Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC rond de 2500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dbennik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-06 09:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag de laatste games probleemloos kunnen spelen met max settings. Daarnaast zal ik de computer gebruiken voor wat Photoshop werk en programmeerwerk. Met mijn huidige desktop heb ik ongeveer 8 jaar gedaan en mijn idee is wel nu een systeem samen te stellen waar ik weer +/- 8 jaar mee vooruit kan en games kan blijven spelen (al is het misschien niet meer op max over een aantal jaar).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur heb ik al. PC zelf helemaal nieuw.
Edit: DVD blu-ray speler gaat ook mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier mijn wenslijst to nu toe. Het is de bedoeling over een aantal maanden pas te bestellen, dus wachten op beschikbaarheid van AMD componenten is geen probleem (waarbij hopelijk ook de prijzen weer normaal zijn).

Behuizing van Be Quiet gekozen door goede reviews m.b.t. geluid en airflow/koeling en omdat ik het een geweldig mooie kast vind. Ik wil de back fan van Be Quiet verplaatsen naar de bodem van de kast en de corsair RGB maglev fan aan de achterkant. Eigenlijk had ik ook nog een 2e extra be quiet fan op de bodem willen hebben, maar na veel reviews te hebben gelezen lijkt dit niet mogelijk in combinatie met de PSU die dieper in de kast gemonteerd moet worden waarbij deze deels over 1 van de 2 plekken voor een fan komt.

Voor het moederbord van Asus heb ik de PRO variant gekozen vanwege de extra USB c-type header voor de front aansluiting en waarschijnlijk (aanname) betere out of the box ondersteuning voor AMD CPU en GPU zonder te moeten flashen.

Voor de GPU ga ik uit van een prijs rond de 800 euro als deze straks weer normaal leverbaar is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 589,27€ 589,27
1MoederbordenASUS TUF Gaming X570-PRO (WI-FI)€ 245,90€ 245,90
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Dark Base Pro 900 rev. 2 Zwart€ 229,-€ 229,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite Capellix Liquid CPU Cooler, 360 mm€ 181,92€ 181,92
1VentilatorenCorsair ML140 PRO RGB LED PWM (Single pack), 140mm€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 168,90€ 168,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 104,67€ 104,67
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 125,05€ 250,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.799,66

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind het wel leuk een beetje te casemodden. Niet te ingewikkeld, maar een glazen zijpaneel en wat mooie kleurtjes :) Het mag daarmee ook best iets meer kosten dan bijvoorbeeld een AIO zonder RGB fans en pump head. Hierbij toch wel een (lichte) voorkeur voor Corsair componenten: mooi, betaalbaar en goede prestaties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil uitstekende compatibiliteit, geen verrassingen, assembleren en gaan. Heb ruimte zat voor de PC kast, dus het moet een big tower worden. Lekker de ruimte bij het assembleren en cable management.

Ga je overklokken?
Staat (voor nu) niet in de planning, maar hou de optie wel open.

Wat verwacht je van ons?
Na het lezen van talloze reviews etc. lijkt veel toch ook een kwestie van smaak te zijn. Ik ben vooral benieuwd of er wat betreft compatibiliteit issues kunnen zijn met mijn huidige lijst. Of dat er misschien veel betere keuzes gemaakt kunnen worden op andere vlakken.

Daarnaast vroeg ik mij af of ik met de huidige setup een mooie airflow ga krijgen in de kast. 3x140mm intake (front, bottom) en 3x120mm, 1x140mm exhaust (top radiator aio, back) + GPU exhaust. Ik heb gezien dat de silent wings 3 meer lucht verplaatsen op max dan de andere fans, dus volgens mij onstaat er een lichte overdruk met een mooie airflow, maar ik heb hier weinig ervaring mee.

Ik weet dat ik met een goedkoper systeem ook kan voldoen aan mijn eisen op dit moment, maar mijn gedachte is dat ik met een duurder systeem nu langer vooruit kan.

Alle reacties

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Welke monitor heb je of ben je van plan om te kopen?

