DTS naar Sonos ARC - hoe omzetten naar Dolby?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-11-2024
Goeiemiddag. Ik heb een vraagje. Wij hebben vol enthousiasme een Sonos ARC besteld en kwamen er later pas achter dat deze alleen Dolby bitstream (of PCM) audio accepteert, terwijl veel van onze blurays een DTS soundtrack hebben.

Nou kunnen we dit omzeilen door onze Sony bluray speler PCM output te laten produceren ipv bitstream, maar dat vereist een handmatige aanpassing in de settings als we bijvoorbeeld een Dolby Atmos film kijken, want PCM bevat geen hoogtekanalen, dus Dolby Atmos wil je hem gewoon laten outputten zonder te decoderen.

Ik ben op zoek of er een oplossing bestaat die op basis van bepaalde regels een HDMI audio input kan decoderen / transcoderen en naar HDMI output kan sturen, bijvoorbeeld:
- Als er DTS-HD MA 7.1 in komt, output dan Dolby Digital+
- Als er DTS:X in komt, output dan Dolby Atmos
- Als er Dolby Atmos in komt, doe dan gewoon passthrough
- etc...

Hebben jullie enig idee of er zoiets bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Post afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Dit is wel een vraag die mogelijk wat meer diepgang kan krijgen en is op deze manier (als in, een eigen topic) ook makkelijker te vinden is voor andere gebruikers :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 22:52
Even zonder te weten welke Sony BD player je precies hebt.
In deze handleiding van een willekeurige betaalbare uit 2011 lijkt het er op pagina 24 op dat:
Audio (HDMI) op Auto zetten genoeg zou moeten zijn. De ARC (HDMI protocol, niet de soundbar...) zou de uitvoer moeten afstemmen op het aangesloten apparaat.
Dit zou dus zelf de keuze moeten maken Dolby door te zetten en DTS te PCM downmixen.

Verder staan er nog opties die je in staat stellen per audio formaat te bepalen wat te doen. Laat hier Dolby Digital op Dolby Digital staan en zet DTS op PCM downmix.
(BD audio MIX op uit)

Lang verhaal kort: Doet de BD player dit niet zelf met de juiste instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 23:24
Ik heb zelf een samsung ubd m8500, deze kan bv DTS of DTS-HD omzetten naar Dolby DD 5.1 wat mijn sonos beam probleemloos weergeeft, de meeste bluray spelers kunnen dit niet, ook sony heeft deze functie voor zover ik weet niet.

[ Voor 28% gewijzigd door macdushi op 21-01-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Hier vind je meer info op het sonos forum:

https://en.community.sono...dolby-6738683/index9.html

[ Voor 51% gewijzigd door macdushi op 21-01-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
Propheticus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:03:
Even zonder te weten welke Sony BD player je precies hebt.
In deze handleiding van een willekeurige betaalbare uit 2011 lijkt het er op pagina 24 op dat:
Audio (HDMI) op Auto zetten genoeg zou moeten zijn. De ARC (HDMI protocol, niet de soundbar...) zou de uitvoer moeten afstemmen op het aangesloten apparaat.
Dit zou dus zelf de keuze moeten maken Dolby door te zetten en DTS te PCM downmixen.

Verder staan er nog opties die je in staat stellen per audio formaat te bepalen wat te doen. Laat hier Dolby Digital op Dolby Digital staan en zet DTS op PCM downmix.
(BD audio MIX op uit)

Lang verhaal kort: Doet de BD player dit niet zelf met de juiste instellingen?
Had ik er niet bij gezet inderdaad, ik heb de Sony UBP-X700, die de mogelijkheid heeft video via HDMI 1 en audio via HDMI 2 uit te voeren. Jij denkt dat als ik de HDMI Audio uitvoer direct aan de Sonos Arc hang, dat de Sony automatisch PCM zal gaan uitsturen als de Bluray disc een DTS indeling heeft en de Dolby indelingen 1-op-1 doorstuurt?

Edit: De bluray spelers waarvan jij de handleiding hebt gezien lijken inderdaad de opties te hebben om te kiezen wat te doen met DD en DTS audiostromen, dat heeft de mijne helaas niet.

[ Voor 7% gewijzigd door swoopie op 21-01-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
macdushi schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:36:
Ik heb zelf een samsung ubd m8500, deze kan bv DTS of DTS-HD omzetten naar Dolby DD 5.1 wat mijn sonos beam probleemloos weergeeft, de meeste bluray spelers kunnen dit niet, ook sony heeft deze functie voor zover ik weet niet.
Klopt ja, dat lees ik ook her en der. Sommige Samsung modellen (die niet meer gemaakt worden) kunnen dit, en de X-Box One X schijnt dit ook te kunnen. Maar ja, die heb ik helaas niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
Samsung is inderdaad gestopt met het maken van bluray spelers echter worden ze op marktplaats nog zeer regelmatig aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
Heb inderdaad al een beetje lopen grasduinen op het Sonos forum, uiteindelijk lijkt het erop dat met alle info die ik nu heb, dat de 3DFury Arcana de enige optie is. Die heeft een HDMI in en splitst het signaal in een videosignaal (voor naar de TV) en een audiosignaal (via eARC uitgang naar de Sonos Arc). Daarvoor moet ik dan de Sony UBP-X700 altijd PCM laten uitvoeren (de Arcana transcodeert niet).

