verwarming woonkamer rijtjeswoning uit 1910

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Binnenkort hopen wij eindelijk (lang verhaal..) een nieuwe vloer aan te leggen op de begane grond. Waarschijnlijk gaan we voor laminaat dat we dan willen we doorleggen in de woonkamer, de gang en de keuken, zonder drempels. Geen goedkoop bouwmarkt spul maar een degelijke vloer.

Als de huidige vloer plus plinten toch verwijderd moeten worden wil ik ook gelijk een warmteprobleem aanpakken wat met name speelt bij het grote raam achter in de woonkamer. Ondanks het dubbele glas (HR++) hebben we daar volgens mij last van de bekende "koudeval". Wellicht hebben we een x aantal jaren terug de gevolgen van de gemaakte radiatorombouw onderschat. Dat moet dus anders. Simpelweg roosters in de vensterbank maken is gezien de constructie ervan overigens geen optie.

Er hangt hier in de berging een CV-ketel en dat gaat voorlopig ook niet veranderen. Onze woning is van 1910, heeft geen spouwmuren en een niet geïsoleerde houten balkenvloer. Wij wachten de ontwikkelingen op het gebied van verwarming wat dat betreft nog even af. Wel is het uiteraard verstandig de isolatie stap voor stap te verbeteren en in dit kader had ik dan de stukken muur onder de vensterbanken op het oog. Ik vermoed dat er achter het crappy plaatje op die plek niet veel isolatie zit of wellicht zelfs niks.

Bij het toevoegen van isolatie komen de binnenkant van de muur en dus ook de radiator iets naar binnen wat betekent dat er sowieso een nieuwe oplossing nodig is voor de radiator. Ik dacht aan twee opties om in elk geval de straling vanaf de voorkant van de radiator niet meer te belemmeren:

1. Nieuwe radiatoren die een zodanige aanblik hebben dat je ze niet hoeft te verbergen.
2. Goedkoper: metalen radiatorbekleding zoals die van Sentimo. Hierbij wordt een metalen "doos" middels magneetjes direct op je radiator geplakt.

Als derde optie blijft ook vloerverwarming nog door ons hoofd spoken, als hoofdverwarming in de woonkamer. Op het eerste gezicht niet ideaal voor een oude woning als de onze maar je schijnt met droogbouw systemen soms toch het gewenste resultaat te kunnen halen. En je zou de radiatoren onder de vensterbank dan helemaal kwijt zijn.

Ik heb daar her en der al over geïnformeerd maar met wisselende reacties en vooral tegenstrijdige berichten. Je hebt voorstanders en tegenstanders. Zoiets als het DSB14 systeem lijkt de beste optie, gezien de geringe opbouwhoogte en de combinatie van geleidende aluminium profielen en de XPS noppenplaat als ondergrond. Maar vraag is dus of dat genoeg warmte kan leveren.

Ik ben op zoek naar ervaringen en adviezen die ons wellicht wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Ik vraag me bijvoorbeeld af in hoeverre je bij een metalen radiatorbekleding warmteverlies gaat krijgen? Er zit tenslotte een ruimte tussen de magneetjes. En is droogbouw vloerverwarming überhaupt werkbaar in ons huis? Ik heb een constructieve achtergrond en weet dus hoe een woning blijft staan maar op het gebied van verwarming vertrouw ik mezelf toch minder.

Zie bijgevoegde afbeelding voor de situatie.

Nog een toevoeging: de kruipruimte is niet toegankelijk en ook heel beperkt.

Ps.
Het is verder niet de bedoeling er een grote verbouwing van te maken. Dus houten vloer eruit en betonvloer erin is bijvoorbeeld geen optie. Ik vermoed dat als het op isoleren aankomt de buitenmuren ook belangrijker zijn dan de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLU89hlCzmUiFb8mHFpgZGlCHfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTD5lIZ2XHYT4LYptm1YYxq8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-12 14:09

SeatRider

Hips don't lie

Waarom geen vloerisolatie (Tonzen ofzo)?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Samengevat wil je dus eigenlijk niet veel doen, vooral je radiator niet zien en ben je verbaast dat als je die inpakt hij niet meer werkt...

Vloerverwarming zonder isolatie is stoken voor de mollen. En zolang je niks doet aan je buitenmuren qua isolatie heb je een gigantisch vermogen nodig wat met vloerverwarming niet echt handig is..

Buitenmuren als het even kan aanpakken door er extern wat tegenaan te zetten. Bijvoorbeeld EPS + stuc (zoek op; WDVS) of PIR + steenstrip (https://www.vandersanden.com/nl-nl/e-boardr-plaatsen)

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2021 13:09 ]

• D-e-n
  • Nu online
SeatRider schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:02:
Waarom geen vloerisolatie (Tonzen ofzo)?
Ik zie dat ik geen informatie over de kruipruimte had gegeven. Die is niet toegankelijk namelijk en voor zover ik weet ook heel beperkt qua hoogte. Over de gevolgen van de bodem afdekken met isolatie zijn de meningen ook verdeeld meen ik. Zolang er geen vochtproblemen zijn blijf ik er ook liever vanaf.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je de vloer gaat doen kan je toch ook de onderliggende kruipruimte aanpakken? En vloerverwarming kan een ruimte ook wel warm stoken.
Andere radiator kan ook, ik denk dat de grootste belemmering de ombouw is.

Please state the nature of the technical emergency

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Ik zie dat ik geen informatie over de kruipruimte had gegeven. Die is niet toegankelijk namelijk en voor zover ik weet ook heel beperkt qua hoogte. Over de gevolgen van de bodem afdekken met isolatie zijn de meningen ook verdeeld meen ik. Zolang er geen vochtproblemen zijn blijf ik er ook liever vanaf.
Maar of er vochtproblemen zijn weet je dus helemaal niet als je nooit in die kruipruimte hebt gekeken.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Meteen goed doet betekent oude vloer er helemaal uit. Mogelijk de kruipruimte iets uitgraven en dan nieuwe geïsoleerde vloer aanbrengen met vloerverwarming. Oude radiator kan dan weg.

