Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan166
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-08 15:08
Wat ga je met je laptop doen?
1. fotobewerking met lightroom 6 (met printen als doel)
2. (simpele) games (AOE2DE ftw), maar als de laptop wat meer aankan zou ik graag nog een red dead redemption 2 willen gaan spelen.

Wat is je budget?
<2000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, <16 inch. gewicht is niet doorslaggevend

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- full size SD-card reader (ivm camera)
- ethernetpoort (ivm slechte wifi dekking in huis)
- webcam (remote working)
- 16GB RAM / 256GB+ SSD
- HDMI poort voor external display
- ivm printen van fotos een scherm met >80% AdobeRGB ondersteuning (een hogere eis is niet haalbaar op mijn budget, daarnaast heb ik een losse monitor met 100% ondersteuning)
- een instap graphics card om mijn games soepel te kunnen spelen (of hebben de moderne CPUs inmiddels krachtiger dan een basic graphics card?)
- Ik heb geen behoefte aan een 'dongel-life' waarmee de Dell XPS 9500 (sowieso te duur met een HQ scherm) en de Macbook Pro 13" helaas afvallen (daarnaast lijkt het me moeilijk om elke dag te moeten switchen tussen windows voor werk en mac voor privé).

Wat is mijn vraag over OLED schermen?
Met name door mijn voorkeur op het gebied van kleurbereik en budget wordt ik behoorlijk gelimiteerd omdat IPS schermen met een groot kleurbereik erg duur zijn. Samsung is sinds vorig jaar OLED schermen voor laptops gaan produceren met een groot kleurbereik die nu snel worden geadopteerd door verschillende merken binnen mijn gestelde budget. Om er een paar te noemen: de HP Spectre/Envy, Razer Blade, en de Dell XPS 7590.

In dit artikel uit 2016 wordt al gesproken over OLED schermen maar daar wordt ook gezegd dat ze nog te nieuw waren om de lange termijn prestaties te reviewen, en nu lees ik online dat er nog steeds vraagtekens gezet worden bij het gebruik van OLED schermen. Zo is er het risico van burn-in van bijvoorbeeld de start-balk en browser-tabs. Daarnaast viel mij op dat ook Dell na OLED toe te passen in hun XPS 7590 (2019), ze dit scherm in de XPS 9500 (2020) er weer uit hebben gehaald.

Wat kunnen jullie mij vertellen over ervaringen (gelezen of eigen) met OLED schermen in laptops?

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie vinden van de volgende redenering betreffende mijn aankoop:Kortom: kan ik mijn zorgen over OLED aan de kant vegen? moet ik mijn zorgen over Dell opzij zetten? Zijn de grafische prestaties van een moderne CPU goed genoeg om een simpele dedicated GPU te vervangen? (Ryzen? 11th gen Intel?) Heb ik nog een laptop merk/model over het hoofd gezien?

edit: opmaak
edit1: pricewatch links en hdmi poort toegevoegd
edit2: msi creator toegevoegd aan de lijst
edit3: color spectrum tests aan de msi creator en conceptd 3 toegevoegd
edit4: hp envy FHD toegevoegd aan de lijst

[ Voor 32% gewijzigd door daan166 op 18-01-2021 21:07 . Reden: hp envy FHD toegevoegd aan de lijst ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 14:05
- full size SD-card reader (ivm camera)
Dit ga je niet snel meer vinden in moderne laptops, ik draag tegenwoordig een goedkope externe USB-C kaartlezer bij me, welke ik aansluit op m'n laptop wanneer het nodig is (relatief gezien niet heel vaak). Ik zit er zelfs aan te denken een microSD + adapter voor in m'n camera te kopen gezien ik enkel foto's maak, in de meeste moderne laptops zit dus wel een microSD-kaartlezer.
- een instap graphics card om mijn games soepel te kunnen spelen (of hebben de moderne CPUs inmiddels krachtiger dan een basic graphics card?)
Intel Iris Xe en de Vega 6/7/8 (Ryzen 4xxx) zijn prima iGPU's, deze gaan gelijk op met bijv. een RX 550 of een GTX 1050 op sommige vlakken. De MX350/450 daarentegen kun je meer (maar niet geheel) vergelijken met de RX 560/570 of 1650(Ti).
(Ryzen? 11th gen Intel?) Heb ik nog een laptop merk/model over het hoofd gezien?
HP komt binnenkort met 16:10 verhouding schermen met (waarschijnlijk) nog betere kleurweergave. HP's Envy lijn heeft variabele keuzes qua schermen op dit moment. De meeste zijn 8-bit 45% NTSC schermen maar de iets duurdere varianten (1000+) hebben 72% NTSC en dus goede sRGB (99%) en Adobe RGB dekking. Aan het huidige laptop-aanbod valt op dat veel 16:9 verhouding zijn, dit is minder handig met apps als Adobe Lightroom.

Check ook eens:
Lenovo S540-13IML (10-e generatie Intel i7 + MX350 bijv.)
Review van dit paneel met AMD Ryzen

[ Voor 4% gewijzigd door BelovedAunt op 18-01-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:01

Church of Noise

Drive it like you stole it

@daan166 , heb je ondertussen je laptop al gekocht?

Ik overweeg een https://tweakers.net/pric...nvy-x360-15-ed1555nd.html te kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan166
@Church of Noise Hoi, nee dat heb ik nog niet. Na lang wikken en wegen heb ik het volgende (onmogelijke) eisenlijstje gemaakt:
- AMD ryzen 7 (4xxx of 5xxx serie)
- Dedicated GPU (minimaal MX350/450)
- Ratio scherm van 16:10
- 100% sRGB & 70%+ AdobeRGB
- Geen micro SD card reader (omdat ik deze nooit zal gaan gebruiken)

https://tweakers.net/lapt...zEDEmxsZURUJGhGdAWoHRtLQA

En eigenlijk is er maar 1 laptop welke aan deze eisen voldoet, en dat is de:
nieuws: Lenovo IdeaPad 5 Pro-laptops krijgen Ryzen 5000-cpu's en RTX 30-gpu's...
https://www.lenovo.com/nl...-Pro-14ACN6/p/88IPS501621

De verwachting is dat deze in de maand maart uitkomt, maar dit is geen zekerheidje.

Als deze nog niet uit is aan het eind van de maand, dan ga ik waarschijnlijk voor de Apple Macbook Air M1. Deze heeft een fantastisch scherm voor fotobewerking, erg goede prestaties voor de prijs, en geeft me eindelijk de mogelijkheid om naast Android apps ook iOS apps te compilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Heb je ook al gekeken naar een Hp zbook met het dreamcolor display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan166
@dennisdennis12 ziet eruit als een prachtige laptop maar voor mij is hij wat aan de prijs en een beetje te groot (dit is echt een mobiel workstation). Ik blijf daarom even wachten tot de nieuwe Lenovo Ideapad pro 5. Mocht deze te prijzig zijn, dan ga ik voor de macbook air m1 (hoewel de dell xps 9500 ook ineens weer langs kwam: is in prijs gezakt naar 'maar' €1800)
Pagina: 1