1000L geïnstalleerd in de garage en zonnecollectoren op het dak geplaatst.
Het gevolg van de incomplete dwarsleasie is dat we meer ruimte beneden beschikbaar zouden willen hebben.

Vandaar dat ik mij af vroeg of iemand hiermee ervaring heeft.
Zijn de prijzen acceptabel t.o.v. een normaal buffervat
Kan je niet beter een buffetvat in grond ingraven is dat niet eenvoudiger in de voortuin of onder de oprit.
Dat is iets gangbaarder dus makkelijker verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
Dat is ook nog een goed idee.
Klinkt wel als meer werk ;)
Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n setup?
Kon zo 1 2 3 niet veel documentatie vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 15:57
Ik kom deze thread tegen. Ik heb net informatie opgevraagd bij hydrobag.nl

Ik heb zelf een flinke tussenwoning, maar eigenlijk niet echt ruimte voor een 'normaal' buffervat.

Beetje zoeken stuitte ik hierop.

Zodra ik offerte heb, kom ik erop terug.

Martin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GijsZePa
Offerte binnen.

De bedragen vielen me niet mee.

Ik heb gekozen voor 2 aparte offertes.

1 offerte met de hydrobag en 2 heatpipes (30 buizen) en 1 offerte met nog naast de heatpipes een warmtepomp erbij.

Zonder warmtepomp kwam ik op een offertebedrag van bijna 17K
Inclusief de warmtepomp werd dat al een kleine 29K.

(Dit voor subsidie, dus het wordt 13,5K om ruim 22K)

Wat vooral opviel was dat de bag niet eens zo heel duur is, maar dat juist de bijbehorende regelkast van ruim 5K de offerte heel erg duur maakt. Tevens werden er nogal wat manuren in gestoken. Ik zeg nergens dat dit overigens niet terecht is. Ik ben namelijk redelijk A-technisch, dus heb geen notie van de tijd. Ik ben begaan met het milieu, maar het moet voor mij ook betaalbaar blijven. Ik laat het er dus even bij zitten.

Mochten jullie inzicht willen hebben in de details. Stuur me een PM.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annette C
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Beste Martin,

Ik ben wel benieuwd hoe het werkt.

Ik heb een kleine goed geïsoleerde nieuwbouwwoning 2007 label A, vloerverwarming 50 M2 begane grond. Een paar radiatoren op bovenverdieping.
Ik ben mijn gas verbruik aan het bijhouden en zie dat ik in mei, juni, juli, augustus, september rond 10 m3 gas verbruik voor SWW.
Ik kom totaal aan 1000 m3 gas per jaar. Ik vraag me af of ik die hydrobag met heatpipes zou kunnen gebruiken om in de zomer een voorraad aan te leggen waarmee ik precies de winter doorkom.
Ik zou er dan geen SWW uithalen, zodat de temperatuur zo lang mogelijk op peil blijft.
Wat denk jij hiervan? Of andere lezers van deze discussie?

Groet Annette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06 19:25
Heb je uitgerekend wat zo'n buffervat eigenlijk oplevert? In de winter ga je zo'n vat nooit op een redelijke temperatuur krijgen omdat er te weinig zon is. Een klein vaatje zal misschien nog wel een beetje opwarmen, maar 1000L misschien met wat geluk een paar graden. Dan heeft het weinig nut.

In de zomer heb je het vat alleen nodig voor je douchewater. Een boilervat van laten we zeggen 200 tot 300 liter wordt dan door je zonnecollectoren prima op temperatuur gebracht, maar in de winter lukt dat niet. Dan zal de warmtepomp het moeten doen. Die kun je dus beter slechts 200 L op temperatuur laten brengen dan 1000L.

