Toon posts:

alleen fase aangesloten, toch sluiting aardlek en automaat??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb vanuit het niets terwijl ik aan het computeren was sluiting gekregen. Bij de meterkast aangekomen bleek dat zowel aardlek als 1 groepautomaat (zijn afzonderlijk) uit waren gesprongen. Ik heb alle apparaten uit alle stopcontacten uit die groep losgekoppeld. Dit hielp niet. Ik heb de fase en nul even op een andere vrije automaat aangesloten en deze sprong ook uit (samen met aardlek) dus de originele automaat is niet stuk. De computer heb ik op een andere groep aangesloten, geen probleem.

Ik heb alle plafondlampen van die groep losgekoppeld en gekeken in de centraaldozen en zelfs groepenkast geopend maar zie niks geks. Geen beschadigde of gesmolten draden. Ik heb de nul en aarde losgekoppeld en alleen de fase aangesloten gelaten. De automaat en aardlekschakelaar blijft uitspringen als ik deze groep aanzet. Hoe kan dat als alleen Fase aangesloten is? Daar breek ik mijn hoofd over.

Hierop googelen valt niet mee en dus vraag ik het hier en wie weet kan iemand het mij uitleggen?

Morgen bij daglicht ga ik de centraaldozen 1 voor 1 loskoppelen om het zoekgebied te verkleinen omdat ik niet weet in welke kamer ik moet zijn en waar het probleem zich ongeveer bevind.

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-01-2021 13:27)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:56:
Ik heb de nul en aarde losgekoppeld en alleen de fase aangesloten gelaten. De automaat en aardlekschakelaar blijft uitspringen als ik deze groep aanzet. Hoe kan dat als alleen Fase aangesloten is?
De stroom loopt blijkbaar via een andere route weg, waarschijnlijk naar aarde.

"Aarde" hoeft niet per se de bij die groep behorende draad te zijn natuurlijk, er zijn meer wegen die naar aarde leiden. :P

Toevallig recent nog aan het klussen geweest? Niet toevallig een schroef door een leiding gedraaid?

Zit er in deze groep iets waarbij je een alternatieve route naar aarde verwacht? Bijvoorbeeld een badkamer (vereffening) of een toestel wat met metalen leidingen verbonden is (CV-ketel)?

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 17-01-2021 00:01 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:56:
Ik heb de nul en aarde losgekoppeld en alleen de fase aangesloten gelaten. De automaat en aardlekschakelaar blijft uitspringen als ik deze groep aanzet. Hoe kan dat als alleen Fase aangesloten is?

"Aarde" hoeft niet per se de bij die groep behorende draad te zijn natuurlijk, er zijn meer wegen die naar aarde leiden. :P

Toevallig recent nog aan het klussen geweest? Niet toevallig een schroef door een leiding gedraaid?

Zit er in deze groep iets waarbij je een alternatieve route naar aarde verwacht? Bijvoorbeeld een badkamer (vereffening) of een toestel wat met metalen leidingen verbonden is (CV-ketel)?

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 17-01-2021 00:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:59:
[...]

Heb het probleem te weten reduceren tot en met de lichtschakelaar in de logeerkamer, als deze losgekoppeld is wordt er geen sluiting meer gemaakt. Ik begon te geloven dat jij gelijk had want aan de andere kant van de gypomuur had ik een spiegeltje opgehangen met 2 schroeven in de doucheruimte wat redelijk in de buurt van de elektraleiding van de lichtschakelaar van de logeerkamer was maar toch scheelt het meer dan 3 cm dus dat kan het niet zijn geweest.

