Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 11:47
Hallo allemaal,

Wij hebben een oude vrijstaande landelijke woning gekocht en sindsdien zijn we continu bezig met verbeteren en het verduurzamen. Het is een leuk project, maar hoewel ik vaak in dit forum kijk zie ik soms door de bomen het bos niet meer.

Onze situatie:
We hebben veel isolatiemaatregelen genomen en hebben nu energielabel B ipv E, daarover meer in een toekomstig topic. We zijn gelukkig van 2500 kuub naar 1200 kuub gasverbruik gegaan (alles wordt in mindergas bijgehouden, daar wordt 0,46 kuub/graaddag aangegeven) en ook met lagere temperatuur cv water is het prima te doen. Daarbij moet ik wel toegeven dat we de thermostaat rond 18 graden houden.

Onderaan de streep zien we dat het nog steeds voorkomt dat onze woonkamer warm is (waardoor de thermostaat afslaat) terwijl de slaapkamer van onze dochter naar 16 graden duikt of lager. Vooral op jongere leeftijd wil je kinderen niet in die kou laten liggen, dus middels Home Assistant heb ik een elektrische kachel geplaatst die dan inschakelt. Voor nu werkt dat prima, maar ik wil toch kijken naar een lange termijn oplossing.

De CV ketel betreft een Nefit HRC22 Excellent Cw6 uit 2002 met 120 liter buffervat. Oud beestje dus. Hij doet het overigens nog prima maar we weten niet hoe lang nog. Verder betreft het een modulerende thermostaat uit hetzelfde jaar, die zal waarschijnlijk niet geschikt zijn voor een andere 'slimme' module dus ik verwacht dat ik de CV dan in aan/uit opstelling moet hangen.

Beneden is vloerverwarming aangelegd over de hele benedenverdieping als bijverwarming. De verdeler heeft 6 groepen en is uit 1990. Deze draaide door de vorige eigenaar dag en nacht, nu heb ik er een tussenstekker bij gezet. In de woonkamer hangen 3 radiatoren en alle slaapkamers hebben 1 radiator. Beneden is het overal wel aangenaam, maar boven dus minder. Met name aan de noordkant kan het in de winter nog koud worden.

Vanzelfsprekend kwam ik dus op zone-geregeld verwarmen uit en hoewel het plugwise hoofdkantoor hier letterlijk 1km vandaan is, lijkt evohome me toch de meest volwassen oplossing n.a.v. discussies in dit forum. Tado viel af met de afhankelijkeheid van internet.

Nu twijfel ik echter of het zin heeft om een evohome installatie te plaatsen met de onzekerheden die we hebben over de huidige ketel. Deze is immers toch 18 jaar oud en ik weet niet in hoeverre de twee zaken met elkaar te maken hebben. Wat zijn jullie ideeën hierover of zien jullie nog een alternatief?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we uiteindelijk naar een (hybride) warmtepomp oplossing neigen en dan ook de vloerverwarming verdeler vervangen en ik vraag me af of die besluiten invloed hebben op keuzes die we zouden maken met een evohome.

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 00:22
De Evohome zal het ook gewoon doen op een nieuwe ketel, dus daar zie ik het probleem niet zo. Als je Opentherm aansturing wil, dan zal je een Nefit OpenTherm converter nodig hebben. Mocht je afstappen van Nefit, dan is die straks nutteloos. Maar die kost niet de hele wereld, dus dat is wel te overzien. Kijk even na of deze converter geschikt is voor je ketel, maar dan zou je ook met Evohome gewoon modulerend moeten kunnen aansturen.

Excuses... Lees net dat je een warmtepomp overweegt. Daar weet ik niks van.

[ Voor 25% gewijzigd door BugBoy op 18-01-2021 12:51 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rbrt Dat het boven met de radiatoren niet meer warm wordt ligt natuurlijk in eerste instantie aan de lagere systeemtemperaturen. Met een zoneregeling ga je dit vermoedelijk niet echt oplossen.
Ik zou proberen de warmteafgifte in de kamers met radiatorverwarming te vergroten.
Bijkomstig: Dit verlaagt ook nog je systeemtemperaturen verder richting warmtepomp.

Goedkoopste oplossing is met radiatorventilatoren (geluid afhankelijk van het nodige toerental),
je kan ook grotere radiatoren ophangen, bijvoorbeeld vervangen door T22 of T33.
Ik heb beide oplossingen toegepast (convectoren geboost,"overgedimensioneerde" radiator) en het werkt ook zonder aparte zoneregeling, wel met "radiografische" radiatorkranen (niet overal).

