Wat ga je met je laptop doen?
1. fotobewerking met lightroom 6 (met printen als doel)
2. (simpele) games (AOE2DE ftw), maar als de laptop wat meer aankan zou ik graag nog een red dead redemption 2 willen gaan spelen.
Wat is je budget?
<2000 euro
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, <16 inch. gewicht is niet doorslaggevend
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- full size SD-card reader (ivm camera)
- ethernetpoort (ivm slechte wifi dekking in huis)
- webcam (remote working)
- 16GB RAM / 256GB+ SSD
- HDMI poort voor external display
- ivm printen van fotos een scherm met >80% AdobeRGB ondersteuning (een hogere eis is niet haalbaar op mijn budget, daarnaast heb ik een losse monitor met 100% ondersteuning)
- een instap graphics card om mijn games soepel te kunnen spelen (of hebben de moderne CPUs inmiddels krachtiger dan een basic graphics card?)
- Ik heb geen behoefte aan een 'dongel-life' waarmee de Dell XPS 9500 (sowieso te duur met een HQ scherm) en de Macbook Pro 13" helaas afvallen (daarnaast lijkt het me moeilijk om elke dag te moeten switchen tussen windows voor werk en mac voor privé).
Wat is mijn vraag over OLED schermen?
Met name door mijn voorkeur op het gebied van kleurbereik en budget wordt ik behoorlijk gelimiteerd omdat IPS schermen met een groot kleurbereik erg duur zijn. Samsung is sinds vorig jaar OLED schermen voor laptops gaan produceren met een groot kleurbereik die nu snel worden geadopteerd door verschillende merken binnen mijn gestelde budget. Om er een paar te noemen: de HP Spectre/Envy, Razer Blade, en de Dell XPS 7590.
In dit artikel uit 2016 wordt al gesproken over OLED schermen maar daar wordt ook gezegd dat ze nog te nieuw waren om de lange termijn prestaties te reviewen, en nu lees ik online dat er nog steeds vraagtekens gezet worden bij het gebruik van OLED schermen. Zo is er het risico van burn-in van bijvoorbeeld de start-balk en browser-tabs. Daarnaast viel mij op dat ook Dell na OLED toe te passen in hun XPS 7590 (2019), ze dit scherm in de XPS 9500 (2020) er weer uit hebben gehaald.
Wat kunnen jullie mij vertellen over ervaringen (gelezen of eigen) met OLED schermen in laptops?
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie vinden van de volgende redenering betreffende mijn aankoop:
edit: opmaak
edit1: pricewatch links en hdmi poort toegevoegd
edit2: msi creator toegevoegd aan de lijst
edit3: color spectrum tests aan de msi creator en conceptd 3 toegevoegd
edit4: hp envy FHD toegevoegd aan de lijst
1. fotobewerking met lightroom 6 (met printen als doel)
2. (simpele) games (AOE2DE ftw), maar als de laptop wat meer aankan zou ik graag nog een red dead redemption 2 willen gaan spelen.
Wat is je budget?
<2000 euro
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, <16 inch. gewicht is niet doorslaggevend
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- full size SD-card reader (ivm camera)
- ethernetpoort (ivm slechte wifi dekking in huis)
- webcam (remote working)
- 16GB RAM / 256GB+ SSD
- HDMI poort voor external display
- ivm printen van fotos een scherm met >80% AdobeRGB ondersteuning (een hogere eis is niet haalbaar op mijn budget, daarnaast heb ik een losse monitor met 100% ondersteuning)
- een instap graphics card om mijn games soepel te kunnen spelen (of hebben de moderne CPUs inmiddels krachtiger dan een basic graphics card?)
- Ik heb geen behoefte aan een 'dongel-life' waarmee de Dell XPS 9500 (sowieso te duur met een HQ scherm) en de Macbook Pro 13" helaas afvallen (daarnaast lijkt het me moeilijk om elke dag te moeten switchen tussen windows voor werk en mac voor privé).
Wat is mijn vraag over OLED schermen?