Ik heb de draden eruit getrokken en een beschadiging aan de fasedraad ontdekt. Ik heb de draden uitgelijnd met hoe de elektraleiding zou moeten lopen en kom uit op de cvleiding die uit de muur komt vanuit doucheruimte. 1 van de 2 cvleidingen is precies het hart van de lichtschakelaardoos. Dit is zeker 10 of meer jaren geleden gemaakt door een bedrijf toen ik hier niet woonde. Maar ik heb paar dagen terug aarde erbij getrokken in die ruimte om alle wcd in de logeerkamer van aarde te voorzien. Mogelijk heb ik door die werkzaamheden de fasedraad wat verplaatst zodat hij de cvleiding alsnog aanraakt of zelfs strakker ertegenaan drukt.

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen, de woningbouw aansprakelijk stellen want de muur moet opgehakt worden om de elektraleiding te repareren / om te leiden (tenminste als je wilt dat het goed gebeurd) terwijl die muur half jaar terug nog geverfd is.

Hoe gaat de woningbouw dit oplossen denken jullie? Als het een prutsmanier is dan kan ik dat zelf ook wel doen zonder wildvreemden in mijn huis te laten banjeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2021 11:41 ]

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-01 09:30
Goed bezig geweest met het opzoeken van de oorzaak van de storing, ik begrijp dat je al een nieuwe fase draad hebt getrokken en dat alles nu goed werkt.
Waarom zou je nog willen hakken/breken?

• Xander
Zit er een beugel van de CV-leiding door de leiding vastgeschroefd? Of hebben ze daadwerkelijk een sparing in de muur door de leiding geboord?

Weet je zeker dat dit aan de hand is? Leidingen lopen maar zelden netjes waterpas door de muur, de kans dat jouw schroef die 3cm uit het hart van de doos zit de boosdoener is lijkt me ook aanwezig. Al moet je in een standaard muur wel diep boren / schroeven om een leiding aan de andere kant van de wand te raken...

Is de leiding nog wel toegankelijk? Als het alleen voor een lichtschakelaar is zou je kunnen proberen om er XMVK 2x1,5mm² doorheen te trekken, dan verkrijg je weer dubbele isolatie zonder de leiding te repareren. Niet doen als er mogelijk een schroef in de leiding steekt! Dan trek je de nieuwe kabel kapot. Maar als het alleen zijdelings langs een CV leiding glijdt geeft dat geen probleem.
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:16:
Hoe gaat de woningbouw dit oplossen denken jullie? Als het een prutsmanier is dan kan ik dat zelf ook wel doen zonder wildvreemden in mijn huis te laten banjeren.
Of vergeet die hele leiding en plak een draadloze schakelaar op de muur. :+

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn8XATo3mKx-VaROjXPQFfoPxUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fETupGEHKDNIkzAPm5nYCoq0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht, ik plak gelijk ff een foto hier, dat beantwoord aardig wat vragen hier. Heb nog geen draad erin getrokken, wel gaat de trekveer soepel door tot aan de centraaldoos.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2021 12:57 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-01 13:16

Fordox

00101010

Ja ik denk dat je die buis wel even wil aftapen voordat je er een draad door trekt _O-

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Daar mag zo helemaal geen draad in, dan heb je maar enkele isolatie bij de buis.

Kabel zou wel mogen ... maar of je dat wilt zo tegen de verwarmingsleidingen aan?

Repareren doe je zo.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 23:14

Illusion

(the art of)

Draden eruit, Stukje uithakken, buis doorzagen, 19mm buis eroverheen schuiven (eerst doorsteken over de ene kant, en dan terugschuiven zodat hij over beide kanten zit). Evt drupje pvc-lijm erop.
En dan nieuwe draden trekken.

Gezien hoe snel je de storing zelf gevonden hebt, denk ik dat je dat prima zelf kan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Topicstarter
Illusion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:12:
Draden eruit, Stukje uithakken, buis doorzagen, 19mm buis eroverheen schuiven (eerst doorsteken over de ene kant, en dan terugschuiven zodat hij over beide kanten zit). Evt drupje pvc-lijm erop.

