Plex Mediaserver 24/7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-06-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Volledig als PMS (Plex Media Server) laten runnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van +/- €800,- meer kan eventueel..

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee begin vanaf 0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hardwarelijst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Server(desktop) moet 24/7 aanstaan. CPU cooler / PSU / fans graag zo stil mogelijk.
En het liefst zo energiezuinig..

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik jullie input en suggesties. Ook zeker omdat ik nog geen ervaring heb met plex, en eigenlijk al gaande weg dit me eigen te maken, dus elke vorm van advies is welkom.
Als OS wil ik windows(heb geen ervaring met iets ander dus dit lijkt me het meest makkelijk

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed (SRFAD)€ 187,05€ 187,05
1MoederbordenGigabyte Z390 M Gaming€ 139,76€ 139,76
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 78,-€ 78,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 72,90€ 72,90
1VoedingenGigabyte G750H€ 107,29€ 107,29
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 102,75€ 102,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,75

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:14
Waarom 750 watt voeding is systeem zonder gpu? Koop voor minder geld een stille 450w voeding.

Waarom de 9th gen en niet nieuwste?

Meestal zijn aftermarket koelers stuk stiller.

Ps Pak de pricewatch: Cooler Master Silencio S400 die is wat stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat dacht je van een Synology Nas?

Past prima in je budget, heeft daarnaast nog veel meer voordelen zoals Backups van al je andere computers kunnen maken, Cloud Station Drive (soort van persoonlijke Dropbox) Apps al Docker i.c.m. Sonarr/Radarr/Medusa voor het automatisch binnenhalen van je favorieten films/series etc.

De 18+ en 20+ (2018 en 2020) modellen kan ik zonder problemen aanbevelen, afhankelijk van hoeveel opslag je wilt.

https://tweakers.net/pric...6;1033565;939041;1029235/

[ Voor 111% gewijzigd door Greatsword op 20-01-2021 15:38 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik heb alles op een Synology NAS draaien, zoals hierboven genoemd. Voor 800 euro kan je een mooi apparaat kopen, die waarschijnlijk ook nog minder ruimte inneemt.

Tenzij je natuurlijk andere redenen hebt om een server te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk even naar wat je wilt draaien.
Plex draait idd ook op een Synology bv,
Heb je server en storage in een. En is lekker zuinig.

Het gaat voornamelijk over de media die je wilt draaien.
En of je daarbij moet transcoderen.

Als je echt moet transcoderen dan loopt een Synology nog wel eens te haperen.
Maar ander is het prima. Wel eens 3 films tegelijk bekeken. 1x 4k HDR film op mijn TV.
1x 4k HDR via internet bij vriend. En 1x 1080p film op laptop.

Als je op windows wilt werken heb je wat meer rekenkracht.
Ben daar niet helemaal in thuis. Maar volgens mij heb je geen i5-9400 nodig.

Kijk naar de HW accelaration support.
En neem aan dat je via het netwerk gaat kijken. Dus geen HDMI 2.0 VGA kaart nodig hebt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb als test geprobeerd een PMS te maken met zo min mogelijk resources: raspberry pi 4 + externe harde schijf via usb. Draaide geweldig, enkel de voorwaarde dat alle bronbestanden in een compatible formaat opgeslagen staan, zodat de server zelf niet hoeft te transcoden. (Transcoden op een Pi wil je niet). In dit geval betekende dat, dat alle bestanden in een H264 container met AAC audio codec opgeslagen moesten worden om bij iedereen thuis via 'direct stream' een tv te kunnen spelen.

Verder, veel energiezuiniger ga je het niet krijgen en stiller ook niet :D Dat was ook mijn doel.. maar ik weet natuurlijk niet hoeveel gelijktijdige streams jij wilt kunnen doen en of dat intern of externe streams zijn.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
99ruud99 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:26:
Waarom 750 watt voeding is systeem zonder gpu? Koop voor minder geld een stille 450w voeding.

Waarom de 9th gen en niet nieuwste?

Meestal zijn aftermarket koelers stuk stiller.

Ps Pak de pricewatch: Cooler Master Silencio S400 die is wat stiller.
Heb het gelijk even aangepast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
Greatsword schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:28:
Wat dacht je van een Synology Nas?

Past prima in je budget, heeft daarnaast nog veel meer voordelen zoals Backups van al je andere computers kunnen maken, Cloud Station Drive (soort van persoonlijke Dropbox) Apps al Docker i.c.m. Sonarr/Radarr/Medusa voor het automatisch binnenhalen van je favorieten films/series etc.