De bufferwerking van zo'n vat (opslaan van energie) op lage temperatuur doet heel weinig. Het helpt pas als je dat water op bijv. 80 graden hebt. Maar dat kan je warmtepomp niet voor elkaar krijgen. (Het kan wel met een elektrisch element, maar dan betaal je je helemaal blauw natuurlijk). Als je al vloerverwarming hebt is dat een fjine buffer waar de warmtepomp rustig zijn warmte in kwijt kan gedurende lange tijd. Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Kun je uitleggen waarom je zo'n buffer zou willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06 19:25
Annette C schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
Beste Martin,

Ik heb een kleine goed geïsoleerde nieuwbouwwoning 2007 label A, vloerverwarming 50 M2 begane grond. Een paar radiatoren op bovenverdieping.
Ik ben mijn gas verbruik aan het bijhouden en zie dat ik in mei, juni, juli, augustus, september rond 10 m3 gas verbruik voor SWW.
Ik kom totaal aan 1000 m3 gas per jaar. Ik vraag me af of ik die hydrobag met heatpipes zou kunnen gebruiken om in de zomer een voorraad aan te leggen waarmee ik precies de winter doorkom.
Ik zou er dan geen SWW uithalen, zodat de temperatuur zo lang mogelijk op peil blijft.

Groet Annette
Misschien moet je eens een berekening maken van hoe groot die buffer zou moeten zijn om dat voor elkaar te krijgen. Bovendien moet die dan enorm goed geïsoleerd zijn, anders ben je de warmte kwijt. Hoeveel warmte heb je gedurende een winter nodig: In jouw geval: stel 900m3 gas voor de koudere periode. Een redelijke CV geeft je daar 900 x 8,5 kWh/m3 = 7650 kWh warmte voor terug. Dat is dus je behoefte. Een hydrobag met heatpipes zou dus zoveel warmte moeten opslaan. Om zoveel energie in water te stoppen, laten we zeggen dat het water max 90 graden kan worden en na gebruik 15 graden, dus een verschil van 75 graden kun je nuttig gebruiken. (en dat moet je dan zo zien te houden met isolatie). Direct gebruiken van dit water is inefficiënt en je hebt dan iets van 90m3 opslag nodig, dus je wilt dan graag daar bijv een warmtepomp mee voeden om hoger rendement te krijgen. (factor 4 of 5 denk ik). Stel dat het perfect werkt, misschien kun je daar dan de buffer een factor 4 kleiner mee krijgen? Dan heb je nog steeds 23 m3 opslag nodig... Maar dat is puur theorie.

Via een ijsbuffer kun je de fase verandering energie gebruiken, maar ook dan heb je volgens mij een flinke buffer nodig voor je de winter doorkomt...

(Hier en daar een aanname en wishful thinking, maar dan nog denk ik niet dat dit realistisch is)

• Annette C
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Dank voor het bericht, het lijkt niet realistisch inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
Annette C schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:51:
Beste Martin,

Groet Annette
Hi Annette,

Ik zie je berichtje nu pas (Vakantie)

Ik ben wat dat betreft niet genoeg onderlegd, dus ga van de vakman uit. Coolmint lijkt er meer verstand van te hebben. Aan de andere kant zal een bedrijf geen lang bestaansrecht hebben als blijkt dat hetgeen ze beweren niet waar is. Hopelijk zal er ooit eens iemand vanuit hen op je vraag reageren.

Ik heb sowieso besloten om het niet te doen omdat de investering me te hoog was.

Gr,

Martin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Wuursj

want worst is al bezet

Hier gaat de vloer er komend voorjaar ook uit waardoor de kruipruimte bereikbaar wordt voor warmteopslag. Ik heb al WP en na de vloeroperatie vloerverwarming in het hele huis.

Een heel seizoen opslaan lijkt me niet haalbaar, bij een snel sommetje kwam ik er op uit dat ik circa 60 kuub water van 60 graden moet hebben om de winter door te komen en dan heb ik nog niet de (enrome?) stilstand verliezen mee gerekend.

