Complete windows install overzetten naar nieuwe drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemklaas
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-07-2023
Beste tweakers,

Ik heb een onderhand behoorlijk oude samsung ssd in mijn pc zitten als bootdrive, deze functioneert nog prima maar ik wil mijn hdd's die ik gebruik voor mass storage vervangen door ssd's vanwege geluid (snelheid maakt me niet zoveel uit voor de massa opslag). Nu lees ik op meerdere website's dat het raadzaam is om dan meteen maar de nieuwe ssd als bootdrive te gebruiken vanwege de beperkte levenduur van ssd's.

Raden jullie het ook aan om de nieuwe ssd te gebruiken als bootdrive, ook als de oude ssd volgens CrystalDiskInfo nog prima is?

Zo ja, hoe kan ik dan het beste te werk gaan om de gehele drive 1 op 1 te kopiëren naar de nieuwe drive? Ik wil namelijk geen nieuwe install vanwege werk gerelateerde software.

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben verschaft,

Alvast bedankt!

edit: de oude ssd is een samsung 840 pro 128 GB
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 22:13
Dacht dat de samsung magician software een kopie kan maken op voorwaarde dat je oude schijf kleiner is in opslag dan de nieuwe ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemklaas
GianniDPC schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:37:
Dacht dat de samsung magician software een kopie kan maken op voorwaarde dat je oude schijf kleiner is in opslag dan de nieuwe ssd.
De oude is 128 GB, de nieuwe zal waarschijnlijk 1 TB zijn.

Ik zal deze manier eens gaan bekijken, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GianniDPC
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 22:13
Boemklaas schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:38:
[...]

De oude is 128 GB, de nieuwe zal waarschijnlijk 1 TB zijn.

Ik zal deze manier eens gaan bekijken, bedankt!
Verder raad ik inderdaad aan de switch te doen. Alhoewel een SSD ook wel lang meegaat in de praktijk. Ik heb een Corsair Force GS 180GB die intussen 8 jaar oud is die ook nog altijd dient als C schijf zonder SMART fouten. Maar het is natuurlijk niet slecht de wissel te maken aangezien de geheugen chips uiteindelijk wel eens zullen verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boemklaas
GianniDPC schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Verder raad ik inderdaad aan de switch te doen. Alhoewel een SSD ook wel lang meegaat in de praktijk. Ik heb een Corsair Force GS 180GB die intussen 8 jaar oud is die ook nog altijd dient als C schijf zonder SMART fouten. Maar het is natuurlijk niet slecht de wissel te maken aangezien de geheugen chips uiteindelijk wel eens zullen verslijten.
Dan zal ik jouw advies en dan van vele anderen maar wijselijk opvolgen, ik kan me met mijn werk nu ook geen downtime van de pc veroorloven door een ssd die het begeeft.

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Macrium reflect kan ook een schijf klonen. Voordeel is dat je geen Samsung SSD nodig hebt en de software gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spierenburg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 13:32
Persoonlijk zou ik nooit een SSD klonen. Eventuele fouten in het systeem neem je mee. Een verse installatie is altijd de beste optie (al is het een hoop werk met alles opnieuw installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Boemklaas schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:33:
Beste tweakers,

Ik heb een onderhand behoorlijk oude samsung ssd in mijn pc zitten als bootdrive, deze functioneert nog prima maar ik wil mijn hdd's die ik gebruik voor mass storage vervangen door ssd's vanwege geluid (snelheid maakt me niet zoveel uit voor de massa opslag). Nu lees ik op meerdere website's dat het raadzaam is om dan meteen maar de nieuwe ssd als bootdrive te gebruiken vanwege de beperkte levenduur van ssd's.

Raden jullie het ook aan om de nieuwe ssd te gebruiken als bootdrive, ook als de oude ssd volgens CrystalDiskInfo nog prima is?

Zo ja, hoe kan ik dan het beste te werk gaan om de gehele drive 1 op 1 te kopiëren naar de nieuwe drive? Ik wil namelijk geen nieuwe install vanwege werk gerelateerde software.

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben verschaft,

Alvast bedankt!

edit: de oude ssd is een samsung 840 pro 128 GB
...
Je kunt deze SSD prima voor OS bewaren, en data overzetten op nieuwe SSD voor opslag.
als dat klaar is kun je de 840 formatteren, en nieuwe OS er op zetten. (oa vanaf USB, die je vooraf klaar maakt met deze tool)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1