Nieuwe vloer kan dan schuimbeton zijn of een broodjesvloer.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 17-01-2021 13:16 ]

• kabeltjekabel
Sethro schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:15:
Meteen goed doet betekent oude vloer er helemaal uit. Mogelijk de kruipruimte iets uitgraven en dan nieuwe geïsoleerde vloer erin incl vloerverwarming.

Nieuwe vloer kan dan schuimbeton zijn of een broodjesvloer.

Kan die radiator ook meteen helemaal weg.
Al fix je de vloer ben je nog niet verlost van de vloek van muren met Rc 0,2

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Al fix je de vloer ben je nog niet verlost van de vloek van muren met Rc 0,2
Dan heb je wel een belangrijke stap gezet. Muren zijn dan de volgende klus.

• D-e-n
  • Nu online
Sethro schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Dan heb je wel een belangrijke stap gezet. Muren zijn dan de volgende klus.
Maar als ik de redenatie van @kabeltjekabel volg zijn de buitenmuren belangrijker. En dat idee had ik zelf ook eigenlijk. Je kruipruimte wordt volgens mij lang niet zo koud als de buitenlucht.

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Maar als ik de redenatie van @kabeltjekabel volg zijn de buitenmuren belangrijker. En dat idee had ik zelf ook eigenlijk. Je kruipruimte wordt volgens mij lang niet zo koud als de buitenlucht.
Correct. Voor de stookkosten moet je het aanpakken in de volgorde dak-muur-vloer, voor het comfort precies andersom.

De kruipruimte blijft 's winters inderdaad warmer dan de buitenlucht, waardoor ook bij even beroerde isolatiewaarde het verlies per vierkante meter kleiner is.

Maargoed, die muren zou ik van buitenaf aanpakken, tenzij dat weer niet mag vanwege een of andere monumenten / beschermd stadsgezicht status.

Maar soms heb je niet heel veel gevel, dus de ratio verlies door vloer / muur kan nogal verschillen.

Met HR++ heb je inderdaad ook nog koudeval. Daarom als je de optie hebt (bij hergebruik bestaand kozijn) en zeker bij nieuwe kozijnen; altijd HR+++.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2021 13:25 ]

• D-e-n
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Correct. Voor de stookkosten moet je het aanpakken in de volgorde dak-muur-vloer, voor het comfort precies andersom.
Op de grote slaapkamer staat de verwarming bijna nooit aan dus in praktijk zou ik eerder aan de muren denken dan aan het dak.
Maargoed, die muren zou ik van buitenaf aanpakken, tenzij dat weer niet mag vanwege een of andere monumenten / beschermd stadsgezicht status.
Het is geen beschermd stadsgezicht maar als alle huizen in het rijtje gewoon een gemetselde steen hebben lijkt het me niet de bedoeling dat ik er dan aan de buitenkant wat tegenaan plak.

Achter zou het kunnen maar daar zit feitelijk enkel dat stuk onder het raam dus daar vind ik van binnenuit sowieso niet zo'n probleem.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:13
Zoals gezegd, zonder isolatie ga je het met alleen vloerverwarming niet redden. De vloer moet dan te heet gestookt en dat is niet alleen inefficiënt, vloeren kunnen daar ook niet tegen.

Jaga convectoren zijn een volgende optie. Deze moet je echter ook niet inpakken, moet airflow van onder en boven mogelijk zijn.

Als LTV, waarvan vloerverwarming een vorm is, een wens is, dan moet isoleren daarvoor komen op de lijst.

Als je geen spouw hebt, van buitenaf isoleren vrijwel zeker niet gaat (denk dat je gelijk hebt dat dit in een rijtje nooit zomaar gaat mogen, ziet er ook niet uit), blijft dus over om met voorzetwandjes in de weer te gaan. Daar raak je binnen dan wel wat ruimte aan kwijt. Zie bv Voorzet wand tegen spouwmuur met PIR platen

• D-e-n
  • Nu online
Wilke schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:45:
Zoals gezegd, zonder isolatie ga je het met alleen vloerverwarming niet redden. De vloer moet dan te heet gestookt en dat is niet alleen inefficiënt, vloeren kunnen daar ook niet tegen.
Daar twijfelde ik dus ook al aan maar vervolgens lees je of hoor je weer enthousiaste verhalen over vloerverwarming en dan ga je twijfelen. Tenminste, ik wel ;)
Jaga convectoren zijn een volgende optie. Deze moet je echter ook niet inpakken, moet airflow van onder en boven mogelijk zijn.
Convectoren geven geen stralingswarmte begrijp ik. Maar dat is dan wellicht iets van persoonlijke voorkeur. Maar een nieuwe radiator of convector is altijd te verkiezen boven zo'n metalen ombouw? Want dat is dan de vraag bij de eerste twee opties die ik had.
Als je geen spouw hebt, van buitenaf isoleren vrijwel zeker niet gaat (denk dat je gelijk hebt dat dit in een rijtje nooit zomaar gaat mogen, ziet er ook niet uit), blijft dus over om met voorzetwandjes in de weer te gaan. Daar raak je binnen dan wel wat ruimte aan kwijt. Zie bv Voorzet wand tegen spouwmuur met PIR platen
Dat was dus ook het idee voor die stukken onder de vensterbank. Kingspan heeft ook mooie platen met gipsafwerking en isolatie in één.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Convectoren geven inderdaad weinig stralingswarmte.
Je kan een nieuwe radiator plaatsen, met meer capaciteit en vlakke voorzijde en eventueel in een kleur.
Dan valt die niet meer op.
En vloerverwarming zonder isolatie kan prima, maar als je de vloer er toch uithaalt kan je die isoleren en het deel van de buitenmuur ook onder vloerniveau.

Please state the nature of the technical emergency

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Op de grote slaapkamer staat de verwarming bijna nooit aan dus in praktijk zou ik eerder aan de muren denken dan aan het dak.
Dat maakt niet uit. Warmte gaat altijd omhoog. Hier wordt ook niet gestookt op zolder, maar toch is het op zolder warmer dan in die gang ;)
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Het is geen beschermd stadsgezicht maar als alle huizen in het rijtje gewoon een gemetselde steen hebben lijkt het me niet de bedoeling dat ik er dan aan de buitenkant wat tegenaan plak.

