Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panic1966
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-03-2023
Zijn er mensen die momenteel als US Person in Nederland beleggingsrekeningen en pensioenrekeningen hebben lopen, en ook als zodanig geregistreerd zijn?

Ik zoek naar ervaringen en wat de mogelijkheden zijn oftewel waar kan men terecht!

PS

Ik ben bekend met FATCA/IRS/etc. etc. Het gaat mij dus niet om hoe het zit, maar echt over hoe banken met ons US Persons omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Geen antwoord op de vraag, maar wat is "US Person"? Een Amerikaanse burger die in Nederland woont? En vervolgens, wat wil je te weten zien te komen? Je vraag is nu - in ieder geval voor mij - vaag.

Ik ben een Nederlander die in het buitenland woont, en ik heb destijds moeten uitzoeken hoe de belastingdiensten mij behandelen en hoe vermogen zowel in Nederland als in Noorwegen wordt gezien. Een bank ziet jou als klant, en als je een BSN (in Nederland) hebt, dan is het belangrijkste geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb als Belg onlangs een nieuwe rekening geopend bij een bank waar ik voorheen niet klant was in België.

Omdat het om beleggen ging, een waslijst aan risicovragen moeten beantwoorden, maar dat doet amper ter zake.

Eén van de papieren die ik moest ondertekenen was dat ik GEEN US staatsburger was, en niet in de US werkte.
Omdat ik wil weten waarom ik iets moet tekenen, en al zeker voor een land waar ik eigenlijk niks mee te maken heb stelde is de vraag naar de reden daarvan.
Feit is dat je als US staatsburger er niet onder uit kan komen om altijd belastingen te betalen aan de US. En omdat bv meerwaarden op beleggingen in de US belastbaar zijn vraagt de US daar een nogal ingewikkelde en tijdsrovende rapportering van. Dat willen banken liever vermijden, en dus daarom dat papier, anders moest ik meer kosten betalen...

Best is dat die aan collega's expats, of via de ambassade eens gaan navragen welke banken dit kunnen en willen doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:28

Rannasha

Does not compute.

DAzN schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:41:
Geen antwoord op de vraag, maar wat is "US Person"? Een Amerikaanse burger die in Nederland woont? En vervolgens, wat wil je te weten zien te komen? Je vraag is nu - in ieder geval voor mij - vaag.

Ik ben een Nederlander die in het buitenland woont, en ik heb destijds moeten uitzoeken hoe de belastingdiensten mij behandelen en hoe vermogen zowel in Nederland als in Noorwegen wordt gezien. Een bank ziet jou als klant, en als je een BSN (in Nederland) hebt, dan is het belangrijkste geregeld.
Een "US Person" is iemand die de Amerikaanse nationaliteit heeft of in de VS woont. Daarnaast zijn ook bepaalde organisaties, trust-funds, e.d. formeel een "US Person" in de ogen van de Amerikaanse belastingdienst.

De VS heeft wat andere regels wat betreft belasting en bankzaken voor in het buitenland wonende burgers dan vrijwel ieder ander land. Een Amerikaan is, ongeacht waar hij woont, altijd belastingplichtig in de VS, ook al heb je helemaal geen financiele banden meer met de VS.

Daarnaast stelt de VS hoge eisen aan buitenlandse banken wat betreft het leveren van gegevens over Amerikaanse burgers (de zogenaamde FATCA wetgeving). Hierdoor is het voor Amerikanen soms moeilijker om een bank- of beleggingsrekening te openen, omdat vooral de kleinere financiele dienstverleners niet de juridische en administratieve moeite willen doen om aan de Amerikaanse FATCA wetgeving te voldoen puur voor een paar potentiele klanten.

Ik heb overigens geen direct antwoord op de vraag van de TS, gezien ik en mijn "US Person" partner al een heel aantal jaartjes niet meer in NL wonen. Maar de problematiek is bekend.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Laatst online: 12-07-2021
Het is lastig om hele specifieke antwoorden te geven..... elke financiële instelling maakt zijn eigen afwegingen obv de verschillende (US) wetten. Soms is er daarom wel wat verschil in de handelswijze.

