Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:03
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp.
Hiervoor ook al een aantal offertes opgevraagd.

Nu zou ik graag advies willen, weten hoe jullie ertegen aan kijken, met betrekking tot het gewenste vermogen van de warmtepomp.

Via de site warmtepomp-tips.nl heb ik zelf al een het rekenen geweest, en daar kom ik niet verder dan een nodig vermogen van ±3.7kW. Nu staat er op de eerste offerte een 9kW warmtepomp (Nefit Enviline A/W Split 9.0 T-S) . Dit lijkt mij erg fors. De installateur geeft aan dat hij rekent met windkracht 8 bij -10, en dat het op deze manier ook nog warm te krijgen is. Maar is het dan niet dat de warmtepomp bij reëlere temperaturen enorm gaat lopen pendelen?

Ik wil nog wel een warmte verlies berekening laten maken, maar zoek daar nog een goede partij voor.

Situatie is:
Huis uit 2006, het is een tussenwoning, met muur opbouw: kalkzandsteen - spouw - baksteen
Overal is HR++ glas toegepast
  • vloerisolatie RC 3.04
  • muurisolatie RC 3.26
  • dakisolatie RC 3.5
  • GO 118.37m²
  • inhoud woning 443m³
Gas verbruiik
  • CV 520m³
  • Tapwater 220m³
Vloerverwarming op de beganegrond 50m², met radiatoren als ondersteuning, 1e verdieping radiatoren, met vloerverwarming alleen in de badkamer, 2e verdieping 1 radiator.

De radiatoren wil ik eventueel gaan vervangen voor jaga hybrids.

mijn berekening is 520*8.8/1650 (cv gas *energie in m³ aardgas /vollasturen) = 2.77 tel daar 0.78 bij voor benodigde energie voor een 180 liter boilervat blijf ik toch ruim onder de 4kW benodigd vermogen.

De vraag is dan ook is 9kW niet erg veel, en zou b.v. een 5kW versie niet geschikter zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door insomniac op 19-01-2021 14:54 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 13:48
Cool, weer iemand die over wil naar een warmtepomp! Goed bezig.

Wat je wellicht helpt zijn de volgende stukjes uit het Panasonic 101 topic. Daar worden verschillende methodes uitgelegd om te bepalen welk vermogen warmtepomp je nodig hebt: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: Welk vermogen warmtepomp heb ik nodig

Op basis van je oppervlakte en de aanname dat je een CO2 gestuurde ventilatie hebt, zou je volgens de warmtepomp-weetjes tabellen een warmtepomp van ruim 5 kW moeten hebben:
45 W/m2 * 118m2 = 5310W.

Edit: Verkeerde kolom bekeken, had zelfs 65 tot 70 W/m2 moeten zijn. Dan kom je uit op: 8260W

Als je alleen kijkt naar je historie mis je de ruimte om in de toekomst meer warmte te gaan gebruiken, voor bijvoorbeeld kantoor, hogere warmtevraag wegens extra comfort etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 19-01-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:37

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een 5kW zou inderdaad veel realistischer zijn, dan krijg je een boilervat voor warm water ook nog redelijk vlot warm.

Ik zou verder ook eerder in zee gaan met een leverancier die Mitsubishi adviseert / levert dan Nefit, al zullen de meningen daar mss over verschillen.

Je stookt verder niet per ongeluk nog hout bij ofzo? ;)

[ Voor 54% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-01-2021 14:28 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
@BlueTooth76 nee ik stook geen hout, alleen cv-ketel uit 2006
@Ep Woody Ventilatie vergeten erbij te doen, maar dit is een mechanische ventilatie met handmatig bediende roosters in de ramen. Ik wil wel naar een CO2 gestuurde ventilatie gaan, met waarschijnlijk de sensor in de ventilatie box. ik ga de link eens uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik vervang hier 1400m3 aardgas met een 7kW warmtepomp.
Vrijstaande woning uit 2003, 150m2 woonoppervlak.