Achter zou het kunnen maar daar zit feitelijk enkel dat stuk onder het raam dus daar vind ik van binnenuit sowieso niet zo'n probleem.
Je kunt er gewoon een vergunning voor aanvragen. Het wordt wel meer gedaan. Ook door woco's.

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:25
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:59:
Als derde optie blijft ook vloerverwarming nog door ons hoofd spoken, als hoofdverwarming in de woonkamer. Op het eerste gezicht niet ideaal voor een oude woning als de onze maar je schijnt met droogbouw systemen soms toch het gewenste resultaat te kunnen halen. En je zou de radiatoren onder de vensterbank dan helemaal kwijt zijn.
Ik zou je sterk aanraden om droogbouw vloerverwarming te overwegen. :)

Hier vergelijkbare situatie.
Afgelopen jaar verhuisd naar een jaren '30 woning. Houtskelet bouw en twijfelde enorm tussen nieuwe radiatoren of vloerverwarming. Vloerverwarming is namelijk een redelijk nieuw systeem wat je dan zou toepassen in een oud huis en had daardoor twijfels of vloerverwarming de woonkamer uberhaupt wel warm zou kunnen krijgen.

Uiteindelijk blijkt dit allemaal prima te kunnen en ben ik er erg tevreden over het comfort. :) Het systeem werkt ook op 35 'C waardoor de CV minder warm water hoeft te maken.
Vanwege de houtskelet bouw gekozen voor een droogbouw d.m.v. Fermacell platen.

Hier enkele tips:
- Ik heb de bestaande houten vloer constructie laten opschuren zodat deze helemaal vlak is (erg aan te raden). Fermacell platen vlakken wel iets uit maar mooier is om het de vloer vlak te hebben.
- Zorg ervoor dat je de verdeler in een trapkast kan plaatsen (niet in een keukenkastje), zoveel mogelijk in de hoek zodat je er geen last van hebt.
- Kijk even goed naar de afwerkvloer. Deze moet niet te dik zijn en daarvoor kun je het beste kijken aar de warmteweerstand. Hier gekozen voor Q2 parket van Lieverdink.
- 5 groepen (40m2), min. 14mm buis dikte en ongeveer 10cm HoH-afstand. Dikkere buis = meer vermogen.
- Ik heb een extra groep gekozen op de vloerverwarmingsverdeler, 1 groep = 10m2 oppv, max 100meter leiding per groep, handig voor toekomstige uitbreidingen. Zo heb je ook nooit een tekort aan vermogen.
- Aanvoer/retour CV-leiding 22mm, als je de keuze hebt. Dit is niet per se nodig zodra de CV ongeveer 6 meter van de vloerverwarming verwijdert is.
- Kosten 3500,- viel reuze mee en vergelijkbaar met het laten plaatsen van nieuwe radiatoren.

• kabeltjekabel
Trapkast is vaak afwezig als er een kelder is.

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 14:19

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mocht je kiezen voor vloerverwarming: Zoek ook eerst uit of er een kruipruimte is, en laat een luik aanbrengen vóórdat je vloerverwarming aan laat leggen.
Een luik maken kan nooit kwaad, en je kan dan eventueel later indien mogelijk de boel nog isoleren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• D-e-n
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Dat maakt niet uit. Warmte gaat altijd omhoog. Hier wordt ook niet gestookt op zolder, maar toch is het op zolder warmer dan in die gang ;)
Het zal per woning verschillen dan. Onze slaapkamer is altijd ijskoud in elk geval :)
[...]
Je kunt er gewoon een vergunning voor aanvragen. Het wordt wel meer gedaan. Ook door woco's.
De bewoner op het eerste huis hier op de hoek heeft het wel gedaan. Maar die had al een gestucte gevel i.p.v. metselwerk maar dat is een hoekhuis daar zit aan één kant nog een tuin tussen zijn woning en de buren.

Wij zitten ook met de voorgevel aan de straat dus je kunt er ook niet zomaar een spouw voorplakken.
el polini schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Ik zou je sterk aanraden om droogbouw vloerverwarming te overwegen. :)
He, nu ga ik weer twijfelen ;)
Hier vergelijkbare situatie.
Bedoel je dat je ook een slecht geïsoleerde houten vloer hebt?
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:36:
Trapkast is vaak afwezig als er een kelder is.
Hier geen kelder overigens. Wel een trapkast die volstaat met spullen. ;)
Nyarlathotep schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:43:
Mocht je kiezen voor vloerverwarming: Zoek ook eerst uit of er een kruipruimte is, en laat een luik aanbrengen vóórdat je vloerverwarming aan laat leggen.
Een luik maken kan nooit kwaad, en je kan dan eventueel later indien mogelijk de boel nog isoleren.
Dat is in dat geval zeker een overweging. Ik denk wel dat we het laminaat in zo'n geval doorleggen want een goede plek voor een luik is er niet echt, buiten een kleed in de woonkamer.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Convectoren geven geen stralingswarmte begrijp ik. Maar dat is dan wellicht iets van persoonlijke voorkeur. Maar een nieuwe radiator of convector is altijd te verkiezen boven zo'n metalen ombouw? Want dat is dan de vraag bij de eerste twee opties die ik had.
Is inderdaad persoonlijk. Mijn vriendin vind stralingswarmte helemaal niet fijn en als ik de tijd kon terugdraaien had ik een convectorput in de woonkamer laten plaatsen.

Wat de radiator betreft, je kan natuurlijk alle kanten op om ze een beetje weg te werken. Je kan de radiator lakken in dezelfde kleur als de muur. Of je koopt een nieuwe radiator die er wat fraaier uitziet. Een moderne raamradiator met vlakke panelen ziet er niet zo lelijk uit (IMO). En leidingen kan je laten infreezen, dan zijn ze uit het zicht.

Ook qua ombouw zijn er diverse opties. Je kan prima een ombouw behouden, maar zorg er dan voor dat de warmte makkelijker weg kan. Zo te zien heb je een ombouw met veel te weinig roosters in de vensterbank. Onze buurman heeft een zelfgemaakte ombouw maar dan met een rolrooster van een convectorput erop getimmerd waardoor de warmte makkelijk kan verspreiden.