Op zich best een prima oplossing, alleen kost die Arcana zo'n 200 euro en moet ik dus voordat ik een Atmos film opzet de audio uitvoer op de Sony eerst naar "Auto" zetten ipv op "PCM" te laten staan. Oh ja en DTS:X kan ik dan alleen zonder hoogtekanaal afspelen. Overkomelijke nadelen.

Overigens las ik in onderstaande thread dat ik de HDMI Audio Out poort van de UBP-X700 niet direct aan de Sonos ARC kan koppelen omdat die HDMI poort geen HDMI-ARC poort is, dat zal voor de Sonos Arc niet anders zijn verwacht ik. Dus wat ik in mijn vorige antwoord zei kan helaas niet. En aangezien de Sonos Arc geen uitgaande HDMI poort heeft bij mijn weten, kan ik die ook niet tussen de bluray en TV plaatsen.
https://en.community.sono...tly-to-sonos-beam-6848295

[ Voor 18% gewijzigd door swoopie op 21-01-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 10:23
Er is ook nog een variant van Feintech met een ingebouwde switch voor minder.
Die is alleen niet op voorraad.
https://www.amazon.de/dp/B08H869R39?th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 22:52
Sorry als het gaat om afstemming tussen twee apparaten, dan hebben we het over de HDMI handshake en niet ARC. Was eerst onduidelijk hoe je e.e.a. had aangesloten.
Zou toch zeggen dat de 'auto' stand het proberen waard is.
Of anders gezegd, had je op de (default instelling) van auto geen audio bij het spelen van content met DTS geluid?

Andere optie als je TV capabel genoeg is: BD player aan TV en TV HDMI-(e)ARC naar de soundbar. De TV op Dolby Atmos (of Dolby Digital Plus) output zetten en het transcoderen/downmixen laten doen. In plaats van de player, laat je dan de TV de omzetting doen.
En dan maar hopen dat er geen HDCP issues optreden.

Al met al best een lastige situatie die nogal afhangt van de apparaten in de keten. Snap de verontwaardiging van het gemis van DTS op de Sonos ARC wel. De workarounds lijken nogal omslachtig; rippen, transcoden en remuxen (mkvtoolnix / handbrake) of live transcoding met media servers zoals Plex ...of een extra switch/transcoding device. Daar gaat je clean setup met zo min mogelijk devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
Propheticus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:21:
Sorry als het gaat om afstemming tussen twee apparaten, dan hebben we het over de HDMI handshake en niet ARC. Was eerst onduidelijk hoe je e.e.a. had aangesloten.
Geen probleem, ik ben eigenlijk vooral op zoek naar een transcodeer oplossing, een boxje dat audio streams realtime kan transcoderen naar iets anders. Dat zou het meest flexibel zijn in mijn situatie. Daarom heb ik ook niet heel erg uitgewijd over hoe ik van plan ben een en ander aan te sluiten.

Overigens is het allemaal theoretisch, want ik heb het spul nog niet allemaal binnen. Ik ben alleen van tevoren al uitgebreid op onderzoek gegaan omdat ik overal lees dat de Sonos ARC alleen Dolby streams ondersteunt, en dat is een gemis.
Zou toch zeggen dat de 'auto' stand het proberen waard is.
Of anders gezegd, had je op de (default instelling) van auto geen audio bij het spelen van content met DTS geluid?
Ga ik ook zeker proberen allemaal zodra ik de Sonos ARC binnen heb.
Andere optie als je TV capabel genoeg is: BD player aan TV en TV HDMI-(e)ARC naar de soundbar.
Dat is inderdaad de manier waarop de Sonos ARC moet worden aangesloten. Je TV wordt de hub en het geluid van al je HDMI apparaten gaat via de HDMI ARC uitgang van de TV naar de Sonos ARC, die ook maar één HDMI ingang heeft , met eARC.
De TV op Dolby Atmos (of Dolby Digital Plus) output zetten en het transcoderen/downmixen laten doen. In plaats van de player, laat je dan de TV de omzetting doen.
En dan maar hopen dat er geen HDCP issues optreden.
Volgens mij ondersteunt mijn TV (een Philips 55OLED855) geen transcodering en zullen DTS tracks dus 'als zodanig' door worden gezet en kan de Sonos ARC die niet afspelen.

Maar, ik lees net wel in de handleiding van de TV de volgende 3 mogelijkheden bij digitale uitvoer:
Stereo (ongecomprimeerd): Selecteer deze optie als uw audioapparatuur geen meerkanaals audioverwerking heeft, om alleen stereocontent uit te voeren naar uw audioapparatuur.