Eigenlijk is mijn warmtepomp een 14kW maar die heb ik beperkt op 50% vermogen, dus 7kW en daarmee kan ik het met gemak warm houden.

Ik verwarm ook met Jaga LTV-convectoren met DBE en dat bevalt uitstekend.

Tip voor als je DBE erbij neemt: de DBE komt met zwarte 12 volt / 2A adapters (die overigens van goede kwaliteit zijn maar wel wat opvallend). Ik heb de adapters met dubbelzijdige tape tegen de zijkant van de convectoren geplakt en witte verlengsnoeren aangeschaft zodat je de "lelijke" adapters niet ziet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lELsgUP.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e8RDWxb.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-01-2021 14:48 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 03-07 13:48
@insomniac, ik zie dat ik de verkeerde kolom qua bouwjaar had bekeken, je warmteverlies is zelfs nog veel hoger: het is zelfs 65 tot 70 W/m2 moeten zijn. Dan kom je uit op: 8260W

Hoe komt het dat je gasverbruik zo laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 04-07 16:22
Op basis van het gasverbruik zou je met een 5kW pomp uit de voeten kunnen. 740m³ is equivalent aan 7178kWh. Bij 2450 graaddagen (afgelopen jaar) komt dat neer op 2,93kWh per graaddag. Bij een temperatuur van -10 graden (18--10=28 graaddagen) betekent dat dat je warmtepomp een vermogen moet kunnen leveren van 2,93*28/24=3,42kW. Je moet dan wel over genoeg vermogen in je afgifte beschikken om bij lage temperatuur de warmte kwijt te kunnen, dat lijkt me de grootste uitdaging (radiatoren vervangen?). 9kW lijkt me veel te veel.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:31:
Ik vervang hier 1400m3 aardgas met een 7kW warmtepomp.
Vrijstaande woning uit 2003, 150m2 woonoppervlak.

Eigenlijk is mijn warmtepomp een 14kW maar die heb ik beperkt op 50% vermogen, dus 7kW en daarmee kan ik het met gemak warm houden.

Ik verwarm ook met Jaga LTV-convectoren met DBE en dat bevalt uitstekend.

Tip voor als je DBE erbij neemt: de DBE komt met zwarte 12 volt / 2A adapters (die overigens van goede kwaliteit zijn maar wel wat opvallend). Ik heb de adapters met dubbelzijdige tape tegen de zijkant van de convectoren geplakt en witte verlengsnoeren aangeschaft zodat je de "lelijke" adapters niet ziet.
Kan je warmtepomp wel voldoende omlaag moduleren bij vermogensbeperking? Grootste gedeelte van het jaar heb je die 7kW niet nodig lijkt me.

[ Voor 45% gewijzigd door MarcoC op 19-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
insomniac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:19:
Situatie is:
Huis uit 2006
  • vloerisolatie RC 3.04
  • muurisolatie RC 3.26
  • dakisolatie RC 3.5
  • GO 118.37m²
  • inhoud woning 443m³
Gas verbruiik
  • CV 520m³
  • Tapwater 220m³
Tussenwoning? Massieve woningscheidende muur of tochtige spouw? Vrijstaand? Wat voor ruiten en hoeveel?

Woonoppervlak zegt echt helemaal niks. Je kunt prima 200 vierkante meter kwijt in een rijtjeshuis met minder verlies dan 100 vierkante meter in een vrijstaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
@Ep Woody waarom het gasverbruik zo laag is? geen idee.
We stoken hier gewoon tot 20C en soms tot 21, als de vrouw het koud heeft. ;)

Ik heb het hoogste getal gepakt van de afgelopen 4 jaar. We zijn met 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MarcoC schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:39:
Op basis van het gasverbruik zou je met een 5kW pomp uit de voeten kunnen. 740m³ is equivalent aan 7178kWh. Bij 2450 graaddagen (afgelopen jaar) komt dat neer op 2,93kWh per graaddag. Bij een temperatuur van -10 graden (18--10=28 graaddagen) betekent dat dat je warmtepomp een vermogen moet kunnen leveren van 2,93*28/24=3,42kW. Je moet dan wel over genoeg vermogen in je afgifte beschikken om bij lage temperatuur de warmte kwijt te kunnen, dat lijkt me de grootste uitdaging (radiatoren vervangen?). 9kW lijkt me veel te veel.
[...]

