Factcheck nodig in "Vliegensvlug weer vol"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@arnoudwokke
Gaat om het artikel over snelladen, deze dus: reviews: Vliegensvlug weer vol - Hoe we telefoons steeds sneller kunnen laden

Daarin schrijf je:
Neem nu de Xiaomi Mi 10 Ultra. Xiaomi adverteerde met 120W-laden, maar de telefoon komt tot ongeveer 80W: nog altijd bizar veel vermogen voor een telefoon. Maar daarbij wordt hij wel warmer dan met 50W, stelt Android Authority na eigen testen.
Het klopt dat Android Authority dit schrijft. Maar waarschijnlijk hebben ze iets niet goed gedaan. In de comments bij dat artikel is dit al opgemerkt. De lader bij de Mi 10 Ultra meldt namelijk een maximum vermogen van 4,8A x 20V gelijkspanning op de output te kunnen leveren bij een invoerspanning van 110V wisselspanning. Maar bij een 220~230V invoer is de output 6A x 20V - zie de foto van de lader bij het artikel: https://cdn57.androidauth...0W-charger-2-1200x675.jpg

Omdat Android Authority zeer waarschijnlijk de test in de VS heeft gedaan waar doorgaans 110V wordt geleverd aan de huizen, zou dat wel eens de oorzaak van hun meting kunnen zijn. Mochten jullie willen fact-checken hoe de lader en toestel op 220~230V werken, ik heb een Mi 10 Ultra en 120W lader hier liggen en help graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Om dubbele topics te voorkomen plaats ik dit hier even bij. In een discussie met een andere user in de comments kwamen we erop uit dat dit niet helemaal lijkt te kloppen:
"OnePlus beweerde bij de eerste generatie snelladen, toen nog Dash Charge, dat het dat probleem opvangt door de lader de warmte te laten opwekken, in plaats van de accu en de telefoon. Dat is onzin, zegt Peter Otten, hoogleraar energy materials and devices aan de TU Eindhoven. "De tegenstelling dat je kan kiezen of de lader warm te laten worden of de batterij is onzin. Batterijen zullen altijd warmer worden tijdens het snelladen en hoe sneller het laden, hoe groter de temperatuurtoename zal zijn. Wat zou kunnen is de geproduceerde warmte actief afvoeren via metaalgeleiding of ventilatoren." Dat is vermoedelijk ook hoe het zit: de USB-kabels van OnePlus zijn dik en daardoor voelt de kabel minder heet dan bij een dunne het geval was geweest." [nadruk toegevoegd]
Zo lijkt er te worden geïmpliceerd dat de dikkere kabel een voorbeeld is van "de geproduceerde warmte actief afvoeren via metaalgeleiding of ventilatoren." Dat lijkt me een beetje een overdreven conclusie. De kabel is waarschijnlijk gewoon koeler omdat deze zelf een lagere weerstand heeft maar draagt waarschijnlijk maar in verwaarloosbare mate bij aan het wegvoeren van warmte van andere onderdelen. (Credits aan @SuperKris)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg maar eens wat raars, maar een factcheck doe je doorgaans vóórdat je een artikel achter een paywall plaatst. Het verdienmodel van dit Premium-gebeuren lijkt nu te zijn dat gebruikers geld moeten betalen om de artikeltjes van de redactie op fouten en feiten te checken. Slimme poging van DPG, maar hier trapt de community toch niet in, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:21:
Ik zeg maar eens wat raars, maar een factcheck doe je doorgaans vóórdat je een artikel achter een paywall plaatst. Het verdienmodel van dit Premium-gebeuren lijkt nu te zijn dat gebruikers geld moeten betalen om de artikeltjes van de redactie op fouten en feiten te checken. Slimme poging van DPG, maar hier trapt de community toch niet in, lijkt me?
Dat is meer iets voor Het grote Tweakers Premium topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Ik post hier niet vaak, maar is het gebruikelijk dat er door de redactie niet wordt gereageerd? Best wel apart om een fabrikant van een leugen te betichten en dat niet goed te onderzoeken. Niet iets dat ik van Tweakers verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
Het klopt dat Android Authority dit schrijft. Maar waarschijnlijk hebben ze iets niet goed gedaan. In de comments bij dat artikel is dit al opgemerkt. De lader bij de Mi 10 Ultra meldt namelijk een maximum vermogen van 4,8A x 20V gelijkspanning op de output te kunnen leveren bij een invoerspanning van 110V wisselspanning. Maar bij een 220~230V invoer is de output 6A x 20V - zie de foto van de lader bij het artikel: https://cdn57.androidauth...0W-charger-2-1200x675.jpg

Omdat Android Authority zeer waarschijnlijk de test in de VS heeft gedaan waar doorgaans 110V wordt geleverd aan de huizen, zou dat wel eens de oorzaak van hun meting kunnen zijn. Mochten jullie willen fact-checken hoe de lader en toestel op 220~230V werken, ik heb een Mi 10 Ultra en 120W lader hier liggen en help graag mee.
Veel dank! Ik heb een update geplaatst op de plek in de pagina met de uitleg. Ik had dit in de reacties bij Android Authority over het hoofd gezien.

Tof dat je zo'n ding hebt! Ik denk niet dat nu nog nuttig is om de informatie toe te voegen: het verhaal staat immers al even online en het trekt dan niet meer de aandacht die er was. Bovendien is het logistiek lastiger: in normale tijden had ik naar je toe kunnen komen met apparatuur of jij had naar HQ kunnen komen om de lader te testen, maar dat gaat nu niet.
Ik post hier niet vaak, maar is het gebruikelijk dat er door de redactie niet wordt gereageerd? Best wel apart om een fabrikant van een leugen te betichten en dat niet goed te onderzoeken. Niet iets dat ik van Tweakers verwacht.
Nee, excuses: ik had hem woensdagavond gezien en bedacht dat ik donderdagochtend dit even wilde rechtzetten - en vervolgens ben ik dat vergeten in mijn to-do lijstje te zetten. Mijn fout dus :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Helder. Even vergeten, dat klinkt heel erg herkenbaar, je bent gelukkig ook maar een mens :)
Dank voor de nette reactie. Was graag nog eens op jullie HQ gekomen, maar daar zal het nu wat stiller zijn dan normaal, snap ik. En dat het inmiddels oud nieuws is ook overigens. Was meer bedoeld als opmerking in de sfeer van hoe ik Tweakers zie: nieuwsgierige mensen die vooral veel zelf uitvogelen. Zonder eigen meting zo'n conclusie overnemen is niks voor jullie, toch? ;)
Pagina: 1