Prijsverschil fundering heien of boren/schroeven etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Ik wil ergens in het najaar een woning laten bouwen, ben samen met een architect bezig tekeningen te maken etc en ondertussen een aannemer gevonden, ben net door de welstandscommissie heen, dus een stap dichterbij.

De woning wordt op een leeg kavel tussen bestaande bebouwing gebouwd, en ik zou het liefst zo geluids- en trillingsarm willen funderen. Traditioneel zouden er ca. 12 palen van 15m geslagen moeten worden, maar ik zou liever willen boren of trillen. Ik zie diverse technieken voorbij komen, het intrillen van palen, het boren van een gat met een buis of holle paal die dan wordt volgestort met beton etc. Ik vraag me af of, en hoe veel duurder die technieken zijn t.o.v. heien, en welke techniek het beste zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Waarom wil je dat weten? Je hebt aannemer ervoor gevonden. Die heeft dan weer zijn eigen plan/technieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Boren is dan de beste optie. Vooral als de bestaande bebouwing rondom je kavel al wat jaartjes oud is.
En je houdt dan je toekomstige buren te vriend.

Gewoon even een offerte vragen bij je aannemer?

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 19-01-2021 10:38 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik zou de aannemer graag meteen blind geloven, maar voor ik zover ben wil ik graag zelf een goed beeld hebben van prijzen en mogelijkheden. Ook gewoon een stukje interesse en beeldvorming voor mezelf.

[ Voor 17% gewijzigd door jowi op 19-01-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
hiervoor betaal je dus de aannemer.
boren is duurder maar wel mogelijk vaak

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Boren is ongeveer 20% duurder dan heien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 18:50
Er is een kans dat je niet gewoon kunt heien door de geluidsbelasting op de gevels die dit geeft. Dan moet je verplicht boren of trillen. Vraag even na bij je gemeente wat zij hanteren als maximale geluidsbelasting en de termijn waarvoor dat geld.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:17
Ik heb in 2016 een huis laten bouwen. Fundering met 22 schroefboorpalen van 14m. Destijds een prijs van 6500 euro totaal ex BTW voor boren en controle. Letop: Prijspeil 2016, locatie Noordoost-Nederland. Zal anno 2021 natuurlijk hoger liggen

Ik herken prijsverschil van 20% ten opzichte van heien al heb ik geen prijzen van destijds meer voor traditioneel heien. Het betekent dat je praat over een prijsverschil van 1000-1500 euro. 1500 euro op een totale bouw-investering van 200k€? Minimaal dus.

Maar levert je wel veel positieve zaken op. Hierboven al genoemd, zou het nog wel voorgeschreven kunnen worden. Maar je zou als opdrachtgever in een bebouwde omgeving niet moeten willen heien. Trillingsschade aan andere woningen is voor rekening van jouw aannemer en afhankelijk van het type aannemer zal hij dat bestrijden. Met voor jou gedoe met je nieuwe buren. Dat moet je niet willen voor 1000-1500 euro.

Dit is voor mij een typische afweging, waarbij de aannemer potentieel minimaal bezuinigt en winst zoekt in de aan jou aangeboden offerte. Tip: Kijk daarom samen met je architect goed naar de aanbieding, waar die potentie nog meer zit. Als je in eigen beheer bouwt, ben jij opdrachtgever en de baas. Je kunt daarom ten opzichte van projectmatig juist het kwaliteitsverschil maken, wat jouw toekomstige woning onderscheidend maakt. Dat betaalt zich ook terug in waarde en verkoopbaarheid later. Dat kan door bouwkwaliteit/ambacht van je aannemer en door keuzes van materiaal en afwerking. Zowel zichtbaar als niet zichtbaar: isolatie (dikte, spouwruimte, type etc.), vloeren, gevelsteen (basic of exclusiever), Electra/data/leidingen, Binnenkozijnen (opdek/stomp). Stuk voor stuk posten die in arbeid nauwelijks prijsverschil opleveren en in materiaalkosten ook beperkt kunnen blijven. Wel stuk voor stuk posten die je in je bouw goed moet doen en niet later kunt 'opwaarderen'.

