Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MontyPython
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Hallo allemaal,

Ten eerste excuses als deze vraag al gesteld is op het forum. Ik had al een beetje gezocht maar alleen niet echt een antwoord op mijn vraag gevonden.

Mijn situatie is de volgende: mijn vrouw en ik en drie kinderen gaan verhuizen naar Amerika omdat mijn vrouw daar werk heeft gevonden. Ik kan daar ook goed werk vinden (IT'ers worden altijd gezocht daar en programmeren kan vanaf de hele wereld), maar ik vind mijn werk in Nederland leuk. Wat zijn dingen waar ik aan moet denken wanneer ik in het buitenland woon maar voor een Nederlands bedrijf werk? Het gaat dan met name om hoe salaris het beste betaalt kan worden. Ik heb de volgende twee keuzes al gevonden: de eerste is werken als zzp'er en de tweede is gebruik maken van een payroll bedrijf in Amerika. Zijn hier mensen die hier ervaring in hebben en een idee hebben wat nog meer kan?

Bedankt! Groetjes Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:50
Krijg je uberhaupt een werkvergunning? Dat is niet vanzelfsprekend als je vrouw daar heen gaat. Op welk visum gaan jullie (op een O1 mag jij bv. niet werken)?

Als je wel mag werken verdien je waarschijnlijk min. 2x zoveel voor een Amerikaans bedrijf, dus dat lijkt me interessanter.

[ Voor 92% gewijzigd door creator1988 op 20-01-2021 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MontyPython
creator1988 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:25:
Krijg je uberhaupt een werkvergunning? Dat is niet vanzelfsprekend als je vrouw daar heen gaat. Op welk visum gaan jullie (op een O1 mag jij bv. niet werken)?

Als je wel mag werken verdien je waarschijnlijk min. 2x zoveel voor een Amerikaans bedrijf, dus dat lijkt me interessanter.
Ik krijg zowiezo een werkvergunning omdat mijn vrouw bij de Nederlandse ambassade gaat werken, we krijgen de Green Card (of die heet misschien anders, maar we mogen ons in iedere geval gewoon permanent vestigen). Gezin mag dus mee en daar ook studeren en werken. Ik weet dat ik meer zou kunnen verdienen daar, maar mijn vrouw gaat al goed verdienen en ik werk nu 28 uur, wat ik graag zou willen blijven doen, dus ik wil graag uitzoeken wat mogelijk is wanneer ik voor een Nederlands bedrijf blijf werken. Ook verdien ik nu al goed voor die 28 uur en vrije tijd is mij wel heel veel waard, zeker met alles wat daar te doen is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Voor een Amerikaans bedrijf kan je moeilijk parttime werken.

Misschien een idee:
Je blijft gewoon in dienst van je Nederlands bedrijf en gaat voor hun remote werkzaamheden verrichten.

Dingen waar het bedrijf en jij aan moet denken:
Ze kunnen je moeilijker aansturen
Jij kan in de avond van Nederland geen vragen stellen aan je collega’s
Je hebt minder contact met je collega’s.
Wanneer je contact hebt met klanten kan dat alleen maar tussen 14:00 / 17:00 (NL-tijd)

Voordelen.
Als mensen in Nederland stoppen met werken ga jij nog een paar uurtjes door. Maar je hebt geen last van mail / meetings enzovoort.

Financiële dingen is altijd lastig.
Misschien goed om te bespreken met de contact persoon van je vrouw bij ministerie van buitenlandse zaken die alles voor jullie regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:59
Volgens mij hebben NL en USA een belastingverdrag, je kunt volgens mij gewoon je salaris vanuit Nederland laten betalen en dit moet je dan opgeven bij de IRS het verschil wordt dan verrekend.

Nederland heeft een hoger belastingtarief op loon, dus wellicht hoef je dan niks af te dragen aan de IRS.
Als je via een payroller van uit de USA zou werken zou je in theorie meer salaris moeten overhouden omdat je minder afdraagt, geen idee of je dan ook aangifte in NL moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Gewoon als zzp'er aan de slag gaan en facturen richting Nederland sturen is waarschijnlijk ook redelijk makkelijk. Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij is dat in de VS nog makkelijker dan in NL (voor zoverre dat mogelijk is). Zoek maar eens op "sole proprietorship".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-05 22:57
Spreek even met de ambassade of een fiscaal adviseur door wat de consequenties zijn. Voor mensen die voor de Nederlandse Staat bij bijvoorbeeld de ambassade in het buitenland werken (en hun partner en kinderen <27 jaar) geldt volgens mij dat er wordt uitgegaan dat je (fictief) in Nederland blijft wonen en dus hier belasting verschuldigd bent en niet in de VS. Dus als je dan in NL blijft werken is je situatie voor de inkomstenbelasting gelijk aan wonen in Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door AndosH op 21-01-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MontyPython
@joke_name Bedankt voor je bericht, alleen denk ik dat je mijn vraag niet goed heb gelezen. Ik wil graag weten is waar ik aan moet denken aan salaris, premies en belasting, niet de randzaken.