March of the Eagles

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Het zal per woning verschillen dan. Onze slaapkamer is altijd ijskoud in elk geval :)
Ja, omdat ook je muren daar geen isolatie hebben. Als je een jaren '30 woning hebt met 5 cm spouw betaal je €1k en aan het einde van de dag heb je Rc 1,8 ipv 0,3. Jij hebt 0,2

Heb je wellicht ook nog enkelglas boven?
D-e-n schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:48:
[...]

De bewoner op het eerste huis hier op de hoek heeft het wel gedaan. Maar die had al een gestucte gevel i.p.v. metselwerk maar dat is een hoekhuis daar zit aan één kant nog een tuin tussen zijn woning en de buren.

Wij zitten ook met de voorgevel aan de straat dus je kunt er ook niet zomaar een spouw voorplakken.
Dus direct aan de stoep? Dan wordt het vergunningstechnisch wellicht wat moeilijker. Maar wellicht wil de gemeente wel een tegel breed verkopen. En hoekhuis niet direct aan de stoep?

• D-e-n
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Heb je wellicht ook nog enkelglas boven?
Nee, al wel dubbel glas. De meeste ramen hebben dubbel glas inmiddels. Pakken er iedere keer weer een paar mee. Dat dak komt wel een keer als de dakbedekking aan de beurt is. Dan kun je er vanaf boven bij.
[...]
Dus direct aan de stoep?
Ja. En die is nog vrij smal ook ;) Dat is in de hele buurt zo overigens.
Dan wordt het vergunningstechnisch wellicht wat moeilijker. Maar wellicht wil de gemeente wel een tegel breed verkopen. En hoekhuis niet direct aan de stoep?
Dat hoekhuis zit ook direct aan de stoep. Maar iets zegt me dat hij dat niet eens gevraagd heeft aan de gemeente. Omdat het er bij hem voor en na er in principe hetzelfde uitziet (licht stucwerk) valt het ook niet op verder.

Ik ga voorlopig uit van vanuit binnen aanpakken. Het stuk onder de vensterbank nu en bijvoorbeeld in de badkamer als we die gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 17-01-2021 17:31 ]

• kabeltjekabel
Best kans dat de eerste tegel gewoon op jouw perceel ligt ;)

• D-e-n
  • Nu online
Nog allen dank voor de reacties. Er was niet één "beste antwoord" dus dat ga ik niet selecteren.

Voorlopig trek ik in elk geval de conclusie dat vloerverwarming nog een iets te groot risico in ons huis. Ik ga me verdiepen in makkelijk aan te brengen voorzetwanden en panelen om in elk geval dat stuk onder het raam te isoleren. Ik zal al aantrekkelijke wall-in-one principes :)

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 14:19

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat ook nog het geval kan zijn: Kou trekt van buiten via je funderingsbalken de vloer in. Dat is hier bij mij ook het geval (huis met bouwjaar 1981).
Zowel voor als achter is de vloer bij mij langs de gevel en deuren een stuk kouder dan de rest van de vloer.
Nu heb ik onlangs de vloer geïsoleerd (PUR) en is het minder geworden. Maar je merkt wel een verschil.
Dit zou bij jou misschien ook voor dat koude gevoel kunnen zorgen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• D-e-n
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:57:
Wat ook nog het geval kan zijn: Kou trekt van buiten via je funderingsbalken de vloer in. Dat is hier bij mij ook het geval (huis met bouwjaar 1981).
Zowel voor als achter is de vloer bij mij langs de gevel en deuren een stuk kouder dan de rest van de vloer.
Nu heb ik onlangs de vloer geïsoleerd (PUR) en is het minder geworden. Maar je merkt wel een verschil.
Dit zou bij jou misschien ook voor dat koude gevoel kunnen zorgen.
Ik voel bij de vloer niet echt verschil tussen het midden van de kamer en ter plaatse van de gevels dus dat effect zal wel meevallen. Het huis staat overigens op staal dus geen balken, gewoon gemetseld vanaf de zandlaag.
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Als ik hier even op mag terug komen.

Hoewel ik het hier dus niet zie gebeuren heb je wel gelijk natuurlijk. Bij het zoeken naar de juiste isolatie loop ik al tegen de nadelen van de diverse varianten aan. Neem nu bijvoorbeeld die wall in one platen: prima geregeld met die dampdichte folie maar de bouwmuur met de buren en de vloeren zijn natuurlijk gigantische koudebruggen. Dan word ik toch wel zenuwachtig of vocht dan toch niet juist daar weer optreedt. Moet ik dan voor dampopen gaan? Houtvezel oplossingen of multipor hebben ook hun minpunten.

Daar ben ik dus ook totaal nog niet uit. :X

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:42:
[...]

Ik voel bij de vloer niet echt verschil tussen het midden van de kamer en ter plaatse van de gevels dus dat effect zal wel meevallen. Het huis staat overigens op staal dus geen balken, gewoon gemetseld vanaf de zandlaag.

[...]

Als ik hier even op mag terug komen.

Hoewel ik het hier dus niet zie gebeuren heb je wel gelijk natuurlijk. Bij het zoeken naar de juiste isolatie loop ik al tegen de nadelen van de diverse varianten aan. Neem nu bijvoorbeeld die wall in one platen: prima geregeld met die dampdichte folie maar de bouwmuur met de buren en de vloeren zijn natuurlijk gigantische koudebruggen. Dan word ik toch wel zenuwachtig of vocht dan toch niet juist daar weer optreedt. Moet ik dan voor dampopen gaan? Houtvezel oplossingen of multipor hebben ook hun minpunten.

Daar ben ik dus ook totaal nog niet uit. :X
Je moet vooraf ook bedenken of je er woont vanwege de status / locatie en de cent er voor over hebt om er echt een comfortabel huis van te maken of dat je eigenlijk uit een soort armoe in zo'n oud pand woont en gewoon zo snel mogelijk een zo groot mogelijke verbetering wilt behalen en het best haalbare wat minder interessant is allemaal.