Je voegt bijna 350€ toe aan 'uiterlijk' door een enorm grote case te kiezen (82liter inhoud wtf... daar kan je nog een klein kind in kwijt...), erg dure CPU koeler die totaal overkill is (zeker als je niet overclockt), dan nog wat extra RGB prut, en een extreem duur mobo dat niks echt toevoegt kwa performance of features die je nodig hebt tov een B550 versie) Al deze DURE opties gaan je geen systeem opleveren waar je langer mee vooruit kan.

Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
(heeft ook Wi-Fi 6 en 2x M.2 slots...)

In een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart past bijvoorbeeld ook al die hardware, cablemanagement is iets wat je maar 1 keer moet doen en lukt net zo goed in een kleinere case...

Geen idee waarom je een AMD GPU zou willen, de DLSS features die Nvidia in hun kaarten heeft daar kan AMD niet echt tegenop. Waarschijnlijk gaat deze feature je PC veel meer future proof maken. Of je dan een RTX3060Ti of een RTX3080 nodig hebt hangt af van welke monitor je gaat gebruiken dus.

[ Voor 105% gewijzigd door Inrage op 21-01-2021 13:26 ]

• dbennik
Inrage schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:12:
Welke monitor heb je of ben je van plan om te kopen?

Je voegt bijna 350€ toe aan 'uiterlijk' door een enorm grote case te kiezen (82liter inhoud wtf... daar kan je nog een klein kind in kwijt...), erg dure CPU koeler die totaal overkill is (zeker als je niet overclockt), dan nog wat extra RGB prut, en een extreem duur mobo dat niks echt toevoegt kwa performance of features die je nodig hebt tov een B550 versie) Al deze DURE opties gaan je geen systeem opleveren waar je langer mee vooruit kan.

Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
(heeft ook Wi-Fi 6 en 2x M.2 slots...)

In een pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart past bijvoorbeeld ook al die hardware, cablemanagement is iets wat je maar 1 keer moet doen en lukt net zo goed in een kleinere case...

Geen idee waarom je een AMD GPU zou willen, de DLSS features die Nvidia in hun kaarten heeft daar kan AMD niet echt tegenop. Waarschijnlijk gaat deze feature je PC veel meer future proof maken. Of je dan een RTX3060Ti of een RTX3080 nodig hebt hangt af van welke monitor je gaat gebruiken dus.
Op dit moment 2 1080p schermen van iiyama, maar dit wil ik nog kunnen aanpassen naar 2 1440p of 4k schermen.

Zoals gezegd mag het uiterlijk ook best wat meer kosten, de kast kies ik in de eerste plaats uit op uiterlijk (binnenkant en buitenkant), 2e plaats op basis van reviews. Groot vind ik niet erg, meer ruimte met inbouwen. CPU koeler twijfel ik erg over, maar, vooral deze gekozen boven een kleinere variant doordat deze smaller is dan bijvoorbeeld de H115i en zo dus minder problemen geeft met inbouwen met mobo heatsinks. Verder scheel het nu ook weer niet honderden euro's als ik het vergelijk met andere RGB CPU waterkoeling sets.
Voor het Mobo ben ik gegaan voor de X570 chipset, voor zover ik begrijp is dit vergelijkbaar met B550, maar net wat betere ondersteuning. Verder is het in de X570 range helemaal niet zo een duur board dacht ik?

Verder zie ik dat de AMD GPU's op dit moment veel beter scoren op de benchmarks voor een lagere prijs. Moet wel zeggen dat ik me niet heel erg heb verdiept in de verschillende ondersteunde technologieen erachter, goed punt om wel eens te doen!

Ik snap ook dat het meer geld uitgeven aan uiterlijk niet zorgt voor een PC die langer mee gaat, maar zoals gezegd wil ik best wat meer uitgeven aan een kast die er ook mooi uit ziet (binnen en buiten).

