Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06 23:11
Hee Allemaal, hopelijk kan iemand hier goed advies geven.

Wij hebben een nieuwbouwhuis en al sinds het begin merken wij aan de lampen dat deze af en toe knipperen.
Na alles getest te hebben lijkt de vaatwasser de boosdoener. Als deze aanstaat en veel stroomt vraagt reageren andere groepen daarop, met een gevolg de lampen knipperen.

De vaatwasser zit op een aparte groep. Maar toch stoort deze op de verlichting en apparaten aangesloten op stopcontacten in de woonkamer. Bijv het scherm van onze koffie automaat begint te knipperen als de vaatwasser aan staat.

Wat is nu beste route om te volgen. Moet de installateur van de vaatwasser de aansluiting nakijken of moet de bouwer de groep nakijken in de meterkast?

hoor graag jullie advies wil namelijk voorkomen dat de mensen naar elkaar gaan wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Aan de vaatwasser zal het waarschijnlijk niet liggen.

Je moet bij elektra installateur zijn (voor problemen in de groepenkast) of wellicht zelfs bij de netbeheerder (problemen met de huisaansluiting).

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 17-01-2021 19:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:50
Knipperen alle lampen, of alleen de lampen die op dezelfde groep zitten?
En met knipperen, is dat even iets minder fel branden, of echt uit en weer aan gaan? Zijn het klassieke gloeilampen of ledlampen?

En je hebt geen problemen als een andere zware gebruiker aan gaat? Zoals oven of waterkoker of haarfohn oid? En als je een andere (hele) zware gebruiker op hetzelfde stopcontact als de vaatwasser aansluit? Dit kan wel even lastig zijn, stekker zit vaak achter de plint, maar dit lever wel veel inzicht op.

Als er ergens een slechte verbinding (in de huisinstallatie) is gemaakt, kan dat voor een spanningsval zorgen. Als het dusdanig is dat het zichtbaar is in de lampen is misschien wel enige voorzichtigheid geboden. Een slechte verbinding kan bij een grote belasting brand veroorzaken.

Heb je een multimeter om de spanning (op een aantal plekken) te controleren?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:13
Aparte groep zegt ie, dus daar zitten sowieso geen lampen op.
Ik denk aan een gevalletje losse nulverbinding ergens in de groepenkast of eerder. zsm. een monteur laten komen in ieder geval!

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor lampen heb je en wat voor spanningsval meet je daar als de VW aangaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou even testen met de vaatwasser en via een verlengkabel deze op een andere groep zetten. Kijken of je dan zelfde probleem hebt. Dan weet je of het aan de groep van de vaatwasser ligt, of aan de vaatwasser zelf.

Je kan dan ook een apparaat met soortgelijk verbruik op dezelfde groep zetten als de vaatwasser (straalkacheltje oid) en dan kijken of het probleem er ook is.

Als je op andere groepen met een ander apparaat ook zelfde probleem hebt kan het inderdaad aan de huis aansluiting liggen, of meterkast.

Succes!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Skynett schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:22:
Knipperen alle lampen, of alleen de lampen die op dezelfde groep zitten?
En met knipperen, is dat even iets minder fel branden, of echt uit en weer aan gaan? Zijn het klassieke gloeilampen of ledlampen?

En je hebt geen problemen als een andere zware gebruiker aan gaat? Zoals oven of waterkoker of haarfohn oid? En als je een andere (hele) zware gebruiker op hetzelfde stopcontact als de vaatwasser aansluit? Dit kan wel even lastig zijn, stekker zit vaak achter de plint, maar dit lever wel veel inzicht op.

Als er ergens een slechte verbinding (in de huisinstallatie) is gemaakt, kan dat voor een spanningsval zorgen. Als het dusdanig is dat het zichtbaar is in de lampen is misschien wel enige voorzichtigheid geboden. Een slechte verbinding kan bij een grote belasting brand veroorzaken.

Heb je een multimeter om de spanning (op een aantal plekken) te controleren?
Zoals al aangegeven hij de vaatwasser zit op een eigen groep. De lampen op een andere.
Het gaat om led lampen, ze flikkeren meer dan echt knipperen, zoals een kaars kan doen.
Daarnaast knippert het scherm van onze koffie machine heel erg als de vaatwasser aanstaat, staat die uit dan is het scherm normaal. Dat de lampen knipperen hebben wij eigenlijk al sinds dat we hier wonen, ik dacht dat dit altijd kwam omdat ik led lampen van de action had :) maar nu hebben wij nieuwe koffie automaat en daar viel mij op dat als de vaatwasser aan staat het scherm daarvan knippert.

Ik ga liever geen andere zware apparaten op de groep zetten, wil het liever eerst even goed laten nakijken.

Ben mijn multimeter aan het zoeken op het moment, tijdens verhuizing ergens in een doos terecht gekomen. Wat zijn de beste plekken om de spanning te controleren met de multi meter?
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:47:
Wat voor lampen heb je en wat voor spanningsval meet je daar als de VW aangaat?
LED lampen, moet ik nog meten eerst even de multimeter vinden :)

Daarnaast ga ik morgen zeker even de bouwer bellen of hij iemand wil sturen om de meterkast na te kijken. Dit euvel speelt al sinds de oplevering ik dacht alleen dat het aan de led lampen lagen omdat die nogal gevoelig zijn voor spanningswisselingen.