@targaryanwolf Dus eigenlijk is je advies om via een payroller in Amerika aan de slag te gaan? Daar heb ik veel over gelezen, heb je daar toevallig ook zelf ervaring mee?

@Hielko Ik wil niet aan de slag als zzp'er, aangezien je in Amerika veel kwijt bent aan persoonlijke verzekeringen. Daarnaast heeft mijn werkgever geen zin om opeens vier keer zoveel te betalen aan mij (dit was een eerste schatting van werkgever, mijzelf en een fiscaal iemand die we kennen...).

@AndosH Bedankt, ga ik zeker even doen. Ik had al wel gehoord via de ambassade en mijn vrouw dat ik toch aan een andere constructie moet denken, omdat ik belastingplichtig wordt aan Amerika, dus dit moeten we nog even uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Het is lastig om fiscaal advies te geven zonder te weten op welk visum je gaat.

Indien je vrouw voor de ambassade gaat werken krijg je waarschijnlijk een A visum?

Wat betreft Nederland:

Bekijk in dat geval ook artikel 2.2, woonplaatsfictie, van de wet IB:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/2021-01-01

Zoals @AndosH aangeeft blijf je in een dergelijk geval waarschijnlijk binnenlands belastingplichtig.

Wat betreft de US:

Als je op een A-visa gaat moet je apart een werkvergunning aanvragen (een EAD in termen van USCIS); de wachttijd daarvoor is op het moment zo'n 6-8 maanden. Voordat je die EAD hebt mag je (ook niet remote voor NL) niet werken.

Daarnaast: Als je op een A-visum gaat ben je vrijgesteld van de Substantial Presence Test, wat inhoudt dat je nooit `resident alien' zal worden voor US-tax purpose. Dit heeft voor en nadelen.
Zie: https://www.irs.gov/indiv...nment-related-individuals

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ziektekosten en pensioen denk ik als eerste aan. Pensioen kun je extra voor betalen volgens mij als je in het buitenland woont, ziektekosten heb ik geen idee van hoe dat werkt in de us. Volgens mij via de werkgevers, maar je hebt geen us werkgever en je moet waarschijnlijk ook in Nederland betalen (ik moest in nederland en belgie betalen toen ik in belgie woonde en in nederland werkte).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:41
Even uit een andere hoek, werken voor een Amerikaans bedrijf en Amerikaanse collega's hebben helpt erg bij het integreren. Ik spreek dan uit persoonlijke ervaring. Ik heb ook de overstap gemaakt en het is erg verfrissend om Amerikaanse perspectieven te hebben op professioneel vlak. :)
Mijn salaris is overigens verdubbeld voor hetzelfde werk, goed verdienen in NL is dan ineens relatief slecht verdienen in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
MontyPython schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:59:
@Hielko Ik wil niet aan de slag als zzp'er, aangezien je in Amerika veel kwijt bent aan persoonlijke verzekeringen. Daarnaast heeft mijn werkgever geen zin om opeens vier keer zoveel te betalen aan mij (dit was een eerste schatting van werkgever, mijzelf en een fiscaal iemand die we kennen...).
@MontyPython Via payroll aan de slag in de VS heb je dan ook niks aan, want ontslagrecht in de VS is bijzonder flexibel en biedt je nauwelijks extra bescherming. En het is ook maar de vraag wat er overblijft van de Nederlandse voordelen als je via een Nederlands contract in de VS gaat wonen en werken. Volgens mij kan je dan sowieso niet meer gebruik maken van een Nederlandse zorgverzekering (grote kostenpost in de VS) en ik verwacht ook niet dat je iets als de WW kan gebruiken als je in de VS woont en werkt.

