15.6 inch adobe lightroom laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesses
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 22:12
Wat ga je met je laptop doen?
Als OS, Windows. Wat belangrijk is, is dat Adobe Lightroom vloeiend werkt. De huidige laptop heeft een i5, 8gb RAM, SSD+HDD en geen videokaart. Deze laptop red het net aan om foto's te bewerken, echter vraagt dit zo veel van de laptop dat bij meerdere foto's inladen in Lightroom het systeem vastloopt.

Wat is je budget?
Ongeveer 1500,- mag tot max 2000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal niet veel meegenomen worden. Met name thuis gebruik. Echter is een desktop niet gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Na onderzoek kom ik zelf uit op een Dell XPS 15, echter heeft deze diverse modellen. Een apple is voor ons niet weggelegd.

De oude XPS 15 inch 7590, pricewatch: Dell XPS 15 7590 (0Y5WX)

- 9e generatie I7-9750H
- 16 gb DDR4, 2666 MHz
- 1 TB PCIE 40 SSD
- GTX 1650 4GB GDDR5
- 15,6” Ultra HD Platinum Silver IPS OLED Infinity HD

De nieuwe XPS 15 inch 9500 pricewatch: Dell XPS 15 9500 (BNX9508)
(link is nagenoeg dezelfde laptop op RAM na)
- 10e generatie I&-10750U
- 16 GB DDR4, 2933 MHz
- 1 TB PCIe NVMe SSD
- GTX 1650 TI 4GB GDDR6
- 15,6" Ultra HD+-beeldscherm (3840 x 2400) met InfinityEdge-touchscreen, met antireflectiecoating, 500 nits

Opmerkingen
Uit mijn onderzoek blijkt dat het scherm bepalend is voor de kwaliteit van het bewerken van foto's. nu denk ik dat de schermen van deze laptops daar geschikt voor zijn aan de hand van de informatie op de website waarbij gesproken wordt over maximaal 100% Adobe RGB.

Vragen
Nu is het nieuwe model van de Dell duurder, mijn vraag aan jullie:
- Weegt de meerprijs op om voor het nieuwere model te gaan, daarbij net wat betere specificaties?
- In hoeverre zal het scherm een verschil maken met betrekking tot het bewerken van foto's?

Ontzettend bedankt voor het meedenken, Ik vindt het ontzettend lastig om een juiste keus te maken. De tekst op de website van Dell klinkt heel mooi, maar ervaringen vanuit de praktijk klinkt beter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
MSi Prestige 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan166
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 12:49
Grappig, ik ben nog geen uur na jouw post een topic gestart over ongeveer het zelfde: topic

ik heb wat onderzoek gedaan naar verschillende modellen en merken, dus kijk eens rond naar mijn afwegingen. ik ben wat strikt op het gebied van poorten in mijn afweging.

als je voor de Dell XPS wilt gaan moet je echt even goed in de speicificaties zoeken (het beste kun je in de technische handleidingen kijken) welk model nu 100% AdobeRGB ondersteunt en welke niet. Kijk naar de 9500: in de beschrijving op de website staat dat ze "100% AdobeRGB ondersteunen". Dit is echter alleen bij het 4k model (>2600 euro), en niet bij het FHD model (<2000 euro) (zie pagina 17: link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesses
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 22:12
Bedankt voor jullie reacties.

De prestige lijkt mij inderdaad een mooi alternatief.
Nu zie ik het model uit 2019 pricewatch: MSI Prestige 15 A10SC-033NL wat qua specificaties nog goed meekomt (denk ik). Het scherm past bij de wensen.

Het nieuwere model uit 2020 heeft uiteraard weer wat upgrades gekregen. pricewatch: MSI Prestige 15 A11SCS-060NL Nu vraag ik mij af in hoeverre dit invloed heeft voor de toekomst.
Voor nu wordt de laptop voornamelijk voor hobby doeleinde gebruikt, maar zal in de toekomst (indien alles goed blijft gaan) voor werk toepassingen worden gebruikt.

Qua Dell heb ik de schermen inderdaad gezien. Al is het nieuwe model voor ons echt te duur indien je kiest voor het betere OLED scherm. Ook zag ik staan dat de prestige geen SD lezer ingebouwd heeft, dat is wel een min punt.

Mochten jullie nog een goed alternatief hebben, of eventuele opmerkingen, laat het vooral weten!

Mijn 1e keus zou nu qua prijs de prestige uit 2019 gaan, 2e keus de prestige uit 2020 (ondanks de SD lezer) en als 3e keus de Dell 7590 met OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 14:05
Het ligt er een beetje aan wat voor foto's je maakt en voor wie je ze maakt. Als je op een OLED scherm bewerkt zal het er min of meer anders uit gaan zien op een LCD. Voor fotografie kijk ik vooral naar sRGB (en dus NTSC). Als NTSC 72% of hoger is kun je er vaak vanuit gaan dat sRGB boven de 98% ligt (mijn ervaring). Daarbij kan Adobe RGB lager uitvallen qua % en meer richting de 70% gaan.

Ik ken top-fotografen die op hun niet-gecalibreerde MacBook Pro 15" 2013 al hun foto's bewerken maar ook andere fotografen die zweren bij gecalibreerde Eizo schermen met lagere resolutie (maar wel betrouwbaarder zijn dan menig ander scherm/merk).

Wat nog belangrijker is, is de kleurdiepte (10bit vs 8bit) waarover ik een klein deel heb gewijd in m'n review van de HP Z27 monitor.

Enige tijd geleden ben ik op de Lenovo S540-13ARE gestuit welke (voor een laptop) zeer goede kleurweergave/contrast heeft. Het is een kleiner formaat omdat ik veel remote werk bij de klant. Zodra ik thuis ben sluit ik altijd m'n laptop aan op een externe monitor, omdat deze zo goed als altijd betere kleurweergave heeft.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het aansluiten op een extern scherm het overwegen waard is, de performance van laptops met Ryzen 4000 series of Intel 8000 series of nieuwer zijn soweiso rete-snel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

[ Voor 7% gewijzigd door BelovedAunt op 18-01-2021 22:51 ]