Hier ook vloerverwarming als bijverwarming (verdeler "actief" gemaakt) + gebooste convectoren op de b.g., gebooste convectoren/ grotere radiatoren 1ste verdieping en zolder.
Ondertussen bereikt: aanvoer/retour
max. 43°C/31°C bij het opwarmen (ca. 1 uur met 8 kW),
anders 37°C/28°C continu (wel low-load) bij 19,7°C kamertemperatuur b.g./0°C buiten,
andere verdiepingen 18°C - 19°C
YMMV

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 18-01-2021 13:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@BugBoy bedankt, ik twijfel nog of een warmtepomp hier geschikt is. Tegelijkertijd wil ik voorbereid zijn op de dag dat de ketel het begeeft en de installateur een keuze nodig heeft. Ik kan nog niet echt vinden of de HRC22 geschikt is voor evohome, vooral de oude modellen hebben geen opentherm ondersteuning en hier en daar lees ik wel gebruikers die een aan/uit opstelling hebben gebruikt icm een evohome BDR91.

@dunklefaser Goed punt, de radiatorbooster heb ik toevallig wel al geplaatst: omdat het een radiator achter een houten vensterbank betreft kon ik daar rustig 9 ventilatoren van 14 cm kwijt die niemand ziet. :+ De ventilatoren hangen aan een simpele 12v adapter die aan/uit gestuurd wordt via Home Assistant zodra een temperatuursensor merkt dat de ketel toevallig stookt :9 Dat hielp wel flink, ik heb dus ook meteen meer 14cm ventilatoren gekocht voor de overige slaapkamers in de black friday aanbieding.

Het idee om een grotere radiator op te hangen in die kamer had ik nog niet bedacht, alleen vraag ik me af of dat zou helpen? Ik vermoed dat de slaapkamer die koud wordt ook slechtere isolatie heeft dan de rest van het huis en dus sneller afkoelt. Dit kunnen we niet aanpakken zonder grondig te slopen. Zodoende dat ik naar zone-geregeld verwarmen keek om de ketel aan te kunnen trappen voor enkel die kamer.

Begrijp ik uit jouw opmerking overigens goed dat evohome ook prima te combineren valt met een toekomstige warmtepomp? Ik vrees dat ik die getallen die je noemt niet kan halen: met 55 graden CV temperatuur is het hier te doen, maar ik merk dat de warmtewisselaar van onze vloerverdeler moeilijker kan doorgeven aan het secundaire circuit en dat de vloer ook niet echt warm wordt |:(

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rbrt Ik zou een eventuele zoneregeling helemaal los zien van de keuze van de warmtebron.
Of je de warmteafgifte in een kamer vergroot door het boosten van de hangende radiatoren of dat je een
grotere radiator plaatst maakt in principe niets uit, behalve dat de ventilatoren geluid maken (slaapkamer?)
en dat een T33 radiator wat dikker is.

Als voorbereiding op een warmtepomp kan je nooit genoeg warmteafgifte hebben.

Heb je werkelijk een warmtewisselaar voor een systeemscheiding i.v.m. tyleenslangen (niet diffusiedicht)???
Mijn vloerverwarming uit 1984 heeft ook nog deze zwarte slangen, maar ik heb er wat op gevonden om met max. 42°C aanvoer alsnog ca. 34°C de vloer in te krijgen. Binnenkort veel beter door een 3 x grotere plaatwisselaar.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 18-01-2021 14:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@dunklefaser Bedankt! De radiator knoppen zijn in de aanbieding, zodoende dat ik werd getriggerd om er eens naar te kijken.

Wat betreft de vloerverwarming verdeler: dit zijn inderdaad zwarte slangen en een warmtewisselaar. De drukmeter heeft inmiddels de geest gegeven en de wisselaar heb ik volgepakt met restjes PIR om een betere warmte overdracht te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jG_vRQbf7ZkZJjGP96AFFQlIjV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6v2p5ctVqRHy1o2I2bDUM68g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rbrt Welke aanvoertemperatuur en retourtemperatuur laten de thermometers bij de verdeler gewoonlijk zien?
En meet dan ook de de temperatuur aan de primaire kant van de warmtewisselaar.