Gezien hoe snel je de storing zelf gevonden hebt, denk ik dat je dat prima zelf kan.
Mag de buis de cvleiding aanraken denk je? 19mm is nog breder en gaat lastig worden om enige afstand tussen de cvleiding en elektrabuis te krijgen.

• Xander
Als je kabel zou gebruiken... een beetje XMVK kabel met XLPE aderisolatie mag aan de buitenkant 80 graden worden. Dus, hoe warm staat de CV temperatuur ingesteld? :+

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:29:
Zit er een beugel van de CV-leiding door de leiding vastgeschroefd? Of hebben ze daadwerkelijk een sparing in de muur door de leiding geboord?

Weet je zeker dat dit aan de hand is? Leidingen lopen maar zelden netjes waterpas door de muur, de kans dat jouw schroef die 3cm uit het hart van de doos zit de boosdoener is lijkt me ook aanwezig. Al moet je in een standaard muur wel diep boren / schroeven om een leiding aan de andere kant van de wand te raken...

Is de leiding nog wel toegankelijk? Als het alleen voor een lichtschakelaar is zou je kunnen proberen om er XMVK 2x1,5mm² doorheen te trekken, dan verkrijg je weer dubbele isolatie zonder de leiding te repareren. Niet doen als er mogelijk een schroef in de leiding steekt! Dan trek je de nieuwe kabel kapot. Maar als het alleen zijdelings langs een CV leiding glijdt geeft dat geen probleem.

[...]

Of vergeet die hele leiding en plak een draadloze schakelaar op de muur. :+
Ik ben niet zo van de draadloze dingen, maar heb het wel even overwogen ja. Nou ja, een fractie van een seconde dan.

Ik kan dit zelf wel oplossen maar dit is de zoveelste "fout" of tekortkoming van deze woning die ik zelf oplos, de woningbouw heeft echt profijt van mij en mijn klushandigheid gehad. De volgende huurder zal dit een topwoning vinden. Mijn buren hebben dezelfde klachten die ik zelf allang heb opgelost of zo goed mogelijk eromheen heb weten te werken. Tocht bijvoorbeeld, of een zeer slecht sluitende 3puntslot. Of geuroverlast via koof dat onze huizen met elkaar verbindt.

Ik ga me eens in verdiepen in hoeverre ik compensatie van de woningbouw kan verwachten.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
@Verwijderd Als huis eigendom is van de woningbouw, mag ja dan uberhaupt wel zelf klussen? Sowieso ligt het er nu op een onveilige manier bij (door toedoen van de woningbouw, als ik het goed begrijp) dus lijkt het mij verstandig om een hartig woordje met ze te gaan spreken.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:59:
[...]

Dit is de antwoord op de vraag die in de TT stond. De stroom liep idd via een andere route weg naar de aarde via metalen leidingen verbonden met CV-ketel. _/-\o_

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Ik ga me eens in verdiepen in hoeverre ik compensatie van de woningbouw kan verwachten.
Je kunt geen compensatie verwachten als je zelf aan het klussen slaat.

Je had ze natuurlijk wel kunnen bellen toen de zekering uitschakelde.

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:27:
@Verwijderd Als huis eigendom is van de woningbouw, mag ja dan uberhaupt wel zelf klussen? Sowieso ligt het er nu op een onveilige manier bij (door toedoen van de woningbouw, als ik het goed begrijp) dus lijkt het mij verstandig om een hartig woordje met ze te gaan spreken.
Nou, muren afbreken/verplaatsen of keuken afbreken en in de woonkamer opbouwen mag ik uiteraard niet zonder overleg met woningbouw. Maar tochtstrippen plaatsen of kieren dichtkitten of andere schakelmateriaal plaatsen of slot volledig in de olie doen zijn dingen waarvoor ik geen toestemming nodig heb.

De cvleiding, daar heb ik inderdaad niets mee te maken gehad, dat is allemaal voordat ik hier kwam wonen gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Xander schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Je kunt geen compensatie verwachten als je zelf aan het klussen slaat.