Is het een tussenwoning, of is die ene zijgevel helemaal buitenmuur? Als je van binnenuit buitengevels gaat isoleren waar houten balken ingelegd zijn kan dat nogal een probleem worden. Ook al wordt het geen probleem (qua vocht op balkeindes) is het alsnog een soort warmtelek.

Bij woningen die iets nieuwer zijn en wel een spouw hebben zie je ook dat de balken alleen in het binnenspouwblad zijn opgelegd. Rottende balkeindes zijn daar dan ook niet aanwezig, muv de beganegrondvloer in de koudere hoeken.

De muur met je buren zou je ook kunnen isoleren, ook tegen geluid. Maar dat gaat ten koste van je eigen woonruimte.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@D-e-n Ik zou een expert je laten adviseren en knopen doorhakken. Vooral dat laatste.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:06
Ik zou het niet zozeer als of-of zien, uiteindelijk zul je waarschijnlijk zowel de vloer als de gevel/radiatoren willen aanpakken. Als je toch de vloer rigoureus gaat aanpakken, dan zou ik het eeuwig zonde vinden als je niet meteen ook iets van isolatie en liefst ook vloerverwarming zou aanleggen. Niet meteen als vervanging voor je radiatoren, maar ook als aanvulling. Het scheelt een hoop in comfort en ook in stookkosten. Je zult dan met veel minder heet verwarmingswater kunnen werken en de warmte wordt ook meer verspreid op de plek waar je zelf bent.

De radiatoren voor en achter zul je bij een oude woning toch wel willen houden, omdat de gevels tot een hoop kou leiden. Je kunt dat in de toekomst wel beter gaan isoleren, maar het zal niet zo snel nieuwbouw-kwaliteit worden, dus je zult er toch een radiator/convector willen houden.

• D-e-n
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 02:15:
[...]

Je moet vooraf ook bedenken of je er woont vanwege de status / locatie en de cent er voor over hebt om er echt een comfortabel huis van te maken of dat je eigenlijk uit een soort armoe in zo'n oud pand woont en gewoon zo snel mogelijk een zo groot mogelijke verbetering wilt behalen en het best haalbare wat minder interessant is allemaal.
We wonen hier prima en we blijven hier ook nog wel even. Ik heb ook totaal niet de illusie dat je ooit de situatie van een nieuwbouw woning gaat halen in een rijtjeswoning uit 1910.

Maar stap voor stap wil ik het toch wel verbeteren. Dat doen de meeste eigenaren hier volgens mij. Haal je iets los: gelijk isolatie aanbrengen. Doe je iets aan je kozijn: HR++ of HR+HR+++ glas nemen.
Is het een tussenwoning, of is die ene zijgevel helemaal buitenmuur?
Tussenwoning.
Als je van binnenuit buitengevels gaat isoleren waar houten balken ingelegd zijn kan dat nogal een probleem worden. Ook al wordt het geen probleem (qua vocht op balkeindes) is het alsnog een soort warmtelek.
Daar was ik mee bekend inderdaad. Nu spannen de balken van tussenmuur naar tussenmuur dus is er geen oplegging maar dan nog moet je oppassen denk ik en uitgaan van het bestaan van lekken. Ik accepteer ze maar het maakt dat je moet opletten betreffende vorming van vocht. Zeker als we ooit die muur bij de badkamer willen inpakken.
De muur met je buren zou je ook kunnen isoleren, ook tegen geluid. Maar dat gaat ten koste van je eigen woonruimte.
Aan de zijde van de woonkamer zou je dat kunnen doen maar bij de hal is die ruimte er al niet. Vandaar ook mijn opmerking dat je de perfecte situatie ook nooit zal bereiken. In het algemeen denk ik dat dat laatste in alle duurzaamheid discussies nog wel eens wordt vergeten.
Falcon schreef op zondag 24 januari 2021 @ 07:28:
@D-e-n Ik zou een expert je laten adviseren en knopen doorhakken. Vooral dat laatste.
Een expert is zeker een optie maar ik probeer me allereerst zelf te verdiepen. Je tweede opmerking snap ik niet helemaal: er vallen niet zoveel knopen door te hakken. De tactiek is duidelijk: als we iets tegen komen willen we het aanpakken.

En daarbij maak je keuzes, zowel praktisch als financieel of soms een combinatie ervan. Zo is er hier een aannemer geweest die voor meer dan 30.000 onze aanpandige berging wilde herbouwen want andere oplossingen vond hij niet goed genoeg. Dat was inderdaad de beste oplossing maar dan gaan wij toch voor de mindere oplossing. Je gaat niet je spaarpot omkeren voor een stukje schuur van 2,0x3,5.
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:53:
Als je toch de vloer rigoureus gaat aanpakken, dan zou ik het eeuwig zonde vinden als je niet meteen ook iets van isolatie en liefst ook vloerverwarming zou aanleggen.
Ik snap wel wat je zegt maar een nieuwe bovenvloer vind ik niet zo rigoureus. Meubels aan de kant, planken eruit, nieuwe planken erin en twee dagen later staat alles weer.

Vanuit die situatie de ruimte is het een kleine stap, zowel praktisch als financieel, stukken muur naast en/of onder de ramen te isoleren. Maar bijvoorbeeld alle houten balken in de woonkamer eruit is van een hele andere orde, ook als je voor een droogbouw renovatie systeem kiest.

Dat laatste systeem heb ik wel onderzocht bijvoorbeeld. Maar dan ben je 6000 euro verder en heb je enkel je woonkamervloer geïsoleerd.
(in de keuken gaat dat hem sowieso niet worden want die keuken gaat echt niet van zijn plek nu)
Niet meteen als vervanging voor je radiatoren, maar ook als aanvulling. Het scheelt een hoop in comfort en ook in stookkosten. Je zult dan met veel minder heet verwarmingswater kunnen werken en de warmte wordt ook meer verspreid op de plek waar je zelf bent.