Kan je warmtepomp wel voldoende omlaag moduleren bij vermogensbeperking? Grootste gedeelte van het jaar heb je die 7kW niet nodig lijkt me.
Nee, klopt. Het is uiteraard een 3-fase uitvoering en die kan niet ver genoeg terug moduleren en ik had behoorlijk last van pendelen.

Dat heb ik met enkele trucjes opgelost, heb nu mooie lange runs, geen fluctuerende temperatuur en het verbruik is ook keurig.
Maar het gaat wat te ver om dat hier compleet toe te lichten ;)

Overigens geen fout van mijn installateur, ik wilde (eigenwijs) een Zubadan en ik kreeg een Zubadan.
Wel bijgeleerd op dit forum (maar nog even eigenwijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
@kabeltjekabel bedankt heb de informatie aangepast.
Huis uit 2006, het is een tussenwoning, met muur opbouw: kalkzandsteen - spouw - baksteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

insomniac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:55:
Tussenwoning scheelt wel fors in de stookkosten, je mist dan al 2 buitenmuren :)

Ik denk dat een 5kW het prima redt. In het ergste geval zal er op heel koude dagen misschien de verwarmingsspiraal mee gaan lopen maar hoe vaak is het heel koud? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
insomniac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:50:
@Ep Woody waarom het gasverbruik zo laag is? geen idee.
We stoken hier gewoon tot 20C en soms tot 21, als de vrouw het koud heeft. ;)

Ik heb het hoogste getal gepakt van de afgelopen 4 jaar. We zijn met 2 personen.
Wat is je E-verbruik? Ventilatie altijd op 1?

Als je in de woonkamer zit met een paar van die Halogeenstralers en nog wat decoratieve halogeenspotjes heb je al snel een halve kW minder verwarming nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
insomniac schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:55:
En je woningscheidende muur? Massief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Wonongscheidende muur is massief inderdaad, de MV-box draait altijd op de laagste stand, tenzij we douchen, dan zetten we hem handmatig op 3 van 3.
We hebben geen halogeenstraalers of halogeen spotjes, slechts een paar led lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
@Ep Woody @BlueTooth76 @kabeltjekabel
Bedankt voor jullie input. Ik heb het een en ander bij een installateur voorgelegd.
Heb nu een offerte van een andere installateur gekregen en deze zit er voor mij al wat realistischer uit.
Wat is jullie mening?

Daikin Altherma LT 6.0kw
Daikin Altherma binnendeel wandmodel
Daikin Altherma 300L boiler
incl Daikin Madoka ruimtethermostaat, €150,- extra als ik wifi bediening wil.

Boiler is wat ruim, maar prijsverschil was €50,- met een kleinere.
Totaal incl plaatsing: €7850,- -€1900 subsidie = €5950,-

Als ik helemaal van het gas af zou gaan, dus ook geen aansluiting meer zou hebben, is de tvt <9jaar.
Persoonlijk (als leek :) ) vind ik het een nette aanbieding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51
Je huis is goed geisoleerd en je verbruik is laag, ik zou het zelfs nog wel aandurven met een 3kW (maar die maken ze bijna niet dus dan kom je bij de eerstvolgende optie uit: een 5kW)