JorisS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Voor ca. 20% ga ik inderdaad niet moeilijk doen. Ik was een beetje bang dat boren etc. veel duurder zou zijn. Ik probeer inderdaad ook kwaliteit boven kwantiteit te plaatsen, voorzover het budget het toelaat uiteraard ;) het zijn vaak de details die het afmaken. Het wordt overigens een soort schuurwoning, bg met kap, ca. 13x8m, gevels in baksteen (Petersen) en met houtaccenten. Lokatie ergens in het hoge noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:40
Mag je uberhaubt heien? Wij hebben in Noord-Brabant een woning gebouwd, als ik mij niet vergis: wanneer er binnen een straal van x meter bebouwing bestaat was enkel boren toegestaan.

Maar dit moet de architect / aannemer of anders gemeente je wel kunnen vertellen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Oh ja dat zou ook nog kunnen, zo ver zijn we nog niet. Zal eens kijken of ik dat kan achterhalen. Ik ga nu het traject in om de bouwvergunning aan te vragen, vorige week is na wat gestechel met de welstandscommissie het plan goedgekeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Besmar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:00
Wij hebben in 2017 24 palen laten boren van 13m door nederfund.

Locatie zuidwest Drenthe

Kosten rond de 7000 euro

Voor mij was heien geen optie dus daar ook niet in verdiept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jowi_kuro schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:07:
Voor ca. 20% ga ik inderdaad niet moeilijk doen. Ik was een beetje bang dat boren etc. veel duurder zou zijn. Ik probeer inderdaad ook kwaliteit boven kwantiteit te plaatsen, voorzover het budget het toelaat uiteraard ;) het zijn vaak de details die het afmaken. Het wordt overigens een soort schuurwoning, bg met kap, ca. 13x8m, gevels in baksteen (Petersen) en met houtaccenten. Lokatie ergens in het hoge noorden.
Vergeet niet in onderstaand topic je voortgang te posten :D
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkregting
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-04 11:55
Het is een hele tijd geleden dat ik me met dit soort zaken bezig heb gehouden (15 jaar geleden civiele techniek gestudeerd), maar houd er rekening mee dat boren een grondverwijderende techniek is en dat ook dat niet altijd kan in bepaalde type omgevingen. Mijn advies, ga met de aannemer om tafel zitten en win zonodig bij een expert advies in (wellicht dat een gemeente ambtenaar je zelfs kan helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:11
jowi_kuro schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:31:
Ik vraag me af of, en hoe veel duurder die technieken zijn t.o.v. heien, en welke techniek het beste zou zijn?
Er is nogal wat afhankelijk van de grondopbouw, conusweerstanden etc. Je gaat je antwoorden niet vinden op tweakers. Als je echt prijzen en mogelijkheden wil weten dan betaal je een geotechniek advies bureautje en die kunnen dat voor je regelen. Voor de rest ga je in dit topic een beetje ongefundeerd (hehe) gegok vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Had vanmorgen een geotechniek bedrijf ad lijn, en die wilden inderdaad geen uitspraak doen over hoeveel duurder het zou zijn, omdat ze eerst de sondering willen weten, en een constructieberekening etc vh gebouw willen. Hij liet wel los dat trillingsarm ‘veel duurder’ was... ook weer afhankelijk van de gebruikte techniek. Overigens viel de offerte voor het sonderen van dit bedrijf ook zeer veel hoger uit, bijna €1200 tegen ca. €800 van vergelijkbare offertes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jowi_kuro schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:07:
Had vanmorgen een geotechniek bedrijf ad lijn, en die wilden inderdaad geen uitspraak doen over hoeveel duurder het zou zijn, omdat ze eerst de sondering willen weten, en een constructieberekening etc vh gebouw willen. Hij liet wel los dat trillingsarm ‘veel duurder’ was... ook weer afhankelijk van de gebruikte techniek. Overigens viel de offerte voor het sonderen van dit bedrijf ook zeer veel hoger uit, bijna €1200 tegen ca. €800 van vergelijkbare offertes...
Dat ligt een beetje aan het aantal sondering wat nodig is, ik reken altijd met 350 euro per stuk. Maar dat kan inderdaad ook wel weer wat hoger zijn, de prijzen in de bouw stijgen hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkregting
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-04 11:55
Ernemmer schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:51:
[...]