De radiatoren voor en achter zul je bij een oude woning toch wel willen houden, omdat de gevels tot een hoop kou leiden. Je kunt dat in de toekomst wel beter gaan isoleren, maar het zal niet zo snel nieuwbouw-kwaliteit worden, dus je zult er toch een radiator/convector willen houden.
Maar precies daarom heb ik nu juist bedenkingen gekregen tegen het nut van vloerverwarming in dit huis. Die radiator raak je toch niet kwijt en als het om comfort gaat zijn er misschien andere investeringen mogelijk waar we waarschijnlijk veel blijer van worden.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 24-01-2021 11:18 ]

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-12 10:55
Als je de planken van de vloer los kunt halen dan kun je overwegen om de kruipruimte via die openingen vol te gooien met van die EPS chips. Als ik het goed heb begrepen zal dat de vochthuishouding ook nooit nadelig beïnvloeden en het is redelijk voordelig en zelf uit te voeren. Qua isolatiewaarde niet zo goed als bepaalde alternatieven helaas.

• D-e-n
  • Nu online
Bumpy_NL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:24:
Als je de planken van de vloer los kunt halen dan kun je overwegen om de kruipruimte via die openingen vol te gooien met van die EPS chips. Als ik het goed heb begrepen zal dat de vochthuishouding ook nooit nadelig beïnvloeden en het is redelijk voordelig en zelf uit te voeren. Qua isolatiewaarde niet zo goed als bepaalde alternatieven helaas.
Even los van de beperkte hoogte in de kruipruimte: ik heb daar naar gekeken maar ik hoor daar wisselende verhalen over, zowel voor wat betreft vocht als effectiviteit. Je muren blijven tenslotte koud.

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ook iets om het toch in de juiste volgorde aan te pakken. Ga met het hele rijtje bewoners praten en met je gemeente. Wat kost het om het hele rijtje te voorzien van dak en muren en wat kan er aan subsidie gekregen worden.
Voor nu zou ik de ombouwen direkt van je radiatoren halen, de radiatoren intern reinigen( stof) en speedcomcorts plaatsen. Dan heb je het snel warm en besparing op je gasverbruik. Ook je cv goed inregelen. Retourtemperatuur onder de 58 graden.
Dat radiatoren lelijk worden gevonden, tsja....hoe belangrijk is dat in verhouding?

[ Voor 28% gewijzigd door aarthodo op 24-01-2021 13:00 ]

• D-e-n
  • Nu online
aarthodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:54:
Ook iets om het toch in de juiste volgorde aan te pakken. Ga met het hele rijtje bewoners praten en met je gemeente. Wat kost het om het hele rijtje te voorzien van dak en muren en wat kan er aan subsidie gekregen worden.
Subsidie voor isolatie is landelijk geregeld volgens mij en dan kom je op dit soort regelingen en dat is voor de vloer in elk geval geen vetpot.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen
Voor nu zou ik de ombouwen direkt van je radiatoren halen, de radiatoren intern reinigen( stof) en speedcomcorts plaatsen. Dan heb je het snel warm en besparing op je gasverbruik. Ook je cv goed inregelen. Retourtemperatuur onder de 58 graden.
Heb je daar ervaring mee? Ik had er voorheen nooit van gehoord maar kwam dit tegen op de site van Sentimo en klikte er toen eigenlijk achteloos langs. Maar dat lijkt hetzelfde
https://www.sentimo.nl/nl/sentimo-booster/

• aarthodo
  • Nu online
Vloerverwarming is alleen goed als je huis goed geïsoleerd is: eerst dak, dan muren dan vloer. Je huidige cv moet dan op 55 graden je huis kunnen verwarmen als het koud is.
De boosters lijken me vergelijkbaar. En zullen er netjes uitzien als die ombouwen echt moeten blijven ha ha. Kijk vooral eens naar stof in de radiatoren!

[ Voor 7% gewijzigd door aarthodo op 24-01-2021 13:18 ]

• aarthodo
  • Nu online
Ga echt eens met je gemeente praten. Misschien krijgen jullie wel een warmtenet....

• D-e-n
  • Nu online
aarthodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:16:
En zullen er netjes uitzien als die ombouwen echt moeten blijven ha ha.
We hebben op dit moment maar op twee plekken een ombouw waarbij het met name gaat om die in de woonkamer. Maar die is feitelijk niet meer dan een dikke mdf plaat met opening boven en onder. Maar die plaat gaat wat mij betreft dus wel verdwijnen. :)
aarthodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:20:
Ga echt eens met je gemeente praten. Misschien krijgen jullie wel een warmtenet....
De gemeente Haarlem heeft een heel plan opgesteld met wat voor verwarming de beste oplossing zou zijn voor welke wijk. Ik heb die pdf vorig jaar al eens doorgelezen en bij met name de nieuwere wijken staat er dan bijvoorbeeld "warmtepomp" maar er zijn ook wijken waar inderdaad een warmtenet gepland is. Maar wij zitten eigenlijk in het stuk dat nog alle kanten op kan en waar ze het vooral hebben over combinaties van diverse soorten verwarming. Ik denk dat er nog zoveel gaat gebeuren op het gebied van verwarming en energie dat we daar voorlopig niet naar moeten kijken en ons voornamelijk moeten richten op het isolatiegedeelte.

[ Voor 49% gewijzigd door D-e-n op 24-01-2021 13:27 ]

• aarthodo
  • Nu online
Gelukkig, ombouwen zijn energietechnisch een ramp. Ventilatoren zijn winst voor de warmteafgifte.

• aarthodo
  • Nu online
Klopt:isolatie is het eerste, alleen je vloer levert het minst op.
Je kunt vloer vernieuwing incl verwarming wel als eerste doen, maar niet zeuren als het niet warm wordt....Of je energierekening alleen maar stijgt.
Zit er trouwens al isolatiefolie tussen radiatoren en buitenmuur?

• D-e-n
  • Nu online
aarthodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:41:

Zit er trouwens al isolatiefolie tussen radiatoren en buitenmuur?
Bedoel je van die radiatorfolie? Nee, maar als je er toch iets tussen stopt lijkt het me gevoelsmatig dan beter om er gelijk maar "goede" isolatie tussen te stoppen. Vandaar dat ik nu meer kijk naar PIR, resol, multipor en houtvezeloplossing dan naar enkel folie.