Met het lang mee kunnen gaan doel ik natuurlijk vooral op mobo, CPU en GPU. Naar mijn idee zou ik voor het geld dat ik kan besparen door een sobere kast etc te nemen niet een hele grote sprong vooruit maken op dit vlak.

• Inrage
Definieer "betere ondersteuning" want het B550 bord doet gewoon net hetzelfde... er zit enkel geen extra fan op die stuk kan en lawaai maakt.

Mja de AMD GPUs zijn ook gewoon nergens te verkrijgen, dat maakt ze dan ineens ook 100% trager :)

De 350€ die ik aanhaal die je makkelijk kan besparen op Kast, Mobo, CPU koeler en Case kan je bijhouden en later aan een upgrade besteden. Dus in dat opzicht kan je dan langer verder... Tis niet dat je geen enorm grote case waar mag kopen hé (die voor de helft leeg is...) daar doe je mee wat je wil. Het lijkt voor mij echter gewoon weggegooid geld. Na 2 keer naar die case te kijken heb je het ook wel gezien, dan koop ik liever een mooi scherm waar je wel heel de tijd op zit te kijken.

Keuzes keuzes... Die Ryzen 9 heb je vast ook niet nodig en een Ryzen 5 5600X zal voor 95% van wat je doet voldoende zijn, maar goed... ik zal maar ophouden hé :D

• dbennik
Had iets gelezen over PCIe 4.0 general purpose lanes vs PCIe3.0. Ook dacht ik gezien te hebben dat recente X570 modellen geen bios flash nodig hebben om de CPU te ondersteunen, B550 altijd nog wel dacht ik. Mijn optiek was dus, die is beter. Maar verder inderdaad niet veel in verdiept, dus het kan zijn dat je helemaal gelijk hebt en ik hierop kan besparen zonder in te leveren.

AMD GPU is op dit moment inderdaad lastig, maar zoals gezegd wil ik pas over een paar maanden gaan bestellen en verwacht dat ze dan wel weer normaal leverbaar zijn tegen de normale prijzen. Overigens vind ik Nvidia ook prima, maar wat betreft prijs lijkt AMD dus gewoon wat beter te presteren voor een lagere prijs (op dit moment). Dezelfde vlieger gaat op voor CPU's overigens.

Ik vind die 350 euro wel behoorlijk optimistisch overigens hoor. Ik zie het niet helemaal. En ik ben niet veel kasten tegen gekomen die ik net zo mooi vind voor een veel lagere prijs, anders was ik daar wel voor gegaan.

Los van het geld dat ik er nu aan uit ga geven is een upgrade over een aantal jaar alsnog een optie hoor ;) Maar de insteek is dat ik redelijk wat jaren er mee door moet kunnen zonder aanpassingen.

En wat betreft de CPU, ik geef dus liever nu net iets meer uit dan dat ik in 5% van de tijd dat ik achter de computer kruip zit te balen dat het net niet optimaal werkt.

Maargoed, dit gaat meer richting waarom ik er veel geld aan uit zou geven. Ik ben vooral benieuwd naar of ik voor dit geld ook iets zou kunnen kopen wat veel beter presteert of dat er componenten zijn waarvan nu al bekend is dat het compabiliteitsproblemen gaat geven. Nog steeds zie ik geen reden waarom ik met bezuinigen op de huidige "fancy" componenten een PC kan samenstellen op dit moment die veel beter zal presteren, dan moet ik er nog meer aan uitgeven denk ik.

Dat ik geld kan besparen en een PC heb die hetzelfde presteert mag duidelijk zijn :+

• Inrage
dbennik schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:42:

Ik vind die 350 euro wel behoorlijk optimistisch overigens hoor. Ik zie het niet helemaal. En ik ben niet veel kasten tegen gekomen die ik net zo mooi vind voor een veel lagere prijs, anders was ik daar wel voor gegaan.
Ja 350€ was wat optimistisch geef ik toe, ik had de case 2 keer geteld :D
Maar al bij al zal je er toch niet ver af zitten.