Dat ligt een beetje aan het aantal sondering wat nodig is, ik reken altijd met 350 euro per stuk. Maar dat kan inderdaad ook wel weer wat hoger zijn, de prijzen in de bouw stijgen hard.
Wellicht dat in de buurt van je al een aantal sondering zijn gedaan. Die kun je hier vinden: https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pkregting schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:48:
[...]

Wellicht dat in de buurt van je al een aantal sondering zijn gedaan. Die kun je hier vinden: https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens
Die gebruik ik altijd om even te kijken hoe lang de palen ongeveer moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:17
pkregting schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:21:
Het is een hele tijd geleden dat ik me met dit soort zaken bezig heb gehouden (15 jaar geleden civiele techniek gestudeerd), maar houd er rekening mee dat boren een grondverwijderende techniek is en dat ook dat niet altijd kan in bepaalde type omgevingen. Mijn advies, ga met de aannemer om tafel zitten en win zonodig bij een expert advies in (wellicht dat een gemeente ambtenaar je zelfs kan helpen).
Dan is het vast een beetje roestig, want boren hoeft echt niet grondverwijderend te zijn ;)
LEKA palen of Fundex palen (merknamen) zijn voorbeelden van paal systemen die grondverdringend zijn net als bvb heipalen.

Een in de grond gevormde grondverdringende paal heb je in 2 smaken. 1 waar de boorbuis getrokken wordt en 1 waar de buis achter blijft. In de regel is het eerste type ongeveer 20-30% duurder dan een betonnen heipaal met dezelfde draagkracht. Het type waar de boorbuis achterblijft is 2x zo duur als de versie met getrokken buis.

Een in de grond gevormde paal heeft een groter risico op mislukken dan een heipaal, omdat het maken van de paal afhankelijk is van de bodemgesteldheid, grondwater, betonkwaliteit en bvb expertise van de boorploeg. De versie met achterblijvende buis heeft dat dan weer niet.

Zoals eerder aangegeven zijn sonderingen erg belangrijk. Je kunt de aannemer of een adviesbureau vragen een heipredictie te maken om erachter te komen hoeveel invloed het inheien van palen zal hebben op de omgeving.

En ja ik werk ik civiele techniek :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Die site is wel fraai :) wat ik daar zie is dat de palen ca. 6.5m lang hoeven zijn ipv de mij vertelde 15m. Dat scheelt sowieso al weer. Ik ga uiteraard een sondering laten doen en daarna zien we dan wel verder.

M.b.t. sonderen, ik heb toevallig vandaag de koopovereenkomst voor de aankoop van het kavel getekend, die zal dan binnen nu en 8 weken passeren bij de notaris. Kadaster moet in de tussentijd nog splitsen en de exacte maten vaststellen. Moet ik wachten met het sonderen tot het daadwerkelijk mijn eigendom is, of kan dat (in overleg met de gemeente) al eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
jowi_kuro schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:30:
Die site is wel fraai :) wat ik daar zie is dat de palen ca. 6.5m lang hoeven zijn ipv de mij vertelde 15m. Dat scheelt sowieso al weer. Ik ga uiteraard een sondering laten doen en daarna zien we dan wel verder.

M.b.t. sonderen, ik heb toevallig vandaag de koopovereenkomst voor de aankoop van het kavel getekend, die zal dan binnen nu en 8 weken passeren bij de notaris. Kadaster moet in de tussentijd nog splitsen en de exacte maten vaststellen. Moet ik wachten met het sonderen tot het daadwerkelijk mijn eigendom is, of kan dat (in overleg met de gemeente) al eerder?
Meestal geeft de gemeente wel toestemming om te sonderen. Gewoon even vragen.
Vraag wel even aan je constructeur waar deze sonderingen wil hebben.
Anders kan je straks nog een keer. Aan en afvoer is duurder dan een extra sondering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Laat de aannemer of architect lekker alles regelen, dan is er aan het eind van de rit 1 verantwoordelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Your Grandma schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:56:
Een in de grond gevormde paal heeft een groter risico op mislukken dan een heipaal, omdat het maken van de paal afhankelijk is van de bodemgesteldheid, grondwater, betonkwaliteit en bvb expertise van de boorploeg. De versie met achterblijvende buis heeft dat dan weer niet.
Ha, ook je leka en fundexen kunnen keihard mislukken. De grond helpt niet altijd mee en zeker als je ook nog groutinjectie doet en je boorploeg loopt te hannessen met het mengsel kan het een lelijk verhaal worden.
Die site is wel fraai :) wat ik daar zie is dat de palen ca. 6.5m lang hoeven zijn ipv de mij vertelde 15m.
Wie heeft je dat dan verteld en hoe heb jij zelf ontdekt dat het maar de helft hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Oh, 1 van de aannemers waar ik afgelopen maanden offertes heb van ontvangen mbt het bouwen had dat als post opgenomen op basis van de grootte van de woning en ervaring in de buurt. Op de eerder genoemde site zie ik rondom de plek waar ik ga bouwen dus dieptes van 6 tot 7m staan. Of ik moet dat verkeerd lezen.

