Hallo,
Momenteel doorloop ik het proces om zonnepanelen op ons dak te laten plaatsen. We hebben inmiddels een eerste aanbod binnen, en heb een paar vragen (o.a. over berekeningen) waar iemand mij hopelijk bij kan helpen, en/of kan verifiëren dat mijn gedachtegang goed is.
Dak van 13 bij 7 meter, vrij van schaduw, oriëntatie NNW (150º), dakhelling van 10º (dus bijna plat).
Ik zou graag zo veel als mogelijk willen opwekken op 1 (nu nog vrije) groep in de meterkast. We hebben een hoofdaansluiting van 1x35A.
Gezien de locatie mag ik een specifieke opbrengst [kWh/kWp/jaar] verwachten van 1025 * (80/85) * 0,85 = 820 kWh/kWp/jaar (instraling [kWh / (m2 * jaar)] * IF [-] * PF [m2 / kWp], volgens hier). Klopt dit?
Maar hoe bereken ik nu precies het maximaal aantal Wp dat ik kan installeren? Ik neem aan dat een paneel maximaal zijn Wp kan leveren bij ideale omstandigheden, dus een 300 Wp paneel levert nooit meer dan 300 Watt. Gezien de instraling (x80%) en aangenomen verliezen voor bijvoorbeeld de omvormer (x85%) levert in mijn geval zo'n paneel nooit meer dan 300 Wp * 80% * 85% = 204 Watt aan de groepenkast. In dat geval zou ik dus zo'n 4600 Watt / (80% * 85%) = 6760 Wp veilig kunnen installeren. Klopt dit?
Zo'n opstelling zou dan theoretisch zo'n 6760 * 1025 * (80/85) * 0,85 = 5540 kWh/jaar opleveren.
Ik heb een eerste aanbod binnen van 15 panelen van 360 Wp. Deze panelen hebben allemaal een micro omvormer. Is dat in mijn (shaduw-vrije situatie) wel handig?
Tips?
Momenteel doorloop ik het proces om zonnepanelen op ons dak te laten plaatsen. We hebben inmiddels een eerste aanbod binnen, en heb een paar vragen (o.a. over berekeningen) waar iemand mij hopelijk bij kan helpen, en/of kan verifiëren dat mijn gedachtegang goed is.
De situatie
Woning in Woerden (instraling van ongeveer 1025 kWh/m2/jaar, volgens hier).Dak van 13 bij 7 meter, vrij van schaduw, oriëntatie NNW (150º), dakhelling van 10º (dus bijna plat).
Ik zou graag zo veel als mogelijk willen opwekken op 1 (nu nog vrije) groep in de meterkast. We hebben een hoofdaansluiting van 1x35A.
Berekeningen
Met een hoofdaansluiting van 1x35A en dus een zekering van 20A per groep kan er maximaal 20*230 = 4600 Watt richting de groepenkast, dit is na alle correcties en verliezen. Klopt dit?Gezien de locatie mag ik een specifieke opbrengst [kWh/kWp/jaar] verwachten van 1025 * (80/85) * 0,85 = 820 kWh/kWp/jaar (instraling [kWh / (m2 * jaar)] * IF [-] * PF [m2 / kWp], volgens hier). Klopt dit?
Maar hoe bereken ik nu precies het maximaal aantal Wp dat ik kan installeren? Ik neem aan dat een paneel maximaal zijn Wp kan leveren bij ideale omstandigheden, dus een 300 Wp paneel levert nooit meer dan 300 Watt. Gezien de instraling (x80%) en aangenomen verliezen voor bijvoorbeeld de omvormer (x85%) levert in mijn geval zo'n paneel nooit meer dan 300 Wp * 80% * 85% = 204 Watt aan de groepenkast. In dat geval zou ik dus zo'n 4600 Watt / (80% * 85%) = 6760 Wp veilig kunnen installeren. Klopt dit?
Zo'n opstelling zou dan theoretisch zo'n 6760 * 1025 * (80/85) * 0,85 = 5540 kWh/jaar opleveren.
Vragen
Volgens het JRC is de instraling zo'n 990 kWh/m2, waarom wordt dit lager ingeschat? Is dit realistischer?Ik heb een eerste aanbod binnen van 15 panelen van 360 Wp. Deze panelen hebben allemaal een micro omvormer. Is dat in mijn (shaduw-vrije situatie) wel handig?
Tips?
/f/image/qGHRsthjoJccTDJlcW6tenQQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iES5zaIe61aqcVMLA9TeXNfd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TdRH4JKAfohWXklPDTshxfUq.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tjpPMJ2DNUwnApCIe6DJKsVI.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qqteX2u9f7eL2s2yNcek59WR.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yjN5V9EkvuAc3dNg5pLBrL3Z.png?f=user_large)