Meerkanaals: Selecteer deze optie om meerkanaals audiocontent (gecomprimeerd meerkanaals audiosignaal) of stereo-audiocontent uit te voeren naar uw audioapparatuur

Meerkanaals (bypass): Selecteer deze optie om Dolby Digital Plus- of DTS-content uit te voeren naar uw audioapparatuur of home cinema-systeem.
Het zou dus inderdaad kunnen dat de 'Meerkanaals' optie transcodering doet. Zodra de boel binnen is ga ik dat zeker proberen.

Dan zou het enige nadeeltje nog zijn dat mijn TV geen eARC aansluiting heeft, slechts ARC en er dus kwaliteits verlies zal optreden als de bluray een ongecomprimeerde audiotrack bevat. Met een nieuwe soundbar wil ik wel graag profiteren van alles wat 4K Blurays te bieden hebben :)
Al met al best een lastige situatie die nogal afhangt van de apparaten in de keten. Snap de verontwaardiging van het gemis van DTS op de Sonos ARC wel. De workarounds lijken nogal omslachtig; rippen, transcoden en remuxen (mkvtoolnix / handbrake) of live transcoding met media servers zoals Plex ...of een extra switch/transcoding device. Daar gaat je clean setup met zo min mogelijk devices.
Een clean setup maakt me niet heel veel uit, we gaan toch al van een receiver met 5 speakers en een subwoofer naar een soundbar met draadloze subwoofer en draadloze achterspeakers. Maar ik ben dus vooral op zoek naar dat laatste ja, een extra switch/transcoding device.

En inderdaad, ik moet zeggen, toen de Black Friday aanbieding van Sonos voorbij kwam hebben we eigenlijk vrij snel besloten om deze set (Sonos ARC, SUB en 2x One SL) aan te schaffen. Daarna las ik toevallig ergens dat de Sonos ARC geen DTS ondersteunt en toen ben ik pas in die hele wereld gedoken. Ik vind het ook redelijk bizar dat een dergelijk duur apparaat niet alle gangbare codecs ondersteunt, maar dat lijkt een hele bewuste keuze te zijn van Sonos. Nou kunnen we natuurlijk alsnog de hele Sonos boel afzeggen en een andere Soundbar (Sennheiser Ambeo ofzo :9~ ), maar goed, mijn vrouw wilde heel erg graag Sonos, vanwege hun multiroom techniek.

Bedankt voor je uitgebreide reacties zover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swoopie
rsint schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:57:
Er is ook nog een variant van Feintech met een ingebouwde switch voor minder.
Die is alleen niet op voorraad.
https://www.amazon.de/dp/B08H869R39?th=1
Ah, dank voor de tip. Ik heb inmiddels echter een Arcana besteld, tegen een vergelijkbare prijs, ze hadden nog een wat uiterlijk beschadigde retour liggen die ik tegen lagere prijs (incl garantie en try-out periode) kon overnemen, wat ik prima vind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
macdushi schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:26:
Samsung is inderdaad gestopt met het maken van bluray spelers echter worden ze op marktplaats nog zeer regelmatig aangeboden
Ah, ja klopt ja, alleen ik heb de Sony bluray speler al een aantal keer gebruikt nu, dus die kan niet meer retour denk ik. En ik durf het niet aan een tweede bluray speler aan te schaffen, dan wordt het huis in overdrachtelijke zin te klein ben ik bang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyek93
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-09 12:26
@swoopie Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Ik zit met dezelfde situatie alleen dan met de Sonos Beam. Ook ik heb de Sony UBP-X700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopie
kennyek93 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 01:01:
@swoopie Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Ik zit met dezelfde situatie alleen dan met de Sonos Beam. Ook ik heb de Sony UBP-X700.
Excuses, ik zie je reactie nu pas, kom hier niet overdreven vaak.

Ik heb uiteindelijk een HDFury Arcana aangeschaft, maar dat is vooral omdat mijn TV geen HDMI eARC ondersteunt, dat heeft eigenlijk maar zijdelings met Dolby / DTS te maken. Alleen omdat de Sonos ARC geen DTS ondersteunt, moet ik mij bluray speler meerkanaals PCM laten outputten en dat is teveel bandbreedte voor 'gewone' HDMI ARC, daar heb je eARC voor nodig. De eARC output van de HDFury gaat vervolgens naar de Sonos ARC HDMI (eARC) input.

Het enige wat ik dus nu niet kan is DTS:X blurays spelen met alle kanalen, DTS:X wordt door de Sony bluray speler omgezet naar surround (PCM) zonder hoogtekanaal. En ik moet afhankelijk van of het een Dolby of DTS bluray is, de config van de Sony bluray speler omzetten naar bitstream (voor Dolby blurays) of PCM output (voor DTS blurays).
Pagina: 1