Verwijderd

aarthodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:28:
Gelukkig, ombouwen zijn energietechnisch een ramp. Ventilatoren zijn winst voor de warmteafgifte.
Zoals bij alles, hangt het ervan af hoe je het doet. Een ombouw, gecombineerd met een ventilator, kan prima werken als de doorstroming goed is.

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:22:
[...]

We hebben op dit moment maar op twee plekken een ombouw waarbij het met name gaat om die in de woonkamer. Maar die is feitelijk niet meer dan een dikke mdf plaat met opening boven en onder. Maar die plaat gaat wat mij betreft dus wel verdwijnen. :)

[...]

De gemeente Haarlem heeft een heel plan opgesteld met wat voor verwarming de beste oplossing zou zijn voor welke wijk. Ik heb die pdf vorig jaar al eens doorgelezen en bij met name de nieuwere wijken staat er dan bijvoorbeeld "warmtepomp" maar er zijn ook wijken waar inderdaad een warmtenet gepland is. Maar wij zitten eigenlijk in het stuk dat nog alle kanten op kan en waar ze het vooral hebben over combinaties van diverse soorten verwarming. Ik denk dat er nog zoveel gaat gebeuren op het gebied van verwarming en energie dat we daar voorlopig niet naar moeten kijken en ons voornamelijk moeten richten op het isolatiegedeelte.
Warmtenet is het failliet van je gemeente in combinatie met een financieel leegbloeden van de aangeslotenen. Nooit en te nimme aan meewerken en alle gemeenteraadsleden aan de broek trekken en vragen of ze het rapport van de rekenkamer van Nijmegen gelezen hebben. Of naar het fiasco van 15 miljoen in Hengelo OV gekeken hebben..

• kabeltjekabel
D-e-n schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:10:
[...]

We wonen hier prima en we blijven hier ook nog wel even. Ik heb ook totaal niet de illusie dat je ooit de situatie van een nieuwbouw woning gaat halen in een rijtjeswoning uit 1910.

Maar stap voor stap wil ik het toch wel verbeteren. Dat doen de meeste eigenaren hier volgens mij. Haal je iets los: gelijk isolatie aanbrengen. Doe je iets aan je kozijn: HR++ of HR+HR+++ glas nemen.
Zodra je van buitenaf bezig gaat kun je daar heel dicht bij in de buurt komen.
[...]

Tussenwoning.

[...]

Daar was ik mee bekend inderdaad. Nu spannen de balken van tussenmuur naar tussenmuur dus is er geen oplegging maar dan nog moet je oppassen denk ik en uitgaan van het bestaan van lekken. Ik accepteer ze maar het maakt dat je moet opletten betreffende vorming van vocht. Zeker als we ooit die muur bij de badkamer willen inpakken.
Die badkamer is dat hokje helemaal onderin op de tekening? Die kun je dan zeker van buitenaf doen. Maar heeft die ook een houten vloer dan?
[...]

Aan de zijde van de woonkamer zou je dat kunnen doen maar bij de hal is die ruimte er al niet. Vandaar ook mijn opmerking dat je de perfecte situatie ook nooit zal bereiken. In het algemeen denk ik dat dat laatste in alle duurzaamheid discussies nog wel eens wordt vergeten.
Is het huis van de buren gespiegeld? Dan ben je eigenlijk afhankelijk van de buren; die moeten dan ook hun buitenboel isoleren zodat hun hal warm blijft.
[...]

Ik snap wel wat je zegt maar een nieuwe bovenvloer vind ik niet zo rigoureus. Meubels aan de kant, planken eruit, nieuwe planken erin en twee dagen later staat alles weer.

Vanuit die situatie de ruimte is het een kleine stap, zowel praktisch als financieel, stukken muur naast en/of onder de ramen te isoleren. Maar bijvoorbeeld alle houten balken in de woonkamer eruit is van een hele andere orde, ook als je voor een droogbouw renovatie systeem kiest.
Dat is netzogoed in twee dagen klaar, dus in dat opzicht helemaal geen probleem.
Maar precies daarom heb ik nu juist bedenkingen gekregen tegen het nut van vloerverwarming in dit huis. Die radiator raak je toch niet kwijt en als het om comfort gaat zijn er misschien andere investeringen mogelijk waar we waarschijnlijk veel blijer van worden.
Die radiator kun je wel degelijk kwijtraken als je gewoon gevel en dak ook aanpakt. Eventueel doe je nog een stukje wandverwarming aan de gevel.

• D-e-n
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Zodra je van buitenaf bezig gaat kun je daar heel dicht bij in de buurt komen.
Maar dan plak je er een behoorlijke dikte bij aan de buitenkant toch? En ook dan is de aansluiting met de buren nog wel een aandachtspunt denk ik.
[...]
Die badkamer is dat hokje helemaal onderin op de tekening? Die kun je dan zeker van buitenaf doen. Maar heeft die ook een houten vloer dan?
De badkamer staat niet op de tekening. Die zit op de verdieping, rechtsboven op tekening boven het halletje. Maar die staat na dit als eerste op de nominatie om een update te krijgen (nieuwe tegels, andere douchebak, ombouw voor de wasmachine etc...). Dus als daar de tegels eraf gaan kijk je ook wat er achter zit.
[...]
Is het huis van de buren gespiegeld? Dan ben je eigenlijk afhankelijk van de buren; die moeten dan ook hun buitenboel isoleren zodat hun hal warm blijft.
De huizen zijn hier allemaal steeds met twee gespiegeld. Dus woonkamer grenst aan woonkamer en trap grenst aan trap. Ze zijn ook steeds maar per twee of vier gebouwd volgens mij en verschillen in vorm. De buurvrouw links op het plaatje (grenzend aan de woonkamer) heeft daarom een huis wat net weer een halve meter dieper is. Wij hebben in basis dezelfde woning als de buren rechts, waar we de muur bij de trap mee delen.

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Als loodgieter zou ik vooral eens checken wat voor soort buizen en riolering hier aanwezig zijn .

Vloer veranderen is DE moment om dit alles in 1 keer te vervangen .
+ Zeker eens checken of er een waterkering aanwezig in de muur .

Half werk heb je achteraf toch spijt van renoveren doe je voor het leven dus half werk is zonde van het geld .