Maar ik zou een kleiner volume wel kunnen gebruiken om (klein vorlume) overdag of (groter volume) in relatief warme dagen de warmtepomp met een hogere COP te laten draaien en die warmte dan in koudere dagen of 's nachts te gebruiken voor de vloerverwarming. Echter daalt de COP weer omdat je met een hogere temperatuur moet gaan werken dan bij direct de vloer verwarmen vanuit de WP.
Zonder er veel aan te rekenen, heb ik het idee dat ik er niet zoveel mee ga opschieten. Of zijn de meningen anders?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrobag
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste forumleden,

Hier even een berichtje vanuit Hydrobag.
Ik zie dat er veel vragen zijn over onze toepassing, bestaansrecht, besparingen etc.

Jullie kunnen mij allemaal privé een e-mail sturen waarin ik jullie exact uit kan leggen als het wel / niet voordelig is in jullie situatie. Uiteraard, is ons systeem niet overal toepasbaar, en ook niet in elke situatie rendabel. Dit wordt per systeem bekeken.

Voor jullie beeldvorming:

Hydrobag 1000 liter + 2 rekken heatpipes (besparing +- 55% op het gasverbruik)
Geïnstalleerd en wel: +- € 20.000,00
Subsidie € 3.597,00

PS: Wij bestaan al 5 jaar, en hebben al honderden goedwerkende systemen opgeleverd, met verrassende besparingen. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Simon
Simon@hydrobag.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrobag
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-02-2023
Wuursj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:44:
Hier gaat de vloer er komend voorjaar ook uit waardoor de kruipruimte bereikbaar wordt voor warmteopslag. Ik heb al WP en na de vloeroperatie vloerverwarming in het hele huis.

Een heel seizoen opslaan lijkt me niet haalbaar, bij een snel sommetje kwam ik er op uit dat ik circa 60 kuub water van 60 graden moet hebben om de winter door te komen en dan heb ik nog niet de (enrome?) stilstand verliezen mee gerekend.

Maar ik zou een kleiner volume wel kunnen gebruiken om (klein vorlume) overdag of (groter volume) in relatief warme dagen de warmtepomp met een hogere COP te laten draaien en die warmte dan in koudere dagen of 's nachts te gebruiken voor de vloerverwarming. Echter daalt de COP weer omdat je met een hogere temperatuur moet gaan werken dan bij direct de vloer verwarmen vanuit de WP.
Zonder er veel aan te rekenen, heb ik het idee dat ik er niet zoveel mee ga opschieten. Of zijn de meningen anders?
Dit klopt helemaal. Seizoensopslag is simpelweg NIET mogelijk. Je kan inderdaad een groot volume op wel 90 graden zetten d.m.v. heatpipes. Laat dit eind September (gratis) zijn opgewekt.

Je hebt altijd een verlies van 0,5 graden per 12 uur, of terwijl 1 graad per dag.
(Bij ons systeem in ieder geval).

Eind September 90 graden
Eind Oktober 60 graden
Eind November 30 graden

Dit is zonder onttrekking, puur het warmte verlies van de buffer.

Je kunt de Hydrobag gewoon op +- 35 of 40 graden zetten, waardoor je dus gewoon met een lage temperatuur kunt werken. De Hydrobag overdag laden met heatpipes (die overigens enorm goed reageren op helder licht) en de warmtepomp laten draaien in de meest effectieve uurtjes op de dag. Ik zie veel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:33
Hydrobag schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Dit klopt helemaal. Seizoensopslag is simpelweg NIET mogelijk. Je kan inderdaad een groot volume op wel 90 graden zetten d.m.v. heatpipes. Laat dit eind September (gratis) zijn opgewekt.

Je hebt altijd een verlies van 0,5 graden per 12 uur, of terwijl 1 graad per dag.
(Bij ons systeem in ieder geval).

Eind September 90 graden
Eind Oktober 60 graden
Eind November 30 graden

Dit is zonder onttrekking, puur het warmte verlies van de buffer.