Met name door mijn voorkeur op het gebied van kleurbereik en budget wordt ik behoorlijk gelimiteerd omdat IPS schermen met een groot kleurbereik erg duur zijn. Samsung is sinds vorig jaar OLED schermen voor laptops gaan produceren met een groot kleurbereik die nu snel worden geadopteerd door verschillende merken binnen mijn gestelde budget. Om er een paar te noemen: de HP Spectre/Envy, Razer Blade, en de Dell XPS 7590.
In dit artikel uit 2016 wordt al gesproken over OLED schermen maar daar wordt ook gezegd dat ze nog te nieuw waren om de lange termijn prestaties te reviewen, en nu lees ik online dat er nog steeds vraagtekens gezet worden bij het gebruik van OLED schermen. Zo is er het risico van burn-in van bijvoorbeeld de start-balk en browser-tabs. Daarnaast viel mij op dat ook Dell na OLED toe te passen in hun XPS 7590 (2019), ze dit scherm in de XPS 9500 (2020) er weer uit hebben gehaald.
Wat kunnen jullie mij vertellen over ervaringen (gelezen of eigen) met OLED schermen in laptops?
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie vinden van de volgende redenering betreffende mijn aankoop:
- Afgaande op de ervaringen die ik lees over Dell's quality control en service ga ik afzien van de aankoop van een Dell (de pricewatch: Dell XPS 15 7590 (0Y5WX) voldoet aan al mijn eisen), hoewel zij wel de beste prijs/prestatie verhouding hebben (mits je dus een goed model hebt, een soort roulette).
- De pricewatch: Razer Blade 15 Base (RZ09-03286E22-R3E1), de pricewatch: HP Spectre x360 15-eb0250nd en pricewatch: HP Envy 15-ep0175nd (allen OLED) komen zonder (full size) SD-kaart lezer en vallen daarmee af.
- De pricewatch: HP Envy x360 15-ed1555nd heeft wel een SD kaart lezer (de ethernetpoort kan ik wel met een dongel oplossen), maar deze heeft weer geen videokaart. (of zijn de grafische prestaties van een Intel 1165G7 te vergelijken met een Geforce GTX 1650?)
- De pricewatch: HP Envy x360 15-ed1350nd heeft een 15" IPS scherm. HP adverteert met 100% sRGB en als dit hetzelfde scherm is als in deze review (hier wordt de AMD variant getest), dan heeft dit scherm ook nog 76% AdobeRGB. Niet slecht voor de prijs. Daarnaast is dit model op de website van HP ook te krijgen zonder NVIDIA GeForce MX450, met enkel de Iris Xe Graphics van de i7-1165G7 voor 200 euro minder. Is dit de moeite waard (onduidelijk voor mij hoeveel de videokaart toevoegd)?
- De pricewatch: Asus ProArt StudioBook Pro 15 H500GV-HC036R heeft een fantastisch scherm, maar heeft dan weer geen webcam (????) en geen SD kaart lezer.
- De pricewatch: MSI Creator 15 A10SDT-058NL heeft alle poorten en geen OLED scherm, maar volgens deze website heeft het scherm 'maar' een kleurenspectrum van 92% of sRGB
- De (nieuwe) pricewatch: ConceptD 3 Ezel CC315-72G-73DF (maar dan type CN315-72G-79RC en niet de Ezel) heeft alle benodige poorten en ook geen OLED scherm. Helaas kan ik hier ook geen betrouwbare kleurspectrum tests vinden, maar omdat dit model het zelfde scherm heeft als de Ezel (zie hier), gelden deze testresultaten van de Ezel ook voor het nieuwe model. En dat is 100% sRGB en een teleurstellend 70% voor Adobe. Dat is flink minder dan zijn voorloper welke 99% sRGB en 84% Adobe had. Daarnaast is dit model (momenteel) niet in Nederland verkrijgbaar...
edit: opmaak
edit1: pricewatch links en hdmi poort toegevoegd
edit2: msi creator toegevoegd aan de lijst
edit3: color spectrum tests aan de msi creator en conceptd 3 toegevoegd
edit4: hp envy FHD toegevoegd aan de lijst
[ Voor 32% gewijzigd door daan166 op 18-01-2021 21:07 . Reden: hp envy FHD toegevoegd aan de lijst ]