[ Voor 37% gewijzigd door jowi op 21-01-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:12

Illusion

(the art of)

jowi_kuro schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:01:
Oh, 1 van de aannemers waar ik afgelopen maanden offertes heb van ontvangen mbt het bouwen had dat als post opgenomen op basis van de grootte van de woning en ervaring in de buurt. Op de eerder genoemde site zie ik rondom de plek waar ik ga bouwen dus dieptes van 6 tot 7m staan. Of ik moet dat verkeerd lezen.
Je zal de benodigde paallengte uit het grafiekje af moeten lezen/berekenen. Die staat nergens als getalletje afgedrukt.
Als je het echt wilt berekenen, gebruik je de NEN9997, maar die is duur.
Met de methode van Koppejan kom je echter ook een heel eind: Wikipedia: Methode van Koppejan

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
[quote]leecher schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:52:
[...]

Ha, ook je leka en fundexen kunnen keihard mislukken. De grond helpt niet altijd mee en zeker als je ook nog groutinjectie doet en je boorploeg loopt te hannessen met het mengsel kan het een lelijk verhaal worden.

[...]

Dat zeg ik toch juist over een Fundex?, je herhaalt vrijwel exact wat ik zeg 8)7

Een Leka paal verkloten zal overigens niet snel gebeuren tenzij je buis vast komt te zitten of je boorpunt lekt / breekt, maar zelfs dan kun je de buis trekken en er een nieuwe boorpunt onder gooien en opnieuw in het zelfde gat boren.

Groutinjectie is zelfs noodzakelijk bij het boren, het wordt gebruikt als smering, maar is ook onderdeel van de paal. Het is namelijk mogelijk om te boren met een boorpunt die een grotere diameter heeft dan je (boor)buis. Je kunt je voorstellen dat je dan ruimte overhoudt tussen buis en grond. Deze ruimte vul je op met grout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ook al weet ik nog steeds niet waar ik precies aan toe ben, ik heb wel een hoop opgestoken qua technieken, procedures en terminologie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Your Grandma schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:05:
[quote]leecher schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:52:
[...]

[...]

Dat zeg ik toch juist over een Fundex?, je herhaalt vrijwel exact wat ik zeg 8)7

Een Leka paal verkloten zal overigens niet snel gebeuren tenzij je buis vast komt te zitten of je boorpunt lekt / breekt, maar zelfs dan kun je de buis trekken en er een nieuwe boorpunt onder gooien en opnieuw in het zelfde gat boren.

Groutinjectie is zelfs noodzakelijk bij het boren, het wordt gebruikt als smering, maar is ook onderdeel van de paal. Het is namelijk mogelijk om te boren met een boorpunt die een grotere diameter heeft dan je (boor)buis. Je kunt je voorstellen dat je dan ruimte overhoudt tussen buis en grond. Deze ruimte vul je op met grout.
Blijkbaar ging je zin "De versie met achterblijvende buis heeft dat dan weer niet" niet over de hele tekst dus dat heb ik waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Tis een klein wereldje dus we komen mekaar nog wel een keer tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
leecher schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Blijkbaar ging je zin "De versie met achterblijvende buis heeft dat dan weer niet" niet over de hele tekst dus dat heb ik waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd. Tis een klein wereldje dus we komen mekaar nog wel een keer tegen :+
Dat is een ding dat zeker is ;)
Alvast een prettig weekend denk ik dan :P
Pagina: 1