Maar ik denk dat je ook overdrijft met wat je nodig hebt. Je vrouw krijgt neem ik aan een prima zorgverzekering voor jullie beiden en een prima loon om voor de Nederlandse ambassade te werken, dus welk risico's zie je precies voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Ter aanvulling op @Hielko zie ook het socialezekerheidsverdrag tussen US-NL.
Een handig pamflet: https://www.ssa.gov/inter...documents/Netherlands.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
MontyPython schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Ik krijg zowiezo een werkvergunning omdat mijn vrouw bij de Nederlandse ambassade gaat werken, we krijgen de Green Card (of die heet misschien anders, maar we mogen ons in iedere geval gewoon permanent vestigen). Gezin mag dus mee en daar ook studeren en werken. Ik weet dat ik meer zou kunnen verdienen daar, maar mijn vrouw gaat al goed verdienen en ik werk nu 28 uur, wat ik graag zou willen blijven doen, dus ik wil graag uitzoeken wat mogelijk is wanneer ik voor een Nederlands bedrijf blijf werken. Ook verdien ik nu al goed voor die 28 uur en vrije tijd is mij wel heel veel waard, zeker met alles wat daar te doen is .
Ik zou eerst maar is goed uitzoeken wat voor verblijfsvergunning je krijgt, als het echt een green card is ben je de rest van je leven belastingplichtig in de VS en zal je waarschijnlijk al je Nederlandse (beleggings)rekeningen moeten omzetten of opzeggen aangezien niet-Amerikaanse aanbieders US-persons meestal proberen te mijden. Zie ook hier: US Person - Mogelijkheden banken: beleggen / pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wanneer je vrouw voor de ambassade gaat werken werkt ze dus in feite voor BuZa. Ik kan me haast niet voorstellen dat de P&O-afdeling van BuZa al niet tig keer met dit bijltje heeft gehakt en je vrouw en jou precies kan uitleggen wat de implicaties zijn m.b.t. werk, belasting, etc. Waarschijnlijk hebben ze daar al lang een heel boekwerk van liggen waar alles in staat, ik denk zelfs dat het rijk ook gewoon de kosten van een (financieel) adviseur vergoed als je besluit om professionele hulp in te schakelen bij deze vraagstukken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:59
MontyPython schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:59:

@targaryanwolf Dus eigenlijk is je advies om via een payroller in Amerika aan de slag te gaan? Daar heb ik veel over gelezen, heb je daar toevallig ook zelf ervaring mee?
Nee geen ervaring mee, maar zoals al eerder benoemt, bouw je in de NL geen pensioen e.d. meer op wanneer je via een payroller zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
Ter aanvulling op @Marzman hierboven: Ik en mijn vrouw zijn afgelopen jaar ook naar USA verhuisd (voor mijn werk, mijn vrouw is werkzoekende). Van collega's hier en eigen ervaring, is inderdaad standaard de werkgever verantwoordelijk voor een ziektekostenverzekering (en voor zover ik weet kom je er niet mee weg om een particuliere verzekering af te sluiten, vraag me niet waarom).

Dit houdt dus in dat jouw nederlandse werkgever bereid moet zijn om de (veel hogere) ziektekosten in USA te dragen, iets waar niet iedere werkgever mee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 22:22

macnerd

No Apples please :-)

targaryanwolf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Nee geen ervaring mee, maar zoals al eerder benoemt, bouw je in de NL geen pensioen e.d. meer op wanneer je via een payroller zou gaan werken.
De oudedag-voorziening bestaat in Nederland uit: AOW (van de staat), pensioen (via pensioenfonds of pensioenverzekeraar - premie wordt betaald door werkgevers en werknemers) en een voorziening in eigen beheer (bv lijfrente, pensioenrekening bij Brand New Day of DeGiro, aandelen, Meesman).