In de praktijk is het zo dat door de enorm specifieke Amerikaanse wetgeving en het hoge afbreukrisico bij overtredingen de meeste Europese financiële instellingen amper nog diensten verlenen aan US persons, en al helemaal niet in de sfeer van beleggingen. En dat is echt niet beperkt tot kleine banken en brokers, ook de meeste grote zullen je weigeren.

Je bent beter af om te beleggen bij een Amerikaanse entiteit.....

[ Voor 8% gewijzigd door Yowzawood op 05-04-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panic1966
Bedankt voor alle reacties (en uitleg).

@Yowzawood Ik las dat US financiele instellingen ook al moeilijk doen mbt US persons living abroad. Ken jij partijen waar ik terecht kan?

En, ik ben nog steeds op zoek naar ervaringen van (accidental) US Persons met Nederlandse banken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Laatst online: 12-07-2021
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, behalve dat ik voor een NL bank betrokken ben geweest bij de implementatie van FATCA/CRS...... maar ik lees dat bijvoorbeeld een vermogensbeheerder als Persist in Amstelveen je behulpzaam zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 10:09

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

panic1966 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:11:
Bedankt voor alle reacties (en uitleg).

@Yowzawood Ik las dat US financiele instellingen ook al moeilijk doen mbt US persons living abroad. Ken jij partijen waar ik terecht kan?

En, ik ben nog steeds op zoek naar ervaringen van (accidental) US Persons met Nederlandse banken :)
Ja dat klopt, je kunt het beste het adres van familie/een kennis in de VS invullen, anders gaan ze regelmatig miepen. Gebruik geen mail forwarder, dat kunnen ze zien (want die staan geregistreerd).

Een andere optie wbt beleggen die, voor zover ik weet, moet werken, is een beleggingsrekening openen bij Schwab UK. Dan kun je gewoon je NL adres gebruiken, en ze accepteren US persons.

[ Voor 5% gewijzigd door i7x op 08-04-2019 11:33 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Je kunt gewoon per instelling kijken wat wel en niet mag. ING bijvoorbeeld heeft in de voorwaarden staan dat een beleggingsrekening niet mogelijk is voor US persons.
Binck en Meesman hebben staan dat het wel gewoon kan...kwestie van zoeken/bellen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panic1966
Voorwaarden reflecteren helaas niet altijd het gevoerde beleid.

Bedankt voor de tips, ik ga er in duiken. Van Persist lees ik ook dat deze nogal wat kosten in rekening brengt.

Ik zoek ook nog een goede partij waar ik mijn pensioen/bankspaar rekeningen naar toe kan brengen als US Person. Weet iemand daar wat meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panic1966
Update. Ook Meesman laat US Persons ook niet toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 20:06
Binckbank kan overigens ook niet (kan de pagina waar dit staat zo snel niet meer vinden). Wat wel een optie is en die hier nog niet is genoemd is ABN AMRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
panic1966 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:53:
Update. Ook Meesman laat US Persons ook niet toe!
Dat is nieuws voor mij, ze hebben het inderdaad op hun website staan nu :|
Ik ben Nederlander maar woon in het buitenland. Kan ik bij Meesman beleggen?
Ja. Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen beleggen bij Meesman. Voor Nederlanders die in het buitenland wonen zijn de voorwaarden en inschrijfprocedure hetzelfde als voor beleggers die in Nederland wonen.

Ik heb niet de Nederlandse nationaliteit. Kan ik bij Meesman beleggen?
Ja. U kunt bij Meesman beleggen, ongeacht uw nationaliteit, woonplaats of land van ingezetenschap. Beleggers die niet de Nederlandse nationaliteit hebben beleggen tegen dezelfde voorwaarden en volgens dezelfde inschrijfprocedure als Nederlandse beleggers.