De 18+ en 20+ (2018 en 2020) modellen kan ik zonder problemen aanbevelen, afhankelijk van hoeveel opslag je wilt.

https://tweakers.net/pric...6;1033565;939041;1029235/
Wat zijn de belangrijkste argumenten om een nas te nemen t.o.v een 24/7 media server??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom niet ?

Een nas is compacter, zuiniger en stiller.
Kan je ook gebruiken als centrale opslag en andere zaken (download station bv).
En nog meer.

In de basis kan je alles doen wat je op Windows ook doet.
Maar dan zuiniger.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Wat zijn de belangrijkste argumenten om een nas te nemen t.o.v een 24/7 media server??
Een paar uit mijn hoofd: Compact, Energiezuinig, tal van mogelijkheden met apps zowel op de Nas als Smartphone.

Werkt fantastisch op afstand, je kan dus ook buitenshuis altijd bij je bestanden zolang je een internetverbinding hebt, meerdere gebruikers in te stellen voor (cloud) opslag etc.

Mogelijkheden zijn echt oneindig.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 20-01-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
DarkSide schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:43:
Waarom niet ?

Een nas is compacter, zuiniger en stiller.
Kan je ook gebruiken als centrale opslag en andere zaken (download station bv).
En nog meer.

In de basis kan je alles doen wat je op Windows ook doet.
Maar dan zuiniger.
En als ik bv 6 streams tegelijk wil transcoden?? gaat dat zonder meer op een nas zoja welke dan?? Dat is mijn motivatie voor het waarschijnlijk samenstellen van een 24/7 server wil ongv in beginsel 10 mensen toegang geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:46:
[...]

En als ik bv 6 streams tegelijk wil transcoden?? gaat dat zonder meer op een nas zoja welke dan?? Dat is mijn motivatie voor het waarschijnlijk samenstellen van een 24/7 server wil ongv in beginsel 10 mensen toegang geven
Wat voor bestandsformaat, resolutie en op welke apparaten zal er dan gekeken worden.

Bij 6 streams zou ik dan persoonlijk voor een wat krachtigere versie gaan dus een 720+ of 920+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Transcoden is per definitie niet energiezuinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
Je wilt waarschijnlijk een Intel CPU met een ingebouwde GPU, zie Quicksync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
Michael Knight schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Transcoden is per definitie niet energiezuinig..
Laat ik het dan zo aanvliegen. ik wil fam gaan voorzien van mijn films en series die ik wil delen 1080p. En hun gaan allemaal kijken op smart tv's voornamelijk. max 6 streams tegelijk. Is dan los van energie zuinig een media server handiger of een nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
martyw schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:08:
Je wilt waarschijnlijk een Intel CPU met een ingebouwde GPU, zie Quicksync.
Ja dit heb ik innd ook gezien maar heb ik dan ook alsnog een gpu nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Juist met quicksync niet. Ook een videokaart kan veelal gebruikt worden om transcoden via hardware te versnellen.

Zoals de meeste echter aangeven: is het nodig om te transcoden? Meestal niet!

Sowieso wil jij denk ik wel ergens een GPU om dat ding ergens beeld mee te laten maken. Is handig voor installeren!

[ Voor 23% gewijzigd door Groentjuh op 20-01-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:25
Een core i5 als Plex server is imho overkill. Dat kan een Pentium Gold ook. Een Z moederbord is om te overklokken. Neem een goedkoop H410 bordje enz.

Ik heb zelf net als zovelen hier een Synology NAS hiervoor. Draait naas Plex tal van docker containers waaronder home assistant, pi-hole, unifi controller etc. Scheelt ook in de stroomkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 23:42
Djarune schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:22:
Een core i5 als Plex server is imho overkill. Dat kan een Pentium Gold ook. Een Z moederbord is om te overklokken. Neem een goedkoop H410 bordje enz.

Ik heb zelf net als zovelen hier een Synology NAS hiervoor. Draait naas Plex tal van docker containers waaronder home assistant, pi-hole, unifi controller etc. Scheelt ook in de stroomkosten.
Voor 6 1080P streams simultaan is een I5 wel het minimum wanneer er ook getranscode moet worden. Ik denk dat je dan eerder nog een I7 moet gaan overwegen.

Ik hoop wel dat erid81 glasvezel heeft, want afhankelijk van de bitrate van de file kom je zo boven de 60mbit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
Aha ik merk indd aan de vele reacties dat transcoden niet direct nodig is. is dat ook omdat ik een flexpass erbij ga aanschaffen waardoor het renderen voornamelijk via plex zal geschieden?