Als je voor een Nederlands bedrijf blijft werken en in het buitenland gaat wonen, dan valt de AOW-opbouw weg. De rest niet. AOW wordt opgebouwd per jaar dat je in Nederland woont (even kort door de bocht: 2% per jaar, 50 jaar lang). Je kunt overigens ook zelf premie betalen als je een tijdje niet in Nederland woont.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:34:
Ziektekosten en pensioen denk ik als eerste aan. Pensioen kun je extra voor betalen volgens mij als je in het buitenland woont.
AOW heb je het dan over, waar je per jaar niet in Nederland woont je 2% minder AOW ontvangt. (Aanvullend) pensioen staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Ik zou eerst maar is goed uitzoeken wat voor verblijfsvergunning je krijgt, als het echt een green card is ben je de rest van je leven belastingplichtig in de VS en zal je waarschijnlijk al je Nederlandse (beleggings)rekeningen moeten omzetten of opzeggen aangezien niet-Amerikaanse aanbieders US-persons meestal proberen te mijden. Zie ook hier: US Person - Mogelijkheden banken: beleggen / pensioen.
Hier klopt weinig van. Ten eerste ben je met een green card niet levenslang belastingplichtig in de VS. Zodra je je green card status opgeeft (bv. door naar NL terug te verhuizen), ben je geen US person meer. Ten tweede is het maar de vraag of TS een green card krijgt en US person wordt (zie reactie van freakaleek).
The Realone schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:42:
Even uit een andere hoek, werken voor een Amerikaans bedrijf en Amerikaanse collega's hebben helpt erg bij het integreren. Ik spreek dan uit persoonlijke ervaring. Ik heb ook de overstap gemaakt en het is erg verfrissend om Amerikaanse perspectieven te hebben op professioneel vlak. :)
Mijn salaris is overigens verdubbeld voor hetzelfde werk, goed verdienen in NL is dan ineens relatief slecht verdienen in de VS.
Jij zat daar toch nog niet zo lang? En je moet wel een eerlijke vergelijking maken, dus ook meerekenen dat je minder vakantiedagen hebt, dat je 20% van je salaris opzij moet zetten voor je pensioen, de huur of ozb vrij hoog is en je de ziektekostenverzekering eigenlijk niet meer kunt opbrengen als je je baan verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
GlowMouse schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Hier klopt weinig van. Ten eerste ben je met een green card niet levenslang belastingplichtig in de VS. Zodra je je green card status opgeeft (bv. door naar NL terug te verhuizen), ben je geen US person meer. Ten tweede is het maar de vraag of TS een green card krijgt en US person wordt (zie reactie van freakaleek).
Right, je kan een green card weer opgeven, de rest van het punt staat wel als TS (als per eigen zeggen) een green card zou krijgen (en vooral dus het punt dat hij eerst goed moet uitzoeken of dat wel zo is, zoals freakaleek ook opmerkt).

[ Voor 8% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 21-01-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
GlowMouse schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Jij zat daar toch nog niet zo lang? En je moet wel een eerlijke vergelijking maken, dus ook meerekenen dat je minder vakantiedagen hebt, dat je 20% van je salaris opzij moet zetten voor je pensioen, de huur of ozb vrij hoog is en je de ziektekostenverzekering eigenlijk niet meer kunt opbrengen als je je baan verliest.
Het inkomen was niet mijn belangrijkste punt, dat was juist de interactie met collega's en Amerikanen in het algemeen. Werk neemt een aanzienlijk deel van je tijd in beslag en als je contacten dan alleen maar bestaan uit Nederlanders mis je toch wat. Ik zeg niet wat hij moet doen, ik geef alleen aan dat het voor mij enorm prettig is geweest tot nu toe. Ik zou dat contact op professioneel niveau niet willen missen. Het is daarnaast ook nog eens een erg prettige manier om buiten werk sociale contacten te vinden.

En qua inkomen, daar zit je mis, mits je het in het juiste perspectief plaatst. Ik hou echt heel veel meer over onder aan de streep. De huur is hoger omdat wij dat nu kiezen (locatie), ga ik iets buiten de stad wonen dan betaal ik een stuk minder huur voor veel meer huis en grond dan ik in Nederland ooit zou kunnen. Uiteraard verschilt dat per regio, net als in Nederland. Dit jaar willen we een huis kopen, de hypotheek is dan ongeveer gelijk voor een grotere vrijstaande woning vs het rijtjeshuis dat ik in NL had.
En vakantiedagen? Tja, ik had de keuze uit een baan die nog eens 15k per jaar meer betaalde dan waar ik uiteindelijk voor gekozen heb, exclusief de 5-10k aan jaarlijkse bonussen. Maar die had maar 13 vakantiedagen per jaar en geek sick days. Nu heb er 24 en daar komen nog 12 federal holidays bovenop en 8 sick days. Werkgever biedt een prima zorgverzekering pensioenbijdrage.

Niet iederen flipt burgers of werkt bij Walmart. Ik heb ook geen bijzondere functie, slechts een simpele sysadmin. :)

Verlies ik mijn baan, dan kan ik bij de polis van mijn vrouw via haar werkgever en andersom. Verliezen wij beiden onze baan tegelijkertijd dan zullen we terug moeten vallen op verzekering via Medicaid.

Ik ga echt niet prediken dat het sociaal vangnet hier goed is, zeker niet vergeleken met Nederland. Maar ik durf wel te stellen dat, wanneer je hier geen enorme pech hebt en je een beetje een fatsoenlijke baan hebt je hier financieel gezien veel prettiger leeft. :)

Dat je hier pech kunt hebben en in de goot beland is realistisch, maar dat is een afweging die je maakt als je hierheen komt. Een luxe die geboren Amerikanen niet hebben. Als ik geen goede opleiding en/of werkervaring en wat spaargeld had, dan had ik wel erg goed na moeten denken of ik dit stap wel had willen maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Ik herken mij heel erg in het verhaal van @The Realone.
Zelf ben ik samen met mijn partner in 2019 naar de VS verhuisd. Zolang je aan de goede kant van de medaille zit (lees, een goede opleiding hebt) is het erg prettig wonen en leven. Als middenklasse ben je beter af in NL.