Een tip: Vervang de oude, onzuinige circulatiepomp door een A-labelpomp. Bij mij ging, met dezelfde prestaties qua volumestroom, het stroomverbruik van ca. 120 kWh/a naar 20 kWh/a terug. Uiteraard gebruik ik ook een moderne pompschakelaar. (zie hier in "Gas besparen door cv-tuning deel II" en volg de links).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
@dunklefaser vandaag einde dag eindelijk eens kunnen kijken en de aanvoer temperatuur leek 27 graden te zijn, afvoer 23 graden. Niet echt warm dus.. Let niet op de drukmeter, die is kapotstuk :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-wv58Y4ByjjE2gr8zLCjmms_6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQhRCoNDPXkXu8Y2QAqvLnc4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een seek compact (gekocht voor spotten van koudebruggen) gepakt en dat thermische beeld komt aardig overeen. De thermische camera is wel iets optimistischer voor de aanvoer temperatuur, die in het onderste blok meer richting 30 graden neigt. Legenda zie je links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwnipWeYHO4KoAsgX7JCqIjkhNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDcoj91LkVcpQMhUEmf9s3iE.jpg?f=fotoalbum_large

Je slaat de spijker op z'n kop met die pomp, die staat op maximale snelheid en verbruikt volgens de tussenstekker 80 watt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
dunklefaser schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:44:
Heb je werkelijk een warmtewisselaar voor een systeemscheiding i.v.m. tyleenslangen (niet diffusiedicht)???
Mijn vloerverwarming uit 1984 heeft ook nog deze zwarte slangen, maar ik heb er wat op gevonden om met max. 42°C aanvoer alsnog ca. 34°C de vloer in te krijgen. Binnenkort veel beter door een 3 x grotere plaatwisselaar.
@dunklefaser wat voor plaatwisselaar heb je uiteindelijk gekocht? Is het zoiets? Ben erg benieuwd of je verschil merkt. Als ik de boel open moet halen voor het vervangen van de pomp is het misschien ook interessant om de warmtewisselaar te vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

rbrt schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:24:
[...]

@dunklefaser wat voor plaatwisselaar heb je uiteindelijk gekocht? Is het zoiets? Ben erg benieuwd of je verschil merkt. Als ik de boel open moet halen voor het vervangen van de pomp is het misschien ook interessant om de warmtewisselaar te vervangen :)
Oei - je overdrijft waarschijnlijk een beetje. Hoeveel platen heb je nu? 10 vermoed ik.
Ik denk dat je dan aan 30 platen ruim voldoende hebt. Op econo.nl is er een calculator waar je afhankelijk van jouw wensen/eisen de warmtewisselaar kan dimensioneren. Je kan met de diverse parameters een beetje spelen, er zijn maar een paar:
thermisch vermogen,
aanvoertemperatuur/retourtemperatuur + flow primair,
aanvoertemperatuur/retourtemperatuur + flow secundair

P.S.: Ik heb nog geen vervangende plaatwisselaar laten plaatsen - ik moet nog wat andere aanpassingen aan de installatie plannen.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 24-01-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
dunklefaser schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Oei - je overdrijft waarschijnlijk een beetje. Hoeveel platen heb je nu? 10 vermoed ik.
Ik denk dat je dan aan 30 platen ruim voldoende hebt. Op econo.nl is er een calculator waar je afhankelijk van jouw wensen/eisen de warmtewisselaar kan dimensioneren.
Handige link! En ja, overdrijven kan ik heel goed, vindt ook m'n vrouw :P de huidige plaatwisselaar heeft 20 platen, hij zit alleen wel richting de muur gedraaid dus zal ik aardig mogen sleutelen om de plaatwisselaar een kwart te draaien |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTCmIx8H4TU64aSg80jLECO5PMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzZoTl9PhaX0geDPT2UifJ8P.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe pomp is inmiddels besteld, een DAB Evosta, kom hem wel vaker tegen op dit forum.
Nog bedankt voor die tip!

Edit: ik zie nu het jaartal wat op de plaatwisselaar staat, aanzienlijk jonger dan de rest van de verdeler? Kan dat niet zo verklaren, wij wonen hier pas een jaar

[ Voor 6% gewijzigd door rbrt op 24-01-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rbrt De verklaring is relatief simpel: Men kwam er pas laat achter dat de tyleenslangen
vreselijk zuurstofdoorlatend zijn en de hele cv-installatie hierdoor in de loop der jaren kapot kon roestten.
Met name HR-ketels met AlSi warmtewisselaars (en ook A-labelpompen) kunnen er niet tegen
vandaar dat vermoedelijk bij de plaatsing van de HR-ketel ook de warmtewisselaar geplaatst werd.
Just my 2cts

Pagina: 1