[ Voor 5% gewijzigd door KRC op 17-01-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
LED lampen zijn in mijn ervaring juist minder gevoelig hiervoor of de dip moet heel extreem zijn.
In TL en ouwe gloeilampen zie ik spanningswisselingen veel beter terug. In de LED strips op mijn slaapkamer zie ik het totaal niet zelfs.

Je zou eens kunnen proberen een ouderwetse gloeilamp/halogeen erin te schroeven en kijken of je het daar ook ziet. Dan weet je in ieder geval meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 17-01-2021 23:10 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik hoop dat er snel iemand langs kan komen. Ik heb het ook wel eens gehad bij iemand in de meterkast, alles zag er perfect uit. Toch maar alle schroefaansluitingen gecontroleerd en precies eentje was niet helemaal aangedraaid. --> probleem opgelost.

Mag natuurlijk niet maar het blijft tenslotte mensenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jim423 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:09:
LED lampen zijn in mijn ervaring juist minder gevoelig hiervoor of de dip moet heel extreem zijn.
In TL en ouwe gloeilampen zie ik spanningswisselingen veel beter terug. In de LED strips op mijn slaapkamer zie ik het totaal niet zelfs.

Je zou eens kunnen proberen een ouderwetse gloeilamp/halogeen erin te schroeven en kijken of je het daar ook ziet. Dan weet je in ieder geval meer.
Met gedimde LEDs wel weer meer dan met gedimd Halogeen.

50 Hz TL flikkerd sowieso de ganse tijd ... zichtbaar :P

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Hier een vergelijkbaar topic waar het aan het net bleek te liggen: Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Binnen 24 uur na het openen van dat topic had de netbeheerder de halve stoep uit elkaar getrokken om het probleem te lokaliseren. Om even aan te geven hoe urgent zo'n partij het probleem vindt... Wacht niet te lang met actie ondernemen.

Als je zelf iets wilt meten... Gezien het probleem in meerdere groepen speelt, zou ik meteen beginnen bij de groepenkast.

Meet de spanning bovenop de groep van de vaatwasser en onderop de hoofdschakelaar (is het een 3 fasen installatie? Kijk dan even dat je op de fase meet die de vaatwasser gebruikt).

Is deze spanning opmerkelijk laag?
Heb je een spanningsval in de eigen groepenkast (dus verschil tussen beide metingen)? Laat dan de installateur maar heel vlot terugkomen.
Is de spanning onder de hoofdschakelaar ook al laag dan ligt het probleem buiten de woning, of in de hoofdzekeringkast of meter welke ook onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder vallen.

Beide metingen 2x uitvoeren, 1x als de vaatwasser uit staat en 1x als de vaatwasser veel vermogen opneemt (tijdens verwarmen).

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 17-01-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Xander schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:20:
Hier een vergelijkbaar topic waar het aan het net bleek te liggen: Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Binnen 24 uur na het openen van dat topic had de netbeheerder de halve stoep uit elkaar getrokken om het probleem te lokaliseren. Om even aan te geven hoe urgent zo'n partij het probleem vindt... Wacht niet te lang met actie ondernemen.

Als je zelf iets wilt meten... Gezien het probleem in meerdere groepen speelt, zou ik meteen beginnen bij de groepenkast.

Meet de spanning bovenop de groep van de vaatwasser en onderop de hoofdschakelaar (is het een 3 fasen installatie? Kijk dan even dat je op de fase meet die de vaatwasser gebruikt).

Is deze spanning opmerkelijk laag?
Heb je een spanningsval in de eigen groepenkast (dus verschil tussen beide metingen)? Laat dan de installateur maar heel vlot terugkomen.
Is de spanning onder de hoofdschakelaar ook al laag dan ligt het probleem buiten de woning, of in de hoofdzekeringkast of meter welke ook onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder vallen.

Beide metingen 2x uitvoeren, 1x als de vaatwasser uit staat en 1x als de vaatwasser veel vermogen opneemt (tijdens verwarmen).
Wat is de beste manier om de spanning in de meterkast te meten? Ik heb dat zelf nog nooit gedaan.

Heb wel nu aantal stopcontacten gemeten, deze geven allemaal 232/233 volt aan. Vaatwasser stond uit. Straks even proberen met vaatwasser en andere grootverbruikers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

KRC schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Wat is de beste manier om de spanning in de meterkast te meten? Ik heb dat zelf nog nooit gedaan.

Heb wel nu aantal stopcontacten gemeten, deze geven allemaal 232/233 volt aan. Vaatwasser stond uit. Straks even proberen met vaatwasser en andere grootverbruikers aan.
Het is juist intressant om te weten wat er gebeurd als de vaatwasser - en dus de "load"- aanstaat.