@GlowMouse heeft wel een punt dat de hogere salarissen deels ook hoog zijn omdat er meer individuele verantwoordelijkheid is bij het opvangen van persoonlijke tegenslagen. Zolang je echter opties hebt, zoals The Realone en partner, dan is het hoge inkomen mooi meegenomen.

@The Realone, de hypotheek is wellicht gelijk, maar de bijkomend propertytaxes zullen in de VS wel een stuk hoger zijn dan de OZB in Nederland.

Verneukeratief is trouwens ook dat met mensen met een zorgverzekering via het werk hun zorgpremie uit hun brutosalaris betalen, daar waar mensen die niet een dergelijke regeling hebben zorgpremie uit hun nettosalaris betalen...

[ Voor 11% gewijzigd door freakaleek op 22-01-2021 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
@freakaleek Property tax is hoger ja, richting de 1% van de huiswaarde waar ik woon. Zo zijn er wel meer verschillen natuurlijk. Wegenbelasting en autoverzekering zijn weer erg prettig. Het gaat dan ook niet zozeer om de individuele kostenposten maar het totaalplaatje.

Waar vele mensen die toch een stabiel inkomen hebben mee in de problemen komen is dat ze die verantwoordelijk moeten nemen en dat vaak niet doen. Geld wat binnen komt moet eruit, liever niks sparen, in pensioen stoppen of beleggen en maar leven. In Nederland gebeurt dat ook, maar daar helpt vadertje staat om veel van die problemen op te lossen. Daar betaald iedereen dan ook voor. Mooi systeem, niet voor iedereen. :)

Maargoed, laten we deze discussie vooral vanuit het perspectief van de TS zien. Iemand die de keuze weloverwogen maakt (of tenminste kan maken), in een goed vakgebied zit en in ieder geval al verzekerd is van 1 inkomen. Dan zit je in de VS prima, in mijn ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

@MontyPython Wat grappig, ik zit in dezelfde situatie, momenteel ook woonachtig in Washington door werk van mijn vrouw. En heb het als volgt opgelost.

Ik neem even de volgende dingen aan.

* Je hebt een A1 visum
* Je werkt nu al voor je NL werkgever
* Jullie gaan over een paar jaar (3-5) zeker weer terug naar NL (aangezien dan de opdracht van je vrouw afloopt)

Let wel: dit verhaal geldt dus niet als je permanent uit NL naar de VS (of elders) verhuisd.

Wat ik heb gedaan is mijn werkgever bij de SVB een A1/certificate of coverage laten aanvragen. Dit komt er op neer dat je door je NL werkgever tijdelijk “gedetacheerd” wordt naar de VS, maar dus wel sociaal verzekerd blijft in NL. Je werkgever blijft je dus gewoon uitbetalen in NL (zoals ze nu ook doen) en je blijft dus inkomstenbelasting betalen in NL, AOW premie opbouwen, en je kan je dus in NL laten verzekeren voor je ziektekosten. Voor die laatste moet je ook een WLZ onderzoek laten uitvoeren door de SVB zodra je A1 is goedgekeurd.

Dit hele traject kan wel even duren, dus begin zsm. Maar ik ben uiteindelijk gewoon via deze constructie bij mijn NL werkgever blijven werken en heb nu paar weken terug uiteindelijk goedkeuring van SVB hiervoor gehad.

Voordeel hiervan is dat je in de VS geen eenmanszaak oid hoeft op te starten of allerlei andere ingewikkelde constructies hoeft aan te gaan. En dat je in NL zorgverzekerd bent, wat zelfs met een ruim aanvullend pakket om in VS goed verzekerd te zijn goedkoper is dan in de VS je laten verzekeren. En je AOW opbouw blijft doorlopen. En je kan evt. in het pensioenfonds van je werkgever blijven.

Nadeel tov een werkgever in de VS zoeken is natuurlijk dat de salarissen hier veel hoger liggen, maar daar staan dan ook hogere lasten tegenover (m.n. zorgverzekering). En je hebt vaak minder vakantiedagen hier (~10).

Tijdverschil is voor mij goed te doen, maar hangt van je werkgever af. De mijne is er relaxt over gelukkig.

Wat betreft werkvergunning: die mag je inderdaad op je A visum aanvragen, maar dat is voor deze constructie dus niet nodig.