Er is een uitzondering, namelijk voor natuurlijke personen die een ‘Specified US Person’ zijn volgens de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Bent u een staatsburger of belastingplichtige van de Verenigde Staten van Amerika, dan kunt u helaas geen klant worden bij Meesman. Meer informatie hierover vindt u hier.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:49
https://www.nrc.nl/nieuws...derlander-1524949-a541610

https://www.rabobank.nl/i...oners-van-vs_29193047.pdf

Ik denk dat je bij de grootbanken wel terecht kan, maar wellicht beperkte functionaliteit krijgt.
Vanuit de nieuwsberichten de laatste jaren, kun je wel concluderen dat Amerikaanse wetgeving makkelijk wordt ingezet om Europese banken te beboeten. Terwijl de wetteksten niet altijd eenduidig zijn, of volledig zijn toe te passen op Europese/lokale producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben een “US Person” zoals je het mooi omschrijft. Heb helaas al mijn NL beleggingsrekeningen moeten sluiten. Pensioen opbouw zit hier beter in rlkaar mbt 401k, dus heb zelf geen zorgen om pensioen rekening. Grootbanken hebben ook moeite met de verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1217512

Ik ben een US person en als zodanig geregistreerd. En ook ik ben op zoek naar de mogelijkheden wat betreft mijn pensioenrekening. Mijn huidige pensioenbank heeft aangegeven mij niet langer van dienst te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 20:45

BombaAriba

Ondertitel

ABN AMRO heeft op Schiphol een aparte branch voor US persons en andere internationale. Wel bedoeld voor welbedeelde. Als US person is het denk ik het makkelijkst te beleggen bij een Amerikaanse broker met al dan niet een euro valuta account.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik zit ook in dit schuitje.. zijn er US persons die hier al een antwoord op hebben ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 07:43
Ik ben zelf ook opzoek naar een mogelijkheid om te beleggen maar loop vrijwel overal tegen de muur..
Dit paspoort brengt helaas meer ellende met zich mee dan voordelen.
Heeft iemand inmiddels een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt een BV oprichten en via de BV beleggen. De broker heeft de Nederlandse BV als klant. De BV zelf valt ook niet onder FATCA:
Leidraad FATCA/CRS met technische toelichting bij de NL IGA en de CRS-regelgeving
De hierna volgende tekst gaat uit van de CRS en de integrale FATCA-definitie. (..) Als een beleggings-BV met een directeur-grootaandeelhouder als enige aandeelhouder in aandelen belegt, dan is geen sprake van een cliëntrelatie tussen de besloten vennootschap en de directeur-grootaandeelhouder, zodat de vennootschap geen beleggingsentiteit is.
Een BV wordt wel anders belast (box 2 ipv box 3). Dat heeft voor- en nadelen. Het effect hangt af van de beleggingshorizon en van het rendement (box 3 is gunstiger voor de korte termijn en voor een hoog rendement). Als het box-3 regime je meer aanspreekt, kun je nog kijken naar de VBI-regeling. Je hebt dan wel een tweede aandeelhouder nodig die tenminste 10% van de aandelen houdt. Als je zelf de administratie doet, vallen de kosten van een BV mee.
Leuk bedacht, maar een BV met een "substantial U.S. owner" is een "U.S.-owned foreign entity" en valt ook onder FATCA. Schwab is dan misschien toch de enige optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:33
@Felke Interactive Brokers is een optie. Bedienen zowel NL als US markt en accepteren US persons. Ook kwalitatief een uitstekende broker.

[ Voor 60% gewijzigd door freakaleek op 19-10-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toBornottoB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-01-2021
Ik zit met eenzelfde probleem en dan met name met een pensioen/bankspaarrekening (Brand New Day). Daar kan ik als US-person niet blijven. De (budget) aanbieders van beheerde beleggingsproducten zitten blijkbaar niet op de extra administratie te wachten.

Na wat rondbellen lijkt het er op dat de Rabobank en Evi van Lanschot op dit moment wel nog US-Persons accepteren voor hun beleggings en (fiscaal vriendelijke) pensioenbellegingsproducten.
Ze zijn alleen wel een stuk duurder dan waar ik nu zit dus los van de extra kosten voor de Amerikaanse aangiftes en als je pech hebt in sommige gevallen extra belastingdruk zitten we als US persons ook vast aan duurdere financiële producten.