Mobo 100€: zie B550 optie
Case 100€: bijvoorbeeld een be quiet! Pure base 500DX, die heeft ook USB C vooraan, of Fractal design R6 als het echt gewoon een vierkante zwarte doos moet zijn. Veel 'design' vind ik niet aan die Pro 900 trouwens, tis een zwarte doos met brushed alu look en een raam zoals er zoveel zijn enkel serieus upscaled
:D) Zelf heb ik de pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG nog steeds erg strak en alles past er netjes in.
CPU koeler 100€: Darkrock Pro topprestaties, minder bling...

Verder is het uiteraard een goeie build die je hebt. Gewoon binnen enkele maanden als je dan echt de knoop gaat doorhakken nog eens checken hoe de prijzen geevolueerd zijn en of die AMDs beschikbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Inrage op 21-01-2021 16:21 ]

• dbennik
Je hebt me in ieder geval weer aan het denken gezet, daar was het me ook om te doen :D

Ik ga nog eens goed kijken naar B550 mobo opties en alternatieve kasten (grootte maakt me echt niets uit, liever te groot dan te klein, maar prijs is inderdaad wat overdreven).

Koeler hou ik denk ik wel bij een corsair AIO variant, ziet er gewoon mooi uit en werkt goed. Nooit fan geweest van zo een enorm koelblok bovenop de CPU.

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
X570 moederbord zou beter met pcie4 om moeten kunnen gaan, je m2 is wel pcie3, dan heeft de x570 al minder voor op de b550.
Wellicht kan het geheugen wat sneller. Ik meen ergens gezien te hebben dat dual rank meer performance geeft.. wellicht leuk om nog even in te duiken.

En inderdaad, een AIO is mooier dan een heatsink van 20 bij 20 :p

• dbennik
Goed punt van de M.2's, ik zie dat PCIe 4.0 M.2's ongeveer 100 euro per TB duurder zijn. Naast de vraag of de extra snelheid echt netto winst op zal leveren zou ik daar wel de door @Inrage voorgestelde besparing voor kunnen gebruiken (op de case dan en eventueel goedkopere AIO liquid), want het X570 mobo heb ik dan wel nodig) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dbennik op 21-01-2021 17:10 ]

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
dbennik schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:42:
Had iets gelezen over PCIe 4.0 general purpose lanes vs PCIe3.0. Ook dacht ik gezien te hebben dat recente X570 modellen geen bios flash nodig hebben om de CPU te ondersteunen, B550 altijd nog wel dacht ik. Mijn optiek was dus, die is beter. Maar verder inderdaad niet veel in verdiept, dus het kan zijn dat je helemaal gelijk hebt en ik hierop kan besparen zonder in te leveren.

AMD GPU is op dit moment inderdaad lastig, maar zoals gezegd wil ik pas over een paar maanden gaan bestellen en verwacht dat ze dan wel weer normaal leverbaar zijn tegen de normale prijzen. Overigens vind ik Nvidia ook prima, maar wat betreft prijs lijkt AMD dus gewoon wat beter te presteren voor een lagere prijs (op dit moment). Dezelfde vlieger gaat op voor CPU's overigens.

Los van het geld dat ik er nu aan uit ga geven is een upgrade over een aantal jaar alsnog een optie hoor ;) Maar de insteek is dat ik redelijk wat jaren er mee door moet kunnen zonder aanpassingen.

En wat betreft de CPU, ik geef dus liever nu net iets meer uit dan dat ik in 5% van de tijd dat ik achter de computer kruip zit te balen dat het net niet optimaal werkt.

Maargoed, dit gaat meer richting waarom ik er veel geld aan uit zou geven. Ik ben vooral benieuwd naar of ik voor dit geld ook iets zou kunnen kopen wat veel beter presteert of dat er componenten zijn waarvan nu al bekend is dat het compabiliteitsproblemen gaat geven. Nog steeds zie ik geen reden waarom ik met bezuinigen op de huidige "fancy" componenten een PC kan samenstellen op dit moment die veel beter zal presteren, dan moet ik er nog meer aan uitgeven denk ik.