Voor meer info kan je me ook DM sturen. En kom eens gedag zeggen als je hier bent ;)
Harrie_ schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:10:
Wanneer je vrouw voor de ambassade gaat werken werkt ze dus in feite voor BuZa. Ik kan me haast niet voorstellen dat de P&O-afdeling van BuZa al niet tig keer met dit bijltje heeft gehakt en je vrouw en jou precies kan uitleggen wat de implicaties zijn m.b.t. werk, belasting, etc. Waarschijnlijk hebben ze daar al lang een heel boekwerk van liggen waar alles in staat, ik denk zelfs dat het rijk ook gewoon de kosten van een (financieel) adviseur vergoed als je besluit om professionele hulp in te schakelen bij deze vraagstukken...
Was het maar zo’n feest. Er is wel wat ondersteuning maar je bent redelijk op jezelf aangewezen. Bovenstaand verhaal heb ik namelijk helemaal zelf mogen regelen en dat het kon wist ik alleen doordat ik toevallig van een andere partner hoorde dat die het ook zo geregeld had.

[ Voor 21% gewijzigd door Keeper op 22-01-2021 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Keeper schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 06:34:

[...]

Was het maar zo’n feest. Er is wel wat ondersteuning maar je bent redelijk op jezelf aangewezen. Bovenstaand verhaal heb ik namelijk helemaal zelf mogen regelen en dat het kon wist ik alleen doordat ik toevallig van een andere partner hoorde dat die het ook zo geregeld had.
Werkt jouw vrouw ook voor het rijk dan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Keeper schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 06:34:
@MontyPython Wat grappig, ik zit in dezelfde situatie, momenteel ook woonachtig in Washington door werk van mijn vrouw. En heb het als volgt opgelost.

Ik neem even de volgende dingen aan.

* Je hebt een A1 visum
* Je werkt nu al voor je NL werkgever
* Jullie gaan over een paar jaar (3-5) zeker weer terug naar NL (aangezien dan de opdracht van je vrouw afloopt)

Let wel: dit verhaal geldt dus niet als je permanent uit NL naar de VS (of elders) verhuisd.

Wat ik heb gedaan is mijn werkgever bij de SVB een A1/certificate of coverage laten aanvragen. Dit komt er op neer dat je door je NL werkgever tijdelijk “gedetacheerd” wordt naar de VS, maar dus wel sociaal verzekerd blijft in NL. Je werkgever blijft je dus gewoon uitbetalen in NL (zoals ze nu ook doen) en je blijft dus inkomstenbelasting betalen in NL, AOW premie opbouwen, en je kan je dus in NL laten verzekeren voor je ziektekosten. Voor die laatste moet je ook een WLZ onderzoek laten uitvoeren door de SVB zodra je A1 is goedgekeurd.

Dit hele traject kan wel even duren, dus begin zsm. Maar ik ben uiteindelijk gewoon via deze constructie bij mijn NL werkgever blijven werken en heb nu paar weken terug uiteindelijk goedkeuring van SVB hiervoor gehad.

Voordeel hiervan is dat je in de VS geen eenmanszaak oid hoeft op te starten of allerlei andere ingewikkelde constructies hoeft aan te gaan. En dat je in NL zorgverzekerd bent, wat zelfs met een ruim aanvullend pakket om in VS goed verzekerd te zijn goedkoper is dan in de VS je laten verzekeren. En je AOW opbouw blijft doorlopen. En je kan evt. in het pensioenfonds van je werkgever blijven.

Nadeel tov een werkgever in de VS zoeken is natuurlijk dat de salarissen hier veel hoger liggen, maar daar staan dan ook hogere lasten tegenover (m.n. zorgverzekering). En je hebt vaak minder vakantiedagen hier (~10).

Tijdverschil is voor mij goed te doen, maar hangt van je werkgever af. De mijne is er relaxt over gelukkig.

Wat betreft werkvergunning: die mag je inderdaad op je A visum aanvragen, maar dat is voor deze constructie dus niet nodig.

Voor meer info kan je me ook DM sturen. En kom eens gedag zeggen als je hier bent ;)

[...]

Voor de volledigheid, als je dus ziektekosten maakt in de US dan betaalt je Nederlandse zorgverzekeraar dat ? Zitten daar nog grenzen / andere eisen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
AllesIsVoorbij schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Dat moet je juist niet doen. Als je de rekening eenmaal hebt, kunnen ze hem niet zo makkelijk intrekken. Maar een nieuwe rekening afsluiten is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MontyPython
@Keeper Geweldig, dit is informatie die ik zocht! Enorm bruikbaar. Andere reacties zijn vooral goedbedoelde adviezen, maar het is voor een paar jaar en ik heb een enorm leuke werkgever met een goed salaris, dus ik hoef niet over te stappen. Daarnaast werk ik al met bedrijven in andere landen, dus daar hoef ik het niet voor te doen :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Harrie_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 06:43:
[...]