Je kunt de Hydrobag gewoon op +- 35 of 40 graden zetten, waardoor je dus gewoon met een lage temperatuur kunt werken. De Hydrobag overdag laden met heatpipes (die overigens enorm goed reageren op helder licht) en de warmtepomp laten draaien in de meest effectieve uurtjes op de dag. Ik zie veel voordelen.
Wat is de warmte weerstand van zo'n zak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 23:11

tijmeng

Panasonic 7J

Een lichte topic kick. Binnenkort gaat de BGvloer eruit en komt er schuimbeton in. Dat gaan we allemaal zelf doen, evenals de installatie van de Warmtepomp en vloerverwarming.

Nu kwam ik dit filmpje tegen: YouTube: Renovatieproject - De Stadsontvanger: Schuimbeton & Vloerverwarming

Hier plaatsen ze 5 standaard 400L watertanks in het schuimbeton, welke als buffervat moeten gaan dienen. Betreft dit soort tanks: https://rotterdamplastics.nl/nl/400-liter-watertank-plat. Totale kosten zo'n 2200€ inclusief de verdeler. Ongeveer even duur als een normaal 2000L buffervat (wat ik hier niet kwijt kan).

Qua sterkte zal dit wel goed gaan, die vaten kunnen veel hebben. Lekkages ben ik ook niet bang voor. En zeker door opsplitsen is er in het slechtste geval eentje af te koppelen. Zien jullie nog andere nadelen / bedenkingen.

2000L water kan bij een delta T van 15 graden toch mooi 35KWh aan opslaan (verliezen welke deels ook in je vloer gaan zitten daargelaten). Daar kan ik in de winter zeker de nachten en wel een extra dagje mee doorkomen. Met dynamische tarieven zijn er altijd we 2 a 3 uurtjes te vinden die goedkoop zijn dus die buffer is aardig vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 16:49
Op een of andere manier weet ik het nog niet @tijmeng .. hoe ga je je WP aansturen zodat ie niet 3kw pakt terwijl je maar 1 kw overschot hebt?

En als het om dipjes in stroomprijs gaat ... hoeveel uren dip vind je acceptabel om puur op de "branden" ? En ga je daarmee de winter doorkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-06 17:58
Je kan een paar 100 liter warm water opslaan, maar alle overschot aan stroom daarboven kun je prima in accu's opslaan als je toch geld uit wil geven.
Het accu systeem in het volgende Topic kost € 800,= en gebruikt zonnepanelen om een accu op te laden: Eenvoudige thuisaccu samenstellen
Andere Topics is oa: Het HomeWizard Plug-In Battery topic

Ik kijk in mijn kristallen bol; zeker weten, over 3 jaar is er voor elke toepassing een passend accu-systeem, in elke prijsklasse.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Wuursj

want worst is al bezet

Als eerdere twijfelaar weet ik het ook niet.
- Die platte tanks hebben een enorm oppervlakte en erg veel isolatie zit daar ook weer niet om heen met alleen wat schuimbeton. Best wel wat warmteverlies dus.
- 15 graden hogere temperatuur dan noodzakelijk betekend ook ~30% minder efficientie. Dat zal soms wel uitkomen door op gunstere tijdstippen de WP te laten draaien maar niet altijd.
- hoe ga je de boel aansturen? Ga je omschakelen tussen vloerverwarming en buffer? Of altijd via of vanuit je buffers stoken? Dan moet je die dingen eigenljik altijd warm houden, ook als je dat niet wil.
- Bufferen voor de nacht gaat hier al prima met nachtverlaging. Ook dan krijg ik met Ta van 28 graden de boel wel weer snel genoeg warm door veel afgfite.

Mijn kruipruimte gaat over een paar weken dicht een vooralsnog heb ik alleen regenwateropvang daar gepland en nog geen warmte buffer. Maar sta open voor tegenargumenten want deze kans komt niet snel meer terug :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1