Dat ik geld kan besparen en een PC heb die hetzelfde presteert mag duidelijk zijn :+
€100 extra voor een mobo omdat ie al geflashed is, is nogal veel geld. Een aantal B550 mobo's heeft gewoon een knopje op het moederbord waarmee je de BIOS kan flashen.

Reserveer jij altijd een half uurtje per dag om even naar je kast te kijken? Dan is het het extra geld mogelijk waard. Mijn kast staat onder mijn bureau en zie ik alleen als ik hem een keer stofvrij moet maken, de rest van de tijd kijk ik naar mijn beeldscherm. Naar mijn mening dus zonde van het geld.

Waarom zou een 5600x niet optimaal werken? Het verschil tussen een 5600x en 5900x ga jij met je blote oog niet meteen merken. Helemaal niet als je de PC voornamelijk gebruikt om te gamen. Daarnaast is het vergeleken met het systeem waar je vandaan komt waarschijnlijk al een wereld van verschil.

Naar mijn mening zijn een hoop onderdelen overkill en is de extra € voor de minimale prestatiewinst het niet waard. Daarbij ziet de hardware wereld er over een paar maanden mogelijk weer een stukje anders uit. Maar goed het is jouw geld/keuze.

• Inrage
leogeran schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:30:
X570 moederbord zou beter met pcie4 om moeten kunnen gaan, je m2 is wel pcie3, dan heeft de x570 al minder voor op de b550.
Wellicht kan het geheugen wat sneller. Ik meen ergens gezien te hebben dat dual rank meer performance geeft.. wellicht leuk om nog even in te duiken.

En inderdaad, een AIO is mooier dan een heatsink van 20 bij 20 :p
Het B550 mobo heeft ook M.2 Pcie4 slot. Maar sowieso zijn dat type SSDs niet merkbaar sneller, enkel in benchmarks en voor heel specifieke zaken.

“Dual rank geheugen” wat is dat?

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Inrage schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:12:
[...]

Het B550 mobo heeft ook M.2 Pcie4 slot. Maar sowieso zijn dat type SSDs niet merkbaar sneller, enkel in benchmarks en voor heel specifieke zaken.

“Dual rank geheugen” wat is dat?
Klopt, wel een slot, maar een x570 heeft meer lanes beschikbaar voor pcie4. Want meer dan deze verschillen in de chipset is er bijna niet. Het is weer even geleden dat ik me erin verdiept heb.. dus als ik mis zit hoor ik het graag!

Dual rank.. oef het kwam voorbij in video’s :’) ook denk ik ergens gezien te hebben dat 4 bankjes van 8gb sneller zijn dan 2 van 16 bij de nieuwe 5000 cpu van amd..

Dingen die je bij een pc van 2500 euro wel gecheckt wilt hebben, ook door de opmerking dat het niet ‘net niet’ moet zijn ;)

• dbennik
Kereltje88 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:55:
[...]

€100 extra voor een mobo omdat ie al geflashed is, is nogal veel geld. Een aantal B550 mobo's heeft gewoon een knopje op het moederbord waarmee je de BIOS kan flashen.

Reserveer jij altijd een half uurtje per dag om even naar je kast te kijken? Dan is het het extra geld mogelijk waard. Mijn kast staat onder mijn bureau en zie ik alleen als ik hem een keer stofvrij moet maken, de rest van de tijd kijk ik naar mijn beeldscherm. Naar mijn mening dus zonde van het geld.

Waarom zou een 5600x niet optimaal werken? Het verschil tussen een 5600x en 5900x ga jij met je blote oog niet meteen merken. Helemaal niet als je de PC voornamelijk gebruikt om te gamen. Daarnaast is het vergeleken met het systeem waar je vandaan komt waarschijnlijk al een wereld van verschil.