Als je dan een grote drop van voltage ziet dan weet je meer, maar heb je nog de boosdoener niet.. Toch die electricien zowiezo laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
KRC schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Wat is de beste manier om de spanning in de meterkast te meten?
Als je dit moet vragen is het misschien beter dat je niet met een multimeter in de groepenkast komt. ;)

Als je een multimeter verkeerd gebruikt kun je er kortsluiting mee maken, als je dat in de groepenkast doet dan doe je dat wellicht vóór de eindgroepen, daar waar de kortsluitenergie een stukje hoger is.

Maar verder snap ik de vraag niet zo... Of je nu op een contactdoos meet, of op een installatieautomaat, of op een hoofdschakelaar...? Je hebt 2 meetpennen waarvan je er 1 op fase houdt en 1 op nul.

Mocht het een driefasen installatie zijn dan moet je even uitvogelen op welke fase de groep van de vaatwasser zit, normaal zie je dat al wel door naar de bedrading in de groepenkast te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Xander schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Als je dit moet vragen is het misschien beter dat je niet met een multimeter in de groepenkast komt. ;)

Als je een multimeter verkeerd gebruikt kun je er kortsluiting mee maken, als je dat in de groepenkast doet dan doe je dat wellicht vóór de eindgroepen, daar waar de kortsluitenergie een stukje hoger is.

Maar verder snap ik de vraag niet zo... Of je nu op een contactdoos meet, of op een installatieautomaat, of op een hoofdschakelaar...? Je hebt 2 meetpennen waarvan je er 1 op fase houdt en 1 op nul.

Mocht het een driefasen installatie zijn dan moet je even uitvogelen op welke fase de groep van de vaatwasser zit, normaal zie je dat al wel door naar de bedrading in de groepenkast te kijken.
Doe Idd dan maar niet, je antwoord is precies het antwoord dat ik zocht maar omdat dit nieuw terrein voor mij is laat ik dat maar aan de prof over :) liever niet in de meterkast kloten. Het gaat Idd om een 3fase aansluiting.

Straks even de vaatwasser aanzetten en wat stopcontacten doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15

Gerco-M

mijn tornado res.

Als het kleine knipperingen van de verlichting zijn weet ik niet of een multimeter dat uberhaupt zou zien. Ik zou toch met het symptoom van het probleem wat meer puzzelen zodat je de elektricien exact kan vertellen in welke groep het probleem zit, of in de huis aansluiting. En hij je niet kan vertellen "ja maar uw apparaten of gebruik daarvan bla bla"

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
Ga ik doen!

Nu net 3 groot verbruikers aangezet, 4/5 ke verbruik op de meter.

Stopcontact meet 233/234, soms 235. Stijgt eerder dan dat hij daalt.

Knipperen is wel vaker in de avond, zal het dan nog paar testjes doen

[ Voor 10% gewijzigd door KRC op 18-01-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gerco-M schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:15:
Als het kleine knipperingen van de verlichting zijn weet ik niet of een multimeter dat uberhaupt zou zien. Ik zou toch met het symptoom van het probleem wat meer puzzelen zodat je de elektricien exact kan vertellen in welke groep het probleem zit, of in de huis aansluiting. En hij je niet kan vertellen "ja maar uw apparaten of gebruik daarvan bla bla"
Als het scherm van het koffieapparaat flikkert verwacht ik wel dat een DMM dit kan meten.
Het lastige is dat zo'n slecht contact ook spontaan weer even goed kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Jim423 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Als het scherm van het koffieapparaat flikkert verwacht ik wel dat een DMM dit kan meten.
Het lastige is dat zo'n slecht contact ook spontaan weer even goed kan zijn.
Intermitterende problemen kunnen heel lastig zijn om op te sporen. Maar uit wat ik lees lijkt de situatie met de vaatwasser reproduceerbaar. En zodra je iets reproduceerbaars hebt (een testcase) dan kan je beginnen met troubleshooten om zo de oorzaak van het probleem op te sporen.

De testcase vaatwasser is al eerder genoemd om die middels een verlengsnoer (even helemaal uitrollen voor gebruik ivm warmteontwikkeling) in een ander stopcontact te steken en kijken wat er dan gebeurd. Telkens 1 ding aanpassen en dan weer de testcase helemaal doorlopen (vaatwasprogramma draaien). Dit is een eerste stap om te kijken of het probleem in de huisinstallatie of in de vaatwasser zit. Aangezien je zelf al wat aan het doen bent, kan dit ook wel. Hou tijdens de test alles goed in de gaten en hou dan met de multimeter ook even de spanning van het verlengsnoer in de gaten.

Als de elektricien er is en je hebt een goed en helder verhaal, dan gaat dat hem zeker helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Het gevaar daarvan is: stel het is echt een losliggende nulverbinding en jij gaat met belastingen schuiven kun je opeens 400V op je stopcontacten krijgen. Dan is het meeste wel kapot. Ik zou dus voor nu alleen even meten, eigenlijk niet eens de kap van de groepenkast halen zonder deze spanningsloos te maken.

Je wilt inderdaad meten als het licht knippert.

Pagina: 1