Als iemand nog andere goede tips/aanbieders weet hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 04:42
Mijn vriendin is Amerikaanse, maar we belegging via mij.
Wat ik mij afvraag, waarom vraag je niet een IB account US based aan? Die belastingen draag je toch af.
Kun je mooi bepaalde ETF's kopen. Of wil je dit niet als pensioenbelegging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 06:21
Waarom open je geen Amerikaanse beleggingsrekening? Ik zou soms wensen dat ik Amerikaans staatsburger was, zodat ik gebruik kan maken van Webull en Robinhood. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
dehardstyler schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:17:
Waarom open je geen Amerikaanse beleggingsrekening?
Zeg ik net :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 06:21
4 minuten voor mij en ik moet even het hele topic doornemen he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
dehardstyler schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:21:
4 minuten voor mij en ik moet even het hele topic doornemen he. ;)
Sneller lezen!

TS. Sorry voor vervuiling

[ Voor 6% gewijzigd door Phyrozi op 20-01-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:37
toBornottoB schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:58:
Ik zit met eenzelfde probleem en dan met name met een pensioen/bankspaarrekening (Brand New Day). Daar kan ik als US-person niet blijven. De (budget) aanbieders van beheerde beleggingsproducten zitten blijkbaar niet op de extra administratie te wachten.
Uit nieuwsgierigheid: ik neem aan dat je een Nederlandse werkgever hebt. Biedt die werkgever dan ook een pensioenregeling aan? Ik vraag dat omdat ik bij een bedrijf werk waar ook niet-Nederlanders werken en die nemen allemaal deel aan de pensioenregeling van die de werkgever aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
dehardstyler schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:17:
Waarom open je geen Amerikaanse beleggingsrekening? Ik zou soms wensen dat ik Amerikaans staatsburger was, zodat ik gebruik kan maken van Webull en Robinhood. :P
Als het gaat om een Nederlandse pensioenrekening (en daar lijkt het om te gaan gezien de vraagstelling) die aan de Nederlandse eisen moet voldoen kan je die niet in het buitenland openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toBornottoB
Kalentum schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: ik neem aan dat je een Nederlandse werkgever hebt. Biedt die werkgever dan ook een pensioenregeling aan? Ik vraag dat omdat ik bij een bedrijf werk waar ook niet-Nederlanders werken en die nemen allemaal deel aan de pensioenregeling van die de werkgever aanbiedt.
Nee, ik ben zzp-er dus bouw zelfstandig pensioen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toBornottoB
Hielko schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Als het gaat om een Nederlandse pensioenrekening (en daar lijkt het om te gaan gezien de vraagstelling) die aan de Nederlandse eisen moet voldoen kan je die niet in het buitenland openen.
Ja, precies. Als ik het reeds gespaarde/belegde pensioen opneem om zelf te beleggen moet ik flink afrekenen met de fiscus omdat het 'belastingvrij' is gespaard. Daarnaast valt dat vermogen dan in box 3 waardoor ik er vermogensbelasting over moet gaan betalen.

Voor mijn vrij te bellen geld zal ik eens kijken naar IB (je bedoelt interactive brokers toch?). Ik ben geen ervaren belegger dus was juist wel tevreden met het stallen in fondsen die de index tracken tegen zo laag mogelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webstman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-01 15:57
Het probleem is dat je bij Amerikaanse brokers vaak in amerika moet wonen. Ik heb wel een account bij interactive brokers kunnen afsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 20:02
Even opgegraven…

NN biedt beheerd beleggen aan ook aan US persons blijkens hun website

https://www.nn.nl/Particu...FATCA-voor-US-Persons.htm

Is een box 3 beleggingsrekening, dus geen (lijfrente) aftrek van premies en geen fiscale eisen.

Wellicht interessant dus.

Zal bij Rabo en Evi een navraag doen voor een lijfrenteproduct. Twee jaar terug werd ik bij Rabobank nog weggestuurd met deze vraag.

Andere tips voor lijfrente zijn zeer welkom.

Het product via Persist blijk bij een verzekeraar te zitten die de processen onvoldoende op orde heeft om us persons te identificeren. Dat kan ik mijn klanten niet aanbevelen…

[ Voor 5% gewijzigd door De fiscalist op 02-01-2022 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
Nog even verslag van de ronde van vandaag,

Rabo accepteert blijkens de voorwaarden geen us persons

EVI ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:55
Ik kan bevestigen dat abn amro nog steeds us persons accepteerden.