Je had ze natuurlijk wel kunnen bellen toen de zekering uitschakelde.
Zou het? Als ik de woning diverse problemen zelf heb opgelost en zij daarvoor geen kosten hebben hoeven te maken (maar ik wel) hoef ik niet bij hun aan te kloppen voor enige compensatie? Deze leiding laat ik ff voor wat het is.

Verwijderd

Topicstarter
In de keuken was er een lege doos in de muur achter de oven, door de trekveer erin te duwen ontdekte ik dat er een obstakel was ergens in de koof op de muur/plafond. Ik heb de koof geopend en ontdekt dat er een bout van cvleidingbeugel precies door de elektrabuis is gegaan. Dit heb ik eruit gehaald en verplaatst en dat gat weer dicht gemaakt en opnieuw draden ingetrokken, dat is tegenwoordig de ovengroep. De koof heb ik netjes dichtgemaakt en geverfd. Dit is al jaren geleden. Om maar even een specifiek voorbeeld te geven wat ik allemaal gedaan heb in deze woning.

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Zou het? Als ik de woning diverse problemen zelf heb opgelost en zij daarvoor geen kosten hebben hoeven te maken (maar ik wel) hoef ik niet bij hun aan te kloppen voor enige compensatie? Deze leiding laat ik ff voor wat het is.
Ja, dat zou. Je moet de eigenaar natuurlijk wel eerst zelf in de gelegenheid stellen om het probleem op te lossen, op zijn manier, met (vak)mensen van zijn keuze.

Vragen staat vrij natuurlijk maar je hebt als je het zelf al oplost naar mijn idee geen poot meer om op te staan.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
Illusion schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:12:

Dit is de juiste manier. Alleen zal dat een aardig "stukje uithakken" worden om ook die leiding weg te ktijgen uit het pad van de cv leiding......

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:37
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:41:
In de keuken was er een lege doos in de muur achter de oven, door de trekveer erin te duwen ontdekte ik dat er een obstakel was ergens in de koof op de muur/plafond. Ik heb de koof geopend en ontdekt dat er een bout van cvleidingbeugel precies door de elektrabuis is gegaan. Dit heb ik eruit gehaald en verplaatst en dat gat weer dicht gemaakt en opnieuw draden ingetrokken, dat is tegenwoordig de ovengroep. De koof heb ik netjes dichtgemaakt en geverfd. Dit is al jaren geleden. Om maar even een specifiek voorbeeld te geven wat ik allemaal gedaan heb in deze woning.
Ik heb ook wel eea gedaan op elektra gebied in mijn huurwoning. Ik zou alleen nooit wat doen zonder nadrukkelijke toestemming van de verhuurder. Deze is verantwoordelijk voor de technische staat van de woning dus ook voor de E-installatie. Ver gezocht, maar in geval van brand, waar de oorzaak van in dat stuk installatie ligt, zou een verhuurder kunnen zeggen: Deze aanpassingen zijn zonder ons medeweten gedaan, dus wij zijn niet aansprakelijk. Daarom dat een brandverzekering na een aanpassing ook graag een keuringsrapport ziet.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:24
blamefull schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:39:
[...]

Ik heb ook wel eea gedaan op elektra gebied in mijn huurwoning. Ik zou alleen nooit wat doen zonder nadrukkelijke toestemming van de verhuurder. Deze is verantwoordelijk voor de technische staat van de woning dus ook voor de E-installatie. Ver gezocht, maar in geval van brand, waar de oorzaak van in dat stuk installatie ligt, zou een verhuurder kunnen zeggen: Deze aanpassingen zijn zonder ons medeweten gedaan, dus wij zijn niet aansprakelijk. Daarom dat een brandverzekering na een aanpassing ook graag een keuringsrapport ziet.
Alsof ook maar iemand weet wie wat gedaan heeft.
En keuringsrapporten van huisinstallaties bestaan in Nederland vrijwel niet. Mocht het voor het huis van TS wel bestaan dan was deze storing er tijdens het meggeren netjes tevoorschijn gekomen.