Ik heb indd glasvezel in de toekomst maar is een 1080p per stream ongeveer gelijk aan 10mb up? Moet ik dat zo zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
JRShield schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:27:
Voor 6 1080P streams simultaan is een I5 wel het minimum wanneer er ook getranscode moet worden. Ik denk dat je dan eerder nog een I7 moet gaan overwegen.
6 streams transcoden gaat ook wel ver. Iedereen een Nvidia Shield laten aanschaffen. Alleen ipad's en telefoon's als uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
Djarune schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:31:
[...]

6 streams transcoden gaat ook wel ver. Iedereen een Nvidia Shield laten aanschaffen. Alleen ipad's en telefoon's als uitzondering.
Ok maar een smart tv is dus niet ok? ook niet als het om een 1080p stream gaat? Want om iedereen nou een nvidia shield te laten aanschaven dat is niet wat ik hier wil bewerkstelligen. Ik kan ook iedereen gaan uitleggen om zelf plex te installeren imo maar alle gebruikers die ik toegang ga geven zijn niet zo bedreven hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Laat ik het dan zo aanvliegen. ik wil fam gaan voorzien van mijn films en series die ik wil delen 1080p. En hun gaan allemaal kijken op smart tv's voornamelijk. max 6 streams tegelijk. Is dan los van energie zuinig een media server handiger of een nas?
6 streams lukt mij met bijvoorbeeld een raspberry pi ook als het spul al native is voor de televisies. Vandaar dat ik het ook al even had over H264 icm AAC audio. Iedere tv die ik tot nu toe heb gezien met Plex App kan daarmee overweg.

Ter referentie: ik had 4 'direct streams' aanstaan op 1080p met 45% cpu totaal.. met de door jou genoemde 6 streams zou je dan ergens op 65% zitten ;) Overigens is die piekbelasting vooral aanwezig als je gespoeld wordt in films/ingestart wordt, daarna daalt de load, omdat de stream 1-op-1 doorgezet wordt. Het zou mij niks verbazen als 10 streams ook had gewerkt :X Als je dan inleest hoeveel elektriciteit dit kost met een Pi (of NAS) t.o.v. die (overigens lekkere) setup uit jouw topicstart, dan is dat een wereld van verschil. Niet bepaald een slok op een borrel, maar een doos met volle flessen :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Michael Knight op 20-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erid81
Michael Knight schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:38:
[...]

6 streams lukt mij met bijvoorbeeld een raspberry pi ook als het spul al native is voor de televisies. Vandaar dat ik het ook al even had over H264 icm AAC audio. Iedere tv die ik tot nu toe heb gezien met Plex App kan daarmee overweg.

Ter referentie: ik had 4 'direct streams' aanstaan op 1080p met 45% cpu totaal.. ;) Als je dan inleest hoeveel elektriciteit dat kost met een Pi (of NAS) t.o.v. die (overigens lekkere) setup uit jouw topicstart, dan is dat een wereld van verschil. Niet bepaald een slok op een borrel, maar een doos met volle flessen :*)
Dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Dan bij deze ga ik voor een nas bv de DS920+ kom ik daar een eind mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Dan bij deze ga ik voor een nas bv de DS920+ kom ik daar een eind mee?
Dan moet je even opzoeken hoeveel streams je gelijktijdig op zo`n DS920+ kun draaien..
Ik heb alleen directe ervaring met de genoemde Raspberry Pi setup, maar omdat die Synology`s volgens mij ook op ARM-cpu`s draaien, kun je er vrij makkelijk achterkomen welke vergelijkbare performance je gaat krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:37:
Ok maar een smart tv is dus niet ok?
Smart tv's worden steeds sterker, maar lopen over het algemeen een beetje achter op dedicated media centers als de Apple TV, Raspberry Pi setups, Nvidia Shield, Amazon Fire TV etc. De nieuwste smart tv's met Android TV met weer betere processors en voldoende RAM kunnen weer meer aan dan de vorige generatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 20-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

erid81 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Is een uitstekende NAS, zie verder ook de algemene topics hiervoor.

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
[Ervaringen] Plex - Deel 3

Vergeet uiteraard niet dat je ook nog wat schijven nodig hebt, de WD RED en Seagate Ironwolf series zijn daarvoor populair.

https://tweakers.net/inte...SqA_fnBT2ZVlk72k7KU4WKaUP

Pagina: 1