Dus 9kW is onzin en complete overkill. Ja je kunt wel leuk bij -10 en windkracht 8 en andere terror rekenen, dat doen veel installateurs omdat ze anders bang zijn voor gezeur. Veel verstandiger is een keuze maken voor een optie die 99% van de tijd goed werkt (een kleiner vermogen dus). Stel in het ergste geval dat het echt een week lang -10 wordt. Wat gebeurt er dan als je een 5kW hebt ipv een 9kW? mogelijk koelt je huis dan wat af naar 18C en kun je het verschil alsnog goedmaken met een goedkoop elektrisch kacheltje ofzo (of de oven gewoon elke dag gebruiken)

Die aanbieding voor een 6kW is al een heel stuk beter! de prijs is niet gek, boiler beetje lomp met 300L maar het als het toch niks extras kost dan snap ik de afweging ook wel.

Als je het niet zelf kunt of wilt doen dan denk ik dat je hiermee een scherpe prijs hebt, mogelijk kan er nog 500 euro af bij een ander maar veel meer verwacht ik niet (ter illustratie, veel all-in-one units kosten rond de 4500-5000 euro aan materiaa. Doe daar 2000-2500 euro installatiekosten bij en de subsidie er weer af en je zit rond jouw bedrag)

edit: daar komt nog bij dat het maar zeer de vraag is of jouw afgifte-systeem ook echt 9kW je huis in krijgt, reken voor het gemak met 100 W/m2 vloerverwarming en je zit op 5kW, dan nog wat radiatoren maar daar moet je veel van hebben voordat je op nog eens 4kW radiatoren komt bij lage aanvoertemps. Dus ook daar geen reden om een 9kW te kopen)

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 04-02-2021 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 06:38
insomniac schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:11:
@Ep Woody @BlueTooth76 @kabeltjekabel
Bedankt voor jullie input. Ik heb het een en ander bij een installateur voorgelegd.
Heb nu een offerte van een andere installateur gekregen en deze zit er voor mij al wat realistischer uit.
Wat is jullie mening?

Daikin Altherma LT 6.0kw
Daikin Altherma binnendeel wandmodel
Daikin Altherma 300L boiler
incl Daikin Madoka ruimtethermostaat, €150,- extra als ik wifi bediening wil.

Boiler is wat ruim, maar prijsverschil was €50,- met een kleinere.
Totaal incl plaatsing: €7850,- -€1900 subsidie = €5950,-

Als ik helemaal van het gas af zou gaan, dus ook geen aansluiting meer zou hebben, is de tvt <9jaar.
Persoonlijk (als leek :) ) vind ik het een nette aanbieding.
De meningen over de Daikins lijken verdeeld. Ik zou even op dit model zoeken in het grote warmtepompen topic.

Als ik even snel reken kom ik op:
- 5kW Panasonic monoblock warmtepomp 3000 euro
- boilervat 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 800 euro
- subsidie 1800 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op zo'n 3.5k tot 4.5k euro inclusief installatie denk ik. Daarmee vind ik de prijs uit de offerte eerlijk gezegd nog wat aan de hoge kant.

Verder zou ik de komende dagen als het mogelijk -10 gaat worden en goed het dagelijkse gasverbruik bijhouden. Dat geeft een goede indicatie van het vermogen wat je nodig gaat hebben bij wat meer extreme koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, als het inderdaad -10 wordt, mooi de ketel op 40 graden instellen en gasverbruik in de gaten houden.
Fr33z schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:31:
edit: daar komt nog bij dat het maar zeer de vraag is of jouw afgifte-systeem ook echt 9kW je huis in krijgt, reken voor het gemak met 100 W/m2 vloerverwarming en je zit op 5kW, dan nog wat radiatoren maar daar moet je veel van hebben voordat je op nog eens 4kW radiatoren komt bij lage aanvoertemps. Dus ook daar geen reden om een 9kW te kopen)
Je moet ook nog wat bijtellen voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ep Woody schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:31:
@insomniac, ik zie dat ik de verkeerde kolom qua bouwjaar had bekeken, je warmteverlies is zelfs nog veel hoger: het is zelfs 65 tot 70 W/m2 moeten zijn. Dan kom je uit op: 8260W

Hoe komt het dat je gasverbruik zo laag is?
Dat is ook maar gewoon een richtgetal uit een tabelletje.