Dus stappenplan van a tot z en niets overslaan !

• D-e-n
  • Nu online
jorispat schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:47:
Als loodgieter zou ik vooral eens checken wat voor soort buizen en riolering hier aanwezig zijn .
Betreffende de riolering weten we ongeveer wel hoe het zit vanwege een akkefietje bij de buren (die aan de rechterkant) vijf jaar geleden.

Niet helemaal on-topic dus in het kort:
De riolering is gedeeld met de buren. Dat wisten we niet maar dat bleek toen de buren vijf jaar terug last hadden van een opstopping. Omdat hun loodgieter er niet achter kwam hoe het nu exact zat hebben we er zelf ook eentje ingehuurd. Uiteindelijk bleek er een enorme verzamelput in onze tuin te zitten waarop de buren ook aangesloten zaten.

In overleg met de buren is toen besloten de gezamenlijkheid te handhaven maar (uiteraard) wel die put te slopen. "Onze" loodgieter heeft achter in de tuin overal pvc aangelegd en alles netjes aan elkaar geknoopt en ook een pvc buis aangebracht door de gresbuis die van achter naar voren onder ons huis bleek te liggen (spannend moment!). De afvoer van de badkamer waar ik het hierboven over heb gaat overigens rechtstreeks naar beneden en sluit pas bij de voorgevel weer aan op de algemene buis onder het huis.

Was een aardige schok dus met rioleringsgedoe zijn we wat ons betreft dus wel even klaar. ;)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:44
En ventilatoren op de radiators om ze zo weer te boosten en de kouval weg te halen ?
Klinkt als lawaai en tocht etc maar dat is het niet, ze zijn gewoon stil je klikt ze met magneet onder de radiator.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2021 15:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• aarthodo
  • Nu online
Die bedoelde ik ook.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:03
Als je van plan bent om er nog lang te blijven wonen, lijkt dit me hét uitgelezen moment om een stappenplan ter verduurzaming van het huis te maken.

Met de ramen ben je kennelijk al een aardig eind op weg.

Natuurlijk is de *beste* volgorde energietechnisch om eerst het dak, dan de gevels en daarna de vloer te isoleren. Maar in praktijk is de beste oplossing om gewoon als eerste isoleren op het onderdeel van het huis wat je als eerste wenst aan te pakken. Bij jullie is dat nu de vloer. En het dak wanneer er iets aan de dakbedekking moet gebeuren. Logische momenten kiezen en daardoor bijvoorbeeld de bestaande dakbedekking niet voortijdig afschrijven is óók een vorm van duurzaamheid en maakt het hele verduurzamen van de woning een stuk betaalbaarder.

Vloerverwarming in combinatie met een oud huis kan prima. Ik zit nu in een woonkamer van een huis uit 1902. Met enkelsteens voor, achter en zijgevel die zijn nageïsoleerd van binnenuit. De ramen zijn ook hier HR++. De vloerverwarming houdt de woonkamer overdag op 20 graden en 's avonds op 21 graden.

Kanniet snoepjes bestaan niet. Wilniet snoepjes zijn er helaas in overvloed. Er kan heel veel, als je maar met een goed stappenplan de boel aanpakt. Voor de vloer kan dat zijn de bestaande vloer isoleren en droogbouw vloerverwarming aanleggen. Of de hele bestaande vloer er uit (laten) halen en er meteen een nieuwe broodjesvloer met beton in (laten) zetten. Let daarbij wel even op je fundering, ivm het extra gewicht van een betonnen vloer.
Wanneer je niet ook direct je voor- en achtergevel isoleert of je echt bang bent voor koudeval, kun je kiezen om als aanvulling op de vloerverwarming toch nog een radiator of convector te plaatsen. Wanneer je een plat model Jaga convector plaatst nadat de muur aan de binnenkant is geïsoleerd, hou je netto waarschijnlijk meer ruimte over dan nu zonder isolatie met een grote, dikke plaatradiator. Een Jaga Tempo type 11 is slechts 12cm dik en wordt strak tegen de muur geplaatst. Met booster zijn deze convectoren in de toekomst ook geschikt voor gebruik in combinatie met een warmtepomp.

Wij gebruiken naast de vloerverwarming geen convectoren of radiatoren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• D-e-n
  • Nu online
@Ivow85
Dank voor je reactie. Mag ik vragen wat voor isolatie je van binnenuit toe hebt gepast? En als je het hebt over "zijgevel" heb je het waarschijnlijk over een hoekhuis? Want dan ben ik benieuwd wat je met de tussenmuur met de buren hebt gedaan.

Ik kom vanuit de constructiehoek dus gewicht van de vloer heeft zeker mijn aandacht ;) Zelf zat ik eerder te denken aan droogbouw renovatievloeren waarbij de liggertjes van staal zijn en er geen beton overheen komt. Dan speelt dat gewicht minder.

[ Voor 24% gewijzigd door D-e-n op 24-01-2021 23:47 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:03
Wij hebben inderdaad een hoekhuis, de woonkamer grenst aan de zijgevel. Tegen de gevel hebben we een voorzetwand met van buiten naar binnen eerst ca 2cm luchtspouw, dan 50mm PIR, platen en vervolgens nog 45mm steenwol (en dan folie+gips). Het laagje minerale wol is gebruikt om leidingen en elektra in weg te kunnen werken.

Tegen de muur die we met de buren delen, hebben we geen isolatie aangebracht. Thermisch gezien is dat nauwelijks interessant. Ook hebben we vrijwel nooit geluidsoverlast van de buren, omdat tussen hun onze woonkamer niet grenst aan de woning van onze buren. Natuurlijk horen we wel eens wat als de buren gaan klussen of een feestje geven, maar daar kunnen we mee leven. De buren zullen ongetwijfeld ook meegenieten van mijn kluswerk en onze hond die af en toe blaft.

Onze vloer ligt nog wel op houten balken (in de jaren 70 vernieuwde en versterkte constructie met gemetselde poeren halverwege de overspanning waar al een zandcement+tegelvloer op was aangebracht). Wij hebben er lewisplaten op gelegd met daarop de vloerverwarming en lichtgewicht beton.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1