Werkt jouw vrouw ook voor het rijk dan?
Ja, zelfde situatie als TS. Heb hiervoor ook in een ander buitenland gezeten (wel binnen EU) maar ook daar moest je alles zelf uitzoeken. Er bestaan wel brochures maar die zijn vrij algemeen en het komt er op neer dat je het meeste zelf moet uitzoeken. Probleem is dat veel informatie die je online vindt gericht is op grenswerkers (wonen in NL, werken in DE of BE, of andersom) en mensen die permanent emigreren.

In het geval van TS (en van mij) heb je eigenlijk een bijzondere status omdat het tijdelijk is én omdat je onder speciale status in het buitenland bent. Je blijft inderdaad in NL fictief belastingplichtig, wat niet zo is als je permanent emigreert natuurlijk.
MontyPython schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:30:
@Keeper Geweldig, dit is informatie die ik zocht! Enorm bruikbaar. Andere reacties zijn vooral goedbedoelde adviezen, maar het is voor een paar jaar en ik heb een enorm leuke werkgever met een goed salaris, dus ik hoef niet over te stappen. Daarnaast werk ik al met bedrijven in andere landen, dus daar hoef ik het niet voor te doen :) :)
Graag gedaan! Als er verder nog vragen zijn, stuur me een berichtje! Vanaf wanneer ben je in DC?

[ Voor 24% gewijzigd door Keeper op 22-01-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Erapaz schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:06:
[...]

Voor de volledigheid, als je dus ziektekosten maakt in de US dan betaalt je Nederlandse zorgverzekeraar dat ? Zitten daar nog grenzen / andere eisen aan?
Ik gok dat je een aanvullende verzekering nodig hebt, omdat de Nederlandse (basis) ziektekostenverzekering de kosten in het buitenland dekt tot op het niveau van wat het in Nederland zou kosten. En dat is in de VS absoluut niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
[Keeper schreef op vrijdag 22 januari 2021

Heb je toevallig een officiële bron waaruit blijkt dat je met een certificate of coverage in de VS mag werken? Bij mijn weten regelt het certificaat alleen wie er sociale premie mag heffen, zie ook het pamflet dat ik eerder poste.

Het certificate of coverage wordt vaak gebruikt in combinatie met een L visum, een visum dat bedoelt is om mensen tijdelijk uit te zenden.

Belangrijk: Met bijvoorbeeld een L visum heb je wel automatisch het recht (om voor je eigen werkgever) te werken; dit is niet het geval, zoals je zelf ook zegt, wanneer je als spouse op een A-X visum gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door freakaleek op 22-01-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Hielko schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:06:
Ik gok dat je een aanvullende verzekering nodig hebt, omdat de Nederlandse (basis) ziektekostenverzekering de kosten in het buitenland dekt tot op het niveau van wat het in Nederland zou kosten. En dat is in de VS absoluut niet het geval.
Klopt inderdaad.
freakaleek schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:29:
Heb je toevallig een officiële bron waaruit blijkt dat je met een certificate of coverage in de VS mag werken? Bij mijn weten regelt het certificaat alleen wie er sociale premie mag heffen, zie ook het pamflet dat ik eerder poste.
Dat pamflet heb ik even gemist, maar dat is inderdaad erg interessant. Ik heb verder geen officiële bron dat ik hier op die manier mag werken, behalve dan dat dit is hoe ik het nu doe. Ik heb een A-X visum en mag dus werken.
Belangrijk: Met bijvoorbeeld een L visum heb je wel automatisch het recht (om voor je eigen werkgever) te werken; dit is niet het geval, zoals je zelf ook zegt, wanneer je als spouse op een A-X visum gaat.
Dit laatste snap ik niet helemaal wat je bedoelt - bedoel je nou dat je als spouse op een A-X visum niet automatisch mag werken? Want dat mag wel, je moet alleen werkvergunning aanvragen, maar daar heb je in principe recht op. Zover ik heb begrepen is dit echter alleen nodig als ik voor een US werkgever zou gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Keeper schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 04:42:

Ik heb een A-X visum en mag dus werken.
Dit klopt niet: je hebt een werkvergunning nodig. Die mag je inderdaad aanvragen.
Dit laatste snap ik niet helemaal wat je bedoelt - bedoel je nou dat je als spouse op een A-X visum niet automatisch mag werken?
Inderdaad, dat is wat ik bedoel. Er zijn maar enkele visa waarop je mag werken zonder dat je een werkvergunning hebt; een J-1, H1-B en L-1 zijn daar voorbeelden van.
Net als bij de A-X visa mag de spouse van een J1 en L1 visahouder in de VS werken mits de spouse (net als jij dus) een werkvergunning aanvraagt EN de werkvergunning is toegekend.
Totdat je de werkvergunning in handen hebt mag je terwijl je je in de VS bevindt NIET werken.
Niet voor een Amerikaans bedrijf, maar ook niet remote voor een bedrijf waar dan ook ter wereld.