• SA007
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Verwijderd

Topicstarter
Oh? Ik had juist meerdere topicjes gevonden mbt 220v problematiek in juist deze subforum?

De spanningsloze nul, en spanning tussen 2 fasen.
soort kortsluiting gehad, ten einde raad. graag advies

Maar bedankt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Foto van boven verlaagd plafond doucheruimte aan andere kant van de muur. Ik denk dat ik het beter van deze kant van de muur kan doen. Ik ga morgen woningbouw bellen en dan zie ik wel verder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQDtLxb6MwWjsDsMkA-W-gL3YUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QV9lRhgBr75OPmcQyAx7g6Sp.jpg?f=fotoalbum_large

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dit moeten ze dus ook gewoon gezien hebben tijdens aanleg van die buizen..

Verwijderd

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:28:
Dit moeten ze dus ook gewoon gezien hebben tijdens aanleg van die buizen..
Nou ja, ik heb het gat groter gemaakt (zeker in de doucheruimte) dus nu valt het op. Maar eerst zag ik het ook niet hoor.

Maar tijdens het boren zouden ze dat ontdekt moeten hebben ja. Zou mij niets verbazen als zij ff dat draadje opzij geduwd hebben zodat de sluiting verholpen was en zij geen uithakwerk op hun kosten hoefden te betalen. Juist omdat ik 2 wcd in de logeerkamer voorzien had van aarde is de fasedraad schijnbaar enigszins gaan bewegen en zodoende alsnog tegen de cvleiding gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2021 17:41 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dat hebben ze gemerkt.. kan bijna niet anders.. maar goed, je hebt helaas ook professionele beunhazen ;)

404 Signature not found

• SA007
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Oh? Ik had juist meerdere topicjes gevonden mbt 220v problematiek in juist deze subforum?

De spanningsloze nul, en spanning tussen 2 fasen.
soort kortsluiting gehad, ten einde raad. graag advies

Maar bedankt. :)
WVB is een vrij nieuw subforum, en oude topics gaan verplaatsen is onbegonnen werk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:22:
Foto van boven verlaagd plafond doucheruimte aan andere kant van de muur. Ik denk dat ik het beter van deze kant van de muur kan doen. Ik ga morgen woningbouw bellen en dan zie ik wel verder. [Afbeelding]
Kan iemand mij zeggen wat dat groene laagje is? In de keuken heb ik rondom de cv-ketel en achter de onderste keukenkastjes ook dat groene laagje zitten. Voorstrijk toch, maar het is overal perfect even groen, voorstrijk is toch meer doorzichtiger dan dit? Of toch de nogal aparte smaak van vorige bewoners? Alle houten deurkozijnen waren ooit paars, zodra ik ga schuren of een beschadiging maak zie ik de paarse kleur terugkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2021 12:22 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik denk eerder de smaak van vorige bewoners. Wat zijn die zwarte stippen? Schimmel? Spinnenpoep?

Bij mij schijten de insecten op m'n Linksys router.

Verwijderd

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:46:
Ik denk eerder de smaak van vorige bewoners. Wat zijn die zwarte stippen? Schimmel? Spinnenpoep?

Bij mij schijten de insecten op m'n Linksys router.
Doe eens niet inzoomen op niet er toe doende zaken. En logisch dat ze schijten op je Linksys router, had dan een Asus router genomen. :P

Ik heb ff gekeken wat het is, met de nagel krijg ik het niet weg, ook niet een klein beetje. Toch gaat ie zo eraf met Dasty ontvetter. Nou, ik heb ondanks dat het meeviel qua zwarte stippen maar de hele plafond met plantenspuit en ammoniak gedaan, baat het niet dan schaad het ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 12:29 ]

Pagina: 1