Naar mijn mening zijn een hoop onderdelen overkill en is de extra € voor de minimale prestatiewinst het niet waard. Daarbij ziet de hardware wereld er over een paar maanden mogelijk weer een stukje anders uit. Maar goed het is jouw geld/keuze.
Mijn kast staat op mijn bureau, dus ik kijk er sinds we lekker thuis werken ongeveer 10 uur per dag naar ;) maargoed, dat is gewoon een kwestie van smaak. Sommige vinden een inkijk kast met RGB verschrikkelijk, ik vind het mooi.

En ik zeg zelf niet dat het niet optimaal zal werken, dat was een reactie. Ik denk zelf dat ik langer zal doen met een CPU die nu beter scoort. Maar mogelijk heb je een punt en doe ik met een wat goedkopere CPU net zo lang zonder verschil te merken. Het punt is dat ik dan geld over kan houden, maar het maakt mijn systeem niet beter of zorgt er niet voor dat het langer mee zal gaan.

Blijkbaar vinden veel mensen het zonde van mijn geld, maar dit topic was niet om te leren omgaan met geld, maar of ik met dit budget misschien een beter systeem (wat betreft prestaties of compatibiliteit) zou kunnen samenstellen.

Tot dusver heb ik alleen nog maar bespaartips waar mijn systeem niet beter van wordt (ik waardeer de input overigens wel hoor) :D

• dbennik
leogeran schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Klopt, wel een slot, maar een x570 heeft meer lanes beschikbaar voor pcie4. Want meer dan deze verschillen in de chipset is er bijna niet. Het is weer even geleden dat ik me erin verdiept heb.. dus als ik mis zit hoor ik het graag!

Dual rank.. oef het kwam voorbij in video’s :’) ook denk ik ergens gezien te hebben dat 4 bankjes van 8gb sneller zijn dan 2 van 16 bij de nieuwe 5000 cpu van amd..

Dingen die je bij een pc van 2500 euro wel gecheckt wilt hebben, ook door de opmerking dat het niet ‘net niet’ moet zijn ;)
Dual Rank had ik inderdaad ook al voorbij zien komen, evenals of 2x16 of 4x8 beter zou zijn. Verschillen zijn er wel, maar verwaarloosbaar (voor zover ik kon vinden). Daarbij zou ik met 4x8 geen ruimte meer hebben voor meer erbij (mocht dat al nodig zijn).

Sneller geheugen kan nog, maar na 3600mhz gaan de prijzen rap omhoog.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:33
@dbennik De pricewatch: Corsair iCUE 5000X RGB Tempered Glass Zwart lijkt me wel wat voor jou. Verkrijgbaar in zwart of wit.

reviews: Corsair iCUE 5000X RGB - Glazen paleis voor je hardware

Of de pricewatch: Corsair 5000D Tempered Glass Zwart zonder doorzichtige voorkant.

Verder zou ik wel minimaal een RTX 3080 pakken als je 8 jaar met je PC wilt doen. De nieuwe Intels en moederborden lijken me ook wel snel, maar dat kan wel even duren (op z'n vroegst maart).

• dbennik
@chim0 Die kast is ook wel mooi inderdaad. Ik had die al voorbij zien komen, maar om de een of andere reden denk ik nog steeds mijn DVD blu-ray brander nog eens nodig te hebben :P Dat vind ik ook wel een mooie oplossing bij die Be Quiet kast, kan er wel in, weggewerkt achter een deurtje :)

En is er een goede reden waarom ik met een RTX 3080 wel 8 jaar kan doen, maar niet met de RX 6800 of RX 6800 XT bijvoorbeeld? Die komen in de benchmarks respectievelijk net onder en net boven de RTX 3080 uit voor een vergelijkbare prijs. Misschien is het onzin, maar ik zou met een AMD CPU dan toch sneller voor ook een AMD GPU gaan.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:03
De RTX kaarten zijn een stuk beter in raytracing dus als je dat wat lijkt kan je beter daarvoor gaan. Voor de klassieke manier van renderen is er idd weinig verschil.