Net een beleggingsrekening geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
Dank voor de tip,

Ook als lijfrente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 03:10
Misschien een rekening bij Schwab openen? Die doen volgens de site minder moeilijk om als US person in het buitenland te beleggen.

https://international.schwab.com/expatriate-essentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkkurd
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-05 20:55
De fiscalist schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:00:
Dank voor de tip,

Ook als lijfrente?
Dat durf ik helaas niet te zeggen. Maar zou goed kunnen, ze hebben flink wat formulieren die je in moet vullen, maar tot nu toe hebben wij alleen zelfbeleggen basis in gebruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThaPear
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik was als US person ook op zoek naar een beleggingsrekening, en heb dit topic gevonden. Ik heb ook veel banken benaderd en veel voorwaarden doorgespit. Voor eventuele andere mensen die in dit schuitje zitten en dit topic vinden, deel ik hierbij mijn vondsten.

Van wat ik begrijp is het grootste probleem dat als banken beleggingsproducten willen aanbieden, dan moeten ze zich registreren als bank in de VS. Dit betekent dat ze aan FATCA moeten voldoen, en extra informatie moeten verzamelen en doorspelen aan onze belastingdienst, welke het dan doorstuurt naar de IRS. Dit is extra werk voor de banken, die zich dan bewust moeten worden van de belastingsregels in US, en ook die informatie moeten kunnen verzamelen.

Sommige banken zijn niet 100% duidelijk in hun voorwaarden, dus daarmee heb ik contact opgenomen om te kijken of het kon of niet.
BankKan?Gevraagd?Bron 1Bron 2
ABN AmroNeeNeehttps://www.abnamroinvest...ectus-NL_tcm34-161618.pdfhttps://www.abnamro.nl/nl...iaal-voor/us-persons.html
ASN BankNeeNeehttps://www.asnbank.nl/we...71f0ff1928e&contentid=403https://www.asnbank.nl/be...ig-in-een-ander-land.html
Centraal BeheerNeeNeehttps://www.centraalbehee...-diensten/belastingplicht
DEGIRONeeNeehttps://www.degiro.nl/dat...en_Beleggingsdiensten.pdf
INGNeeNeehttps://assets.ing.com/m/...Beleggen-oktober-2021.pdfhttps://www.ing.nl/partic...ccount-tax-compliance-act
Nationale NederlandenNeeJaProductvoorwaarden op https://www.nn.nl/Particulier/Beleggen/Beheerd-Beleggen.htmhttps://www.nn.nl/Particu...FATCA-voor-US-Persons.htm
RabobankNeeJahttps://www.rabobank.nl/p...orden/fiscaalinwonerschap
SaxoOnduidelijkVolgens de voorwaarden van Axento accepteert Saxo geen US Persons
SNSNeeJahttps://www.snsbank.nl/pa...s-beleggingsrekening.htmlhttps://www.snsbank.nl/pa...atie-voor-us-persons.html
TriodosNeeNeehttps://www.triodos.nl/ve...odos-bank?id=8a48c19b5fb3
AxentoNeeJahttps://axento.nl/site/st...tiete-dienstverlening.pdf
Brand New DayNeeJahttps://www.brandnewday.n...en-Beleggingsrekening.pdf

Bij Amerikaanse aanbieders is het probleem vaak dat je een US adres nodig heb, en een PO box niet werkt omdat die (verplicht) geregistreerd staan als zodanig.
US InstituutKan?US Adress nodig?Bron 1Bron 2
FidelityNeeJaSign up formhttps://www.fidelity.com/...tors_outside_US_faq.shtml
Interactive BrokersJaNeeZojuist een account geopend
SchwabNeeNeehttps://international.sch...intro/redirect?country=NL
VanguardNeeJaSign up form

Schwab leek een goede optie, tot er bij de registratie duidelijk werd dat het slechts voor een beperkt aantal Europese landen beschikbaar is, en Nederland daar niet onder valt.
Ik heb uiteindelijk een account kunnen maken bij Interactive Brokers. Hier heb ik eerlijk ingevuld dat ik US en NL belastingsplichtig ben (en dus mijn BSN en SSN verleend), en dat is blijkbaar geen probleem.