Wij hebben met hetzelfde bijltje gehakt toen we naar de VS verhuisden; de immigratieadvocaten van mijn vrouw waren erg duidelijk: zonder EAD (form i-765) mag je niet werken, niet voor een Amerikaans bedrijf en niet remote.

Overigens, deze vraag komt ook veel langs op https://www.reddit.com/r/immigration.
Zie bijvoorbeeld https://www.reddit.com/r/..._uk_employer_while_in_us/

Niet om je te ontmoedigen, maar de wachttijd voor een EAD (form i-765) is op dit moment zo'n 6-8 maanden: https://egov.uscis.gov/processing-times/

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door freakaleek op 23-01-2021 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Thanks, goede info inderdaad. Ik ben ook bezig om het aan te vragen, dus dat komt waarschijnlijk wel goed. Dacht zelf dat het vooral was voor werken bij US werkgever, omdat je dan ook SSN nodig hebt etc., maar mogelijk is dat niet zo. Ik ga dit nog even navragen, voor de volledigheid.

Update:
@freakaleek @MontyPython Heb het even nagevraagd bij de ambassade en die geven aan dat ik in dit geval geen werkvergunning nodig heb om hier voor mijn NL werkgever te blijven werken. Ik weet niet of dit een speciale regeling is ivm mijn A-visum en onderlinge verdragen in die context, maar zo is het mij in ieder geval nu verteld.

Het advies van mij in dit topic blijft dus vrij niche, en ik zou in alle andere gevallen zeker met een immigratieadvocaat spreken om meer info hier over in te winnen, zoals jij ook gedaan hebt.

[ Voor 49% gewijzigd door Keeper op 26-01-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Nu online
Keeper schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:08:
Thanks, goede info inderdaad. Ik ben ook bezig om het aan te vragen, dus dat komt waarschijnlijk wel goed. Dacht zelf dat het vooral was voor werken bij US werkgever, omdat je dan ook SSN nodig hebt etc., maar mogelijk is dat niet zo. Ik ga dit nog even navragen, voor de volledigheid.

Update:
@freakaleek @MontyPython Heb het even nagevraagd bij de ambassade en die geven aan dat ik in dit geval geen werkvergunning nodig heb om hier voor mijn NL werkgever te blijven werken. Ik weet niet of dit een speciale regeling is ivm mijn A-visum en onderlinge verdragen in die context, maar zo is het mij in ieder geval nu verteld.

Het advies van mij in dit topic blijft dus vrij niche, en ik zou in alle andere gevallen zeker met een immigratieadvocaat spreken om meer info hier over in te winnen, zoals jij ook gedaan hebt.
Interessant, bedankt voor de update! Was dit de Amerikaanse ambassade in Den Haag?

Ik kwam zelf de volgende link nog tegen: https://www.state.gov/dependent-work-authorization-program/
Heb geen idee of de info op die link in overeenstemming of in tegenspraak is met jouw informatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

freakaleek schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:09:
Interessant, bedankt voor de update! Was dit de Amerikaanse ambassade in Den Haag?
Nee de Nederlandse in Washington.
Ik kwam zelf de volgende link nog tegen: https://www.state.gov/dependent-work-authorization-program/
Heb geen idee of de info op die link in overeenstemming of in tegenspraak is met jouw informatie...
Volgens mij niet in tegenspraak. Het onderschrijft dat je als dependent recht heb op een werkvergunning (mits er een verdrag is met jouw land van herkomst, maar dat is dus zo met NL), maar gaat uit van werken voor lokale werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:34:
Ziektekosten en pensioen denk ik als eerste aan. Pensioen kun je extra voor betalen volgens mij als je in het buitenland woont, ziektekosten heb ik geen idee van hoe dat werkt in de us. Volgens mij via de werkgevers, maar je hebt geen us werkgever en je moet waarschijnlijk ook in Nederland betalen (ik moest in nederland en belgie betalen toen ik in belgie woonde en in nederland werkte).
Als TS voor NL bedrijf blijft werken, wordt sv-loon verplicht betaald, AOW en WW e.d zijn dat. Pensioen kan dan overal betaald worden.
Pagina: 1