• chim0
dbennik schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:13:
@chim0 Die kast is ook wel mooi inderdaad. Ik had die al voorbij zien komen, maar om de een of andere reden denk ik nog steeds mijn DVD blu-ray brander nog eens nodig te hebben :P Dat vind ik ook wel een mooie oplossing bij die Be Quiet kast, kan er wel in, weggewerkt achter een deurtje :)
Tja, die dacht ik ook altijd nodig te hebben, maar sinds een jaar of 5 gebruik ik hem niet meer.
En is er een goede reden waarom ik met een RTX 3080 wel 8 jaar kan doen, maar niet met de RX 6800 of RX 6800 XT bijvoorbeeld? Die komen in de benchmarks respectievelijk net onder en net boven de RTX 3080 uit voor een vergelijkbare prijs. Misschien is het onzin, maar ik zou met een AMD CPU dan toch sneller voor ook een AMD GPU gaan.
Kan ook, de XT dan. Ik bedoelde meer in de zin van minimaal dat kaliber.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

dbennik schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:13:
... maar om de een of andere reden denk ik nog steeds mijn DVD blu-ray brander nog eens nodig te hebben.
Misschien een gek alternatief en het is maar een (slechte) suggestie:
Weet niet hoe oud jouw brander is, maar heb mijn exemplaar vervangen door een USB-c exemplaar. Als bonus kon ik daardoor ook weer eens wat op mijn MacBook fikken en afspelen.

Zijn inderdaad wel weer extra kosten, maar is wel erg handig/flexibel.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• dbennik
Heb inmiddels mijn wenslijst bijgewerkt met de 5000x RGB. Besloten dat ik de DVD brander toch niet nodig ga hebben en mocht het toch wel moeten kan ik inderdaad altijd een USB variant kopen (of 1 van mijn oude PC’s gebruiken natuurlijk).

• chim0
Ga dan all the way voor Corsair en neem de pricewatch: Corsair Force MP600 1TB als SSD. :P

Of als je toch bij Samsung wilt blijven, neem dan iig de pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB of de pricewatch: Samsung 980 Pro 1TB alleen de laatstgenoemde is wel een stuk duurder.

Je voeding kan ook trouwens ook beter. Het is geen slechte voeding, maar ik zou voor jouw componenten toch een stapje hoger gaan. Kijk hier voor meer informatie > Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• dbennik
chim0 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 07:13:
Ga dan all the way voor Corsair en neem de pricewatch: Corsair Force MP600 1TB als SSD. :P

Of als je toch bij Samsung wilt blijven, neem dan iig de pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB of de pricewatch: Samsung 980 Pro 1TB alleen de laatstgenoemde is wel een stuk duurder.

Je voeding kan ook trouwens ook beter. Het is geen slechte voeding, maar ik zou voor jouw componenten toch een stapje hoger gaan. Kijk hier voor meer informatie > Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Wel erg veel can Corsair he :P Het is echter redelijk toevallig, want ik heb verder niets met Corsair. Verder zijn er inderdaad betere/snellere SSD's, maar gezien het budget van rond de 2500 euro denk ik dat ik dat beter kan uitgeven aan de CPU en GPU, daar heb ik waarschijnlijk meer plezier van de komende 8 a 10 jaar dan een iets snellere SSD. Om deze reden twijfel ik ook wel over het hele RGB casemod verhaal, maar dit vind ik ook wel erg leuk aan een PC kast en geef ik dus ook wel graag wat geld aan uit (ook als dit een net iets mindere CPU of GPU tot gevolg heeft).

En alles kan altijd beter denk ik, maar ook duurder :o Volgens die guide komt de Corsair RM750x (vorige, vergelijkbare, model van de RM750) ook goed uit de bus als high-end voeding. Daarnaast lijkt 750W ook voldoende als ik kijk naar de idle, game en piekbelasting van mijn huidige gewenste setup. Ook meegenomen dat omwille van het rendement de piekbelasting boven de 50% max van de voeding uit komt zodat de idle belasting niet te laag zit. Overigens een interessante guide, had die nog niet gezien :)
Pagina: 1