Hoe een goede adviseur te vinden voor warmtepomp installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
De titel vat mijn vraag goed samen. Ik ben op zoek naar een advies om ons huis naar all-electric om te bouwen. Via de fabrikanten websites ben ik al met meerdere installateurs in contact gekomen maar geen van die installateurs denkt mee of stelt kritische vragen. Waar het op neer komt is dat ze op basis van een telefoongesprek al een offerte toesturen, zonder enige specificatie van bijv. model type, prijzen, garantie, capaciteitsberekeningen, opbrengst en kosten.

Mij bekruipt het gevoel dat een installateur zoveel diverse projecten heeft en daarmee veelal weinig ervaring heeft met warmtepompen, berekenen van de benodigde capaciteit e.d. en maar wat doet.

Kortom, hoe vind ik een goede installateur die ook ook gesprekspartner en adviseur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:06
Ja dat is lastig, het beste kun je het gewoon zelf doen.

Hier een how-to. Volgens mij is iedereen die er aan begonnen is het wel gelukt.

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:26
In welke regio zoek je?

Wij hebben hier een water/water (brine/water) warmtepomp staan, samen met een bedrijf uit zuid-oost Nederland en wij wonen in Brabant.
Ja qua rendabelheid hoef je dat zeker niet te doen, maar ook dat stelde ze netjes voor. En zoals je bij misschien Tros-Radar hebt gezien, de meeste schuiven gewoon dozen en gooien de warmte-pomp zo neer zonder te kijken of het wel gaat qua isolatie en zo.

Gelukkig zijn hier op tweakers een hoop tocpics en die maken je veelal beter ingelezen dan de meeste installateurs.
Ik denk dat ik niet overdrijf dat wij 10 bedrijven gehad hebben voordat wij er eentje gevonden had die inderdaad de juiste vragen stelt en netjes de berekeningen doet...

Edit: Linkje naar de Tros Radar items: https://radar.avrotros.nl/tag/warmtepomp/

[ Voor 8% gewijzigd door cossy nl op 20-01-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
Het Gooi en omstreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:26
En qua installatie? Lucht/Water, Lucht/Lucht/ Water/Water?

Of is dat nog helemaal open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
busscherski schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:48:
Ja dat is lastig, het beste kun je het gewoon zelf doen.
Daar zit ik dus ernstig over na te denken. Ik ga het topic lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
cossy nl schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:58:
[...]

En qua installatie? Lucht/Water, Lucht/Lucht/ Water/Water?

Of is dat nog helemaal open?
Lucht/water zal het worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:36

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou eerst een "projecttopic" maken van dit topic, dus de openingspost flinke aanvullen.

Daar wat informatie en foto's plaatsen over de woning, zoals isolatie, meterkast, bouwjaar, oppervlak, inhoud, soort ventilatie, radiatoren/vloerverwarming/verdelers/etc, beschikbare ruimte voor buffer/boilervat, waar wil je de buitenunit hebben, hoe wil / kan je die monteren.

Wat is het huidige gasverbruik, etc.

En op basis daarvan krijg je vast nog meer vragen en dan kom je al snel op een hele goede inschatting van wat je nodig hebt / welke opties er zijn of wordt het misschien wel afgeraden en moeten er eerst andere punten aangepakt worden.

De kennis is hier ruimschoots aanwezig, (ervarings-) deskundigen genoeg!
(en tot die groep hoor ik zeker nog niet, ik zit net boven noob level :+ ).

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 20-01-2021 22:14 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11-2024
De mijne is door een ZZP installateur geplaatst. Zeer tevreden over het hele traject, van advies tot aftercare :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

daar woon ik ook. ik heb mijn panasonic al in de startblokken voor de vloerverwamring (nu alleen de vloer nog :X ) dus als je lokale hulp zoekt is die er. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear

buzzlightyear

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 01:28:
[...]

daar woon ik ook. ik heb mijn panasonic al in de startblokken voor de vloerverwamring (nu alleen de vloer nog :X ) dus als je lokale hulp zoekt is die er. ;)
Heb je hem zelf geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

buzzlightyear schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Heb je hem zelf geïnstalleerd?
het neerzetten heb ik met iemand extra gedaan omdat je dat apparaat niet "ff" op de rug pakt gezien de 120kg die dat ding weegt. maar verder doe ik alles zelf. ik heb ook de gereedschap en zo om unopor/multitubo persfittingen te knijpen die naar de verdelers gaan. alle stroom en netwerk doe ik ook zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-01-2021 09:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Goed voornemen om over te gaan naar een warmtepomp installatie. Hier draait hij al bijna 2 winters naar volle tevredenheid!

Je kunt inderdaad opzoek gaan naar een installateur, maar veel van die mensen hebben een agenda. Ze verkopen het liefst hun eigen product/merk.

Dan kun je opzoek naar een onafhankelijke adviseur, maar daar zul je een goed bedrag neer moeten leggen voor een gedegen advies. Bij een grote verbouwing een goed idee, maar voor enkel de overstap van CV naar warmtepomp best overkill.

Wat een goed alternatief is, is hier je vraag neer te leggen, zeker als je het topic dat @busscherski aanhaalt als basis gebruikt. Zeker het gedeelte: een Panasonic/warmtepomp kopen.

Schrijf zoveel mogelijk uit, oppervlakte, bouwjaar, rijtjeshuis/vrijstaand, type verwarmingm, ventilatie, gasverbruik, etc. Hoe meer informatie je al hebt hoe beter onderbouwt je je keuze kunt maken. De beste manier om te bepalen wat je nodig hebt is het maken van een warmteverliesberekening.
Pagina: 1