Geen probleem, ik ben eigenlijk vooral op zoek naar een transcodeer oplossing, een boxje dat audio streams realtime kan transcoderen naar iets anders. Dat zou het meest flexibel zijn in mijn situatie. Daarom heb ik ook niet heel erg uitgewijd over hoe ik van plan ben een en ander aan te sluiten.
Overigens is het allemaal theoretisch, want ik heb het spul nog niet allemaal binnen. Ik ben alleen van tevoren al uitgebreid op onderzoek gegaan omdat ik overal lees dat de Sonos ARC alleen Dolby streams ondersteunt, en dat is een gemis.
Zou toch zeggen dat de 'auto' stand het proberen waard is.
Of anders gezegd, had je op de (default instelling) van auto geen audio bij het spelen van content met DTS geluid?
Ga ik ook zeker proberen allemaal zodra ik de Sonos ARC binnen heb.
Andere optie als je TV capabel genoeg is: BD player aan TV en TV HDMI-(e)ARC naar de soundbar.
Dat is inderdaad de manier waarop de Sonos ARC moet worden aangesloten. Je TV wordt de hub en het geluid van al je HDMI apparaten gaat via de HDMI ARC uitgang van de TV naar de Sonos ARC, die ook maar één HDMI ingang heeft , met eARC.
De TV op Dolby Atmos (of Dolby Digital Plus) output zetten en het transcoderen/downmixen laten doen. In plaats van de player, laat je dan de TV de omzetting doen.
En dan maar hopen dat er geen HDCP issues optreden.
Volgens mij ondersteunt mijn TV (een Philips 55OLED855) geen transcodering en zullen DTS tracks dus 'als zodanig' door worden gezet en kan de Sonos ARC die niet afspelen.
Maar, ik lees net wel in de handleiding van de TV de volgende 3 mogelijkheden bij digitale uitvoer:
Stereo (ongecomprimeerd): Selecteer deze optie als uw audioapparatuur geen meerkanaals audioverwerking heeft, om alleen stereocontent uit te voeren naar uw audioapparatuur.
Meerkanaals: Selecteer deze optie om meerkanaals audiocontent (gecomprimeerd meerkanaals audiosignaal) of stereo-audiocontent uit te voeren naar uw audioapparatuur
Meerkanaals (bypass): Selecteer deze optie om Dolby Digital Plus- of DTS-content uit te voeren naar uw audioapparatuur of home cinema-systeem.
Het zou dus inderdaad kunnen dat de 'Meerkanaals' optie transcodering doet. Zodra de boel binnen is ga ik dat zeker proberen.
Dan zou het enige nadeeltje nog zijn dat mijn TV geen eARC aansluiting heeft, slechts ARC en er dus kwaliteits verlies zal optreden als de bluray een ongecomprimeerde audiotrack bevat. Met een nieuwe soundbar wil ik wel graag profiteren van alles wat 4K Blurays te bieden hebben

Al met al best een lastige situatie die nogal afhangt van de apparaten in de keten. Snap de verontwaardiging van het gemis van DTS op de Sonos ARC wel. De workarounds lijken nogal omslachtig; rippen, transcoden en remuxen (mkvtoolnix / handbrake) of live transcoding met media servers zoals Plex ...of een extra switch/transcoding device. Daar gaat je clean setup met zo min mogelijk devices.
Een clean setup maakt me niet heel veel uit, we gaan toch al van een receiver met 5 speakers en een subwoofer naar een soundbar met draadloze subwoofer en draadloze achterspeakers. Maar ik ben dus vooral op zoek naar dat laatste ja, een extra switch/transcoding device.
En inderdaad, ik moet zeggen, toen de Black Friday aanbieding van Sonos voorbij kwam hebben we eigenlijk vrij snel besloten om deze set (Sonos ARC, SUB en 2x One SL) aan te schaffen. Daarna las ik toevallig ergens dat de Sonos ARC geen DTS ondersteunt en toen ben ik pas in die hele wereld gedoken. Ik vind het ook redelijk bizar dat een dergelijk duur apparaat niet alle gangbare codecs ondersteunt, maar dat lijkt een hele bewuste keuze te zijn van Sonos. Nou kunnen we natuurlijk alsnog de hele Sonos boel afzeggen en een andere Soundbar (Sennheiser Ambeo ofzo

), maar goed, mijn vrouw wilde heel erg graag Sonos, vanwege hun multiroom techniek.
Bedankt voor je uitgebreide reacties zover!