Mocht je dat pad ook willen bewandelen: Belangrijk is wel dat je bij Interactive Brokers een uittreksel BRP nodig hebt, of om precies te zijn:
National ID, Driver's License, Residence Permit, Pension Statement, Address confirmation issued by local authorities, Government issued tax bill for personal or property tax.
Documents must be less than 6 months old, must show full name, current address and must be a letter headed document.
Omdat op ons ID en paspoort geen adres staat, voldoen die niet.

Ik hoop dat dit iemand helpt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 15:31

AntiPasta

d1 m0z4rella

Dank @ThaPear voor dit mooie overzicht. Ik heb zelf een vergelijkbare zoektocht gedaan enkele jaren geleden, en uitgekomen bij IBKR. Het mooie is dat ik een US-based Lite-account kon aanmaken, waarmee je commissievrij kunt beleggen in heel veel ETFs onder andere. Het nadeel is dat je geen Europese effecten (meer) kunt kopen; ergens in 2020 hebben ze dit stopgezet. Je kunt nog wel euro's storten en aanhouden, maar ik heb nog niet in een euro-gedenomineerd product kunnen investeren. Met een Europees account kun je weer veel Amerikaanse producten niet kopen.

Niet dat dat geeft, met mijn 100% USD-portefeuille heb ik ook weer wat diversificatie bovenop andere investeringsplatformen o.a. in euro.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Tot voor kort was ook ik een "Us-Person" / "Accidental American".

Ik heb mijn citizenship dit jaar opgezegd.
Was er helemaal klaar mee, al die BS die ik had als Us-Person.
Kon nergens een nieuwe bank rekening openen. Laat staan een beleggers rekening of ander product, hypotheek e.d.

Elk jaar weer de accountant moeten betalen om ervoor te zorgen dat de Amerikaanse belastingaangifte correct wordt gedaan. Dat is me toch elk jaar een bak papier (voor mij dan) en elk jaar maar betalen.

Nu heb ik sinds kort mijn CLN-formulier ontvangen :D (Certificate of Loss of Nationality) en kan gewoon bij welke instantie ik wil een rekening o.i.d. openen.
Ze vragen dan dingen zoals: Ben je een Us-Person? kan ik mooi NEE antwoorden.
Komt de volgende vraag: Ben je in Amerika geboren? Ja (maar gewoon mijn CLN formulier toevoegen/sturen en klaar ben ik)

Alhoewel de huidige kosten voor het opzeggen aan de dure kant zijn, gaan ze de kosten binnenkort (geen idee wanneer, maar ze zijn ermee bezig) verlagen.
Wellicht nuttige informatie voor anderen die in hetzelfde schuitje zitten.

Ben eindelijk verlost van het geziek die het me bracht.

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 15:25
Hebben jullie ondertussen wat gevonden? Het blijft lastig iets te vinden. Helemaal als ZZP-er waar je het liefst je jaarruimte zou gebruiken om pensioen op te bouwen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:09
Interactive Brokers heeft goede mogelijkheden en geen probleem wanneer je US person bent. Feitelijk heb je hier betere beleggingsmogelijkheden dan bij NL brokers. (betere beschikbaarheid ETFs, rente over cash saldo e.d.). Als je alleen op zoek bent naar een beleggingsrekening is dit een uitstekend product, zelfs beter dan de meeste NL aanbieders in mijn ogen.

Alleen wanneer je specifieke NL pensioen producten nodig hebt levert het wel een probleem op. Deze worden niet op IBKR aangeboden.

Laatst zag ik bright pensioen voorbij komen. https://brightpensioen.nl...aliteit-ook-klant-worden/

Ik ben hier zelf geen klant, dus ik kan geen persoonlijke ervaring delen. Maar het lijkt een van de weinige (enige?) aanbieders van lijfrente pensioen producten voor US persons. Nadeel is dat dat de tarieven vrij hoog kunnen uitvallen afhankelijk van je situatie (vast bedrag van 210 plus een percentage; met name het vaste bedrag hakt erin op het moment dat je bedrag op de rekening niet zo hoog is; i.e. bij 5k is de impact 4.2%, bij 100k is het 0.21%).
Pagina: 1