Tussenwoning is de meest gunstige bouwvorm (naja, op gestapelde appartementen na dan) om warm te houden; heel weinig verliesvlak per vierkante meter gebruiksvlak. Zeker bij de smalle diepe woningen van tegenwoordig. Jaren '60 is al direct 25% meer verliesvlak per vierkante meter gezien die vaak 20% breder zijn en minder diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 16:29
Fr33z schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:31:
Dus 9kW is onzin en complete overkill. Ja je kunt wel leuk bij -10 en windkracht 8 en andere terror rekenen, dat doen veel installateurs omdat ze anders bang zijn voor gezeur. Veel verstandiger is een keuze maken voor een optie die 99% van de tijd goed werkt (een kleiner vermogen dus). Stel in het ergste geval dat het echt een week lang -10 wordt. Wat gebeurt er dan als je een 5kW hebt ipv een 9kW? mogelijk koelt je huis dan wat af naar 18C en kun je het verschil alsnog goedmaken met een goedkoop elektrisch kacheltje ofzo (of de oven gewoon elke dag gebruiken)
Je hele huis moet je met -10 op de normale temperaturen kunnen krijgen. Deze worden bepaald door wat voor type leefruimte het is (woonkamer is dus iets warmer dan een slaapkamer). Tabellen staan ergens in een of andere norm :+

Ik ken een geval waar een huis werd verwarmd met een te kleine warmtepomp, want de bewoners stookten alleen de woonkamer en een werkkamer. Na verkoop van dat huis, kregen de nieuwe bewoners het niet warm. Rechtszaak, en warmkrijgen bij -10 was dus wat de rechter aanhield als 'verwarmd'. De oude bewoners moesten dus nog even opdraaien voor een vervanging van de warmtepomp door een zwaarder exemplaar. (Of het verschil betalen wat het huis zou opleveren als de 'niet verwarmde kamers' als niet-leefruimte zouden getaxeerd zijn.)

Kort: Hoeveel gas jij gebruikt is niet alleen voldoende om de boel in te schalen als je ooit nog gaat verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Xiphalon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:22:
[...]
Kort: Hoeveel gas jij gebruikt is niet alleen voldoende om de boel in te schalen als je ooit nog gaat verhuizen.
Duidelijk verhaal, ik ga dit zeker mee nemen in de uiteindelijke beslissing.

Het is in ons huis wel overal gewoon lekker op temperatuur.
De CV ketel staat al ruim 2 jaar op 50oC, waarbij we het huis normaal warm kunnen maken/houden.
Vannacht was de buitentemperatuur niet erg laag, maar de temperatuur binnen is slechts <1 graad gezakt.

Het gasverbruik wordt uiteraard gelogd, komende week is een mooie test om te kijken hoeveel gas we nodig hebben bij flinke kou, en hoeveel graden de temperatuur zakt als we in de nacht niet stoken.
Ik zal eens kijken of ik de ketel nog iets lager kan zetten, dan de 50oC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51
je kunt uit de gegevens volgende week behoorlijk goed afleiden hoeveel vermogen je nu echt nodig hebt voor jouw woning.

De situatie die xiphalon beschrijft is wel echt een ontzettende edge-case waar iemand pech op slechte situatie op vervelend gedoe stapelt. Ja het kan in het extreemste geval voorkomen dat je in zo'n situatie terechtkomt, maar ik zou dat niet een te grote plek geven in de beslissing omdat het echt een uitzondering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 16:29
Edge case, inderdaad. Maar het kan ook dat je nu bijvoorbeeld 2 kamers niet warm stookt en volgend jaar heb je opeens 2 kids die een warme kamer willen.

Het blijft dus: resultaten uit het verleden zijn niet alleen voldoende om de toekomst in te schatten
Pagina: 1